https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/miroslavn-bobek-nejtezsi-navrat-divokych-koni
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Miroslav Bobek: Nejtěžší „Návrat divokých koní“

24.6.2019
Teď už nám je hej. Klisny Tárik, Tara a Spina se v poklidu procházejí v aklimatizační ohradě opodál a tady, na základně v Tachin talu, se na počest devátého „Návratu divokých koní“ chystá oslava. Konečně si můžeme oddechnout. A tentokrát opravdu zhluboka.
 
První nakládka koní ve Kbelích. Pak přišlo téměř úplné vyložení letadla a další nakládka.

První nakládka koní ve Kbelích. Pak přišlo téměř úplné vyložení letadla a další nakládka.

Náš letošní transport koní Převalského z Prahy do Mongolska provázela mimořádná smůla. Ještě v Dolním Dobřejově jsme jednu z klisen museli po jejím naložení vrátit do výběhu a vybrat jinou. Yara, která loni při přepravě ze Švýcarska do Čech působila dojmem, že by v úplně stejném přepravním boxu zvládla cestu do Mongolska třeba i po zemi, najednou z neznámých příčin začala uvnitř lehat. Nahradila ji proto Tárik. Na kbelské letiště jsme tak sice vezli čtyři klisny, ale nabírali jsme již zpoždění. Daleko větší problém měl však teprve přijít.

Potížím nebyl konec ani v Mongolsku. Cestou do Tachin talu se porouchal jeden z náklaďáků, takže jsme Tarik a Taru překládali na náhradní.

Potížím nebyl konec ani v Mongolsku. Cestou do Tachin talu se porouchal jeden z náklaďáků, takže jsme Tarik a Taru překládali na náhradní.

Když vojenská CASA naložená čtyřmi „převalačkami“ vyjížděla v Kbelích z hangáru na letištní plochu, aby odstartovala, podklouzly v přepravním boxu zadní nohy klisně Tanie a zapříčily se jí pod tělem. Sama se nedokázala zvednout, a aby jí mohli veterinář a chovatelé pomoci, bylo nutné mít box venku. Přípravy na start musely být přerušeny a letadlo se opět téměř celé vykládalo. Taniu se podařilo vyprostit, ale do Mongolska jsme ji za těchto okolností brát nechtěli. Rozhodli jsme se odletět se třemi klisnami. Jenže než jsme ve Kbelích letadlo znovu naložili a skutečně odstartovali, naše zpoždění již přesahovalo dvě hodiny. A aby to nebylo všechno, za Novosibirskem musela Spina dostat medikamenty na uklidnění…

Byl to nejtěžší transport od toho úplně prvního v roce 2011. Ale v Tachin talu jsme stihli klisny vypustit do posledních paprsků zapadajícího slunce. Po deváté večer vyběhly z přepravních boxů nejprve Tárik a Tara a o malou chvilku později také Spina.

Ano, můžeme si oddechnout. V tachintalské aklimatizační ohradě si na mongolské podmínky začínají zvykat Tárik, Tara a Spina, zatímco Tania, která tu měla být s nimi, se prohání po výběhu v pražské Troji a Yara je na dobřejovské pastvině. Když jsem si sedal k sepsání tohoto sloupku, chtěl jsem mu dát titulek „Tříčtvrteční úspěch“. Vzápětí jsem si ale uvědomil, že by to byla hloupost. Navzdory všem komplikacím jsme z Evropy do Gobi letos dopravili tři klisny – a již po deváté jsme během této nesmírně náročné přepravy ani jednoho koně neztratili. Třicet čtyři koní v Mongolsku a ani jeden nám neuhynul! To je něco neuvěřitelného a jen zasvěcení vědí, jaké úsilí, jaké nervy a kolik obtížných rozhodnutí za tím je.

Proto také o letošním „Návratu divokých koní“ nenapíšu nic jiného, než že to byl tvrdě vykoupený, ale o to větší úspěch.

Vypouštění Tary v Tachin talu. V Dolním Dobřejově jsme zvažovali, jestli ji podobně jako Yaru nevyměnit, její přeprava však byla nakonec bez problémů.

Vypouštění Tary v Tachin talu. V Dolním Dobřejově jsme zvažovali, jestli ji podobně jako Yaru nevyměnit, její přeprava však byla nakonec bez problémů.


reklama

 
foto - Bobek Miroslav
Miroslav Bobek
Autor je ředitelem Zoo Praha.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist