https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/tomas-pesek-recyklace-lithiovych-baterii-v-cr-zaostava.chybi-kapacity-i-financovani
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tomáš Pešek: Recyklace lithiových baterií v ČR zaostává. Chybí kapacity i financování

20.2.2025
Foto | Let's Kick / Unsplash
Vlivem rostoucího počtu lithiových baterií se Česká republika potýká s nedostatečnými kapacitami pro jejich recyklaci. Náklady na zpracování jsou vysoké a legislativa od výrobců dosud nevyžadovala dostatečné příspěvky na zpracování, což představuje významnou finanční zátěž pro budoucnost.
 
Množství lithiových baterií uvedených na tuzemský trh neustále stoupá. Je to způsobeno rozvojem nových technologií, a to jak u elektrických článků obecně, tak například elektromobility. V České republice se ročně prodá více než sto tisíc elektrokol, elektroskútrů či elektrokoloběžek, které jsou vybaveny lithiovými bateriemi. Závažným problémem je fakt, že v současné době není v ČR dostatek zařízení, která by se na ekologické zpracování lithiových baterií specializovala. Z toho důvodu je značná část odpadních elektrických článků odvážena ke zpracování do zahraničí. To zvyšuje nejen logistickou náročnost celého procesu, ale také finanční náklady na recyklaci.

Finanční náročnost recyklace a legislativní nedostatky

Zpracování lithiových baterií je výrazně dražší než recyklace jiných typů baterií, například olověných. U klasických typů olověných baterií je cena za recyklaci pozitivní. To znamená, že zpracovatelé tyto baterie vykupují, zatímco u těch lithiových je situace zcela opačná. Náklady na jejich recyklaci se pohybují v řádu desítek korun za kilogram, přičemž neexistuje jednotný model financování této recyklace. Až do roku 2020 výrobci a dovozci průmyslových elektrických článků nemuseli odvádět žádné recyklační poplatky, protože legislativa jim tuto povinnost neukládala. To znamená, že baterie, které byly uvedeny na trh v posledních deseti letech, představují obrovskou ekonomickou zátěž do budoucna.

Budoucí výzvy a potřeba systémového řešení

Očekává se, že s dalším rozvojem elektromobility a obnovitelných zdrojů energie se počet lithiových baterií uváděných na trh v ČR výrazně zvýší. Proto je nutné rozšířit kapacity pro jejich recyklaci a vytvořit jasná pravidla pro financování zpětného odběru a recyklace. Ministerstvo životního prostředí nyní připravuje novelu zákona o výrobcích s ukončenou životností, která by měla zajistit spravedlivější rozložení nákladů na recyklaci a zavést povinné příspěvky od výrobců a dovozců.

Tyto změny by mohly významně pomoci s rozvojem recyklační infrastruktury v ČR a snížit objem odpadních baterií vyvážených do zahraničí. Novela však bude řešit pouze nově vyrobené a dovezené elektrické články. Oproti tomu baterie, které již na českém trhu jsou, stále představují významnou budoucí finanční zátěž a v tuto chvíli chybí účinné a systémové řešení tohoto problému.


reklama

Další informace |
REMA Battery, s.r.o., je jedním ze dvou kolektivních systémů pro přenosné baterie působících v České republice.
foto - Pešek Tomáš
Tomáš Pešek
Autor je člen výzkumného týmu za společnost REMA Systém, která participuje na projektu BIOCIRKL Národního centra kompetence.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (16)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

20.2.2025 07:44
Evropa nemá dostatečné zásoby lithia (ostatně jako všeho ostatního), ale ty stále stoupají. Jak je to možný? Je to právě v miliónech baterií dovážených z Číny, které půjdou někdy do recyklace. A ta potřebuje hodně energie, což je v Evropě problém. A já jen doufám, že technologové vymyslí postup, kdy hlavní energetická zátěž probíhá během dne a tak se dá pooužít levná FVE.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

20.2.2025 07:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Nevymyslí. Pokud něco postavíte za peníze a pořebujete návtratnost, tak je veliký rozdíl mezi hodinovou cenou z provozu 24/7 tj 9000h/r a mezi provozem 1/4 tj 2000 h/r. tedy 5x vyší splátky, odpisy.
Odpovědět
ŠM

Štěpán Major

20.2.2025 07:58 Reaguje na Slavomil Vinkler
Přesně tak! Obecně by měla být vytíženost zařízení nad 80% a vyšší. Představa, že pojedu takové naročné procesy jen ve dne, a v noci a v zimě fabrika stojí jsou šílené!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.2.2025 08:35 Reaguje na Slavomil Vinkler
Existují přece výrobní procesy, které nejedou nepřetržitě, ale v cyklech.
Odpovědět
ŠM

Štěpán Major

20.2.2025 07:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy ste Hanzle opravdu v životě továrnu neviděl ani na obrázku. Umíte si představit řízení výrobních procesů v podniku v němž budou dominovat procesy elektrochemického oddělení prvků? Což bude opravdu efektivní recyklace vyžadovat. Nemluvím tu o vytvoření drti a jejím přímíchání do směsy. Asi těžko!
Odpovědět
ŠM

Štěpán Major

20.2.2025 07:51
Efektivní recyklace téměř čehokoliv vyžaduje dostatek levné energie (tedy pokud nepočítáte s tím, že prostě vytvoříte drť a přidáte ji třeba do panelů). Speciálně pak chcemeli opravdu efektivně, tedy tak abychom je mohli využít stejným způsobem jako ve zdrojovém odpadu, bude třeba jednotlivé chemické složky od sebe oddělit elektrochemickými procesy. A vzhledem k tomu, že OZE energie neúměrně zdražují a tak způsobují deindustrializaci EU k žádné pořádné recyklaci nebude docházet. Dnes tento proces můžeme krásně pozorovat v Německu na recyklaci obyčejného železného šrotu, kdy sekundární výroba oceli v elektrických pecích padá dvakrát rychlejí než výroba primární oceli kyslíkovým procesem s výrazně vyššími emisemi. EU šrot vyváží. Přitom je třeba dodat, že energetická náročnost (mluvím zde o primární energii) je zhruba mezi 1/3-1/4.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

20.2.2025 07:57 Reaguje na Štěpán Major
EU nepořebuje ani tanky, ani pluhy, neb má bezorebné hospodářství a plechy na auta doveze z číny.
Odpovědět
ŠM

Štěpán Major

20.2.2025 08:04 Reaguje na Slavomil Vinkler
Bohužel energetiku řídí šílenci a nejen jí. V DIW (Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung) se už moc netají,že krize je žádoucí, že ochrana klimatu bude realizována skrze deindustrilazici. A deindustrializaci zajistí drahé energie z OZE. Čistá bezemisní energie z jádra je pro zelené mgory samozřejmě nepřijatelná!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.2.2025 09:09 Reaguje na Štěpán Major
Nejhorší na tom je, že mají pravdu. Při současném rozvoli průmyslu jasně vidíte, že jedeme proti zdi, grýndýl negrýndýl.
Odpovědět
pk

pepa knotek

20.2.2025 15:49
Recyklace lithiových akumulátorů je náročná technologie, kterou úspěšně zvládá jen několik firem ve světě. Pochybuji, že by některá z nich hodlala investovat v české kotlině, kde jsou vysoké náklady na energie a neskutečná byrokracie při povolování projektů. Možná se postaví několik sběrných středisek, odkud se to bude vozit na recyklaci do zahraničí a i to bude úspěch - sklad lithiových baterií nikdo za humny chtít nebude.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.2.2025 09:07 Reaguje na pepa knotek
Ta otázka zní, kolik bude Evropa potřebovat těchto recyklačních linek, když nemá vlastní přírodní zdroje lithia.
Odpovědět
PB

Petr Blažek

21.2.2025 15:31
Už více jak 10 let nám EU vtlouká do hlavy jak budou bezemisní technologie levné. A světe div se, každý sebemenší problém čeká na dotační financování.
Něco jako ekonomika provozu, naše zastupitele v Bruselu, ale i například šéfy velkých bank , naprosto míjí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.2.2025 09:04 Reaguje na Petr Blažek
Ony ve skutečně levné jsou (nepotřebují žádné palivo), jenže ten opičinec kolem to brutálně prodražuje, navíc ropácké sabotování a parlamentní obstrukce atd. atd.
Odpovědět
PB

Petr Blažek

23.2.2025 11:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Nechápu co to plácáte za nesmysly. OZE má všechny výhody na své straně, fosilní zdroje jsou zatíženy emisními povolenkami a přesto se pořád nevyplácí bez dotací budovat nové zdroje.
Je to o tom co vám pořád nedochází - akumulaci energie. Ačkoliv se každý týden na internetu dočtete o nové revoluční baterii tak ve skutečnosti skutek utek.
Jediná současná technologie je výroba vodíku, ale ta je tak příšerně drahá a náročná, že na to žádný evropský průmysl, který čelí mezinárodní konkurenci, nemůže přistoupit.
Takže se to opět bude prosazovat pomocí dotací. Jenže ani zdroje dotací nejsou nevyčerpatelné a čím méně průmyslu tím menší budou rozpočty.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

23.2.2025 10:04
Je dobré se vrátit zpět k logice a zdravému rozumu. Drahá dotovaná výroba
baterií a nebo vykořisťování těch, co levně těží a zpracovávají suroviny,
nemá s udržitelností nic společného. Pak je ta jejich relativně efektivní
funkčnost(záleží na zdroji dobíjení´) a končí to opět dotovanou recyklací
a nebo vývozem někam, kde to naše oči nevidí a tudíž to považujeme za
recyklaci. Je to stejné jako s plasty, kdy je recyklace dražší, než
výroba nových a tak se to řeší vývozem, kde nevidíme, co se tam s ním
děje. Já tomu říkám pštrosí politika, kdy se problém řeší strkáním
hlavy do písku a zavíráním očí. To je ekologismus a nikoliv ekologie!
Jinak nějaké rozemletí jako výplně do stavebních hmot a povrchů cest
je pouze oddálení likvidace o dobu využití jako stavba, či silnice.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

24.2.2025 09:18
A co selský rozum a ochrana přírody? Zakázat ekologismus, zrušit podpory autíček na baterky, zdanit a zahrnout recyklační poplatek do ceny auta. Lidé si pak rozmyslí kupovat ekologická ( přírodě škodící) auta. Tak jak je to u jiných aut.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist