https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/ondras-pribyla-mame-mit-strach-z-konce-uhli-v-cesku
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ondráš Přibyla: Máme mít strach z konce uhlí v Česku?

20.11.2024
Důl Nástup Tušimice, patřící Severočeským dolům.
Důl Nástup Tušimice, patřící Severočeským dolům.
Foto | Martin Mach / Ekolist.cz
Více než třetina elektřiny, která se v Česku vyrobí, pochází z uhlí. Mohlo by se tedy zdát, že případné odstavení některých uhelných elektráren by bylo pro Česko problém. A ten problém není hypotetický. Provoz uhelných elektráren se může podle některých výhledů přestat ekonomicky vyplácet už kolem roku 2027, na případná opatření tedy nezbývá mnoho času. Podívejme se na nejdůležitější parametry této situace.
 

Bezpečnost dodávek elektřiny

Okamžitá spotřeba v Česku kolísá, vyšší je v zimě, kdy se špičky pohybují okolo 10 GW. Nejvyšší spotřeba za posledních 10 let představovala 11,4 GW. Chceme-li mít jistotu, že dokážeme pokrýt spotřebu z vlastních zdrojů, měli bychom mít řiditelné zdroje na pokrytí oněch 11,4 GW, a k tomu určitou rezervu. Slunce a vítr se do řiditelného výkonu nepočítají, jelikož výroba z těchto zdrojů není jistá v momentě potřeby.

Zdroj | ERÚ, ERAA 2023 a Fakta o klimatu

V současnosti je v Česku k dispozici 15,4 GW řiditelného výkonu, tedy více než dostatek (Hodnoty z ERAA2023 pro rok 2025 ještě mírně snižujeme na základě vlastních rešerší a konzultací v sektoru). Pokud se tedy některé uhelné elektrárny přestanou ekonomicky vyplácet a dojde k odstavení 3–4 GW instalovaného výkonu, neměla by být bezpečnost dodávek ohrožena.

Samozřejmě je zachovávat určitou rezervu výkonu, protože každý zdroj může čelit neplánovanému výpadku (tedy se např. hodí rezerva za největší blok, což je v Česku 1GW blok v Temelíně). Stejně tak přečerpávací elektrárny nemohou vyrábět neustále.

Na druhou stranu, špičky spotřeby bývají krátké. Během rekordního 15. února 2021 bylo zatížení v pásmu 10,8–11,4 GW (což odpovídá horním 5 % maxima zatížení) pouhých 7 hodin, konkrétně mezi sedmou hodinou ráno a jednou odpoledne. Obecně je spotřeba nad 10,8 GW v Česku výjimečná: za posledních 10 let k ní došlo v součtu jen v 69 hodinách (tedy v průměru 7 hodin v roce) a nikdy netrvala déle než 8 hodin v kuse.

Tyto úvahy nadále potvrzují, že i při odstavení 3–4 GW uhelných zdrojů zůstane v Česku dostatek řiditelného výkonu.

Zmíněné argumenty jsou samozřejmě zjednodušené – pro přesnější úvahy je potřeba se dívat na hodinové průběhy spotřeby, různé scénáře počasí, vzít v potaz propojený evropský trh, vyvažování sítě a další aspekty. Ty podrobněji zkoumá naše studie Výroba elektřiny v Česku bez uhlí, nebo také tzv. superkritický scénář a každoroční studie MAF od společnosti ČEPS. Tyto studie dochází k podobným závěrům: několik GW uhelných elektráren je v Česku možné odstavit bez dopadů na bezpečnost dodávek.

Ekonomická realita

Proč vlastně máme v Česku tak velký přebytek instalovaného výkonu? Protože se to zatím vyplácelo. Při současných cenách paliv a emisních povolenek je levnější dodávat elektřinu z uhelné elektrárny než z plynové. České elektrárny proto mohly vyvážet poměrně velké množství elektřiny do okolních zemí, protože byly schopné nabídnout lepší cenu. To ale platí pouze v případě, že se cena povolenky pohybuje pod 70 EUR/t, pro efektivnější uhelné elektrárny je tato hranice o něco výše. Podle predikcí BloombergNEF: EU ETS market outlook 2024 by mohla cena emisních povolenek stoupnout na 80 EUR/t už v příštím roce a překročit 100 EUR/t už v roce 2027.

Právě rostoucí cena emisní povolenky, spolu s rostoucím podílem obnovitelných zdrojů, způsobuje, že se provoz uhelných elektráren může přestat brzy vyplácet. Odstavování uhelných zdrojů je důsledkem trhu, nikoliv plánu nebo ideologie.

Zde je vhodné podrobněji ukázat složení flotily uhelných zdrojů. Liší se mezi sebou tím, kolik vyrábí elektřiny a kolik dodávají tepla do domácností a průmyslu. Menší část těchto zdrojů – 3,2 GW – prakticky vyrábí jen elektřinu. Podrobnější modelování výše zmíněné studie ukazuje, že je ekonomicky optimální odstavit téměř všechny tyto elektrárny (až na jeden nejúčinnější blok o výkonu 0,6 GW). Větší část uhelných zdrojů – 4 GW – jsou teplárny, které kromě elektřiny dodávají i podstatné množství tepla. Většina z nich musí zůstat v provozu, protože na jejich teple závisí okolní domácnosti i průmysl. Právě díky prodeji tepla na ně ovšem tolik nedopadá ekonomický tlak společného trhu s elektřinou. Vyšší cena emisní povolenky teplárny sice ovlivní, ale nedotlačí je k rychlému uzavření. V teplárenství se tak budou uhelné zdroje v dalších letech odstavovat postupně, podle toho, kdy budou v jednotlivých soustavách postavené náhradní zdroje tepla.

Odstavování uhelných zdrojů samozřejmě ovlivní i ekonomiku uhelných lomů, které se postupně budou zavírat. Ze strany státu bude potřeba pohlídat včasný přechod uhelných tepláren na jiné zdroje, než se všechny lomy uzavřou. To může vyžadovat nějakou formu veřejné podpory nebo prodloužený provoz vybraných elektráren, je to ovšem řešitelný problém.

Cesta k levnější elektřině díky moderní energetice

Zbývá otázka, co by se stalo s cenami elektřiny, pokud by se zvýšila cena emisní povolenky na 100 EUR/t. Současné ceny elektřiny na trhu na rok 2025 se pohybují okolo 90 EUR/MWh. Kdyby při naší dnešní závislosti na uhelných zdrojích stála povolenka 100 EUR/t, stoupla by v Česku cena elektřiny podle výsledků modelování na úroveň okolo 110 EUR/MWh. Pokud se ale Česko pustí do rozvoje moderní energetiky (větrné elektrárny, fotovoltaické elektrárny, moderní teplárny, akumulace, flexibilita spotřeby apod.), může i při dražší povolence elektřina v roce 2028 stát opět okolo 90 EUR/MWh.

Odchod od uhlí na základě tržních tlaků je tedy cesta k levnější elektřině, naopak udržovat po mnoho dalších let uhelné elektrárny v provozu místo výstavby modernějších zdrojů by v Česku elektřinu prodražilo.


reklama

 
foto - Přibyla Ondráš
Ondráš Přibyla
Autor je zakladatel projektu Fakta o klimatu.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (56)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

20.11.2024 06:08
No, dokud nebude dost energie z JE a levné, tak se bez uhlí zatím ČR neobejde !
Odpovědět
EN

Emil Novák

20.11.2024 07:36
Tyto úvahy spíš vyvracejí než potvrzují, že "při odstavení 3–4 GW uhelných zdrojů zůstane v Česku dostatek řiditelného výkonu". Jestliže dojde k odstavení zmiňovaných až 4 GW uhelných elektráren, dostáváme se teoreticky přesně na hranu pokrytí špičkového zatížení, v praxi ale samozřejmě nikdy nemohou běžet všechny řiditelné zdroje na nominální výkon, např. proto že vodní elektrárny jsou limitovány tím kolik je zrovna vody, elektrárny mívají poruchy a odstávky, poskytují systémové služby kvůli kterým také všechny nemohou vyrábět na nominální výkon atd. Ten "dostatek řiditelných zdrojů v Česku" tedy z těchto úvah nevyplývá, naopak.
Odpovědět

Viktor Šedivý

20.11.2024 12:09 Reaguje na Emil Novák
Je to posun od spolehlivého robustního systému k domečku z karet, který bude zdánlivě pevně držet jen do okamžiku, dokud někdo neťukne do stolu.

Je mi líto, ale tady současná garnitura parazituje na tom, co se tu vybudovalo "za komunistů" a prožírá minulé investice obludným způsobem.
Odpovědět
EN

Emil Novák

20.11.2024 13:05 Reaguje na Viktor Šedivý
A až do toho stolu někdo ťukne, tihle salónní energetici, co za nic nenesou zodpovědnost, se ztratí jak pára nad hrncem.
Odpovědět
pk

pepa knotek

20.11.2024 08:19
Emisní povolenky jsou výmyslem byrokratů z EU, zbytku světa mohou být zcela ukradené - tedy kromě spekulantů, kteří s nimi obchodují a my jim jejich zisky formou poplatků a daní platíme. Evropanům se to zřejmě líbí, no tak vzhůru do propadliště dějin, oni to tady nakonec skoupí ti, co mají hafo dluhopisů a nevědí si s nimi rady.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

20.11.2024 09:11 Reaguje na pepa knotek
1* !
Odpovědět
MV

Milan Vaněček

20.11.2024 23:04 Reaguje na smějící se bestie
Je to tak, EU úmyslně poškozuje pomocí velmi drahých uhlíkových emisních povolenek tu chudší polovinu občanů EU. To Čína, Indie či USA nedělají a přitom jsou to hlavní emitenti toho (V EU prý nenáviděného) CO2.
Samozřejmě to není žádný trh když některé zdroje platí pokuty za svůj provoz (uhelné a plynové elektrárny) a některým zdrojům v některých zemích EU není ani dovoleno platit sebevětší pokuty za svůj provoz (např. v Německu, Rakousku a dalších nelze provozovat JE).
Místo aby EU nechala pozvolna zvítězit technický pokrok, jako jsou třeba fotovoltaické elektrárny, které ve velké většině světa jsou schopny NEJLEVNĚJI vyrábět elektřinu, nastalo toto uhlíkové šílenství...
Odpovědět

Viktor Šedivý

20.11.2024 23:31 Reaguje na Milan Vaněček
FVE nejsou nejlevnější, jsou to velmi drahé zdroje. Bez záloh nemají smysl a pokud platíte (zahálející) zálohy, ekonomika provozu jde do kytek.
A pokud platíte za dodávky z FVE i v době přebytku, pak ...
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

20.11.2024 23:59 Reaguje na Viktor Šedivý
Také jsem využil dotaci a nechal si na střeše vybudovat systém na ohřev vody. Po dlouhém přemýšlení jsem zvolil fototermiku. Vyšla na 100 000, doplácel jsem těch 10 000. Samozřejmě že bez dotace by mě to ani nenapadlo. Teď už trochu mrzne, je zataženo, padá sníh a tak pochopitelně vodu ohřívám tou "špinavou" elektřinou z jádra a uhlí.
Odpovědět
HH

Honza Honza

20.11.2024 08:25
Naprosto debilní otázka! Bude vám stačit půl nádrže na cestu do Brna? Třeba jo! To je přemýšlení odpovědné rozumné konzervativní vlády?! Nezvládl by si tuto otázku odpovědět popelář tmavé pleti který vyšel z 5. třídy zvláštní školy?
Pak se divíme, že náš hospodářský růst s vedením naší liberální konzervativní 4koaliční (= více hlav, více ví?) pravice je poslední v EU, předstihuje nás Slovensko a Polsko.
Nemůžete přece jet s plnou nádrží! Chytne vás policajt (kulturní ušlechtilá p. Ursula Leyenová z EU) a zakáže vám jezdit na benzín!

Ještě k vašim spotovým cenám, p. Nováku: zhruba platí 3 pětky: musíte mít spotřebu 6MWh, 5 tis stojí zapojení chytrého elektroměru, 5 tis ročně platba za tento elektroměr. Prosím vás, kdo může splnit tyto podmínky? To všichni topí elektřinou? Všichni jsou podnikatelé s příjmem 150tis/měsíc? Běžná spotřeba je do 2MW ročně. NIKDO normální nemůže mít chytrý elektroměr! To ale neznamená, že nemáte pravdu s Bohemia Energy se spotovými cenami. Celý národ kritizoval regulační úřad za jeho nefunkci, že už dávno měl Bohemii odebrat licenci, že její podnikání bylo naprosto nezodpovědné. Teď takovýto program prosazují ekologové za podpory seriozní vlády!
Kam se to proboha řítíme!!!
Odpovědět
HH

Honza Honza

20.11.2024 08:33 Reaguje na Honza Honza
Někde v EU, rovněž patrně v kulturním státě, zakazují couvat na parkovišti. P. Hanzl (právě asi z tohoto důvodu!) by chtěl mít federaci!
Komunisti nezakazovali topit dřevem, jezdit autem, nepřikazovali mít na každém domě FV, byla práce, byty, veřejná doprava, zdravotnictví, sociální služby pro každého dostupné.
Jediná jejich debilnost byla to, že nepouštěli lidi na Západ, aby si to tam vyzkoušeli- 95% by se vrátilo pod křídla p. Husáka!!!
Odpovědět
HH

Honza Honza

20.11.2024 08:34 Reaguje na Honza Honza
soudruha!
Odpovědět
ss

smějící se bestie

20.11.2024 09:12 Reaguje na Honza Honza
Asi tak.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

20.11.2024 11:33 Reaguje na Honza Honza
To je dosť spomienkový optimizmus. Ak by som napísal, čo všetko komunisti zakazovali tak to mám na samostatný článok. Len tak zhruba zakazovali náboženstvo, čítať knihy, počúvať hudbu, sledovať filmy. Kto nesúhlasil bol vyhodený z práce aj jeho príbuzní boli šikanovaní a kopa ľudí bola v podstate bez príčiny zavretá ako politickí väzni, v horšom prípade kopali urán, alebo boli mučení či popravení a to dokonca aj komunisti ako Rudolf Slánsky , alebo hrdinka ktorá vzdorovala gestapu Milada Horáková.
Je pravda, že súčasné riadenie EÚ sa občas približuje k manierom komunistov, ale ešte stále to sú iba náznaky. Stále verím že žijeme relatívne v slobodnom systéme. Taktiež pevne verím že to vieme zabrániť zmene EÚ na nejakú ľavicovú totalitnú organizáciu.
Odpovědět

Viktor Šedivý

20.11.2024 12:02 Reaguje na Vladimir Mertan
Mám obavy, že až se projeví důsledky oteplistického šílenství a ekonomický úpadek bude více zřejmý, dojde i na tvrdší zásahy.

A žádné změně samozřejmě nezabráníme. Že je císař nahý ví každý, kdo umí počítat - přesto volby nezměnily nic a z brusele stále zní, že z nastoupené cesty nikdo nesejde, kupředu levá ...
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

20.11.2024 13:02 Reaguje na Viktor Šedivý
Tak zase situácia sa začína obracať. Ľudia si začínajú uvedomovať nezmyselnosť nariadení z Bruselu či už CO2 neutralita alebo ochrana vlkov a medveďov. Teraz ide o to, aby sa tej agendy nechytili politické skupiny spriahnuté s Ruskom ako u nás SMER.
Odpovědět

Viktor Šedivý

20.11.2024 21:35 Reaguje na Vladimir Mertan
Naopak - chce to někoho silného, kdo dokáže zbořit EU zrůdnosti a vrátit stav někam k EHS.
Omezovat se tím, že nesmí mít nějakou nálepku (proruskou, xenofobní, fašistickou, ...) nedává smysl.
Odpovědět
HH

Honza Honza

20.11.2024 18:23 Reaguje na Vladimir Mertan
Proto také, pane, volím konzervativní demokratickou občanskou liberální stranu od níž očekávám, že bude dělat konzervativní demokratickou občaskou liberální politiku a ne že nás dovede do propasti!
A každému doporučuji volit konzervativní liberální stranu nikoli socialistickou a populistickou stranu, protožem liberální politika je jediná cesta k úspěchu!!!
Odpovědět

Viktor Šedivý

20.11.2024 19:28 Reaguje na Honza Honza
A koho to tedy přesně volíte?
Odpovědět
JO

Jarka O.

21.11.2024 15:06 Reaguje na Viktor Šedivý
"konzervativní demokratickou občaskou liberální" .. není nikdo z 5koalice.
Odpovědět

Viktor Šedivý

22.11.2024 15:25 Reaguje na Jarka O.
Bylo by zvláštní nazývat tak levicové strany pětikolky. Proto se ptám.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

21.11.2024 00:13 Reaguje na Vladimir Mertan
Ad: Vladimir Mertan:
Vyrostl jsem v katolické rodině. Jeden strýc kněz, dvě tety jeptišky. Chodil jsem do kostela, ministroval, svatbu jsem měl v kostele, děti jsou pokřtěné. Vystudoval jsem VŠ, stejně jako sestřenice - MUDr., jejíž otec odmítl se dvěma ha polí a dvěma kravkami vstoupit do JZD. Vdala se za ing., synovce faráře ze sousední farnosti.
Táta byl od 30 let komunista, chodil s mámou do kostela a jeho švagrové a švagra před ním nikdo nesměl kritizovat. V naší vesnici do kostela chodil i ředitel ZDŠ i s manželkou. Ale jejich 3 děti nechodily. Dokonce i 1x za rok přistupoval ke svátostem. Byl ovšem netypický - jeho švagrem byl ministr kultury, tehdy dr. Kahuda.
Za socialismu vycházela i náboženská literatura, byť v omezeném množství, sám jsem si koupil bibli i další knihy - hodně jich na Slovensku vydával spolek sv. Vojtěcha. Z práce se propouštělo převážně pro "politické zločiny". Které knihy vám bylo zakázáno číst? Která hudba vám byla zakázána poslouchat? Které filmy?
Každý odsouzený člověk měl odůvodnění v rozsudku. Ano, můžeme debatovat, nakolik bylo pravdivé. O M. Horákové sama její dcera před několika měsíci přiznala, že shromažďovala informace špionážního charakteru. Souhlasím ale s tím, že její poprava byla neodůvodněná a že měla za cíl odstrašit jiné aktivisty.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

23.11.2024 08:54 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Prepáčte, ale vy ste asi žil v inej krajine. Moja mama aj jej sestra nemohli študovať na strednej škole, kým jej otec nepodpísal do družstva. Otcovi rodičia obidvaja učitelia po prevrate nemohli učiť, dedko bol potom robotník či kúril v kotolni a babka tiež nemohla vykonávať prácu čo by zodpovedala jej vzdelaniu. Otec sa síce dostal na vysokú školu, ale v piatom ročníku tesne pred záverečnýmii skúškami mu oznámili, že kvôli triednemu pôvodu nemôže doštudovať, bol vyhodený. Neskôr na odvolanie na prezidentskú kanceláriu mu bolo umožnené šúdium dokončiť.
Zakázané knihy boli samozrejme Kundera, Mňačko, Havel, Orwell......
Zakázaná hudba: Kryll, Hutka, Třešňák, Kubišová, Matuška, Grigorov ....
Zakázané filmy: https://refresher.sk/73779-Filmy-ktere-zakazali-komuniste-a-na-svoji-premieru-cekaly-desitky-let
Pre bližšie pripomenutie tej doby odporúčam študovať stránky ústavu pamäti národa: https://www.upn.gov.sk/ alebo https://www.ustrcr.cz/
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

23.11.2024 09:19 Reaguje na Jaroslav Pokorný
https://www.facebook.com/reel/545429843703459
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

20.11.2024 16:54 Reaguje na Honza Honza
https://www.moderni-dejiny.cz/clanek/karel-capek-proc-nejsem-komunistou/
Odpovědět
HH

Honza Honza

20.11.2024 08:47
Fiala: nechte nás vládnout ještě 4 roky a budeme mít platy jako v Německu!
??? Vy to nechápete? No přece ti chytřejší a schopnější z nás, jinak to přeci nejde! Např.p. Babiš!
Odpovědět
MM

M M

20.11.2024 09:21
"Právě rostoucí cena emisní povolenky, spolu s rostoucím podílem obnovitelných zdrojů, způsobuje, že se provoz uhelných elektráren může přestat brzy vyplácet. Odstavování uhelných zdrojů je důsledkem trhu, nikoliv plánu nebo ideologie"
Pozoruhodný protimluv a záměna příčiny a následku. Takže "neviditelná" ruka trhu nejprve zavedla povolenky a kšeftování s nimi a ideologie a politika s tím nemá nic společného. To jsou fak fakta...

Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

21.11.2024 00:16 Reaguje na M M
Povolenky nezavedla "neviditelná ruka trhu", ale pitomí politici v EU a souhlasili s nimi i čeští přicmrndávači na pozicích EU komisařů.
Odpovědět

Viktor Šedivý

22.11.2024 15:27 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Čeští Quislingové z ANO, ODS, od Lupičů, Starostů, z TOPky.
Odpovědět
va

vaber

20.11.2024 09:59
JE nejsou příliš vhodné pro řízení výkonu v soustavě. Nicméně byl by potřeba jejich vyšší výkon.
Takže na řízení máme vodu a ta má svá omezení, plyn ,ten je drahý a máme řiditelného výkonu 1,7GW z plynu dostatek ? a uhlí 7GW . Samozřejmě potřebujene nějakou rezervu výkonu.
Když zrušíme uhlí dostaneme se do situace hop nebo trop. Tedy dost rizikové.
Jinak, uhlí může být v zemi další tisíce i miliony let a možná nám za to budou naši vzdálení potomci děkovat.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

21.11.2024 00:18 Reaguje na vaber
Komunisté už uvažovali, že uhlí se škoda spalovat, protože je to cenná chem. surovina. A proto plánovali kontinuálně stavět jaderky, v každém kraji měla být jedna.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

20.11.2024 11:46
Myslím, že ta analýza je docela povrchní. Každopádně nebere v úvahu, že potřeba elektřiny bude muset kvůli nástupu elektromobility, zálohování a náhradě fosilních paliv mimo elektroenergetiku výrazně vzrůst. Pak je tu možnost motivovat přizpůsobení spotřeby a aktivaci všech dostupných akumulačních prvků zavedením platby za elektřinu podle spotových cen.

Rozhodně tím netvrdím, že výrobu elektřiny z uhlí nelze brzy výrazně omezit. Je ale třeba nasadit efektivní motivační nástroje a nikoliv to pouze řídit direktivně/posocialisticku.
Odpovědět

Viktor Šedivý

20.11.2024 12:13 Reaguje na Jiří Svoboda
Motivovat můžete malospotřebitele, kdy pustí pračku. Motivujte ale železnice, průmysl ...
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

21.11.2024 11:20 Reaguje na Viktor Šedivý
Toto není samospásné řešení ale vstřícný krok správným/potřebným směrem.

Lidé mohou chtít třeba stavět i důkladně zateplené domy, které budou spotřebovávat mnohem méně elektřiny v zimě, kdy je vzácná a bude stále vzácnější a tudíž by i měla být adekvátně drahá. Musí tlačit na subjekty ve stavebnictví, aby toto začaly respektovat.

Ta spotová cena by samozřejmě motivovala i průmysl, aby přispíval ke snížení disbalance elektřiny. Nepovažuji za dobré pouze říct - to nejde.
Odpovědět

Viktor Šedivý

23.11.2024 17:48 Reaguje na Jiří Svoboda
Krok potřebným směrem? Tady se vymýšlejí složitá řešení na uměle vytvořený problém. Jaderné elektrárny jsme uměli stavět, z ideologických důvodů to neděláme a schopnosti jsme ztratili.
Klidně bychom mohli pálit levný plyn z Ruska - ne, kvůli blbým politickým gestům jsme si ho zdražili (stále pálíme ruský, nikoli však levný).
Levného uhlí je na trhu dost, kvůli Grétě ho nevyužíváme.


Nebylo by lepší vynaložit úsilí a finance na reálně existující problémy a ne vymýšlet si nové?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

24.11.2024 18:52 Reaguje na Viktor Šedivý
S jádrem máte samozřejmě pravdu.

To drastické globální oteplování má evidentně rozhodující příčinu v emisích CO2 ze spalování fosilních paliv (jiné racionální vysvětlení pro to není) a nezbývá než najít optimální kompromis mezi mitigací a adaptací. A mitigace ten krok správným směrem potřebuje.

Fakt je Gréta tak mocná?
Odpovědět
MV

Milan Vaněček

20.11.2024 23:15 Reaguje na Jiří Svoboda
Máme dostatek starých zdrojů na pokrytí naší dosavadní spotřeby, to snad nikdo nemůže zpochybnit a , jelikož technický pokrok v obnovitelných zdrojích již dosáhl takového pokroku, že se může obejít bez dotací,
tak jen tyto NOVÉ, ČISTÉ OZE ZDROJE, bez nebezpečného odpadu by měly v budoucnu sloužit k dalšímu NAVYŠOVÁNÍ stále rostoucí spotřeby elektřiny.
A potom by elektřina mohla být tak levná v EU, jako byla v minulé dekádě.
Proč si (malá část lidí) z té malé světové části, kterou je EU, myslí, že ona spasí svět?
Skutečný problém lidstva jsou neustálé války a chudoba většiny z 8 miliard obyvatel, ne CO2.
Odpovědět

Viktor Šedivý

20.11.2024 23:35 Reaguje na Milan Vaněček
Neexistuje žádný "nový oze" zdroj (o čistotě a bezodpadovosti si nechte zdát), který by mohl reálně posílit energetickou soustavu. Ovšem pokusy o tento kulatý čtverec trvají, zatím se jasně ukazuje, že čím víc OZE, tím dražší elektřina. A budehůř.
Odpovědět

Viktor Šedivý

20.11.2024 12:06
Tohle je směšné. Energetika - to je jen ideologie, sankce, dotace.

Psát tedy o nákladech, cenách, co se vyplácí a co ne je známkou totálního zatmění mysli. Šaškárna. Bohužel až příliš mi to připomíná dávná léta v "národním podniku", kde také nešlo o žádnou ekonomiku výroby, ale jak prokličkovat mezi plánem, přídělem dolarů, ...
Odpovědět

Viktor Šedivý

20.11.2024 12:20
No a teď to přepočítat s tím, že vypadne jeden velký blok, jedna velká rozvodna a VVN trasa mimo provoz, bezvětří. V okolních státech podobný stav. To není pro začátek února nijak nereálná situace, přitom poptávka bude u maxima. Tepelná čerpadla nestíhají, jedou elektrokotle.

Už by nebyla situace pohodová ale kritická.


Odpovědět
JO

Jarka O.

20.11.2024 15:42
Dnes píšou, že ekoteroristi budou platit za ekonomické škody, ale odkud na pokutu vezmou peníze?
Za blokádu lomu Bílina musejí aktivisté těžařům zaplatit statisíce, řekl soud - iDNES.cz
Odpovědět

Viktor Šedivý

23.11.2024 17:50 Reaguje na Jarka O.
Pár korun na osobu.
Mimoto lze očekávat, že nějaká progresivistická nadace jim to zatáhne (pro takového Sorose jsou to směšné drobné).
Odpovědět

Viktor Šedivý

20.11.2024 19:05
Mimochodem - v té slátanině je sice zmínka o teplárnách, ale nějak chybí zmínka, že nebudou-li mít teplárny uhlí budou muset lidé topit jinak .. takže plyn nebo elektřina. A pokud se tu objeví taková zvěrstva jako německá povinnost opatřit komíny (např. tam, kde přitápím krbovkami) filtrem pevných částic, bude to další zvýšení spotřeby elektřiny.

A pak ta slavná elektromobilita ...
Odpovědět

Viktor Šedivý

20.11.2024 19:07
Přiznám se, že stále hůř chápu, jak může tomuhle svéprávný jedinec uvěřit byť jen na chvíli.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

21.11.2024 00:23 Reaguje na Viktor Šedivý
Můj soused je chytrý člověk, dobře si vede jako THP ve velkém zahraničním podniku. A je nadšený do OZE a elekromobility, už si koupil e-auto, byť trochu ojeté. A vysvětloval mně, jak výhodné a úsporné budou ostrovní systémy, spolu s akumulátory - třebas jako věže a zvedání těžkých závaží.
Odpovědět

Viktor Šedivý

22.11.2024 15:28 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Když někdo při fyzice spí, může pak věřit takovým pohádkám o akumulátorech.
Odpovědět
OD

Ondřej Dočkal

20.11.2024 21:40
Prosím autora, aby blíže vysvětlil tuhle větu:

Právě rostoucí cena emisní povolenky, spolu s rostoucím podílem obnovitelných zdrojů, způsobuje, že se provoz uhelných elektráren může přestat brzy vyplácet. Odstavování uhelných zdrojů je důsledkem trhu, nikoliv plánu nebo ideologie.

- dotaz zní: zavedení emisních povolenek, a jejich rostoucí cena, jsou důsledkem trhu, nebo plánu a ideologie?

Děkuji.
Odpovědět
MV

Milan Vaněček

20.11.2024 23:21 Reaguje na Ondřej Dočkal
Autor neodpoví, ale skoro všichni víme, že je to důsledek (špatného) plánu a ideologie.
Kdo, na základě zkušeností s více než 200 lety technického pokroku (průmyslové revoluce) vidí tu obrovskou sílu vědy a techniky, tak nepochybuje že se nové čisté zdroje výroby elektřiny prosadí bez nějaké silově prosazované pochybné ideologie.
Odpovědět

Viktor Šedivý

20.11.2024 23:37 Reaguje na Milan Vaněček
A jaké konkrétní zdroje se prosadí?
Zatím žádný se ani velmi zdaleka neblíží tepelné elektrárně.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

21.11.2024 00:24 Reaguje na Viktor Šedivý
Určitě se - brzy - nějaké objeví.
Odpovědět

Viktor Šedivý

21.11.2024 06:08 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Jo, spadnou z nebe? Ono nic neexistuje ani na papíře.
Odpovědět
OD

Ondřej Dočkal

21.11.2024 20:07 Reaguje na Milan Vaněček
obávám se že zdaleka ne všem je to jasné, tak jsem na to upozornil, doufaje, že se nad tím pár váhajících zamyslí...

Jako psát články a dopouštět se takového překrucování reality, to chce fakt zvláštní náturu...
Odpovědět
KV

Karel Valenta

21.11.2024 09:15
LNG z USA získaný frakováním je horší než uhlí :
https://scijournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/ese3.1934
Dle studie pana Howartha je LNG z USA horší než uhlí. Přitom to frakování je pěkný eko masakr. Místo jednoho konvenčního vrtu musíte mít desítky frakovacích, které se po pár letech vyčerpají a musíte vrtat další. Stačí jeden špatně utěsněný a máte trvalý únik metanu do ovzduší. Však také prezident Biden v reakci na tuto zprávu omezil vývoz LNG, ale nový prezident to určitě zase „napraví“.
Takže stačí, když EU správně spočítá emise ze zemního plynu dodávaného do EU z různých oblastí a různým způsobem a ušetříme spoustu peněz i emisí na stavbu nových elektráren na zemní plyn.
Posílám odkaz na nejnovější, opožděně vydaný MAF 2023: https://www.ceps.cz/cs/zdrojova-primerenost
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

21.11.2024 10:19
EU je nepoučitelná a potřebuje přechod k OZE uspíšit tak, aby zažila co
nejdříve i ty problémy, které vzniknou skoky v sítích bez možnosti jejich
vyrovnání. Nakonec možná dojde i na to, že ti, co disponují stálými zdroji
a zálohami sítě od ostatních odpojí, aby nebyli postiženi i oni a bude
konec slávy o společné energetické strategii. Zatím to je tak, že bohatý
si koupí od chudšího výkon i za tu cenu, že ten výkon schází tomu chudému
a nebo ho má prozatím nadbytek, ale až o něho přijde i on, tak nebude od
koho kupovat. Nebo aby nezchudl ještě více, tak prodej ukončí, protože
bude výkon potřebovat pro své plátce daní. Osobně jsem zvědav na období,
kdy se uhelky zlikvidují náklady na emisní povolenky, jádro ještě nebude
a přestane foukat a svítit slunce v potřebném množství. Ano energie asi
bude dostatek, ale kvůli její ceně POUZE PRO NĚKTERÉ, ALE NE PRO VŠECHNY!
Budeme mezi těmi vyvolenými a nebo mezi těmi, pro které bude moc drahá?
Osobně tipuji u nás B a v třeba v Německu A!
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

21.11.2024 11:27 Reaguje na Břetislav Machaček
Taky si myslím, že současná EU politika HURÁ OZE + HURÁ elektroauta je velmi krátkozraká a může být i zhoubná.
Odpovědět
MV

Milan Vaněček

22.11.2024 12:19 Reaguje na Jiří Svoboda
Nejenom může, ale skutečně je zhoubná. Technický pokrok vítězí vyšší kvalitou a nižší cenou. To EU nezrychlí ani nezpomalí. Z hlediska celosvětového je ale EU málo významná; škoda, nebývalo to tak.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist