https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/vedci-otevreny-dopis-ministru-zemedelstvi-ve-veci-rybolovu-na-zivou-nastrazni-rybu.ryby-bolest-citi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Vědci: Otevřený dopis ministru zemědělství ve věci rybolovu na živou nástražní rybu. Ryby bolest cítí

21.7.2023
Licence | Volné dílo (public domain)
Vážený pane ministře Výborný,
v blízké době budete rozhodovat o nové podobě vyhlášky o rybářství. V ní se bude řešit i osud nástražních rybek – tedy, zda bude stále povolen rybolov na živou nástražní rybu. Do diskuze o této problematice bychom rádi přispěli odborným pohledem a rádi uvedli na pravou míru odůvodnění, jímž Ministerstvo zemědělství odmítlo zrušit lov na živou nástražní rybu.
 
Ministerstvo zemědělství ve svém vypořádání připomínek MMR v meziresortním připomínkovém řízení argumentuje, že: „Ryby tedy nemají dostatečně vyvinutý mozek, aby byly schopny si uvědomovat bolest, a nedisponují ani žádným jiným typem vědomí. (…) Proto ryba nemá nervovou schopnost pocítit nebo prožít bolest.“ Takový závěr však naprosto neodpovídá vědeckému poznání. Ve vědecké sféře dnes totiž panuje rozsáhlý konsenzus, že ryby jsou schopny cítit bolest, což dokazuje mnoho vědeckých studií (např.: Brown, 2016; Franks, B., Sebo, J. and Horowitz, A., 2018).

Tvrdit v 21. století zastaralými argumenty století devatenáctého, že „ryba nemá nervovou schopnost pocítit nebo prožít bolest,“ je šokující, když právě nástup vědní disciplíny etologie, tedy nauky o chování zvířat, byl podepřen už v roce 1973 udělením Nobelovy ceny za výzkum složitosti chování ryb a jejich schopností se učit trojlístku excelentních vědců K. von Frischovi, K. Lorenzovi a N. Tinbergenovi. Konečně bychom rádi upozornili, že mj. právě čeští ichtyologové z brněnského pracoviště Akademie věd dosahují světového věhlasu na poli zkoumání komplexního chování ryb.

Zacházet se zvířaty, která cítí bolest, takovým způsobem, že jsou napichována na háčky, je ve 21. století barbarské. Zvlášť když to vůbec není nezbytné. Lov na živou nástražní rybu se totiž používá zejména při sportovním rybolovu, tedy rybolovu sloužícímu k zábavě. Z etologického hlediska je nevhodné, aby takový způsob lovu, který prokazatelně způsobuje zvířatům utrpení, pokračoval bez zásadního důvodu. A to navíc v situaci, kdy jsou dostupné alternativy lovu umožňující lov dravých ryb bez použití živých nástražních ryb. Možnými alternativami je použití gumových nástrah (popř. woblerů), které připomínají právě nástražní ryby a jsou volně dostupné v rybářských potřebách.

Kromě schopnosti vnímat bolest ale nyní studie ukazují, že ryby jsou schopny cítit také strach či stres (Brown and Dorey, 2019). Tyto emoce nejsou vnímány stejným způsobem jako u člověka, ale stále mají stejný dopad. Pokud jsou ryby vystaveny útoku, trpí výrazným stresem. Jejich primární reakcí na takové podněty je únik, stejně jako např. u ptáků. U nabodnutí živé ryby na háček pak zvíře i hodiny trpí stresem a marnou snahou uniknout, kterou si ještě zhoršuje své poranění. Na souši myslivci přitom na živou návnadu již dávno neloví, je to považováno za neetické, trýznivé, a proto zakázané.

K tvrzením „…ryby, jejichž mozek je nejjednodušší, lidé ho naopak mají nejsložitější,“ a „… rybí mozek je nesrovnatelně menší …, hemisféry předního mozku jsou velmi slabě vyvinuté … celý přední mozek ryb je velmi malý,“ dodáváme, že to byli čeští neurobiologové, kteří prokázali, že mozky obratlovců, jako ptáků a ryb, jsou v poměru ke své hmotnosti řádově výkonnější než mozky savců. Vzhledem k daleko hustšímu obsazení neurony jsou i jejich schopnosti procesovat informace výrazně vyšší než u mozků savců o srovnatelných počtech neuronů.

S ohledem na výše uvedené jsme přesvědčeni, že napichování živých nástražních ryb na háčky je v zásadním rozporu se současnými poznatky o jejich schopnosti cítění a vnímání. To již reflektovala legislativa v řadě zemí, které přijaly zákaz rybolovu na živou nástražní rybku, a to včetně Německa, Švýcarska, Skotska, Irska a spolkových zemí Rakouska. Vzhledem k tomu, že lovit ryby na živou návnadu není nutné ani z pohledu lidské obživy, ani z pohledu dostupných alternativ, považujeme za vhodné tuto zastaralou a krutou praktiku zrušit.

Děkujeme za pozornost věnovanou tomuto dopisu a jsme k dispozici s Vámi tuto problematiku dále diskutovat.

S úctou

prof. Mgr. Ondřej Slavík, Ph.D.
Katedra zoologie a rybářství, Fakulta potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze

prof. RNDr. Martin Reichard, Ph.D.
Ústav biologie obratlovců, Akademie věd České republiky Mgr. Karel Janko, Ph.D.
Ústav živočišné fyziologie a genetiky, Akademie věd České republiky

Mgr. Pavel Němec, Ph.D.
Katedra zoologie, Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy

Kateřina Gregarová MS.c.
Katedra zoologie a rybářství, Fakulta potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze

Ing. Tereza Valchářová
Katedra zoologie a rybářství, Fakulta potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze

Mgr. Nikola Kofentová
Katedra zoologie a rybářství, Fakulta potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze

Mgr. Kristína Svitačová
Katedra zoologie a rybářství, Fakulta potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze

Ing. Milan Gottwald
Katedra zoologie a rybářství, Fakulta potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze

Otevřený dopis podporuje také spolek OBRAZ – Obránci zvířat


reklama

 
Vědci

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (35)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

JV

Jaroslav Vozáb

21.7.2023 14:15
Ve stejném duchu můžeme se podívat na lov chyť a pusť .. od se ten kapitální kapr úžasně baví když do táhnou na šňůře za hubu ... pro sportovní rybáře je to zábava pro rybu boj o život...
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

21.7.2023 14:27 Reaguje na Jaroslav Vozáb
Souhlas, to je také barbarská zábava. Jen kvůli selvíčku...
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

21.7.2023 15:49 Reaguje na Karel Zvářal
1**
Nedávno jsem diskutoval s kamarády, co je přirozené pro člověka a co ne (diskuze o konci civilizace a rodině). Oni říkali, že není pro člověka přirozený anální sex ani homosexuální vztah.
Když jsem říkal, že pro člověka lovce není taky přirozené lovit zvířata a poté je pouštět (všichni jsou rybáři chyť a pusť), tak diskuze skončila.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

21.7.2023 15:59 Reaguje na Michal Uhrovič
Děkuji, jsem rád, že nejsem sám, mám také zhusta podobnou zkušenost. To bych chápal jen u matečných označených ryb určených k výzkumu. Ostatní s mírou brát, klidně i darovat, pokud má plný mrazák. A jestli má celkově dost, ať si sedne k vodě a kochá se, jen tak. Tahat jednu za druhou jen kvůli chlubení - to je pro mě čistá ujeťárna.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

21.7.2023 16:03 Reaguje na Karel Zvářal
A když jim řeknu, ať mi vezmou nějakou rybu, tak je to složité a raději ji pustí ...
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

21.7.2023 16:44 Reaguje na Michal Uhrovič
Podobně to funguje u jiné entity, kerou nebudu specifikovat. Ze mě tahá info (nevěděl o liškách v jeho lese!-), protože pěcha neudělá krok (4 auta ve dvoře-), i jinak dělá haura, a když mu naznačím,... tak najednou to nejde, že je to drahé... Tak se chovám stejně, nemá čas, tak já také ne...
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

25.7.2023 11:21 Reaguje na Michal Uhrovič
Dnes existují rybáři, kteří neumí(nechtějí)
ryby zabíjet i z lenivosti a raději si koupí
mražené filety. Rybářům -konzumentům pak
vytýkají, že ryby zabíjejí a jedí. Přitom
jsou to pokrytci, kterým nevadí umírání
přestárlých hájených obrů a jejich zahnívání
v rákosí. Nedávno jsem takovým zastáncům
chyť a pusť nabídl lopatu na zakopání
dvacetikilového mrtvého kapra a se zlou
jsem se potázal, že prý to není jejich věc.
Já jim na to odpověděl, že nebýt hájení
kaprů nad 70 cm, tak už by před pár roky
skončil alespoň v karbenátcích na kyselo
v nálevu. Nakonec jsem ho starý vůl šel zakopat já a ještě mi řekli, že jsem ho
měl odvézt do kafilérie. Čuňatům nevadil
ani ten smrad z něho pár metrů od nich
a zhrozil jsem se navíc z pytly kukuřice,
kterou nasypali ze člunu do vody. Pět
"rybářů", deset prutů, čtyři spí a jeden
hlídá! To je při elektronických hlásičích
ještě rybolov? Já jsem na rybách potichu
bez bzučící elektroniky a ve střehu, abych
nepropásl záběr a mohl pozorovat přírodu.
Jim stačí boj s rybou a měli by k tomu
mít pouze bazény bez vázek s vyřazenými matečnými kusy k opakovanému lovu chyť
a pusť, protože jim většině o přírodu
vůbec nejde. Jde jim pouze o slávu a nic jiného.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

25.7.2023 11:02 Reaguje na Karel Zvářal
V tomto se plně shodneme a navíc tvrdím to, že
konzumací ryb snižujeme množství živin ve vodě.
S každým kilogramem rybího masa odebíráme vodě
živiny a tím vodu čistíme. Pokud je tam necháme
a vnaděním je tam ještě dodáváme, tak se nemůžeme divit hnijícím dvacetikilovým kaprům v rákosí ze kterých živiny zaprasí vodu. Funkce člověka jako predátora je v čudu a vezměte si lososy a medvědy
na Aljašce. Po vytření lososi umírají a hnili by
v řekách. Medvědi a draví práci je konzumují, ale
trus končí v lesích a vyživuje stromy. Pokud je
z vody nic neodstraní, tak budou z řek po úhynu
smrduté stoky s přebytkem živin a ty zabijí jikry
a vykulený plůdek. Revíry chyť a pusť se mi nelíbí i z důvodu toho, že velké ryby ubírají menším
potravu a výsledkem je několik desítek obrů, ale
totální absence ryb střední kategorie, kterou je
pak z důvodu odlovu zbytky konzumentů stále
dosazovat. Ryby střední velikosti mají o mnoho
více predátorů, než dvacetikiloví obři, které
už neuloví ani sumec, vydra, či kormorán. Ti
sežerou kilového kapříka a málokterý pak stačí
vůbec dorůst větší velikosti. Z řek mizí už
všechna drobotina díky nadměrné predaci, která
byla zárukou samozarybňování a důležitá pro
přežití menších dravců jako ježdík, okoun, úhoř,
candát, štika atd. Leckde tak zůstali už pouze
sumci a ostatní migrující predátoři, kteří se
přesouvají od čerstvě zarybněného místa na jiné
čerstvě zarybněné. Takto to fungovat nebude!
V lidmi nenarušené a neregulované přírodě to
byly cyklické jevy o hojnosti a redukci na
hranici přežití. V té době predátoři i lidé
putovali za kořistí, ale nyní se ji snažíme
mít vždy a všude. Proto jsme převzali roli
regulátora, které se vzdáváme tím hájením.
Vracíme se tak k cyklům hojnosti a úbytku,
což se leckde už projevuje. Dochází tak na
vyhubení kořisti a hladovění predátorů, kteří
se buď přemístí za kořistí jinam a pokud to
neumí, tak vymřou hlady. Bohužel je to zlatá
éra všežravců, kteří nevymřou, protože žerou
cokoliv, včetně odpadků na skládkách. Nestačím
se nikdy divit tomu kvantu čápů na skládce
v Ostravě -Hrušově, ale chápu je. Je sucho-
žáby žádné, sterilní krajina- velký hmyz žádný,
po žních se nepodmítá- hraboši žádní. Co jim
tedy před odletem zbývá? No přece smetiště
i s těmi riziky, co tam zkonzumují a co jim
škodí. Co se stane, až tu nebudou skládky?
Tak na to jsem zvědav !!!
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

27.7.2023 21:15 Reaguje na Břetislav Machaček
Pane Machačku, nemám vůli číst vše od shora dolů, ale jedno vím jistě. Vás je na Ekolistu škoda, Vy jste určitě psal projevy celému ÚV-) Jikry vyžerou březňačky, malé rybičky ty větší, o prostřední se postarají volavky, morčáci a vydry, takže ty puštěné mnohakilové jsou ponechány hnilobným procesům. V tomto Narubystánu mě nepřekvapí už nic, studnice věčné vlastnosti je nevyčerpatelná.
Odpovědět
PK

Petr Krása

21.7.2023 16:59 Reaguje na Karel Zvářal
Co je to selvíčko? 🤔
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

21.7.2023 17:39 Reaguje na Petr Krása
Právě jste projevil mimořádnou inteligenci. Jedno písmenko a jste v jámě.-(
Odpovědět
pa

pavel

21.7.2023 14:54
tak se nějak poslední dobou zdá že když se někde objeví nějaký člověk co má před jménem a za jménem nějaké zkratky a začne plodit ty svá moudra tak to vypadá jakoby mluvil idiot co nic neví a snaží se být chytrý i když je to v podstatě nepraktický blbec něco jako greta ale ta má na to papíry že je blbá
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

21.7.2023 15:51
Myslím, že chytat na živou rybku dnes nemá praktické opodstatnění a souhlasím s tím, co vědátoři napsali. Díky jim za tu snahu. Umělé nástrahy jsou zkrátka rozumná alternativa a i vzhledem k počtům a velikostem dravých ryb v našich vodách je to zcela rozumný krok.
Odpovědět

Jan Štěpánek

21.7.2023 16:06 Reaguje na Dalibor Motl
Zdravím,, do dizkusí se nezapojiji,ale jako rybář jsem se rozhodl reagovat. Vědci už potvrdili mimo jiné i spoustu jiných věcí,které po letech negují( tím neříkám,že nemají v tomto pravdu). Nicméně rybolov je plný kontroverzních opatření,,tak proč tedy nezakázat lov na žížalu?? Už by jsme se měli,probrat a nestavět na tom,co kdejaký "moudronos" napíše do novin,jen proto,že mu to šlo lépe ve škole a je z něj pan doktor .
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

21.7.2023 16:29 Reaguje na Jan Štěpánek
Tedea pane Štěpánku, musím se přiznat, že na živou rybku nechytám asi 30 let a i napichovat dešťovku se mi ekluje taky.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

23.7.2023 08:36 Reaguje na Jan Štěpánek
Problém je jinde. Zase jde o další ekologistický výpad proti rybářům. Rozděl a panuj.( Machiaveli) Za chvíli zde bude ve stejném duchu, že zvířata cítí, a je nutné zakázat nehumánní převozy dobytka, prasat na jatka. Maso je navíc nezdravé, a chov podporuje produkci skleníkového metanu. Zakázat! A ny jak blbci jin budeme kejvat.
Odpovědět
JK

Jaroslav Kafuněk

21.7.2023 18:07
A což takhle živá žížala a nebo červ,to by též měli zakázat a pak by měli též zakázat pokusy na všech zvířatech a též deratizace potkanů a krys,pokud se chudák potkan nažere jedovatých granulí, čeká ho bolestivá smrt.Dále by měli zakázat sumcům a štikám pojídat živé ryby a pak by nástražní ryba ztratila význam. Myslím že to už ekoaktivisti přehání.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

21.7.2023 21:01 Reaguje na Jaroslav Kafuněk
Myslím, že je zbytečné diskutovat. nastražit živou rybu je bezesporu zbytečné trápení. Může se nastražit mrtvá, nebo umělá. U pokusů na zvířatech taky nelze dělat cokoli, jakkoli, aby je to zbytečně trápilo. A i porážka zvířat má být bez zbytečného trápení.
Odpovědět
Marie  Haisová

Marie Haisová

22.7.2023 09:40
V každém případě díky vědcům a vědkyním za iniciativu, která otevírá diskusi a nutí přemýšlet i politickou "elitu" a posléze jednat v zájmu přírody a tím i nás všech.
Odpovědět
Jan  Knap

Jan Knap

22.7.2023 23:07
Dopis plný kravin a nesmyslů.Pravda je,že ryby reagují na různé podněty,učí se a pod. ostatně to používám při obnově populací původních druhů ryb a jejich soužití s rybožravými predátory. Na druhou stranu ryby mají jednoduchou nervovou soustavu a proto bolest necítí v tom smyslu,jak to vnímáme my,složitost mozku s tím nemá nic společného.Spíše by jsme se měli zajímat o to,kdo za tím dopisem stojí.Skupina tak zvaných vědců prakticky z jedné fakulty mezi kterými není ani jeden ,který by se věnoval výzkumu ryb intenzivně. Proč například mezi nimi není nikdo z FROV JU nebo dalších odborných pracovišt´ ???Protože vědí,že v tom dopise jsou kraviny.Tak co zatím je?? OBRAZ-obránci zvířat je skupina levicových aktivistů,která si z toho udělala výborně placený kšeft-stačí si přečíst jejich výroční zprávy, kdy na platy jde naprostá většina z nemalé částky,kterou každým rokem obdrží a na různou osvětu,propagaci a td. jde naprosté minimum.Celkově jde zřejmě o spojení dvou skupin lidí,kteří se chtějí pouze zviditelnit za pomoci levičáckých metod. A než s tím někdo vyrukuje,sice jsem rybář ale na živou ani mrtvou rybu nechytám,na druhou stranu nevidím důvod to někomu zakazovat jen pro uspokojení vlastního ega. Petrův Zdar
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

23.7.2023 08:38 Reaguje na Jan Knap
Přesně! Děkuji!
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

23.7.2023 08:38 Reaguje na Jan Knap
Já jsem taky rybář. A nevidím ale důvod, aby někdo propichoval živé ryby pro uspokojení svého ega. Vždyť to jde snadno jinak a ještě se u toho ničí méně podměrečných dravců.
Odpovědět
Hu

Hunter

23.7.2023 09:53 Reaguje na Slavomil Vinkler
Taky rybarim, cca 50 let. Nevidím jediný důvod proč by se měl zakázat lov na živou rybicku. Kecy spolku Obraz, což je jen a jen aktivisticke hnutí, které už zničilo chov kozesinovych zvířat a zdražilo vajíčka, me vůbec nezajímají.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

23.7.2023 10:02 Reaguje na Hunter
To že je u toho i obraz ještě neznamená, že máte pravdu. Na příklad já ten důvod vidím, zvláště když to jde snadno i jinak.
Odpovědět
Hu

Hunter

23.7.2023 10:32 Reaguje na Slavomil Vinkler
Je to aktivita Obraz, k tomu ukecali par pitomců. Proste si našli další terč. Lov na živou rybičku není nic špatného ani neetickeho. Nemusíte tak lovit ale proč to chcete zakazovat jiným?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

23.7.2023 11:32 Reaguje na Hunter
Neetický je. Jak pro tu živou rybičku, tak pro podměrečného dravce.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

23.7.2023 17:28 Reaguje na Slavomil Vinkler
Tady nejde o rybičku. Tady jde opět o štvavou kampaň proti rybářům. Příště proti včelařům a pak zase proti myslivcům nebo zahrádkářům. Hlavně abychom se řezali mezi sebou navzájem. Je mi smutno z toho že jim to žerem.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

23.7.2023 17:47 Reaguje na Michal Ukropec
No a nejhorší jsou trpaslíci.
https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Hoffman-vidi-jak-teroristicka-omladina-znicila-prestiz-ekologu-A-penize-nesmrdi-740056
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

23.7.2023 17:50 Reaguje na Michal Ukropec
Ale zapřením lovu na rybičku ničemu nepomůžete, ženete jim vodu na mlýn.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

24.7.2023 08:28 Reaguje na Slavomil Vinkler
Povolenku na ryby nemám 15 let. U myslivců taky nejsem ve sdružení, a včely taky nepotřebuji, jelikož mohu sladit cukrem. Alespoň jim nebudu hnát vodu na mlejn. Jen ustupujeme nové totalitě.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

26.7.2023 11:05 Reaguje na Jan Knap
Pane Knap, k tomu vašemu tupému žvanění o ,,takzvaných vědcích,, , ,,kravinách,, , ,,zviditelnění se pomocí levičáckých metod,, byste mohl dát nějaký důkaz k vaším tvrzením, ne? :-)
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

23.7.2023 13:14
Kde to skončí? Budeme či nebudeme zabíjať hmyz? Prisaté kliešte, alebo parazity? Už teraz sa aktivisti búria voči prevozu živých kaprov. Ani nebudem písať, čo všetko by sa dalo zakázať. V svete zvierat je nekonečne veľa utrpenia a človek z toho spôsobuje iba zlomok. Osobne beriem lov na živú nástražnú rybku ako súčasť našej rybársko-lovnej kultúry. Ak noví a mladí rybári budú používať iba umelé alebo robotické nástrahy tak tento možno barbarský zvyk skončí sám od seba. Sám už 10 rokov nie som rybár a živé rybky som za posledné roky rybolovu prestal používať hlavne z lenivosti. Lov na umelé nástrahy mi prišiel oveľa zaujímavejší. Samozrejme, ak by sme chceli byť dôslední, tak zakážeme "športový" rybolov úplne ako zábavku čo prináša rybám iba zbytočné utrpenie.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

25.7.2023 07:28 Reaguje na Vladimir Mertan
Budeme vegetariáni, chodit se smetáčkem a před sebou zametat.
No ale já na živou už nechytám 30 let a nechybí mi to. .
Odpovědět
LM

Lala Mart

25.7.2023 09:46
Nesmysl. Banda vedcu neudelala duslednou analyzu, vubec nerozumi konkretnim duvodum a rybarskym nuancim lovu na zivou rybu a vykopla do sveta nekompromisni slint, ktery nic neresi komplexne a je usity horkou jehlou. Takto se nevyjednava.

Co treba nereseny premnozeny kormorani, ktery porani desetitisici nasobek malych i velkych ryb, nez rybari a ryby nasledne po nekolika dnech trapeni umiraji? To je priroda? Premnozeny a neregulovany kormoran decimujici ceske reky a stojate vody?…!

Vazeni iniciatori tohoto nesmyslu, venujte radeji vase usili napriklad zachrane amazonskeho pralesa, at mame za 30 let v Evrope co dychat a pit a nepalte cas vasich nepraktickych, ale chytrych hlav na podobnych nesmyslech.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

25.7.2023 11:57
Začalo to zákazem živých a později mrtvých rybek na pstruhových vodách.
Budiž! Samozřejmě i živého a mrtvého hmyzu. Budiž! Potom snížením počtu
ulovených ryb a navýšením lovné míry. Budiž! Pak úseky "chyť a pusť",
ale stále potočáků a lipanů na rozdíl od predátorů ubývá !
Nyní jsme se dostali už až k háčkům na muškách bez vratihrotů. Budiž!
Pstruhaření jsem tak raději nechal, protože procházet se kolem řeky
bez ryb mohu i bez udice a povolenky.
No a jsme u mimopstruhových vod. Při způsobu lovu chyť a pusť se dbá
na co největší počet "trofejních" ryb na úkor toho zbytku, což je
zcela zcestné už z hlediska odstranění živin z vody v mase ryb. Nyní
se plíživě omezuje lov na živou rybku a bude ho následovat i na tu
mrtvou. Umělá nástraha je ale v přírodě odpadem, který ale na rozdíl
od rybky stojí do 50 do 500 korun. No není to príma kšeft pro obchod
a výrobu zasvinit vodu drahým smetím? Odtamtud vítr věje stejně, jako
od propagace chyť a pusť obchodníky a výrobci vybavení, návnad a
nástrah. My kdysi lovili a lovíme na hrách, hrstí hrachu vnadíme a
vedle sedí parta "sportovců" s pytlem kukuřice a boilie za stovky
korun. Vybavení za desítky tisíc je kšeft a vše se nám tak točí
kolem peněz a ochranáři jsou pouze nastrčené figurky k dosažení
cíle, jak prodat místo lanka s trojháčkem na živou rybku za deset
korun woblera za tři stovky a nebo možná i umělou rybku s pohybem
na baterku za tisíc. No a pak jsme u toho smetí! Ocelové lanko a
trojháček za rok zkoroduje a rozpadne se, ale plastová nástraha
tam bude ještě za sto let. V zájmu humanity zaprasíme vody plasty
hlavně tam, kde nesmí rybáři z vody odstranit ani stromy pokácené
bobry, ve kterých pak visí pavučiny vlasců a umělých nástrah. No
a je tu další důvod kritizovat rybaření, když je ve vlascích
zamotaný bobr a nebo orel mořský. Jsem rád, že jsem žil ještě v době zdravého rozumu a mám na co vzpomínat. Další generace nebude lovit,
rybařit a taky ji možná zakážou úplně chodit do přírody uzurpované
hrstkou vyvolených.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist