Rostislav Adam: Velká cyklojízda z pohledu špuntaře
20.4.2012 | PRAHA
19. dubna 2012 projela opět Prahou velká cyklojízda. Pro běžného účastníka idylka v místech, kde by to normálně nečekal. Může si tak třeba prohlédnout Wilsonovo nádraží v celé kráse bez toho, aby mu překážela karoserie. Město se alespoň na chvíli stane přívětivější.
Letos Velká jarní cyklojízda zamířila do Stromovky. Po minulé zkušenosti, kdy cyklistům nestačila ani Meat Factory na Smíchově, musí Auto*mat hledat koncová místa na volném prostranství. Prvotní odhad účasti je nějakých 5-6 tisíc cyklistů. Jisté je, že spolehlivě obsadila oba směry Nuselského mostu a to celkem přesvědčivě.
Možná by Vás ale zajímalo, jak to Velkou cyklojízdu vidí takzvaný špuntař (člověk, který se stará o to, aby žádné auto nenarušilo průběh cyklojízdy). Věru, není to úplně med. Střídáme policisty na výjezdech z ulic a blokujeme řidiče aut. Je to vlastně dobré nejen pro nás, ale i pro ně. Auto v peletonu cyklistů je překážkou a může dojít k jeho nechtěnému poškození. Zároveň také udržet s autem dlouhodobě rychlost okolo 10-15 km za hodinu (víc jet opravdu nemůžem, kvůli slabším cyklistům) prostě nejde. Ani pustit auto napříč možné není, byť by jen chvíli bylo místo, prostě proto, že pak neudržíte řidiče jedoucí do směru cyklojízdy. Někteří řidiči to berou celkem v klidu. Bohužel, zrovna při takovýhle akcích se najde dost těch, co si vybíjí zlost na tom, že musí trčet v zácpě, na špuntařích (byť si za to, že trčí v zácpě, můžou sami). Obvykle slovy. A špuntař musí tohle strpět.
Bohužel, občas se najdou i agresivní jedinci za volantem, kteří špuntaře napadnou fyzicky. Mne samotnému se to, naštěstí, ještě nestalo, ale zrovna při letošní Velké jarní cyklojízdě se jeden takový incident stal na křižovatce U Bulhara. Řidič následně ujel. Pokud jste byly svědky a máte video, fotografii, nebo máte jiné informace, které by mohly přispět k dopadení útočníka, posílejte je na adresu: redakce@prahounakole.cz.
Špuntařů není nikdy dost. Poté, co si odbudeme špuntování na jednom místě, musíme se dostat co nejrychleji dopředu, skoro za každou cenu. Pokud není trasa rovná, jako byla většinou ta letošní, v mapě, kterou máme v hlavě, případně máme při ruce, najdeme co nejlepší průjezd tam, kde si myslíme, že by mohl být předek cyklojízdy(respektive kde bychom se mohli s předkem cyklojízdy potkat, ale zároveň jsme tam nějak dlouho nečekali). Což ne vždy úplně vyjde.
Pokud je trasa rovná, tak nezbývá jet skrz dav, případně po přilehlém chodníku. Jednou za rok se tak člověk chová méně ohleduplně, ale přesto musí dávat pozor, aby nikomu, ani sobě samému neublížil. Což je někdy docela těžké. No, a pak zas zaujímáme někde své místo.
S chodci to celkem jde. I když záleží na jednotlivcích. Letos to ale bylo opravdu dobrý. Jestli jsem dobře postřehl, tak někteří i mávali. I cestující tramvají nás dneska docela brali, byť měli určitý důvod být na nás, cyklisty naštvaní, chvíli totiž nemohli jet tramvaje ze Strossmayeráku na Výstaviště. Také díky, byť povoleně, špatně zaparkovaným automobilům. Policajti též chtěli, aby se nepouštěly tramvaje u Pavláku, ale to jim Vašek Kříž rozmluvil.
Letos jsem měl 2 nové zkušenosti.
1) Řidička, jejíhož muže odvezli do nemocnice kvůli infarktu. Chápu, jak jí bylo, ale opravdu jsem ji pustit nemohl. Možná jsem byl na ni moc tvrdý. Snažil jsem se jí vysvětlit, že holt nemůžu. Také jsem naznačil, že stejně, její přítomnost nic nezmění na tom, jestli lékaři odvedou svou práci dobře. Ale vysvětlujte to někomu ve stresu. Osobně doufám, že lékaři odvedli svou práci dobře a její muž přežil. Pokud to tu čte, chtěl bych se jí za způsobené nepříjemnosti omluvit.
2) Informoval jsem řidiče o tom, že je Jarní cyklojízda, a že si zhruba 20 minut budou muset postát. Jak vidět, vstřícnost se vyplatí. Jedna řidička mi ochotně půjčila deštník, což vzhledem k tomu, že pršelo, bylo docela vhod. Chtěl bych jí tímto poděkovat.
reklama
Možná by Vás ale zajímalo, jak to Velkou cyklojízdu vidí takzvaný špuntař (člověk, který se stará o to, aby žádné auto nenarušilo průběh cyklojízdy). Věru, není to úplně med. Střídáme policisty na výjezdech z ulic a blokujeme řidiče aut. Je to vlastně dobré nejen pro nás, ale i pro ně. Auto v peletonu cyklistů je překážkou a může dojít k jeho nechtěnému poškození. Zároveň také udržet s autem dlouhodobě rychlost okolo 10-15 km za hodinu (víc jet opravdu nemůžem, kvůli slabším cyklistům) prostě nejde. Ani pustit auto napříč možné není, byť by jen chvíli bylo místo, prostě proto, že pak neudržíte řidiče jedoucí do směru cyklojízdy. Někteří řidiči to berou celkem v klidu. Bohužel, zrovna při takovýhle akcích se najde dost těch, co si vybíjí zlost na tom, že musí trčet v zácpě, na špuntařích (byť si za to, že trčí v zácpě, můžou sami). Obvykle slovy. A špuntař musí tohle strpět.
Bohužel, občas se najdou i agresivní jedinci za volantem, kteří špuntaře napadnou fyzicky. Mne samotnému se to, naštěstí, ještě nestalo, ale zrovna při letošní Velké jarní cyklojízdě se jeden takový incident stal na křižovatce U Bulhara. Řidič následně ujel. Pokud jste byly svědky a máte video, fotografii, nebo máte jiné informace, které by mohly přispět k dopadení útočníka, posílejte je na adresu: redakce@prahounakole.cz.
Špuntařů není nikdy dost. Poté, co si odbudeme špuntování na jednom místě, musíme se dostat co nejrychleji dopředu, skoro za každou cenu. Pokud není trasa rovná, jako byla většinou ta letošní, v mapě, kterou máme v hlavě, případně máme při ruce, najdeme co nejlepší průjezd tam, kde si myslíme, že by mohl být předek cyklojízdy(respektive kde bychom se mohli s předkem cyklojízdy potkat, ale zároveň jsme tam nějak dlouho nečekali). Což ne vždy úplně vyjde.
Pokud je trasa rovná, tak nezbývá jet skrz dav, případně po přilehlém chodníku. Jednou za rok se tak člověk chová méně ohleduplně, ale přesto musí dávat pozor, aby nikomu, ani sobě samému neublížil. Což je někdy docela těžké. No, a pak zas zaujímáme někde své místo.
S chodci to celkem jde. I když záleží na jednotlivcích. Letos to ale bylo opravdu dobrý. Jestli jsem dobře postřehl, tak někteří i mávali. I cestující tramvají nás dneska docela brali, byť měli určitý důvod být na nás, cyklisty naštvaní, chvíli totiž nemohli jet tramvaje ze Strossmayeráku na Výstaviště. Také díky, byť povoleně, špatně zaparkovaným automobilům. Policajti též chtěli, aby se nepouštěly tramvaje u Pavláku, ale to jim Vašek Kříž rozmluvil.
Letos jsem měl 2 nové zkušenosti.
1) Řidička, jejíhož muže odvezli do nemocnice kvůli infarktu. Chápu, jak jí bylo, ale opravdu jsem ji pustit nemohl. Možná jsem byl na ni moc tvrdý. Snažil jsem se jí vysvětlit, že holt nemůžu. Také jsem naznačil, že stejně, její přítomnost nic nezmění na tom, jestli lékaři odvedou svou práci dobře. Ale vysvětlujte to někomu ve stresu. Osobně doufám, že lékaři odvedli svou práci dobře a její muž přežil. Pokud to tu čte, chtěl bych se jí za způsobené nepříjemnosti omluvit.
2) Informoval jsem řidiče o tom, že je Jarní cyklojízda, a že si zhruba 20 minut budou muset postát. Jak vidět, vstřícnost se vyplatí. Jedna řidička mi ochotně půjčila deštník, což vzhledem k tomu, že pršelo, bylo docela vhod. Chtěl bych jí tímto poděkovat.
reklama
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou
diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem
Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného
textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.
Dále čtěte |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Diskuse je zablokována.
... - 26. 4. 2012 - vectorAhoj Pepo,Ve světě bujné fantasie by se mohlo jednat o osobo "Pověřenou". Tedy osobu, která byla pověřena řízením provozu. Pro kompletní informace je třeba pátrat i jinde, než v § 79. Kdo smí zastavovat vozidla sice upravuje § 79. Osoba pověřená ze strany Obecního úřadu s rozšířenou působností. Toto pověření se vztahuje výhradně k zajištění přechodu osob, tedy v podstatě to, co je zbytečné ošetřovat zvlášť, protože se jedná o organizovaný útvar chodců, nebo školu atd.. jen je to ještě rozpitváno a doplněno o "Pověřená osoba nesmí zastavovat vozidla v blízkosti křižovatky s řízeným provozem, a to ani na přechodu pro chodce." a"Pověřená osoba může zastavovat vozidla pouze na přechodu pro chodce; kde přechod pro chodce není nebo je neschůdný, smí zastavovat vozidla i na jiném místě na vozovce." Aby někdo neuvažoval o blbostech. Jenže dál je potřeba pročíst si informace o ustanovení o otáčení, couvání atp, aby jste se dobral toho, že i Franta Vomáčka může stoupnout do silnice a zvednout ruku... Jenže jen k tomu, když někdo třea couvá a nevidí tam, tak si zkrátka vezme někoho na pomoc a dokonce je to i jeho povinnost. No a poslední případ je krajní nouze, ale to už zase plyne z jiných zákonů, než z toho o provozu na pozemních komunikacích. Takže jsme si prošli co se může týkat zastavování vozidel i kromě § 79 a nenašli jsme nic ,-) Nemá smysl se zabývat zákony, které se týkají shromažďování a pořadatelské služby, protože v té chvíli je třeba plnit celkem dost dalších norem, které jsou naprosto mimo rámec téhle akce a toho, jak byla "zvládnuta" |