https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/yvonna-gaillyova-boure-nasich-vnuku-aneb-studenti-mohou-dokazat-to-co-se-nejlepsim-vedcum-k-jejich-velke-litosti-nepodarilo
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Yvonna Gaillyová: Bouře našich vnuků aneb Studenti mohou dokázat to, co se nejlepším vědcům k jejich velké lítosti nepodařilo

14.3.2019
Časové milníky ve zprávách IPCC je potřeba vnímat z pohledu vnuků a vnuček, nikoli našeho života.
Časové milníky ve zprávách IPCC je potřeba vnímat z pohledu vnuků a vnuček, nikoli našeho života.
Dovoluji se přispět do této debaty a na začátek deklaruju, že studentskou stávku podporuju a studentům děkuju. Sdílím s nimi pocit bezmoci, když většinová společnost, v čele s politickou reprezentací, ignoruje vědecky podložené informace a není ochotna přistoupit na zastavení využívání fosilních paliv a k rychlé transformaci ekonomiky směrem k dekarbonizaci. A omlouvám se jim.
 

Pocit bezmoci nad propastí mezi vědeckým poznáním a politickou odpovědí je vskutku drásavý. Greta Thunberg ho odmítla a dokázala aspoň část společnosti – své vrstevníky – probudit. To se bohužel nepodařilo nejlepším světovým klimatickým vědcům, ač o to někteří velmi usilovali. Dva případy popíšu.

Hans Joachim Schellnhuber, vystudovaný fyzik, je jedním z nejvýznamnějších klimatických vědců současnosti, zakladatel jednoho ze světově nejuznávanějších vědeckých ústavů zaměřených na problematiku výzkumu klimatu PIK (Potsdam-Institut für Klimafolgenforschung), významně se podílel na přípravě několika hodnotících zpráv IPCC, působí jako vědecký poradce německé vlády a papeže Františka (spolupracoval na textu encykliky Laudato Si a na tiskové konferenci ve Vatikánu ji světové veřejnosti představil).

Jeho vědecké dílo je obsáhlé, neúnavně ovšem vystupuje, stejně jako další přední vědci ústavu, na veřejnosti, na nejrůznějších fórech před podnikateli či politiky a sehrává roli (tolik u nás potřebnou) angažovaného vědce. Předkládá stav poznání o změně klimatu jako podklad pro rozhodování. Vykonal obrovské dílo, ale své vrstevníky, ani většinu vědců, ale neprobudil. Svůj odkaz klimatického vědce sepsal do rozsáhlé knihy Selbstverbrennung: Die fatale Dreiecksbeziehung zwischen Klima, Mensch und Kohlenstoff. V překladu Sebeupálení: Fatální vztah v trojúhelníku klima, člověk, uhlík.

Myslím, že název, zvláště v českém kontextu, mluví za vše. Dá se říct, že ve srovnání se zbytkem společnosti, ví o změně klimatu vše. Jistě umí číst zprávy IPCC, když se na nich sám podílí. Profesoru Schellnhuberovi bude brzy 70. S Gretou Thunberg se potkali na klimatickém summitu v Katovicích, kde oba vystupovali. A koukněte, s jakou obálkou kniha, jistě se souhlasem autora, vyšla. Pak, že nehoří…

Pak tu zmíním ještě Jamese Hansena. Je to velmi podobný příběh. James Hansen je také fyzik. Bádal nejdříve o atmosférách jiných planet, ale brzy se zaměřil na atmosféru Země. Přes 30 let byl ředitelem Goddardova institutu pro kosmický výzkum NASA. Na Kolumbijské universitě (kde působil i nedávno zesnulý Wally Broecker) vede program Climate Science, Awareness and Solutions (Klimatická věda, povědomí a řešení). Od 80. letech jako jeden z prvních vědců vytrvale varoval před nebezpečím globálního oteplování, v roce 1988 vystoupil v americkém Senátu. Zasazoval se trvale snižování emisí, inspiroval občanské hnutí 350.org, protestoval proti těžbě ropných písků v Albertě, nechal se zatknout na demonstraci před Bílým domem. Administrativa G.W. Bushe se ho snažila umlčet. Za občanskou statečnost získal Ridenhouerovu cenu.

I tento vědec s nezpochybnitelným renomé a obrovským občanským angažmá dospěl k pocitu, že neudělal dost. Aby se svým vnukům mohl podívat do očí, napsal knihu Storms of My Grandchildren: The Truth about the Coming Climate Catastrophe and Our Last Chance to Save Humanity. Bouře mých vnuků: Pravda o přicházející klimatické katastrofě a naše poslední šance zachránit lidstvo.

Připadá mi, že současní studenti čtou výsledky vědeckého výzkumu stejně jako ti nejuznávanější vědci. Má snad někdo jiný pocit? A propos: profesor Schellnhuber vás, studenti, podporuje.


reklama

 
foto - Gaillyová Yvonna
Yvonna Gaillyová
Autorka je fyzička, ředitelka Ekologického institutu Veronica. Skoro 30 let se pohybuje v oblasti environmentální osvěty v tématu ochrana klimatu. Ze své práce (konkrétně soutěže CO2 liga) ví, že studenti se získanými poznatky o klimatické změně dovedou velmi zodpovědně a bez předsudků nakládat a využívat je pro formování svého environmentálního povědomí i svých občanských postojů. Má tři malá vnoučátka a časové milníky ve zprávách IPCC vnímá z pohledu jejich - nikoli svého - života.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (18)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

VW

Vladimír Wagner

14.3.2019 18:35
Vážená paní Yvonno Gaillyová. Mám jeden dotaz. Patříte k mé generaci, která se měla více zasadit o snížení emisí a zároveň jste spolupracovala a spolupracujete se Zelenými a řadou enviromentálních organizací. Jaký byl Váš postoj k výstavbě jaderné elektrárny Temelín v 90. letech a jaderných zdrojů nyní. A jestli se zasazujete za to, aby zelená hnutí změnila názor a podpořila co nejrychlejší budování jaderných zdrojů, kterými by Česko mohlo nejvíce přispět ke snížení emisí CO2? Bylo a je třeba přece co nejrychleji snížit emise tohoto plynu, jak nás vyzývá i středoškolská mládež.
Ještě mám jednu prosbu. Pozdravujte pana chotě.
Odpovědět
VW

Vladimír Wagner

14.3.2019 18:39
Ještě dodatek. Ani nejlepším vědcům se nepodařilo přesvědčit zelená hnutí, aby si v Německu nevynutila zavření jaderných bloků a přivedly Německo do současné situace, kdy má a dlouho bude mít emise dramaticky vyšší než Francie. Třeba se to podaří středoškolské mládeži.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

14.3.2019 20:57
Zpočátku jsem byl nadšen, že článek velmi oceňuje Jamese Hansena včetně jeho osobní statečlosti. Po dočtení jsem však velmi zklamán, protože vůbec nebyla zmíněna jeho klíčová myšlenka ve prospěch ochrany klimatu: zavedení celosvětové uhlíkové daně z těžby fosilních paliv, viz třeba http://www.columbia.edu/~jeh1/2009/WaysAndMeans_20090225.pdf.

Jestliže se ani vyzrálí environmentalisté nejsou ochotni otevřeně zasadit za nejúčinnější nástroj pro ochranu klimatu (celosvětovou uhlíkovou daň), nelze se stávající situaci divit a lze jen marně doufat, že to děti v ulicích vytrhnou.
Odpovědět
YG

Yvonna Gailly

14.3.2019 23:01 Reaguje na Jiří Svoboda
Už jsem (Ti) psala v předchozí diskusi, že zpoplatnění uhlíku v té zprávě SR15, o kterou se protesty opírají, je: Kapitola 2, strany 152 -153.
https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/sites/2/2019/02/SR15_Chapter2_Low_Res.pdf
Odpovědět

Jan Šimůnek

15.3.2019 05:52 Reaguje na Yvonna Gailly
Vzhledem k tomu, že dlouholetý předseda klimatického panelu Pachaurí byl obchodník s uhlíkovými povolenkami, je zpoplatnění uhlíku v ekology navrhované podobě jen a jen zdrojem obrovské korupce, a nic jiného.

Jinak platí to, co jsem uvedl už mnohokrát:
Boj "zachránců klimatu" proti jaderným elektrárnám je jasný důkaz, že jimi hlásané "lidmi způsobené klimatické oteplení" není nic jiného než vědomý podvod, přinejmenším na úrovni lidí, kteří ekologická hnutí řídí.
Odpovědět
ZU

Zbynek Ulcak

15.3.2019 08:40 Reaguje na Jan Šimůnek
... o čemž jste zajisté už před válkou hovořil s Vaším okresním hejtmanem, že...
Odpovědět

Jan Šimůnek

16.3.2019 13:19 Reaguje na Zbynek Ulcak
Fakta mohou popírat jen chroničtí lháři. Všechno to bylo jednoznačně dokázáno.

Navíc se objevila "Climetegate", která jasně ukázala, že celé "lidmi způsobené globální oteplování" je podvod od pár stovek šíbrů, kteří se touto cestou kapsují.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

16.3.2019 19:16 Reaguje na Jan Šimůnek
Začínám u Vás tušit Dunning-Krugera... :-)
Odpovědět

Jan Šimůnek

17.3.2019 09:00 Reaguje na Ladislav Metelka
Takže co je konkrétně nepravda:

1. To, že byl Pachaurí vzděláním železniční inženýr (takže není třeba cintat na našeho Kremlíka?

2. To, že byl spoluvlastníkem firmy prodávající a přeprodávající emisní povolenky (takže byl při hodnocení existence nebo neexistence lidmi způsobeného globálního oteplování ve větším střetu zájmů, než např. Babiš s Čapím hnízdem)?

3. To, že uniklé emaily klimaalarmistů (Climategate) jednoznačně prokázaly podvody a manipulace "Mikův trik", "musíme vymazat malou dobu ledovou a středověké klimatické optimum" atd.?
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

17.3.2019 10:35 Reaguje na Jan Šimůnek
ad 1) Ano, ale Kremlík je historik a překladatel. Takže to máte skoro jedno...
ad 2) Máte pravdu, ale proto taky skončil.
ad 3) Nemáte pravdu, zase nějaký klimaskeptický folklór. Nezapomeňte, že ta data jsou veřejně k dispozici a každý si to může přepočítat.
Odpovědět

Jan Šimůnek

18.3.2019 19:43 Reaguje na Ladislav Metelka
ad 1. Kremlík jako historik má k problematice blíž (změny klimatu v historii jsou klimatologické tématice rozhodně bližší než ozubená soukolí v lokomotivách)

ad 2. Nemáte pravdu, byl skončen kvůli jakémusi sexuálnímu skandálu

ad 3. Data z meteorologických stanic nejsou veřejně dostupná takovým způsobem, aby se dala jednoduše stáhnout a prohnat nějakým programem. Takže pravdu nemáte.
Odpovědět
ZU

Zbynek Ulcak

18.3.2019 21:20 Reaguje na Jan Šimůnek
Pane docente - nedavno jste psal, ze jste se habilitoval ve Vyskove z ekonomiky vyzivy - to mate k Pachaurimu mozna blize nez on k ozubenym koleckam v lokomotive - "Rajendra K. Pachauri - was admitted to North Carolina State University in Raleigh, United States, where he obtained an MS in Industrial Engineering in 1972, and a PhD with co-majors in Industrial Engineering and Economics in 1974. His doctoral thesis was titled A dynamic model for forecasting of electrical energy demand in a specific region located in North and South Carolina." Je to z Wikipedie, je tam ostatne zajimave cteni jednak o o te afere financni (ocisten, Daily Telegraph platil 100 000 liber na poplatcich a omluvil se), i o tom sexualnim vysetrovani.
Odpovědět

Jan Šimůnek

19.3.2019 06:50 Reaguje na Zbynek Ulcak
Ten obor je ekonomika a hygiena výživy. Pochopitelně má spoustu vztahů, jak po té ekonomické, tak i po té výživářské, linii k životnímu prostředí.

Navíc působím na pracovišti, které léta zkoumalo problematiku životního prostředí v Československu a jeho dopadu na zdraví populace (proto jsem také skeptický k šílenostem, které na toto téma hlásají ekologové, ono se prakticky nic z toho vědeckými metodami nepodařilo prokázat. Např. téměř všechna zvýšená mortalita v SČ kraji odpovídala vyššímu procentu kuřáků (proti zbytku ČR) a taky jejich daleko agresívnějšímu chování (bylo tam výrazně častější kouření v přítomnosti malých dětí, v přítomnosti těhotných žen a i větší procento kouřících těhotných).

Nic z toho, co jste doplnil o Pachaurím (dík) není ovšem v rozporu s tím, že nebyl odejit pro nekompetenci a střety zájmů, ale z důvodů s tímto nesouvisejících.
Nehledě k tomu, že osoba s takovou kvalifikací se vůbec do čela klimatického panelu dostat neměla (a její existence na této pozici jasně ukazuje odbornou kvalitu tohoto orgánu).
Odpovědět

15.3.2019 09:38 Reaguje na Yvonna Gailly
Ahoj Yvonno. Ten odkazovaný text se primárně opírá o stanovení ceny uhlíku a daň je tam poměrně skromně zmiňovaná jako jedno z možných opatření. Vůbec se tam nepíše, jak by měla být prakticky prováděna. Velmi pochybuji, že takováto prezentace daně je vůbec někým povšimnutelná ať už politiky či dětmi. Spíše mi ten text připadá, že se tam o uhlíkové dani mluví, aby se neřeklo. Myslíš si, že při stávce studentů pojem uhlíková daň alespoň jednou zazní?

Měla si možnost v souvislosti s Hansenem důrazně upozornit na nevyužitý/"možná dnes schválně opomíjený" nástroj, jak konečně začít s klimatickou změnou efektivně bojovat. Mrzí mne, že jsi ji nevyužila, a nechápu, proč jsi to neudělala.
Odpovědět
MM

Michal Malina

16.3.2019 09:54
Dobrý den paní Gaillyová, sleduji toto "vlákno" a oceňuji, že jste ocitovala nějaké zdroje narozdíl od jiných, kteří se pouze omezili na lamentování nad neinformovaností studentů a patronizování. Nevíte o nějakém zdroji v češtině, ze kterého by člověk mohl zjistit podstatná fakta o říjnové zprávě IPCC? Nemyslím si, že je fair chtít po studentech, aby si všichni tuto zprávu přečetli, myslím si, že je povinností nás dospělých a zejména pak vás akademiků a vyučujících jim pomoct. Bohužel, dle mého názoru, česká média zde naprosto selhávají. Byla byste ochotna provést pro studenty přenášku nebo se účastnit debaty ? Zdraví Michal Malina
Odpovědět
MM

Michal Malina

16.3.2019 10:01
Dobrý den paní Gaillyová, sleduji toto "vlákno" a oceňuji, že jste ocitovala nějaké zdroje narozdíl od jiných, kteří se pouze omezili na lamentování nad neinformovaností studentů a patronizování. Nevíte o nějakém zdroji v češtině, ze kterého by člověk mohl zjistit podstatná fakta o říjnové zprávě IPCC? Nemyslím si, že je fair chtít po studentech, aby si všichni tuto zprávu přečetli, myslím si, že je povinností nás dospělých a zejména pak vás akademiků a vyučujících jim pomoct. Bohužel, dle mého názoru, česká média zde naprosto selhávají. Byla byste ochotna provést pro studenty přenášku nebo se účastnit debaty ? Zdraví Michal Malina
Odpovědět
YG

Yvonna Gailly

18.3.2019 12:09 Reaguje na Michal Malina
Pane Malino, můžeme se domluvit e-mailem? Moje adresa: yvonna.gailly@veronica.cz
Odpovědět
ZD

Zuzana Derflerová Brázdová

8.4.2019 10:04
Jménem Ústavu ochrany a podpory zdraví Lékařské fakulty Masarykovy univerzity se jako jeho přednostka distancuji od všech příspěvků, vyjadřujících názory doc. MUDr. Jana Šimůnka, CSc. Reakce Jana Šimůnka vyjadřují jeho ryze soukromá stanoviska - odmítám jakoukoli vazbu těchto textů na pracoviště ÚOPZ. Jako významnou poznámku připojuji konstatování, že pracoviště ÚOPZ zpracovává sice dlouhodobě studie hodnocení zdravotního stavu obyvatel ve vztahu k prostředí, ale doc. Jan Šimůnek se žádné takové studie aktivně neúčastnil a pochybuji, že přišel do styku s podrobnými výsledky těchto studií. Tento komentář píši s politováním k obsahu diskusních příspěvků doc. Jana Šimůnka, nicméně s respektem ke svobodě vyjádřit osobní názor.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist