https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/trestuhodna-nedbalost-v-zajmu-quotbetonove-lobyquot
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ing. Rudolf Kunzmann, CSc.: Trestuhodná nedbalost v zájmu "betonové loby"?

8.7.2005
V New Yorku 11.9.2001 teroristé způsobili nezapomenutelnou tragedii, která vešla do dějin. Všichni to ví! Méně již je známo, že 13.9.2001 z těchže teroristických důvodů došlo k výbuchu v Jakartě v nám běžně známých vjezdových garážích parkovacích domů, kde byly opět zmařeny lidské životy.
 
Jestliže tyto, a jiné další státy, prožily útok a následky terorismu, my zatím ještě ne. V těch státech, které následky terorismu již prožily, jsou lidé velmi pozorní na to, aby již nevytvářeli zbytečně příležitost pro další možnost úderu v době současné, natož pro budoucnost. My ovšem opět ne! My však bohužel tyto možnosti příležitostí pro terorismus, banditismus a zlodějnu bezstarostně vytváříme i nadále v projektech parkovacích domů, které mají být postaveny pro budoucnost!

V městech ČR se řeší kde parkovat stále vzrůstající množství automobilů. Prostory pro další povrchová parkoviště prostě nejsou.Zejména v historických centrech měst. Povrchová parkoviště, i se zvyšujícím se parkovným, již situaci nemohou řešit, natož vyřešit.

Města jsou nucena přistupovat na realizaci parkovacích domů. S údivem lze jen konstatovat, že bez ohledu na výše uvedená fakta, jsou i nadále projektovány a realizovány parkovací domy s vjezdovými garážemi. Ve vjezdových parkovacích domech se stále pohybují řidiči a jejich spolucestující při parkování, nebo vyzvedávání vozidel, ale i zloději. Ve vjezdových parkovacích domech jsou běžné krádeže. Na příklad 22. 11. 2004 (MF Dnes, Právo) dostoupily krádeže ve vjezdovém parkovacím domě na letišti Ruzyň již mezinárodní ostudy a věhlasu, v kromě českých, tak i zahraničních medií. A to při cenách parkovného 40Kč/hod a 500Kč/den.Podle německých medií z vykradených aut a mikrobusu, která měla vymlácená boční okénka a poškozené dveře, zloději sebrali navigační systémy, autorádia, sáňkařské nože a materiál na jejich zpracování, ale i osobní věci úhrnem ve výši 8.000 Eur.To se stalo trojnásobnému olympijskému vítězi Georgu Hacklovi a jeho trenéru Thomasi Schwabovi a dále Švýcarům. Na parkovacím lístku z parkoviště Ruzyň se však řidič s úžasem dočte: "Parkoviště není hlídané". To vše při výše uvedených cenách parkovného.

Dne 14. 8. 2004 (Právo) dvojice zlodějů v podzemním parkovišti obchodního domu Kotva v Praze 1 zakryla bezpečnostní kameru tričkem a pokusila se vloupat do zaparkované toyoty. Náhodně procházející zabránil vykradení.

Test MFDnes 26.9.2001 prokázal na třech placených parkovištích v Praze a Brně, že z odstaveného vozidla Škoda Fabia bylo vždy bez problému "ukradeno" kolo.

Parkovací domy obecně, nejen vjezdové, jsou nadále i navíc také obestavovány ze stran, a i nad nimi, účelovými stavbami se značnou přítomností osob, jako jsou restaurace, obchody, vyhlídková místa, kanceláře ba i dokonce byty.

A tak již vlastně projekty parkovacích domů, a i následně až trestuhodně nedbalou činností schvalovacích orgánů magistrátů měst ( UHA měst,dopravní odbory,životní prostředí, požárníci, stavební odbory,atd.), jsou vytvářeny příznivé podmínky pro možné nedozírné následky terorismu na lidských životech. Následky nesprávných rozhodnutí pak opět ponesou přítomní lidé ve vjezdových garážích v okamžiku možného výbuchu, včetně přítomných v přilehlém okolí. Je zřejmé, že je u nás obecně v hlubokém podvědomí uloženo ono bezstarostné "u nás se to přeci nemůže stát".

To navrhovatelé a pracovníci schvalovacích orgánů čekají na pokyny "shora", nebo se opravdu musí něco závažného v ČR stát, aby se změnil přístup výše jmenovaných?Domnívají se snad navrhovatelé a projektanti, že boj proti terorismu, bandismu a zlodějně je pouze věcí armády ČR a policie ČR, aniž by jim pro tento boj naše společnost vytvářela při výstavbě parkovišť pro tento boj potřebné podmínky?

Vjezdové parkovací domy jsou však také přímo i trvalým stacionárním zdrojem emisí z výfukových plynů. A to se všemi velmi vážnými důsledky ekologickými v ovzduší pro zdraví občanů v přilehlém okolí vjezdových garáží v daném místě města.

Podle údajů ze SRN se na př. ve vjezdovém parkovacím domě v centru města pro 400 parkovacích míst ( kde se počítá s obratem až 1500 vozidel za den) spotřebuje denně až 434 l pohonných hmot. Tento údaj až hrozivě souvisí s kontaminací ovzduší emisemi, jejichž součástí jsou stovky chemických látek s různými účinky na člověka. Ze zdravotního hlediska mezi nejvíce sledované patří skupiny : oxydu dusíku (NOx), radikály, ozon (O3), těkavé organické sloučeniny a těžké kovy.Řada z nich je považována za karcinogenní látky.

Bez ohledu na výše uvedené skutečnosti jsou však s neustále větší razancí tzv. "betonovou loby" prosazovány a stavěny vjezdové parkovací domy, i když automatizované parkovací domy jsou při všech jejich výhodách cenově souměřitelné, mnohdy i levnější.Tuto skutečnost v plné nahotě totiž odhalil a potvrdil článek "Parkování v centru obstarají hromadné garáže"(Právo 14. 5. 2005, str. 20 - Jižní Morava, Jan Chmelíček), kde náměstek primátora města Brna Radomír Jonáš (ODS) sdělil, že jedno parkovací místo přijde na 350 až 400 000Kč (11 666 až 13 333 Eur).

Pozn.: Na příklad jedno stání vozidla i s vysokou rezervou u tří sektorového automatizovaného parkovacího domu systému Round Palis (APD-RP), který při všech dále uváděných výhodách umožňuje do 1 min. přijmout,či odbavit 3 vozidla, činí nejvýše 380 000Kč(12 666 Eur). Na letišti Praha-Ruzyně, jehož ceny parkovného jsou výše uvedeny výše uvedeny, by při shodných cenách, ale níže uvedených výhodách, byl takový APD-RP zaplacen cca za 5,5 roku při 20% zisku

Je tedy zcela evidentní, že za intenzivním odmítáním APD a prosazováním staveb vjezdových parkovacích domů nejsou vůbec důvody odborné, ale v pozadí jsou jen zisky tzv."betonových loby",které umožňují vazbu a dotaci i různých fondů…Realizace APD by totiž představovala projekci a rychlou stavbu železných unifikovaných konstrukcí na místo betonových skeletů a domů, což by musel dělat někdo jiný, a nikoli stávající " betonová loby".

Všechny výše uvedené důvody vedou k tomu, aby se odstoupilo od navrhování a schvalování vjezdových parkovacích domů a byly navrhovány, povolovány a realizovány automatizované parkovací domy z níže uvedených důvodů jejich předností.

Není předmětem tohoto článku rozebírat, či doporučovat některý z typů automatizovaných parkovacích domů z nabízených množství typů na trhu. Takovou analýzu autor provedl na příklad i pro veřejnost v přednášce na VUT v Brně "Současné poznatky o vhodných automatizovaných parkovacích domech použitelných v Brně", kterou prozíravě s citem pro nové inicioval Český svaz stavebních inženýrů, pobočka Brno 27.9.2001 a jejíž obecná část byla zveřejněna ve Zpravodaji ČSSI Brno, č. 4, září 2001.

Autor však se znepokojením konstatuje, že navrhující architekti parkovacích domů mají o těchto typech automatizovaných parkovacích domů znalosti zcela minimální, proto jejich návrhy jsou takové jaké jsou - zastaralé a pro život lidí nebezpečné. Obdobná situace je i u pracovníků schvalovacích orgánů.

Obecně lze vlastnosti automatizovaných parkovacích domů pro osobní automobily shrnout a rozdělit na vlastnosti 1. provozní a bezpečnostní a 2.ekonomické, které budou dále uvedeny, a jimiž článek ukončíme. Vlastnosti provozní a bezpečnostní:

  • Vysoká rychlost při příjmu a odbavování vozidel, dle typu a systému ukládání vozidel (až i 5 vozidel do 1 minuty). Rychlost odbavování v času je nezbytné považovat za jedno z hlavních kriterií pro velká města a veřejné parkování. Proto by měly být vybírány takové systémy a typy automatizovaných parkovacích domů, kde je co nejmenší množství mechanických částí systému. Platí zkušenost: čím více mechanických částí systému, tím větší poruchovost a pomalost systému.
  • Automatizované systémy umožňují nepřetržitý 24 hodinový provoz.
  • Bezpečnost pro automobily a lidi. Vozidlo je dopraveno na parkovací místo bez přítomnosti osob a vydáno bez přístupu osob k parkovacímu místu. Ženy nemusí procházet k svému vozu žádným temným zákoutím. Je zde jednoznačné zajištění proti odcizení a vykradení vozu, proti přepadení. Odpadá strach a stres.
  • Zajištění proti nehodám. Parkování je prováděno bez couvání a ostrých zatáček a nekonečného popojíždění, což zamezuje zbytečné nepříjemnosti s pojišťovnou za poškození vozidla při parkování. V okolí vozidla je dostatečně velký prostor pro výstup a nástup z vozidla, což je zvlášť výhodné pro starší řidiče a tělesně postižené.
  • Minimální dopad na životní prostředí, minimalizováno znečištění ovzduší. Vozidla jsou přemisťována a parkována s vypnutými motory. Před parkovacími domy se nevytváří žádná fronta vozidel, tím není narušován provoz. Parkovací dům umožňuje vymístit vozidla z ulic dané lokality města.
  • V parkovacích domech je realizován automatický vnitřní i vnější bezpečnostní systém. Je vždy realizován záložní zdroj el.energie pro případ výpadku el.sítě. Je zdvojené provedení důležitých řídících a hnacích systémů.
  • Je možný integrovaný systém dozoru několika automatizovaných parkovacích domů. Je k dispozici přehled o počtu volných parkovacích míst v reálném času před parkovacím domem, a tato návěští mohou být umístěna i na příjezdových komunikacích měst.
  • K placení je využíván i automatizovaný peněžní systém, včetně magnetických identifikačních karet pro rezidenty
Vlastnosti ekonomické
  • Nejefektivnější využití prostoru - nejmenší zábor plochy a perfektní integrace s prostředím.
  • Nízké investiční náklady ( podzemní systém je až 4x dražší nežli povrchový). Je zde unifikace a standardizace sektorů a dílů, stavebnicovost systémů a univerzálnost
  • Krátká doba výstavby - povrchový stavebnicový systém může být dokončen i za 4 - 6 měsíců.
  • Nízké provozní náklady na údržbu.
  • Systém je ze 2/3 technickým zařízením - odpisy během 5 - 6 let (rychlá amortizace)
  • Zajištěný trh pro provozovatele automatizovaných parkovacích domů - města ve vlastním zájmu přijmou opatření k vymístění vozidel do parkovacích domů.
  • Vysoké výnosy a rentabilita, krátká doba návratnosti investice oproti klasickým parkovacím domům

Poznámka k možnosti financování realizace APD.

V prvé etapě uvažujme o výstavbě na lukrativním místě, jako jsou např. letiště hlavních měst. V Praze je např. roční pohyb v současné době skoro 10 mil. cestujících(MF 22.6.2005,sešitB,str1), v jiných hlavních městech i více. Pro tuto aplikaci je možné předložit ideový projekt-marketingová část.

Uvádím 2 možné způsoby zajištění financování (investora) pro realizaci např.APD- RP.

1. První je mnou nezávazně předjednána možnost vnějšího investora z SRN, který by byl ochoten realizovat věc za těchto podmínek: Celou akci profinancuje a postaví na klíč pro provozovatele. Dle uzavřené smlouvy by nabídl dlouhodobý "leasing" na dobu dle potřeby v rozsahu 15 až 25 let. Ve smlouvě by požadoval garanci ze strany provozovatele na roční splátky půjčky. České technické úpravy projektu, které vyžaduje realizace APD-RP pro veřejnost (na rozdíl od skladu,který je již v činnosti v SRN) je ochoten akceptovat. V případě zájmu pro tuto variantu investora je možné se dostavit k jednání se zástupcem investora.

Tento způsob investice a realizace ovšem neumožní zvýšení zaměstnanosti českých "rukou" a vloží některé inovační české myšlenky do rukou cizích, které pak bez zábran využijí na dalších stavbách, které budou nepochybně opakovaně na dalších letištích hlavních měst realizovat, neboť tím získají zcela novou profesi v tomto oboru.

2. Druhá možnost je jít vnitřní cestou v ČR a nalézt společně kvalitní realizační a projekční českou firmu, která má schopnost akci profinancovat sama, nebo pomocí vhodné půjčky cca na 10 let s tříletým odkladem splatnosti .

Po vstupu ČR do EU je dnes možné například čerpat prostředky ze strukturálních fondů a Fondu soudržnosti a to z Operačního programu Infrastruktura, kde objem fin. prostředků na období 2004-2006 činí 246 mil.EUR. V našem případě pro 3-sektorový APD-RP se jedná cca o 5 mil EUR. Program zahrnuje rozvojové priority resortu dopravy a resortu životního prostředí v ČR. Program je m.j. zaměřen také na:
- modernizaci civilních letišť nadregionálního významu,
- snížení negativních důsledků d opravy na životní prostředí.
- zlepšování infrastruktury ochrany ovzduší

Právě tyto vlastnosti APD-RP zajišťuje, jak je výše uvedeno, a navíc představuje v této oblasti naprosté novum!

Řídící orgán pro Operační program Infrastruktura je:

Ministerstvo životního prostředí ČR / Odbor integrovaného financování
Vršovická 65, 100 10 Praha 10
Tel.: +420 267 12 1111, fax: + 420 267 12 6530, e-mail: info@env.cz

Tato cesta by umožnila zvýšit zaměstnanost v ČR a export práce těchto APD-RP z ČR.


reklama

 
Ing. Rudolf Kunzmann, CSc.
Autor v uvedené problematice pracuje dlouhodobě s analytickými zkušenostmi a s poznatky i ze zahraničí
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist