https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/michal-v.marek-stanovisko-k-akcim-fridays-for-future
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Michal V. Marek: Stanovisko k akcím Fridays for Future

15.9.2023
Na ilustračním snímku protest Fridays for Future v roce 2019.
Na ilustračním snímku protest Fridays for Future v roce 2019.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Jako ředitel Ústavu výzkumu globální změny AV ČR - CzechGlobe od počátku podporuji kroky MŽP k transformaci energetiky i samotných uhelných regionů prostřednictvím dotačních titulů, jakými jsou Modernizační fond či Operační program Spravedlivá transformace. Snahou je, aby i letos proběhla úspěšně aktualizace strategických dokumentů v oblasti energetiky a ochrany klimatu.
 

Právě tyto dokumenty strategického významu považuji za zásadní a principiálně důležité. Proces je náročný, ale vítám jej a podporuji rovněž strategické dokumenty v této oblasti jakými jsou Státní energetická koncepce a Politika ochrany klimatu. Tam je ukotven i konečný termín, tedy rok 2033, kdy bude ukončeno dobývání a využíváni uhlí. To je zároveň v souladu s programovým prohlášením vlády.

V současné době se finalizuje Národní klimaticko-energetický plán (NKEP) tak, aby se mohl v září odeslat Evropské komisi. Z tohoto úhlu podhledu považuji nástroj EIA za více méně politicky využitelný.

Věřím tomu, že náš společný cíl – boj za klima – je velmi důležitý a neměla by být vydávána protichůdná stanoviska a organizovány neuvážené akce. To je medvědí služba a byl bych velmi opatrný. Věřím, že jak ministerstvo, tak i nevládní organizace si tento společný úkol uvědomují a nerozdrobí jej na malé kousky, což by v konečném důsledku samotné věci mohlo uškodit.


reklama

 
foto - Marek Michal V.
Michal V. Marek
Autor je ředitel Ústavu výzkumu globální změny AV ČR - CzechGlobe.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (13)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

15.9.2023 20:08
kolik myslíte, že se strategických dokumentů v ČR dodrželo? to, že uhlí skončí se vědělo iž v první dekádě tohodle století. Stačí jeden geopolitický konflikt a bude vymalováno. Stabilita mezinárodních systémů je mizerná. Mi připadá, že takoví lidé mají vlastní růžové brýle a dělají, jako by se nic nedělo, ale děje.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

15.9.2023 20:16 Reaguje na Jaroslav Řezáč
stačí jedno Čínské moře.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

16.9.2023 11:23 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Je smutné, že máte pravdu...
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

16.9.2023 11:21
Odcházet od využívání uhlí mi připadá jako ptákovina, když se zamyslím, kolik promile (nebo snad desetin promile?) z celosvětové těžby a spalování uhlí připadá na Českou republiku. Protože např. Čínu a další obří ekonomiky ani nenapadne udělat to také.

Rozumný důvod, proč bychom si měli nechat uhlí v zemi a nepálit ho, existuje - ale je úplně jiný, než snaha (naivní snaha) zastavit globální oteplování. Je to fakt, že když už se uhlí vytěží a má se rozhodnout, jak tu cennou surovinu využít co nejlépe, tak šoupnout ho do kotle je vlastně ta nejpitomější z možností....
Jenže ty lepší způsoby jak uhlí zužitkovat, tj. získat z uhlí nejen spalné teplo, nýbrž opravdu VŠECHNO cenné, co obsahuje, zatím nejsou ekonomicky zajímavé. Ne natolik, aby mohly soupeřit s tím spálením, při kterém máme teď a hned energii.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

17.9.2023 11:49 Reaguje na Karel Ploranský
Souhlasím s vámi, že uhlí je příliš cenná surovina, aby se jí stále
plýtvalo. Ono nám jednou bude chybět stejně, jako ropa od které máme
co nejdříve odejít. Vědí vůbec mudrlanti odkud se získává dehet na
izolace, plasty a odkud se bere asfalt na silnice? Odkud to budou
brát, až zaniknou koksovny a ropné rafinerie? On i podíl těžkých
frakcí jako asfalt je v ruské ropě větší než v jiných typech a
i recyklace asfaltových směsí se neobejde bez přidání panenského
asfaltu stejně, jako recyklace plastů bez panenského plastu. Ono
je problém, když někdo postrádá elementární technické a chemické znalosti a od stolu zakáže uhlí a ropu. Námitka, že asfalt na
silnicích nahradí beton padá s množstvím energie na výrobu cementu
možné pouze díky teplotám dosažených hořením fosilních paliv a
odpadních plastů vyráběných opět z fosilu. Na to vám ti mudrlanti
neumí odpovědět a ani na to, že dovážet může pouze ten, který
taky sám něco vyváží, pokud ale nenakupuje za natištěné bezcenné
peníze a na dluh. Ale všeho do času, než dodavatel řekne dost a
pohádka o životě na dluh v Gryndýlu půjde do kytek.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

