Ondřej Veselý: RIP FlowerChecker
FlowerChecker jsme naostro spustili 2014, krátce před založením stejnojmenné firmy; poptávka dosahovala tehdy 400 identifikací týdně mimo sezonu a 3000 v sezoně. Od roku 2016 však zájem pomalu klesal, teď jsou to jednotky denně. Přesto však FlowerChecker splnil v roce 2018 svůj hlavní účel - pomohl nám vybudovat velkou databázi určených rostlin a se znalostí trhu jsme se pustili na trh Plant.id založené na strojovém učení.
Od roku 2018 (rok po vydání TensorFlow od Google) se roztrhl pytel s aplikacemi na určování rostlin pomocí strojového učení. Většinu B2C trhu ovládla Čína se svou PictureThis appkou. Asi čtvrtinu trhu obsadili klienti Plant.id; tehdy jich bylo pár, dnes jsou jich nižší stovky. Pro představu jsou to aplikace jako Planta, PlantStory, Plantr, všechny využívají Plant.id přes API. V ČR je také známý PlantNet z Francie.
Zatímco v aplikaci FlowerChecker jste zaplatili za určení kytky asi 20 Kč a na odpověď čekáte asi deset hodin, machine learning vám dal odpověď hned a uživatelé si typicky platí 200 Kč měsíčně za neomezený počet identifikací.
Co se přesnosti určení týká, myslím, že cca do roku 2020 byl tým botaniků lepší než machine learning, pak se rozdíly smazaly.
Pořád platí, že hyperlokální botanici (místo nálezu dobře znají) vám kytku určí lépe než stroj (výrazně lépe, pokud si ji mohou „osahat“), ale globálním strojovým určovačům jednotlivec už konkurovat nemůže.
Nejlepší výsledky vám samozřejmě dá DNA barcoding, ale to už jsme v molekulární biologii a na stovkách dolarů.
Nepřekvapivě se ukázalo, že většina lidí chce identifikaci rychle a levně. Pozice FlowerCheckeru pak už byla spíš – určíme vám ji luxusně; pomocí lidského experta. Ten trh existuje, ale je příliš malý. V podobné pozici možná byli cestovní agenti, jsou knihkupci nebo budou taxikáři.
V roce 2019 trh masivně nakopl COVID-19. Když jste ve stresu zavření doma, co vám pomůže? Kytky. FlowerChecker přesto dál klesal, loni si na sebe horkotěžko vydělal. Plant.id nám naopak umožnilo růst, cca od té doby máme kancl a zaměstnance.
Plant.id má však před sebou další výzvy v podobě Google Lens, Visual Look Up a multimodálních jazykových modelů. Ale o tom až příště.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (2)
Slavomil Vinkler
24.9.2024 21:08Anyr
25.9.2024 17:06Add FlowerChecker - do teď jsem o ní nevěděl. Škoda, podpořil bych ji, jako platící uživatel, pokud bych uznal, že stojí za to.