Zdeněk Pauer: Otevřený dopis ministru dopravy Aleši Řebíčkovi
Začít je ale určitě nutné s postupným zlepšováním technického stavu vozidel (z hlediska bezpečnosti provozu a životního prostředí) a to za současného stavu také není reálné. Proto navrhujeme zřízení několika licencí pro rezortní kontroly stanic STK. Při opakovaném zjištění závad by podvádějící STK ztratily oprávnění k provádění kontrol technického stavu. Automobily by byly zařazeny do tříd, podle kterých by za poškozování životního prostředí platily postupně navyšované daně a některým by mohlo být odebráno právo vjezdu na dálnici. Teprve po zlepšení technického stavu vozidel bude možné odpovědně uvažovat o zvýšení maximální povolené rychlosti na dálnicích. Vzhledem ke značně zvýšené spotřebě paliva při vyšší rychlosti a tedy i k vyššímu stupni poškozování životního prostředí a s ohledem na zvyklosti evropských zemí však nedoporučujeme zvyšovat rychlost vůbec.
reklama
Online diskuse
Příliš zúžené závěry. - 3. 3. 2007 - Ivan SommerOponovat návrhu ministra na zvýšení rychlosti na dálnici na 160 km/hod tím, že polovina vozidel nemá potřebný technický stav i pro rychlost 130 km/hod naznačuje, že autor článku se příliš v problematice neorientuje. Není mu ani znám docela obyčejný fakt, že existují vozidla, která nebyla konstruována na maximální technickou rychlost 160 km/hod. Jde jistě o starší vozy, ale i autobusy a nákladní vozidla (popřípadě s vlekem. Starší dálnice byly vybudovány na nižší maximální rychlost, např. D1 120 km/hod. Žádat zlepšování technického stavu těchto vozidel (maximální rychlosti snad až na 160 km/hod)cestou STK je absurdní.Autor si ovšem v poslední větě z článku uvědomuje, že vyšší rychlost znamená podstatně větší spotřebu paliva. Bylo by opravdu velice paradoxní, kdyby se vedla kampaň za výměnu žárovek za výbojky a současně povolilo plýtvání energií na dálnicích. Ta maximální povolená rychlost má totiž původ v sedmdesátých letech, kdy vypukla první ropná krize a bylo nutno omezit spotřebu ropy. S bezpečností provozu ani ochranou životního prostředí kupodivu zavedení maximální rychlosti tehdy nesouviselo. |