18.9.2023 17:21 Reaguje na Břetislav Machaček
Pane Machačku vy se překonáváte, toto je asi nejdebilnější příspěvek, jaký jste dosud zplodil... obzvláště v kontextu toho, k jakému účelu posloužilo uhlí vytěžené v OKR - tedy k výrobě mírových sovětských tanků, humanitárních dělostřeleckých granátů... a spálení v kamnech - kdyby bylo využíváno k výrobě plastů, čistých uhlovodíků... tak nám vydrží na tisíc let
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.9.2023 11:37 Reaguje na Jakub Graňák
Pane Graňáku, vy se překonáváte taky. K čemupak sloužilo uhlí na Západě? Tam tanky a granáty nevyráběli? Jak vyrábějí ocel nyní? Povím vám tajemství. Třeba v Linci z uhlí z Karviné, Polska
a nyní až z Austrálie, či Kanady. Totéž Němci a ostatní, než přišla válka a přestali vozit uhlí z
Ruska a Ukrajiny. Místo pálení uhlí v kamnech se
pálí cenný plyn, který je stejně vyčerpatelný jako uhlí. Kydáte špínu pouze na jednu stranu, jako by
ta druhá byla čistá jako lílie a nechcete vidět,
proč tomu tak bylo. Zbrojil jeden, tak zbrojil i druhý. Kdo začal? Pamatujete, kdo ihned po válce
řekl (Churchil), že SSSR je třeba porazit a ihned
vytvořili NATO? A víte i to, že zničené mosty a
jiné ocelové konstrukce bylo třeba znovu postavit? Pokud by to nebylo zničeno, tak se nemuselo taky tolik uhlí těžit stejně, jako na ty zbraně. To
neměl Východ nic opravovat, budovat a vyrábět zbraně? Měli se vzdát Západu, který to vše
dělal taky? Jste ubohý člověk plný nenávisti ke všemu minulému. Každá karta má svůj rub i líc a totéž platí i nyní. Co poradíte Ukrajincům a NATO? Aby v zájmu nepálení uhlí v ocelárnách zastavili výrobu oceli na zbraně a munici? Co po válce? Mají zničené ocelové mosty a konstrikce nahradit dřevem
a plasty? Co s tím množstvím válečného šrotu? Ten neroztavit na nové výrobky a nechat sežrat rzi bez užitku. Průmyslová země bude vždy pálit více fosilu, než zemědělská a rozvinutá ekonomika spotřebuje více oceli, než Křováci v Africe. Na vaše auto a traktor
vyrobíte ocel bez uhlí jak a jak na most po kterém
jezdíte?
Je mi vás líto, kam až může dojít nenávist, která zatemní zdravý selský rozum. Tedy pokud nějaký zbyl.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

19.9.2023 14:29 Reaguje na Břetislav Machaček
Whataboutismus - nic jiného nepředvádíte.ČSLA disponovala 4500! tanků nejvíc v přepočtu na hlavu na světě - pomalu o třetinu víc jak celá říše v bitvě u Kurska, nemluvě pak o další technice a munici - tady zmizelo tuzemské uhlí - vyplýtváno k produkci jednorázového šrotu, tak tu neplačte něco o zakazování těžby uhlí, když už je dávno pryč.
O použití oceli k budování infrasturktury jsem ani nepípl, tudíž nechápu, proč ji do tématu vtahujete? Asi aby jste mi mohl nasazovat psí hlavu - poněvadž jiný než vylhaný argument nemáte.
Sedlák z kusu oceli vykuje pluh, totalitářský debil vyrobí tank - tolik k vaší pokřivené představě, co je to selský rozum.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

19.9.2023 15:39 Reaguje na Břetislav Machaček
Machajdo.

A víš proč Churchill plánoval operaci Unthinkable? No protože rudé zrůdě Stalinovi nevěřil že východní Evropě dopřeje svobodné volby (jak sliboval) a evidentně se Churchill trefil. :D

A měl by ses také doučit, že NATO nevzniklo za účelem porážky SSSR. ;)
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

16.9.2023 11:27
Připadá mi legrační, když autor píše, že by neměly být organizovány neuvážené akce.
Mně totiž prakticky VŠECHNO, co ve věci dělá EU, připadá jako setsakramentsky málo uvážené a ne až do všech důsledků domyšlené.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

17.9.2023 07:54
Dobrá proklamace. A co Čína?
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

19.9.2023 17:22
Je skvělé, pane profesore, že i Vy podporujete Stanovisko Fridays for Future. Budoucnost i Vám poděkuje.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

20.9.2023 11:14 Reaguje na Katka Pazderů
On se pan Marek dopustil nějakého stanoviska?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist