https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/otevreny-dopis-ministru-dopravy-alesi-rebickovi?ids%5Bx77b7650fdb1f5d369bb5eee3687d75fd%5D=1&sel_ids=1
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Zdeněk Pauer: Otevřený dopis ministru dopravy Aleši Řebíčkovi

2.3.2007
Vážený pane ministře, občanské sdružení Občané za svá práva Vás tímto žádá, abyste neposuzoval a netvořil zákony z hlediska Vašeho osobního, případně v zájmu nějaké lobby. Zákony je třeba tvořit v zájmu národa, jeho zdraví i veřejného zájmu podle reálné situace. To se týká i Vámi navrhovaného zvýšení rychlosti na 160 km/h..
 
Občanům naší republiky je zřejmé, že Vy osobně vlastníte automobily, které bez problémů dosahují rychlosti 160 km/h, a to s maximální bezpečností. Asi jste ale nevzal do úvahy, že na dálnicích se pohybuje více než polovina vozidel, které nemají potřebný technický stav i pro rychlost 130 km/h., natož pak 160. Bohužel, tato vozidla také budou příčinou, proč stoupne počet mrtvých a raněných oproti současnému stavu. A nic pak nepomůže Vám a dalším spolehlivě jedoucím řidičům s kvalitními automobily, že jste včas zabrzdili nebo se vyhnuli překážce na vozovce.

Začít je ale určitě nutné s postupným zlepšováním technického stavu vozidel (z hlediska bezpečnosti provozu a životního prostředí) a to za současného stavu také není reálné. Proto navrhujeme zřízení několika licencí pro rezortní kontroly stanic STK. Při opakovaném zjištění závad by podvádějící STK ztratily oprávnění k provádění kontrol technického stavu. Automobily by byly zařazeny do tříd, podle kterých by za poškozování životního prostředí platily postupně navyšované daně a některým by mohlo být odebráno právo vjezdu na dálnici. Teprve po zlepšení technického stavu vozidel bude možné odpovědně uvažovat o zvýšení maximální povolené rychlosti na dálnicích. Vzhledem ke značně zvýšené spotřebě paliva při vyšší rychlosti a tedy i k vyššímu stupni poškozování životního prostředí a s ohledem na zvyklosti evropských zemí však nedoporučujeme zvyšovat rychlost vůbec.


reklama

Zdeněk Pauer
Autor je předseda sdružení Občané za svá práva
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Příliš zúžené závěry. - 3. 3. 2007 - Ivan Sommer

Oponovat návrhu ministra na zvýšení rychlosti na dálnici na 160 km/hod tím, že polovina vozidel nemá potřebný technický stav i pro rychlost 130 km/hod naznačuje, že autor článku se příliš v problematice neorientuje. Není mu ani znám docela obyčejný fakt, že existují vozidla, která nebyla konstruována na maximální technickou rychlost 160 km/hod. Jde jistě o starší vozy, ale i autobusy a nákladní vozidla (popřípadě s vlekem. Starší dálnice byly vybudovány na nižší maximální rychlost, např. D1 120 km/hod. Žádat zlepšování technického stavu těchto vozidel (maximální rychlosti snad až na 160 km/hod)cestou STK je absurdní.

Autor si ovšem v poslední větě z článku uvědomuje, že vyšší rychlost znamená podstatně větší spotřebu paliva. Bylo by opravdu velice paradoxní, kdyby se vedla kampaň za výměnu žárovek za výbojky a současně povolilo plýtvání energií na dálnicích. Ta maximální povolená rychlost má totiž původ v sedmdesátých letech, kdy vypukla první ropná krize a bylo nutno omezit spotřebu ropy. S bezpečností provozu ani ochranou životního prostředí kupodivu zavedení maximální rychlosti tehdy nesouviselo.

reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist