https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/stanislav-biler-sach-mat-greto
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Stanislav Biler: Šach mat, Greto!

16.8.2019
Greta Thunbergová je švédská školačka, která ve svých 15 letech začala protestovat ve prospěch okamžité akce proti globálnímu oteplování před Švédským parlamentem a stala se z ní známá klimatická aktivistka.
Greta Thunbergová je švédská školačka, která ve svých 15 letech začala protestovat ve prospěch okamžité akce proti globálnímu oteplování před Švédským parlamentem a stala se z ní známá klimatická aktivistka.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
V jedný hře se Cimrman snaží v Latinské Americe vysvětlit místním princip loutkové vlády. Vyřeže loutky a pomocí nich ukazuje, že za nitky tahá v pozadí někdo jiný. Místní se mu smějí, že je to nesmysl, protože ministři takhle malí nejsou. A tak Cimrman trpělivě vyřezává větší a větší loutky, aby to místní ignoranti pochopili. Marně. S Gretou je to podobný.
 

Může vystřihnout sebelepší projev o důsledcích klimatické změny, ale s tím si na prohnané Čechy nepřijde! Zcela bezpečně se totiž zaměří na nejpodstatnější část sdělení - jedla ve vlaku z plastové misky.

Greta vyrazí lodí na klimatický summit OSN, kde vystoupí. Jakápak je asi klíčová otázka její cesty: Proč to dělá? Na co upozorňuje? Co řekne? Ne ne. Klíčová otázka zní: z čeho je vyrobená loď, na které pluje. Šach mat, Greto! Na Čechy si nepřijdeš.

Kdyby vychytralým Čechům uprostřed vyčerpávající války někdo přinesl návrh mírové smlouvy, tak budou místo obsahu sdělení zkoumat, proč je napsaná černým písmem.

Kdyby Einstein vynalezl speciální teorii relativity v Česku, vysmějí se mu, že Newtona nebude zpochybňovat nějaký mladý cucák bez ponožek a pokud je čas relativní, proč nosí hodinky? Šach mat, rozumbrado.

Když se nedá řešit, co má Greta na svačinu nebo čím cestuje, vždy je možnost “zamyslet” se nad tím, kolik jí je, jak moc je postižená, kdo ji platí, proč není ve škole nebo jak je to hloupé, uctívat dítě. Určitě totiž není vůbec hloupé ignorovat všechno, co skutečně říká a na co upozorňuje.

Předpokládám, že když se tihle naši chytráci - kteří by měli být součástí světového dědictví UNESCO - prochází po holosečích našich uschlých smrkových lesů, po vesnicích s vysychajícími studnami, okolo domů, kterým praskají zdi v důsledku vysychání podloží, tak že u toho myslí na to, že Greta jí salát z plastový misky a jezdí drahou lodí, takže se s tím nedá vůbec nic dělat. Prostě budeme jen tupě koukat, jak se vše zhoršuje a u toho vymýšlet vtipy o “gretenismu.”

Ať už přijde kdokoli s čímkoli, vždy se seběhne padesát našich strejdů, aby dotyčné nebo dotyčnému vysvětlili, proč to nejde.

Bylo by to sice hezké, moci těmto lidem nějak vysvětlit, že svět, o kterém Greta mluví je ten stejný svět, ve kterém se nachází také Česká republika, ale asi je to vyloučené.

Nabízí se sice globus, kde by se dalo ukázat, že Greta obývá stejnou planetu jako Češi, a proto se jich klimatická změna týká úplně stejně jako kohokoliv jiného, ale to bohužel nejde. Jak už víme z příkladu výše, Češi by se tomu vysmáli, protože planeta přece takhle malá není.


reklama

foto - Biler Stanislav
Stanislav Biler
Autor je sociolog, spisovatel a publicista.

tisknout poslat
 twitter
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (75)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

KZ

Karel Zvářal

16.8.2019 10:25
Jj, Institut Dědy Mráze má hodně absolventů... A pravdou je, že ta naše planeta je zatím ještě modrá, protože zelené stále ubývá a nějak nám žloutne-( A když je i národní nápoj zlatavé barvy, tak je to ve švejkostánu vlastně dobrá zpráva... Prostě na nás si Greta nepřijde!
Odpovědět
ig

16.8.2019 10:32
Druhá možnost je, že si Češi všimli, že klimaalarmisti dělají směšné věci, tudíž se smějí :-) A ona to není schopnost k zahození. Za komunistů jsme se potichu smáli tuposti bolševických vládců, už z definice nevzělaných křupanů ("diktatura prolerariátu"), teď se díky svobodě slova smějeme nahlas klimatické klice, která ve své snaze vytřískat z lidí co nejvíc peněz neváhá organizovat takovéhle marketingové akce, jako je reality show z cesty jakéhosi děvčete přes moře. A ten, kdo se blbostem směje, není blbostmi ovlivněn jako ten, kdo je bere smrtelně vážně :-)
Odpovědět
J

Jiří Svoboda

16.8.2019 10:53 Reaguje na
Ano, klimaalarmisté dělají směšné věci. Ale je to spíše na skřípění zubů hlavně proto, že zastávají s vysokou pravděpodobností správnou analýzu problému, která pro budoucnost příliš růžová není.
Odpovědět
SH

Stanislav Hrouzek

16.8.2019 15:40 Reaguje na Jiří Svoboda
Ke klimatické změně zjevně dochází. Ovšem prakticky neexistují žádná rozumná řešení, která by byli ochotni klimatičtí alarmisti podpořit.

A pokud brojí proti jaderné energetice a přitom ještě zvyšují produkci CO2 kvůli odstavování jaderných elektráren, pak nemáme o čem bavit. A souhlasit s nimi znamená jen dále poškozovat životní prostředí a budoucnost naší planety i lidské civilizace...
Odpovědět
RS

Roman Salátek

16.8.2019 14:18 Reaguje na
To jsou kličky, to jsou kličky. Tomu říkám opájet se vlastní dokonalostí. Vy jste na to vyzrál, obdivuhodné a brilantní. Přesně o tom je tento článek.
Odpovědět
ig

16.8.2019 15:20 Reaguje na Roman Salátek
A vy ji berete vážně?
Odpovědět
RS

Roman Salátek

16.8.2019 16:14 Reaguje na
Beru vážně to co se kolem děje, ne ten mediální kolotoč. Je jasné, že krátké a jasné sdělení, bude vždy zjednodušující jinak to ani nejde. Jak zaujmout nějakého Vencu co je schopen jen otevřít večer lahváče a pustit telku? V demokraci musíte i tyto lidi přesvědčit, většina rozhoduje, ty si nebudou číst a zjišťovat informace. Tak to prostě chodí, ty chytrolíni okolo jak by se to mělo, těch je tady dost. Ona dokázala velmi jednoduše oslovit spoustu lidí. To Zeman umí taky ale negativně. Ona sílou myšlenky, on svojí ubohostí. Rozdíl je vidět pro vnímající lidi na první pohled. Nahoře ten článek to popisuje velmi výstižně.
Odpovědět
J

Jiří Svoboda

16.8.2019 20:21 Reaguje na Roman Salátek
Co myslíte tou sílou její myšlenky?
Odpovědět
RS

Roman Salátek

17.8.2019 13:51 Reaguje na Jiří Svoboda
To jak dokáže jasně, neústupně, srozumitelně apelovat na politiky. Akademici se dohadují o nepodstatných věcech, nedokážou nic prosadit, oslovit veřejnost. Politici si s nimi dělají co chtějí. Jediné o co se dokážou pohádat je ocenění nebo grant. Oslovit veřenost pro něco takto velkého je umění. Formulace myšlenky je důležitá a ona to umí.
Odpovědět
JO

Jaroslav Olšanský

17.8.2019 11:01 Reaguje na
Předešel jste mně.
Odpovědět
J

Jiří Svoboda

16.8.2019 10:40
Řekl bych, že docela dobře vystihujete kverulantství českého lidu a nejen českého.

Bohužel mám ale z vašeho článku dojem, jako byste o moc dál, než za jednoduché rozpoznání onoho kverulantství nedohlédl, ale moc rád bych se mýlil.

Představme si situaci, že bychom všichni brali Gretu úplně vážně. Ona ale pouze říká to stejné, co si myslí a říkají miliony jiných lidí, jen jim se nedostává mediálního prostoru. Navíc z Gretiných úst zaznívá v podstatě jen bezradnost: "Udělejte s tím něco, hoří nám střecha". Sama neví co se má dělat, jen nabádá, aby politici poslouchali odborníky. Jenže odborníci provádějí jen analýzu klimatického problému a se způsoby jeho řešení nechtějí mít cokoli společného. Takže Gretina snaha a s ní spojená hnutí, pokud, pokud svůj přístup nezmění, jen plýtvají časem a hrotí situaci bez naděje na úspěch v boji se změnou klimatu. Pálí do vzduchoprázna bez naděje cokoliv zasáhnout. A ten čas a ztracená energie nám může ve finále moc chybět.

Základní zádrhel je, že problém ochrany klimatu vlastně nikdo nechce efektivně řešit, je to ale ideální téma, na kterém se lze skvěle přiživit! Je logické nepodřezávat si větev, na které sedím, a bylo by škoda přijít o prs, ze kterého saji. Gréta a její okolí si zjevně tento aspekt neuvědomují ale bohužel mám dojem, že si kolem sebe vytvářejí bariéry, aby se k nim něco takového nedoneslo.
Odpovědět
ig

16.8.2019 11:32 Reaguje na Jiří Svoboda
Když použiju ten příměr s hořící střechou, tak můžu pokračovat s tím, že máme jen jednu skleničku vody a někdo se dovolává toho, aby někdo jiný konečně vylezl s nasazením života na střechu a tou skleničkou se ji pokusil uhasit :-) A ostatní si jen klepou na čelo a aspoň se snaží vynášet ven cenné věci.
Odpovědět

Lenka Č.

16.8.2019 12:40 Reaguje na
S tím příměrem mne napadá ještě třetí, velmi početná skupina, která na to kouká a tvrdí, že nic nehoří.
Odpovědět
J

Jiří Svoboda

16.8.2019 13:30 Reaguje na
Těch skleniček je více a velmi dobře placení hasiči je vylévají ze žebříků na tu hořící střechu. Přitom velmi mocná technika zůstává stát v garážích hasičů.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

16.8.2019 12:28
Dobře popsaná mentalita obyvatel ČR... ono to české švejkování je totiž projev krajního zoufalosti (zakomplexovanost + neschopnost řešit problémy), kterou jsme tu měli třeba za nácků nebo komoušů. Je to takové to, myslím si, že s tím nic neudělám (protože si nevěřím) a proto budu působit jako hrdina situace tím, že budu působit jako že jsem nad věcí a že ti dole jsou všichni idioti.

Ten kdo nemá světu co dát, tak si prostě aspoň kopne... mentalitu obyvatel ČR vnímám jako nejhorší ze zemí, kde jsem byl. A všude kde přijedu, tak se stydím za to co tu je za lidi a za toho jejich (já se k němu nehlásím) dvorního (hradního) krále všech hovad a komplexmenů....

Odpovědět
ig

16.8.2019 13:03 Reaguje na Lukáš Kašpárek
"mentalitu obyvatel ČR vnímám jako nejhorší ze zemí, kde jsem byl"

Říká se tomu oikofobie a nemyslím, že je na místě :-) Naopak mentalita, která vede k nekritickému přejímání názorů "elit" mi připadá daleko škodlivější.
Odpovědět
KZ

Karel Zvářal

16.8.2019 13:12 Reaguje na
Právě že Greta se k myšlení "jelit" vyslovuje (blonďýn, generál, Děda...) a i se svým hendikepem je pro většinu lidí přesvědčivá. Ano, křičí Hoří, a ví co se má dělat, ale není v jejích silách to napravit. Selhávají politici, instituce, státy.
Odpovědět
J

Jiří Svoboda

16.8.2019 13:23 Reaguje na Karel Zvářal
Greta neví co se má dělat, křičí "hoří a nějak to haste".
Odpovědět
KZ

Karel Zvářal

16.8.2019 13:33 Reaguje na Jiří Svoboda
O uhlíkové stopě něco ví, na tom se shodnem, nelogický pane Svobodo. Neznám ji osobně, ale mám ji v úctě, neb vzhledem k nízkému věku a svému hendikepu rozproudila mrtvé vody.
Odpovědět
J

Jiří Svoboda

16.8.2019 16:39 Reaguje na Karel Zvářal
Ale jistě že má základní představy o úloze uhlíku. Ale klima se již řešilo na 24 summitech OSN a k ničemu to nebylo a jen se na to téma nabalila spousta parazitů. Jakými prostředky (politickým, technickými) však klima řešit, aby to opravdu fungovalo, jistě nemá tušení.
Odpovědět
KZ

Karel Zvářal

16.8.2019 16:50 Reaguje na Jiří Svoboda
Bože. bože... Svobodu! Svobodu! Ta holka není Einstein, jen má depky z toho, do jakého mizerného světa se narodila a rozhodla se to řešit stávkou. Dělá to, co je v jejich silách. Jak už tu správně bylo napsáno, ten mediální humbuk se zavádějícími a zkreslujícími informacemi není její dílo. O čem by ti parazitičtí paparaziové psali, kdyby se nemohli škodolibě trefovat do její nedokonalosti??? A že i božský Kája, náš národní klenot, má spoustu odpůrců a nenávistníků, to o nás vypovídá mnohé.
Odpovědět
J

Jiří Svoboda

16.8.2019 20:30 Reaguje na Karel Zvářal
Tak nepište, že Gréta ví, co se má dělat, viz vaše 16.8.2019 13:12. Když napíšete nějakou pitomost, tak si to aspoň přiznejte!
Odpovědět
KZ

Karel Zvářal

16.8.2019 20:37 Reaguje na Jiří Svoboda
Tak uboze hnidopišský a hloupý dokáže být jen Svoboda, opravdu! Ví OBECNĚ, konkrétní konání je na odbornících. Já taky nerozumím štěpné reakci, ale jsem pro čisté jádro. Kapišto konečně?
Odpovědět
ig

16.8.2019 13:27 Reaguje na Karel Zvářal
Gréta křičí že hoří, ale já na tu střechu koukám, je celá plechová, železné krokve, betonové nosníky, co tam asi tak může hořet? Maximálně je tak rozpálená od slunce a kouří se tam z holubinců. Tak si říkám něco o hysterkách a pokračuju v popíjení vychlazeného piva...
Odpovědět
KZ

Karel Zvářal

16.8.2019 13:35 Reaguje na
To by nebyl Igošek, aby nebyl okamžitě v opozici. Zeptejte se lesníků ve střední Evropě, jestli je náhodou něco netrápí, taktéž zemědělců a vodohospodářů. Ale Praháček si to pívó a řízáék může v klidu dáát, že jóó!.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

16.8.2019 13:36 Reaguje na
ano, ty jsi přesně ten archetip čecháčka, o kterém je tento článek... vtipné jen je, že sis toho ani nevšiml :D
Odpovědět
ig

16.8.2019 13:44 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Před pár lety psali o požáru na nějaké diskotéce. Jeden tam uhořel a sto jich ušlapali. Teď se chystá něco podobného :-) Proto radši v klidu pochybuju než bych začal panikařit.
Odpovědět
MH

Martin Hájek

16.8.2019 14:48 Reaguje na
A to děláte dobře. Nejhorší smrt je ta z vyděšení.
Odpovědět
SH

Stanislav Hrouzek

16.8.2019 15:44 Reaguje na Karel Zvářal
Právě přichylování se k jakýmkoli křiklounům v době, kdy selhávají politici, instituce a vlády je obrovský problém.

Greta žádné rozumné řešení nenabízí. A když si dovolila říci, že jaderná energetika vlastně ani není tak špatná, tak z toho dostala polovina ekoaktivistů silný slovní průjem...
Odpovědět
KZ

Karel Zvářal

16.8.2019 13:13 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Lukáši, vidím to podobně, čecháčkovství je ve světě známý pojem.
Odpovědět
MH

Martin Hájek

16.8.2019 14:43 Reaguje na Karel Zvářal
O Čecháčkovství si pindáme hlavně my u nás doma. Je to taková forma sebemrskačství, kterou opravdu jiné národy nechápou.
Odpovědět
MH

Martin Hájek

16.8.2019 14:45 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Pak Kašpárku nezbývá, než abys šel do světa a zkusil vyniknout jinde než mezi těmi zakomplexovanými obyvateli ČR.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

17.8.2019 12:14 Reaguje na Martin Hájek
Republiku si rozvracet nenecháme co? To už tu jednou bylo... já se ale vyhnat ani odradit nenechám a s dementní, sebestřednou a zakomplexovanou částí populace ČR povedu vždy dialog a pokoj k páchání zla jim rozhodně nedám. Je ale vidět, že se tě to dotklo, takže jsi jen další z těch, o kterých je tento článek... chudáků....
Odpovědět
MH

Martin Hájek

16.8.2019 12:56
Češi jsou prostě heretici a smějící se bestie. Místo, aby konečně přijali klimatické náboženství a začali se k jeho věrozvěstce Grétě modlit, jak si přejí její tvůrci, tak si z ní dělají srandu.
Odpovědět
MN

Miroslav Nejezchleb

16.8.2019 13:01
Ani já si nemyslím, že jsou všichni naši lidé takoví kverulanti. Ovšem chápu vaši nadsázku, ale i na konci tunelu je většinou světlo. Pokud tedy zrovna nejedete v protisměru, hahaha.
Odpovědět
ČM

Čech M.

16.8.2019 13:38
Strašně mě překvapilo, že jsem ji do nedávna vůbec neznal, přesto, že se o ekologii zajímám už dlouho. Když jsem se pak dozvěděl, že je to patnáctiletá školačka ze Švédska, bylo my jasné proč ji neznám. Myslím, že kdyby se neformálním představitelem boje proti CO2 stal šedesátiletý respektovaný vědec, tak by situace byla jiná.
Očekávám teď online reportáž z plavby do USA, kdy se dozvíme co Gréta cestou jedla, kam chodila vykonávat potřebu a z čeho je vyrobeno její oblečení. Moc jí nezávidím.
Odpovědět
MH

Martin Hájek

16.8.2019 14:42 Reaguje na Čech M.
To by nefungovalo. Šedesátiletý vědec by nemohl stávkovat a nechodit do školy. Také by nemohl tvrdit, že nemá smysl se vzdělávat, když planetu sežehne plamen klimatické krize. Je to přesně naopak, protože obraz vědce se zdviženým prstem nefungoval, dokonce ani jezdec formule 1 s kladným vztahem ke klimatu neměl velký ohlas, tak bylo potřeba vytáhnout nový trumf. A nutno říci, že výroba globální klimatické celebrity proběhla bez potíží.
Odpovědět
ch

16.8.2019 15:31 Reaguje na Martin Hájek
Už vidím, jak nevzdělaná mladá generace řeší globální problémy.
Odpovědět
MH

Martin Hájek

16.8.2019 15:54 Reaguje na
Ale oni je přece vůbec řešit nechtějí, od řešení problémů jsou přece politici. Ti to mají nějak zařídit, aby mládež mohla létat na prázdniny na druhý konec světa a mít každý týden nové hadry a planeta jen kvetla.
Odpovědět
RS

Roman Salátek

17.8.2019 13:24 Reaguje na Martin Hájek
Tak to v demokracii přeci chodí. Jinak než politicky se to nedá prosadit? Technické řešení závisí na odbornících. Jen tak plácáte.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

17.8.2019 12:16 Reaguje na
Které tvoje generace zapříčinila.. no nějak bude muset...
Odpovědět
RS

Roman Salátek

17.8.2019 13:22 Reaguje na
Je zajímavé, že vzdělaní lidé nás do této šlamastiky dostali, jakékoliv nové technické řešení sebou přínáší jen další problémy. Možná, že vzdělání bez slušnosti, zodpovědnosti plodí jen dal průšvihy. Moc bych nemachroval.
Odpovědět
ig

17.8.2019 14:08 Reaguje na Roman Salátek
A netechnická řešení produkovaná lidmi bez vzdělání též přináší jen problémy. Viz proklamovaná úsporná cesta do USA, která se už po zběžné analýze ukázala být jen pózou, která neušetří vůbec nic.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

16.8.2019 13:45
Vždyť je to celé divadlo. Kdo má rozhodující moc něco změnit? My snad? Evropa má jezdit po zadku a ostatní se budou smát? Pokud se nerozhodnou světové velmoci, nestane se nic, vždyť je to celé k smíchu i s celou Gretou a už to otravuje.
Odpovědět
RS

Roman Salátek

17.8.2019 13:25 Reaguje na pavel peregrin
Je to naše zodpovědnost, neházejte to na jiné.
Odpovědět
RS

Roman Salátek

16.8.2019 14:08
Musím ji obdivovat. Vzala na sebe velký kříž. Jedni po ní budou chtít aby se za ně obětovala, druzí zase na ní budou házet špínu, aby ulevili své zvrácené mysli. Ta holka má odvahu a držím jí palce, protože ji bude hodně potřebovat. Jak ona tak její rodina zažije těžké časy.
Odpovědět
MH

Martin Hájek

16.8.2019 14:38 Reaguje na Roman Salátek
Apoštolové nové víry to mají vždycky těžké.
Odpovědět
RS

Roman Salátek

17.8.2019 13:28 Reaguje na Martin Hájek
Ano i tak by se to mohlo zdát. Ten kdo má víru boží nekonečný růst HDP je větší pomatenec. Nejde to obhájit žádný logickým argumentem a přesto i vzdělaní lidé to budou zatvrzele obhajovat. To je možná i vaše víra, moc bych se neposmíval.
Odpovědět
ig

17.8.2019 14:02 Reaguje na Roman Salátek
Druhá varianta je, že vůbec netušíte, co to ten růst HDP vlastně je :-) Zkusím Vám to přiblížit: když si doma vyměníte rozbitý vodovodní kohoutek, tak tím zvýšíte HDP, i kdybyste sebevíc nechtěl. Když si pořídíte ekologický solární panel, zvýšíte tím HDP. Když odvezete své auto do šrotu, zvýšíte tím HDP. Když napíšete a vydáte knihu o tom, že je potřeba odvézt do šrotu i všechna další auta, zvýšíte tím HDP :-) S HDP jste prostě v pasti, stejně jako s Leninovým "nemít žádnou politiku je také politika" :-)
Odpovědět
ch

16.8.2019 15:24
No pokud chcete tvrdit, že za problémy se suchem může globální oteplování, tak jsem nucen vás brát pouze za podobného kverulanta. Problém akce Greta spatřuji v tom, že je to tlak na politiky ve stylu: dělejte s tím něco, vyřešte to za nás. Ano, spousta lidí věří tomu, že situace není dobrá, ale ti stejní lidé netřídí odpad, popřípadě ho třídí, ale už se nezamyslí nad množstvím vytvářeného odpadu. Nemám nic proti takové kampani, ale myslím si, že nebude účinná.
Odpovědět
MH

Martin Hájek

16.8.2019 15:36
Pro ty, co tu píší o zaprděném čecháčkovství a nevidí si na špičku nosu přidávám jeden odkaz. Pokud jsou takoví veltmani, tak si ho jistě dokážou přečíst: https://www.focus.de/wissen/klima/aktivisten-segelt-nach-new-york-rechnung-zeigt-waere-greta-thunberg-geflogen-haette-sie-weniger-co2-freigesetzt_id_11036544.html?fbclid=IwAR05BbewZIBTK_m3jyRPx7QbO0yDzfIQ-cq7wToDuJiEShb1YsTA099Nna4
Odpovědět
SH

Stanislav Hrouzek

16.8.2019 15:38
Skepticismus podstatné části české populace je značný. A to lze ukázat na mnoha příkladech jako je například euro či EU.

Já ovšem klimatický aktivismus v podání 16-ti leté a hlavně celý ten mediální kolotoč kolem ní vidím jako problém. Protože se vůbec nebavíme o řešení klimatické změny, ale o vyšinutém mediálním oblíbenci, který něco hlásá, ale nenabízí žádná rozumná řešení.

Takže bych velice rád věděl, jestli vůbec lze najít nějaký smysluplný důvod proč hájit Gretu ?
Odpovědět
KZ

Karel Zvářal

16.8.2019 16:12
S obsahem i vyzněním článku nemám problém, je to výstižný popis mentality významné části národa. Stačí se někdy začíst do komentářů v Novinkách a člověku se chce blejt.
Odpovědět
MV

Miroslav Vinkler

16.8.2019 16:52
Názory G.T. mohou být zajímavé.
Mně daleko zajímavější připadá její raketový vzestup mezi státníky a celebrity a neutuchající zájem top-médií.
Což nepřipisuji originalitě jejího myšlení (posel ) , hloubce vzdělání (základní škola) ani zdravotnímu omezení (autista+ OCD=vtíravé myšlenky a nutkání konat+selektivní mutismus).
V 8 letech slyšela o klimatické změně a v 11 z toho dostala deprese.(viz Wikipedie)
Skutečně si myslíte, že s těmito kvalifikačními předpoklady se jen tak
dostanete se do :
a) Evropského parlamentu
b) summitu OSN
c) jednání v Davosu
d) audienci k papeži

atd. , abyste svými názory oblažovali přítomné ?

tedy do institucí, kam se často nedostanou ani skutečné osobnosti ?
100% zde diskutujících by se dostalo max. do vrátnice anebo na hranu střeženého pozemku.
Jasno by bylo,kdyby se zveřejnilo kolik tyhle legrace stály a zejména ,kdo je platil. Teď už se nebavíme o drobných, ale o milionech CZK.
Hlavně ať tady někdo nevykládá, že spí na dece po dědovi někde v parku , pije kohoutkovou vodu a žvýká vojenské suchary . A občas chytne stopa a doprovází ji moudrý stárnoucí vlk Akéla.

A až tady někdo doloží, že bylo placeno z veřejných sbírek anebo ze soukromých zdrojů rodiny , hluboce se omluvím.
Jinak si zůstanu u klasického : "Cui bono ? ", tedy "Komu ku prospěchu?" a názoru, že se za tímto zaranžovaným divadlem skrývá skutečně jiný zájem.

Odpovědět
KZ

Karel Zvářal

16.8.2019 17:03 Reaguje na Miroslav Vinkler
Je to velmi jednoduché. Přilákala pozornost medií i svých vrstevníků ke skutečným problémům dnešního světa. Aby tupě netlemili do svých mobilů, ale něco si o GO pozjišťovali a něco pro potřebné změny dělali. Že to má i negativistické konotace vyplývá už z lidské přirozenosti, Česko nevyjímaje.
Odpovědět
J

Jiří Svoboda

16.8.2019 20:40 Reaguje na Miroslav Vinkler
Myslím, že mediální sféra nutně potřebuje podobná divadla ale ta se ujmou jen tehdy, jsou-li dostatečně bezzuhá a neškodná. Greta je maskot "ekologů", kteří žijí z bezzubé ochrany klimatu a neškodným maskotům bývají mnohé dveře otevřeny.
Odpovědět
VW

Vladimír Wagner

16.8.2019 18:02
Základní problém, který u kampaně Grety Thurbergové vznikl, je že se to převrátilo v klasickou ideologickou kampaň, bez toho, aby oslovila ty správné cílové skupiny a správným způsobem tak, aby to opravdu reálně umožnilo snížení emisí. Velice pěkně to dokumentuje situace v Německu. Tam má její hnutí opravdu extrémně velkou podporu. Přesto však nepomohlo k tomu, aby se realizoval efektivní cesta ke snížení emisí a aby to bylo opravdu prioritou. Pokud by Němci odstoupili od uzavření jaderných bloků, tak za velmi nízkých nákladů zajistí pro nejbližší desetiletí rychlé a značné snížení emisí v Německu. Přesto se v tomto hnutí neobjevil ani náznak úvah o této možnosti. Pouze ideologická hesla, že OZE jsou laciná a vše nahradí. Jen to musí politici přikázat (viz třeba i náš hlavní organizátor Hnutí za klima Petr Doubravský v rozhovoru po návratu jednání tohoto hnutí). Problém je, že je zde hlavní ideologická kampaň s příslušnými symboly. A absolutně se nejedná o snahu o reálné efektivní snižování emisí. Není tak podstatné, že by menší uhlíková stopa vznikla při letu Gréty normální nízkonákladovkou do Ameriky, než při využití zmíněné hypermoderní jachty. Podstatný je symbol. A bohužel, tak je to v tomto případě se vším. Podle mě bohužel toto hnutí nepovede k efektivnímu snížení emisí. Je pravděpodobnější, že sociálně a ekonomicky Evropu rozvrátí.
Odpovědět
KZ

Karel Zvářal

16.8.2019 18:49 Reaguje na Vladimír Wagner
Myslím, že kdo trochu sleduje politiku a zná lidí, je si vědom toho, že odpůrců a oponentů bude mít snad více než sympatizantů. Správně jste napsal, že jde o symbol. Věnovat pozornost všednímu konzumerizmu a pokusit se trochu snížit laťku spotřeby, to je myslím to, o co se Greta snaží. Snížování emisí je staré téma, s rychle rostoucím oteplováním je zřejmé, že stanovené cíle se nedaří příliš naplňovat. To však pro mě nesnižuje symbolické poslání snahy Grety. A to, že je častá negativistická odezva, včetně vyčítání peněz na provoz kampaně (co je dneska zadarmo?-), je klasický folklór, známý z přísloví Za dobrotu na žebrotu (Já po vás chlebem, vy po mě kamenem...).
Odpovědět
J

Jiří Svoboda

16.8.2019 20:50 Reaguje na Karel Zvářal
A tak půjdeme 10 nebo i 20 let spokojeně ve šlépějích Gréty-symbolu a budeme si nalhávat, jak úspěšně bojujeme za klima. O to větší nás pak bude čekat překvapení až zjistíme, že to k ničemu nebylo a ztratili jsme další 1-2 desetiletí.
Odpovědět
KZ

Karel Zvářal

16.8.2019 20:59 Reaguje na Jiří Svoboda
Zkuste jí konkurovat. Vystupte ze stínu a všem to řekněte! Třeba půjdou raději za Svobodou:-)))
Odpovědět
KZ

Karel Zvářal

16.8.2019 21:06
A tak dlouho nevydrží, jestli ještě rok, dva, tři. Jednak ji to musí unavovat, a měl by se najít někdo odborně zdatnější, jazykově nadaný a vytrvalý, nejlépe protřelý a finančně zajištěný padesátník s tahem na branku.
Odpovědět
ig

16.8.2019 21:40 Reaguje na Karel Zvářal
Protřelých finančně zajíštěných chlápků s tahem na branku je v branži jako psů :-) A vytrvale se snaží stát se ještě finančně zajištěnějšími :-D Ovšem neproducírují se před lidmi osobně, na to angažují takovéhle Gréty :-)
Odpovědět
KZ

Karel Zvářal

17.8.2019 04:18 Reaguje na
Áno, přesně tak, ten svět není úplně zkažený, miliardářů podporujících bohulibé aktivity je známo několik, takže je předpoklad, že o ní uslyšíme i za padesát let:-)
Odpovědět
VK

Václav Kain

17.8.2019 06:37
Ta hloupá holka je manipulovaná aniž by si to uvědomovala.A její vychytralí rodiče,to musejí být taky pěkní dárečkové.
Odpovědět
KZ

Karel Zvářal

17.8.2019 07:03 Reaguje na Václav Kain
Každý jsme manipulovaný, aniž bychom si to uvědomovali, celá společnost je manipulovaná. Reklamou ke spotřebě, např.. A že dceru informují o tom, co jí zajímá, jim nezazlívám. Pořád lepší tato kampaň, než hra na mrtvého brouka.
Odpovědět
KP

Katka Pazderů

17.8.2019 13:18
Krásné.
díky.
Je třeba si sednout a počkat, až to za nás někdo jiný vyřeší. Prostě je to PNJ, problém někoho jiného, jak říká Stopařův průvodce.
Hanba by mě ale musela fackovat.
A tak nesedím, a makám. Snižuji svoji ekostopu, jak jen to jde. A deinvestuji. Prostě podporuji zelené přístupy místo ropy a uhlí. A zasázela jsem kus lesa.
Odpovědět
ig

17.8.2019 13:24 Reaguje na Katka Pazderů
O tom to přeci celé je :-) Jestli ty zelené přístupy jsou opravdu zelené nebo jestli se tak jen tváří. Podstata naprosté většiny konfrontací mezi "technokraty" a "ekology" :-)
Odpovědět
RS

Roman Salátek

17.8.2019 13:36 Reaguje na
Ne je to o tom, jestli si veřejnost uvědomí, že se musí něco změnit. Technokraté se předvedli a nedokážou vystoupit ze zajetých kolejí. Nechápou proč něco měnit. Lednička plná, žárovka svítí, wifi jede, co těm lidem vlastně vadí?
Odpovědět
ig

17.8.2019 13:42 Reaguje na Roman Salátek
Já se k technokratství hrdě hlásím :-) Nijak se to nevylučuje s mým přesvědčením, že bychom měli šetřit neobnovitelnými zdroji, jen si myslím, že se toho dá dosáhnout spíš technickým rozvojem než jeho násilným zastavením nebo směrováním aby působil "na efekt" spíš než "na podstatu".
Odpovědět
RS

Roman Salátek

17.8.2019 15:40 Reaguje na
Jo vy ještě věříte na pohádky o tom jak vědeckotechnický pokrok všechno vyřeší. Hlavně nám do toho nemluvte. Já už nejsme malé dítě, a pravidla musí být. To už nám předvedl Klaus jak se to dělá bez pravidel.
Odpovědět
ig

17.8.2019 19:03 Reaguje na Roman Salátek
O tom kdy a kde budu mluvit si rozhodnu sám :-)

Bez vědeckotechnického pokroku byste ještě okopával motykou brambory, aby bylo vůbec co jíst. Vlastně ani to ne, brambory přivezly záoceánské plachetnice, v té době jasná hi-tech. A motyka by bez vynálezu metalurgie železa, za kterou by si její autor zpětně zasloužil Nobelovu cenu za chemii, také nebyla :-) A když už jsem u těch nobelovek, bez Haberovy-Boschovy syntézy byste také dost možná podlehl hladomoru. O tom, že bez pokroku byste tady nemohl hejtovat pokrok, je jistě zbytečné mluvit :-)

Co se týká těch pravidel, ekonomiku řízenou pravidly jsme tu už měli a byl to největší průser lidstva. Raději to nechte trhu, nějak se mi nechce věřit, že to co stokrát selhalo by se po sto prvé už konečně povedlo :-D
Odpovědět
JO

Jaroslav Olšanský

17.8.2019 13:30
Každý normální člověk hodnotí nejen co říká, ale i kdo to říká. Pokud pan Biler a jemu spříznění pisálkové mají za bernou minci bláboly retardované švédské puberťačky, nemohou se divit, že v očích soudných lidí jsou za prodejné pitomce.
Odpovědět
RS

Roman Salátek

17.8.2019 13:42 Reaguje na Jaroslav Olšanský
Právě že o to jde, co říká. O tom to celé je. Její přímost, slušnost a vážnost dokázala oslovit tisící lidí. Nepotřebuje někoho napadat, urážet a přitom je v tom velká pravda. Mohl by jste se od ní učit jak slušně vyjádřit svůj názor.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

17.8.2019 20:15 Reaguje na Jaroslav Olšanský
No samozřejmě.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

17.8.2019 20:14
Docela by mě zajímalo, kdo tu Gretu vodí na šňůrkách a ovládá.
Odpovědět
reklama


Blíž přírodě

 


Pražská EVVOluce
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist