RNDr. Miroslav Patrik: Více peněz železnici
Uvedené disproporce se částečně snaží řešit alternativní návrh Českého a Slovenského klubu. Na základě své studie o rozvoji dopravních sítí ČR do roku 2010 (červen 1998, text na http://www.detizeme.cz) navrhuje snížit investice do rychlostních silnic a dálnic a vodní dopravy ve prospěch programu rekonstrukce železničních tratí.
Jedním ze sporných bodů mezi staviteli silnic dálničního typu a ochranáři přírody se v poslední době staly přímé investice do rychlostních silnic a dálnic. V 2. návrhu rozpočtu tvoří tyto investice cca 50 %, kdežto v alternativním návrhu 45 %, tzn. že převažuje modernizace a rekonstrukce stávající silniční a dálniční sítě nad novostavbami. Alternativní návrh ČS dopravního klubu je tak ve shodě s proklamacemi vedení MDS ČR a ČSSD o upřednostnění údržby nad výstavbou.
Pokud poslanci schválí předloženou druhou verzi státního rozpočtu, může se návrh Českého a Slovenského klubu na změnu výdajů finančních prostředků v kap. "327" ve prospěch ekologicky šetrného druhu dopravy - železnice (zvýšení o 1 563,585 miliónů korun) stát podkladem k věcné diskusi při druhém čtení v příslušných výborech, resp. podvýborech. Lze jen doufat, že změna ve složení vlády i rozložení politických sil v parlamentě umožní prosadit ekologicky udržitelný rozvoj dopravní infrastruktury v souladu s přijatou dopravní politikou ČR. Hlasování o konečné podobě zákona o státním rozpočtu na rok 1999 tak ukáže, že omezování vlivu dopravy na životního prostředí není jen předvolební proklamací stávajících parlamentních politických stran.
reklama