https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/rostislav-adam-velka-cyklojizda-z-pohledu-spuntare?ids%5Bx63d92df723ef4968ac879712f36d1453%5D=1&sel_ids=1
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Rostislav Adam: Velká cyklojízda z pohledu špuntaře

20.4.2012 | PRAHA
19. dubna 2012 projela opět Prahou velká cyklojízda. Pro běžného účastníka idylka v místech, kde by to normálně nečekal. Může si tak třeba prohlédnout Wilsonovo nádraží v celé kráse bez toho, aby mu překážela karoserie. Město se alespoň na chvíli stane přívětivější.
 
Letos Velká jarní cyklojízda zamířila do Stromovky. Po minulé zkušenosti, kdy cyklistům nestačila ani Meat Factory na Smíchově, musí Auto*mat hledat koncová místa na volném prostranství. Prvotní odhad účasti je nějakých 5-6 tisíc cyklistů. Jisté je, že spolehlivě obsadila oba směry Nuselského mostu a to celkem přesvědčivě.

Možná by Vás ale zajímalo, jak to Velkou cyklojízdu vidí takzvaný špuntař (člověk, který se stará o to, aby žádné auto nenarušilo průběh cyklojízdy). Věru, není to úplně med. Střídáme policisty na výjezdech z ulic a blokujeme řidiče aut. Je to vlastně dobré nejen pro nás, ale i pro ně. Auto v peletonu cyklistů je překážkou a může dojít k jeho nechtěnému poškození. Zároveň také udržet s autem dlouhodobě rychlost okolo 10-15 km za hodinu (víc jet opravdu nemůžem, kvůli slabším cyklistům) prostě nejde. Ani pustit auto napříč možné není, byť by jen chvíli bylo místo, prostě proto, že pak neudržíte řidiče jedoucí do směru cyklojízdy. Někteří řidiči to berou celkem v klidu. Bohužel, zrovna při takovýhle akcích se najde dost těch, co si vybíjí zlost na tom, že musí trčet v zácpě, na špuntařích (byť si za to, že trčí v zácpě, můžou sami). Obvykle slovy. A špuntař musí tohle strpět.

Bohužel, občas se najdou i agresivní jedinci za volantem, kteří špuntaře napadnou fyzicky. Mne samotnému se to, naštěstí, ještě nestalo, ale zrovna při letošní Velké jarní cyklojízdě se jeden takový incident stal na křižovatce U Bulhara. Řidič následně ujel. Pokud jste byly svědky a máte video, fotografii, nebo máte jiné informace, které by mohly přispět k dopadení útočníka, posílejte je na adresu: redakce@prahounakole.cz.

Špuntařů není nikdy dost. Poté, co si odbudeme špuntování na jednom místě, musíme se dostat co nejrychleji dopředu, skoro za každou cenu. Pokud není trasa rovná, jako byla většinou ta letošní, v mapě, kterou máme v hlavě, případně máme při ruce, najdeme co nejlepší průjezd tam, kde si myslíme, že by mohl být předek cyklojízdy(respektive kde bychom se mohli s předkem cyklojízdy potkat, ale zároveň jsme tam nějak dlouho nečekali). Což ne vždy úplně vyjde.

Pokud je trasa rovná, tak nezbývá jet skrz dav, případně po přilehlém chodníku. Jednou za rok se tak člověk chová méně ohleduplně, ale přesto musí dávat pozor, aby nikomu, ani sobě samému neublížil. Což je někdy docela těžké. No, a pak zas zaujímáme někde své místo.

S chodci to celkem jde. I když záleží na jednotlivcích. Letos to ale bylo opravdu dobrý. Jestli jsem dobře postřehl, tak někteří i mávali. I cestující tramvají nás dneska docela brali, byť měli určitý důvod být na nás, cyklisty naštvaní, chvíli totiž nemohli jet tramvaje ze Strossmayeráku na Výstaviště. Také díky, byť povoleně, špatně zaparkovaným automobilům. Policajti též chtěli, aby se nepouštěly tramvaje u Pavláku, ale to jim Vašek Kříž rozmluvil.

Letos jsem měl 2 nové zkušenosti.

1) Řidička, jejíhož muže odvezli do nemocnice kvůli infarktu. Chápu, jak jí bylo, ale opravdu jsem ji pustit nemohl. Možná jsem byl na ni moc tvrdý. Snažil jsem se jí vysvětlit, že holt nemůžu. Také jsem naznačil, že stejně, její přítomnost nic nezmění na tom, jestli lékaři odvedou svou práci dobře. Ale vysvětlujte to někomu ve stresu. Osobně doufám, že lékaři odvedli svou práci dobře a její muž přežil. Pokud to tu čte, chtěl bych se jí za způsobené nepříjemnosti omluvit.

2) Informoval jsem řidiče o tom, že je Jarní cyklojízda, a že si zhruba 20 minut budou muset postát. Jak vidět, vstřícnost se vyplatí. Jedna řidička mi ochotně půjčila deštník, což vzhledem k tomu, že pršelo, bylo docela vhod. Chtěl bych jí tímto poděkovat.
reklama

Rostislav Adam
Autor je čtenářem Ekolistu
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Diskuse je zablokována.
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jedině další agresi podporuje Auto*Mat - 25. 4. 2012 - Jeniik

Sám jsem cyklistou, vždycky mi vadilo chování některých řidičů na cestách, nejradši bych je často vytáhl z auta a provrtal olovem, ale:

Pokud se bude stupňovat napětí mezi řidiči a cyklisty, nepovede to k ničemu dobrému. Místo toho, aby Auto*Mat bojoval proti debilnímu rozhazování peněz na předražených a zbytečných komunikacích pro cyklisty, místo toho, aby otřískal magistrátu o hlavu naprosto nepoužitelné "jízdní pruhy pro cyklisty", tak pořád jen opakuje, že "auta jsou špatná, mááno!". K čemu to vyústilo je jasné: Řidiči nadávají, že cyklisté nemají co dělat na chodníku a přitom kdo z nich jezdí každou třicítku fakt třicet? Místo toho, aby lidi uvažovali nad tím, že cyklista ohleduplně jedoucí po chodníku v podstatě není nic proti ničemu stejně jako projet třicítku v sedm ráno v liduprázdné obci 60 taky nikomu neublíží budou jen a jen tupě volat po další represi, budou se rvát mezi sebou. A naši zas-tupitelé jejichž IQ dosahuje průměru snad jen díky tomu, že holt potřebují uvažovat nad tím, jak se prozmrdit k funkci, budou dále "konat dobro" a utajhovat šroub dalšími a dalšími omezeními, jež ve výsledku jen tlačí na lid tím způsobem, že se stává víc a víc deprimovaným. Místo toho, aby se Auto*Mat pustil s kudlou v ruce do mladých hejsků, co se na chodnících fakt chovají jako debilové (a v minulosti bych do tohoto stáda spadal i já), tak se snaží celou situaci jen vyostřit. Auto*Mat není nic jiného než skupina, jež cyklistům jako celku škodí. A v širším slova smyslu škodí i celé společnosti, neb tupců, kteří si myslí, že se vše dá řešit předpisem je v tomhle státě bohužel většina a tohle je voda na jejich mlýn.

A na téma oné ženy, které bylo Adamovi tak líto, ale "NEMOHL JINAK" bych snad jen dodal, že ubohostí to spadá na úroveň slavné věty "Rozkaz zněl jasně. Dvě dávky".

Adame, gratuluji! S tímto přístupem budeš v nové - totálně zregulované - Evropě patrně velice úspěšný.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist