Arnika spočítala, jaký je dlouhodobý poměr vykácených a vysazených stromů podél českých silnic
Z celkového počtu stromků vysázených v roce 2021 bylo podle údajů silničářů pouze 4,7 % vysázeno jinde, než u silnic, kde se kácelo. To by mohla být dobrá zpráva, kdyby nebyla za posledních pět let ojedinělá. V roce 2020 to bylo například 34 % stromků, které byly vysázeny jinde, než kde došlo k ekologické újmě kvůli kácení stromů.
V roce 2021 udělali pro stromy nejvíce silničáři v Libereckém kraji, kde za 926 vykácených stromů vysázeli 1338 nových.
Opačný konec pomyslného žebříčku obsadil opět Královéhradecký kraj, kde po masívním kácení (3 065 pokácených stromů, to je nejvíce pokácených stromů za rok 2021 v ČR) vysázeli jen 424 stromků. Tento kraj tak podle Arniky dalším rokem potvrzuje, že význam zdravé a pestré krajiny pro něj není prioritou. Zůstává pevně usazen na posledním místě naší statistiky, podle které se v Královéhradeckém kraji u silnic dlouhodobě nejvíce kácí a nejméně sází.
Podle údajů krajských správ silnic se v roce 2021 méně kácelo a více sázelo také v Jihomoravském kraji (1759 vysazeno, 1573 vykáceno) a v Ústeckém kraji ( 187 vysazeno, 170 vykáceno). Poměrně dobře vychází statistika ještě pro Olomoucký kraj (1473 vysazeno, 1665 vykáceno).
Kromě Královéhradecké kraje mizely stromy podél silnic nejvíce v Karlovarském (237 vysázeno, 798 vykáceno) a Plzeňském kraji (802 vysázeno, 2014 vykáceno).
Dlouhodobě převládá kácení. Od roku 2003 zmizelo od krajských silnic více než 304 tisíc stromů, které nahradilo jen 191 tisíc sazenic. To odpovídá sotva dvěma vysazeným stromkům za tři poražené.
Podrobná statistika kácení za rok 2021 je dostupná na webu Arniky.
Podle Arniky tak zachování vzrostlých stromů v krajině zůstává prioritou jen pro část veřejnosti a ekologické spolky. Stromy jsou tématem jen pro některé politiky zejména v době volební kampaně a pouze formálním tématem také pro vládní strategické dokumenty.
"Osmnáct let je už i pro stromy docela dlouhá doba, abychom viděli, že to, co se děje se stromy podél silnic a tedy i s naší krajinou, není obrat k lepšímu. Jen přešlapujeme na místě,“ říká Marcela Klemensová, vedoucí kampaně Zachraňme stromy.
Podle ní je dobré připomenout, co nejvíce brání péči o stávající stromy a výsadbám nových alejí podél silnic ve správě krajů:
-
- Nejsou peníze na údržbu stávajících vzrostlých, ale i nedávno vysazených stromů. Provozní rozpočty státních organizací i soukromých vlastníků nepočítají s dostatečnou položkou na obnovu a údržbu zeleně. Dotační tituly poskytují finance na 3-5 let údržby nových sazenic. Žádný strom za pět let nedosáhne dospělosti.
-
- Projektová dokumentace pro výstavbu nových a rekonstrukci stávajících silnic se stromy většinou nepočítá. Zejména, pokud jde o projekty vytažené po několika letech ze šuplíku.
-
- Osoby odpovědné za koncepci silniční vegetace na správách silnic většinou nemají dostatek kompetencí a znalostí k prosazování změny.
-
- Chceme sázet a obnovovat aleje v bezpečné vzdálenosti od vozovky, což je dobré pro stromy i provoz na silnici. Silničáři ale nemají vhodné pozemky ani podmínky pro jejich získání.
-
- Vlastníci pozemků u silnic údajně nechtějí stromy na svém pozemku. Zdá se, že tady vázne komunikace a motivace.
Žádné oficiální statistiky o kácení a výsadbě alejí podél silnic na celostátní úrovni neexistují. Souhrnné přehledy proto od roku 2003 zpracovává spolek Arnika dotazováním u jednotlivých krajských správ údržby silnic. Přesto jsou statistiky neúplné a chybí informace, jak jsou nové výsadby úspěšné nebo kolik stromů vysázených u silnic před deseti lety zdárně prospívá.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (22)
Karel Zvářal
29.12.2022 06:07vaber
29.12.2022 09:54 Reaguje na Karel Zvářalstromy jsou jen pasivní prvek stejně jako budovy a jiné stavby u silnice,
nebezpeční jsou řidiči, jejich bezohledný způsob jízdy a neovládnutí vozidla ve velké rychlosti, takoví si o nehodu říkají vždy a všude
Jarek Schindler
29.12.2022 11:06 Reaguje na vabersmějící se bestie
29.12.2022 11:02 Reaguje na Karel Zvářalv dnešní době by snad neměl být problém, aby se při nové výsadbě, stromky sázeli až za škarpou a při jejich údržbě byly udržovány tak, že větve nepřesahují přes 1/2škarpy a náletová vegetace nahnutá k silnici, bude odstraněna.
No a Arnika ? Ta může předvádět, jak se to má dělat, nejenom kritizovat !
Pepa
29.12.2022 21:25 Reaguje na smějící se bestiePetr
29.12.2022 12:07 Reaguje na Karel ZvářalVám vadí u silnic, jinému v parku, dalšímu ve městě...
Slavomil Vinkler
29.12.2022 17:05 Reaguje na PetrKarel Zvářal
29.12.2022 18:38 Reaguje na Slavomil VinklerPavel Dvořák
7.1.2023 10:31 Reaguje na Karel ZvářalMilan Ptáček
29.12.2022 07:40vaber
29.12.2022 09:37proč ? prý máme auta co neškodí životnímu prostředí ,ale stromům prostředí u silnic evidentně škodí a nejen u silnic
Slavomil Vinkler
29.12.2022 19:23 Reaguje na vaberMichal Fejfar
29.12.2022 09:55Miroslav Štekl
29.12.2022 10:55Tak jako obvykle absolutně zavádějící článek. Čísla vůbec ani náhodou neodpovídají realitě. Jen v projektu Škoda auto bylo vysazeno téměř 1200000 stromků. Jen v naší malé obci vysazeno téměř 200 stromů a pokáceno 3 ks. Ano silničáři nevysadili téměř nic protože to sází všichni ostatní se svolením majitel. Silnice se souhlasem nemají sebemenší problém. A poslední věc. Když nasázíte nové stromky musíme se o ně minimálně 3 - 5 let starat. Zalévání,sestřih koruny a neustále oprava ochrany proti okusu. Pokud to neděláme musíme počítat že se ztrátami 30% - 50%.
Přeji krásný zbytek svátků.😄😄😄👍👍
Břetislav Machaček
29.12.2022 17:36plodonosné a nebo jen k hnízdění ptactva. Inspirovalo mne totiž osazení svahů D1 keři v mém okolí, ze které jsem měl původně špatný pocit, ale
nyní vidím, že ty keřové pásy jsou plné života od hmyzu přes ptáky, až
ke drobné zvěři. Pouze skladba dřevin mohla být jiná ve prospěch těch
plodících a možná i trochu vyšších. Takové trnky a mirabelky by nebyly asi
na škodu nikde a snesou opravdu neuvěřitelné. U nás jsou kolem polních cest
a přežijí nejenom radikální ořez, ale obrazí dokonce pařezy tak, že za pár
let je to neproniknutelná houština. Stromy ponechejme k polním cestám
a netrapme je u silnic solí, ořezem a odíráním vozidly. Ony za nehody
nemohou a mohou za ně řidiči a ti, kteří je tam zarputile stále sázejí.
Uvědomme si, že je jiná doba a vozidla jsou širší, vyšší a rychlejší, než
kdysi koňské povozy a Aerovky. Otáčet kolem nazpět je utopie a zklamání,
když pak stromy živoří , ba doslova trpí a trpím i já, když vidím tam ty řidiči nechtěné mrzáky.
Karel Zvářal
29.12.2022 18:49 Reaguje na Břetislav MachačekSlavomil Vinkler
31.12.2022 12:50 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
1.1.2023 14:42 Reaguje na Slavomil Vinklerjako stromy, ale v rovině to nevadí, pokud se nechcete kochat krajinou jako Hrušinský ve Vesničko má středisková a jezdit po škarpách. Navíc keře slouží v zimě díky hustotě větví jako větrolam a zabraňují závějím na silnici. Kdysi
tam byly i přenosné protisněhové dřevěné zábrany, aby
se omezily návěje sněhu z okolí. Každopádně na rozdíl od stromů netrhají plachty kamionů a jejich větve pouze
kopírují silnici, či krajnici. Tudíž nepadají přímo na silnici a když už, tak pouze ty tenké konce přečnívající průjezdný průřez. Chce to pouze zapojit do osazování cest logiku a necpat tam za každou cenu živořící a nechtěné stromy.