https://ekolist.cz/cz/publicistika/priroda/arnika-spocitala-jaky-je-dlouhodoby-pomer-vykacenych-a-vysazenych-stromu-podel-ceskych-silnic
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Arnika spočítala, jaký je dlouhodobý poměr vykácených a vysazených stromů podél českých silnic

29.12.2022 06:00 | PRAHA (Ekolist.cz)
Vykácení 73 stromů podél silnice na Jesenicku v roce 2018 změnilo krajinný ráz.
Vykácení 73 stromů podél silnice na Jesenicku v roce 2018 změnilo krajinný ráz.
Foto | ČIŽP / ČIŽP
V roce 2021j vysázely krajské správy silnic ve 12 krajích 10 348 stromků. A 17 344 stromů vykácely. Za tři pokácené stromy se do krajiny podél silnic vrátily sotva dva mladé stromky. Trend se od roku 2003 nemění, přes různé proklamace politiků i příslušných ministerstev, přes vyhlašované dotační programy na ochranu krajiny i přes ojedinělé zvraty k lepšímu v některých krajích. O situaci kolem českých silnic informuje spolek Arnika.
 
Podle Arniky to znamená, že degradace naší krajiny pokračuje. Zelená síť podél komunikací mizí, přibývá zpevněných ploch a pokračuje fragmentace krajiny, kdy malé ostrůvky volné půdy mezi technickými stavbami nejsou sto plnit svoji funkci.

Z celkového počtu stromků vysázených v roce 2021 bylo podle údajů silničářů pouze 4,7 % vysázeno jinde, než u silnic, kde se kácelo. To by mohla být dobrá zpráva, kdyby nebyla za posledních pět let ojedinělá. V roce 2020 to bylo například 34 % stromků, které byly vysázeny jinde, než kde došlo k ekologické újmě kvůli kácení stromů.

V roce 2021 udělali pro stromy nejvíce silničáři v Libereckém kraji, kde za 926 vykácených stromů vysázeli 1338 nových.

Opačný konec pomyslného žebříčku obsadil opět Královéhradecký kraj, kde po masívním kácení (3 065 pokácených stromů, to je nejvíce pokácených stromů za rok 2021 v ČR) vysázeli jen 424 stromků. Tento kraj tak podle Arniky dalším rokem potvrzuje, že význam zdravé a pestré krajiny pro něj není prioritou. Zůstává pevně usazen na posledním místě naší statistiky, podle které se v Královéhradeckém kraji u silnic dlouhodobě nejvíce kácí a nejméně sází.

Podle údajů krajských správ silnic se v roce 2021 méně kácelo a více sázelo také v Jihomoravském kraji (1759 vysazeno, 1573 vykáceno) a v Ústeckém kraji ( 187 vysazeno, 170 vykáceno). Poměrně dobře vychází statistika ještě pro Olomoucký kraj (1473 vysazeno, 1665 vykáceno).

Kromě Královéhradecké kraje mizely stromy podél silnic nejvíce v Karlovarském (237 vysázeno, 798 vykáceno) a Plzeňském kraji (802 vysázeno, 2014 vykáceno).

Dlouhodobě převládá kácení. Od roku 2003 zmizelo od krajských silnic více než 304 tisíc stromů, které nahradilo jen 191 tisíc sazenic. To odpovídá sotva dvěma vysazeným stromkům za tři poražené.

Podrobná statistika kácení za rok 2021 je dostupná na webu Arniky.

Podle Arniky tak zachování vzrostlých stromů v krajině zůstává prioritou jen pro část veřejnosti a ekologické spolky. Stromy jsou tématem jen pro některé politiky zejména v době volební kampaně a pouze formálním tématem také pro vládní strategické dokumenty.

"Osmnáct let je už i pro stromy docela dlouhá doba, abychom viděli, že to, co se děje se stromy podél silnic a tedy i s naší krajinou, není obrat k lepšímu. Jen přešlapujeme na místě,“ říká Marcela Klemensová, vedoucí kampaně Zachraňme stromy.

Podle ní je dobré připomenout, co nejvíce brání péči o stávající stromy a výsadbám nových alejí podél silnic ve správě krajů:

      - Nejsou peníze na údržbu stávajících vzrostlých, ale i nedávno vysazených stromů. Provozní rozpočty státních organizací i soukromých vlastníků nepočítají s dostatečnou položkou na obnovu a údržbu zeleně. Dotační tituly poskytují finance na 3-5 let údržby nových sazenic. Žádný strom za pět let nedosáhne dospělosti.
      - Projektová dokumentace pro výstavbu nových a rekonstrukci stávajících silnic se stromy většinou nepočítá. Zejména, pokud jde o projekty vytažené po několika letech ze šuplíku.
      - Osoby odpovědné za koncepci silniční vegetace na správách silnic většinou nemají dostatek kompetencí a znalostí k prosazování změny.
      - Chceme sázet a obnovovat aleje v bezpečné vzdálenosti od vozovky, což je dobré pro stromy i provoz na silnici. Silničáři ale nemají vhodné pozemky ani podmínky pro jejich získání.
      - Vlastníci pozemků u silnic údajně nechtějí stromy na svém pozemku. Zdá se, že tady vázne komunikace a motivace.

Žádné oficiální statistiky o kácení a výsadbě alejí podél silnic na celostátní úrovni neexistují. Souhrnné přehledy proto od roku 2003 zpracovává spolek Arnika dotazováním u jednotlivých krajských správ údržby silnic. Přesto jsou statistiky neúplné a chybí informace, jak jsou nové výsadby úspěšné nebo kolik stromů vysázených u silnic před deseti lety zdárně prospívá.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (22)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Karel Zvářal

Karel Zvářal

29.12.2022 06:07
Když dva dělají totéž... Co bylo plusem za časů Marie Terezie a koňských potahů (stín, svačina), je dnes spíše bezpečnostním rizikem. Náraz do stromu nebo ulomená větev na cestě jsou věci, které bychom nechtěli zažít. Ano, stromy do krajiny patří, ale raději dále od komunikací. A také s těmi "zákopy pro stojícího střelce" by se mohlo něco dělat. Pokud tam auto sklouzne, bez cizí pomoci se nevyhrabe.
Odpovědět
va

vaber

29.12.2022 09:54 Reaguje na Karel Zvářal
nebezpečné stromy?
stromy jsou jen pasivní prvek stejně jako budovy a jiné stavby u silnice,
nebezpeční jsou řidiči, jejich bezohledný způsob jízdy a neovládnutí vozidla ve velké rychlosti, takoví si o nehodu říkají vždy a všude
Odpovědět
ss

smějící se bestie

29.12.2022 10:56 Reaguje na vaber
1*
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

29.12.2022 11:06 Reaguje na vaber
On není strom jako strom. Třeba vykácením stromů na Javornicku ( okres Jeseník) na první fotce, žádný krajinný ráz určitě narušen nebyl. Naopak se tu jednalo o většinou staré stromy mnohdy zasahující do profilu silnice. Někde dokonce nadzvedávaly vozovku. Silnice se opravovala a rozšiřovala.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

29.12.2022 11:02 Reaguje na Karel Zvářal
NO,
v dnešní době by snad neměl být problém, aby se při nové výsadbě, stromky sázeli až za škarpou a při jejich údržbě byly udržovány tak, že větve nepřesahují přes 1/2škarpy a náletová vegetace nahnutá k silnici, bude odstraněna.
No a Arnika ? Ta může předvádět, jak se to má dělat, nejenom kritizovat !
Odpovědět
Pe

Pepa

29.12.2022 21:25 Reaguje na smějící se bestie
Jenomže za skarpou pozemky již nepatří 'silnicim'ale většinou zemedelcum a ti, jak známo, o stromech na jejich pozemcích nechtějí ani slyšet..
Odpovědět
Pe

Petr

29.12.2022 12:07 Reaguje na Karel Zvářal
Opravdu jste přesvědčený, že je potřeba lidi učit, že stromy jsou nebezpečné?
Vám vadí u silnic, jinému v parku, dalšímu ve městě...
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

29.12.2022 17:05 Reaguje na Petr
Tady to Zvářal neučí. To učí právníci, co žalují města, obce a správce silnic za každou spadlou větev.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

29.12.2022 18:38 Reaguje na Slavomil Vinkler
Toho si nevšímejte, troll se nudí, k obsahu se vyjádřit neumí, ale "Vytrhnout (větu z kontextu) a kopnout", na to je expert.
Odpovědět
PD

Pavel Dvořák

7.1.2023 10:31 Reaguje na Karel Zvářal
Zkuste míň chlastat a na tu silnici se vejdete. Nebezpečné agresivní zlé stromy Vás už nebudou ohrožovat.
Odpovědět
MP

Milan Ptáček

29.12.2022 07:40
Tak nějak mi nejde do hlavy, kam Škoda Auto sází ty stromy za každé auto, když jsme na tom tady tak špatně o proti jiným krajům. Jinak na těch jejich stromech většinou žádné plody nejsou. Když jedu alejemi starých ovocných stromů, tak jsou všude mraky ptáků, ale u těch co se sází jakoby vzájmu takzvané ekopolitiky najdu max Supa co žere řidiče elektroaut. :)))
Odpovědět
va

vaber

29.12.2022 09:37
kácí se , staré stromy usychají a nové stromky nepřežijí nebo jen živoří , stačí se dívat při jízdě autem jak se daří novým stromům
proč ? prý máme auta co neškodí životnímu prostředí ,ale stromům prostředí u silnic evidentně škodí a nejen u silnic
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

29.12.2022 19:23 Reaguje na vaber
Ten problém je z velké části sůl. Například lípa je velmi citlivá. To by se muselo sázet tak 10 metrů od příkopy a to je dost pozemků.
Odpovědět
MF

Michal Fejfar

29.12.2022 09:55
Dobré by bylo zkontrolovat, zda arnika vychází ze správných čísel. Spíš je to spočtený tak, aby zbylo na pořádnej palcovej titulek. Ono sázet okolo cest stromy co když vyrostou, jsou smrtící překážkou, je něco jiného, než sázet stromy v lese. No a když ŘSD žádné lesy nevlastní,(má jen silnice) tak je počítání jasný. Naproti tomu, jak počty vychází u Státních lesů? No?Nebo máme mít uprostřed dálnice stromořadí ????? Jak dalece chce podivná skupina ohýbat veřejné mínění???
Odpovědět
ss

smějící se bestie

29.12.2022 11:03 Reaguje na Michal Fejfar
1**
Odpovědět

Miroslav Štekl

29.12.2022 10:55
Dobrý den.
Tak jako obvykle absolutně zavádějící článek. Čísla vůbec ani náhodou neodpovídají realitě. Jen v projektu Škoda auto bylo vysazeno téměř 1200000 stromků. Jen v naší malé obci vysazeno téměř 200 stromů a pokáceno 3 ks. Ano silničáři nevysadili téměř nic protože to sází všichni ostatní se svolením majitel. Silnice se souhlasem nemají sebemenší problém. A poslední věc. Když nasázíte nové stromky musíme se o ně minimálně 3 - 5 let starat. Zalévání,sestřih koruny a neustále oprava ochrany proti okusu. Pokud to neděláme musíme počítat že se ztrátami 30% - 50%.
Přeji krásný zbytek svátků.😄😄😄👍👍
Odpovědět
ss

smějící se bestie

29.12.2022 11:03 Reaguje na Miroslav Štekl
A o tom to je !
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

29.12.2022 17:36
Už jsem to tu psal v minulosti, že než zmrzačený strom u silnice, tak raději keř, který zvládá nejenom ořez, ale při nehodě působí jako "matrace" a může následky nehody zmírnit. Souvislé keřové pásy případně doplněné dočasnými ploty zabrání i zvěři vstupovat do vozovky. Na to můžeme nechat označené průchody, kde bude řidič zvěř očekávat. Ty keře mohou být různé,
plodonosné a nebo jen k hnízdění ptactva. Inspirovalo mne totiž osazení svahů D1 keři v mém okolí, ze které jsem měl původně špatný pocit, ale
nyní vidím, že ty keřové pásy jsou plné života od hmyzu přes ptáky, až
ke drobné zvěři. Pouze skladba dřevin mohla být jiná ve prospěch těch
plodících a možná i trochu vyšších. Takové trnky a mirabelky by nebyly asi
na škodu nikde a snesou opravdu neuvěřitelné. U nás jsou kolem polních cest
a přežijí nejenom radikální ořez, ale obrazí dokonce pařezy tak, že za pár
let je to neproniknutelná houština. Stromy ponechejme k polním cestám
a netrapme je u silnic solí, ořezem a odíráním vozidly. Ony za nehody
nemohou a mohou za ně řidiči a ti, kteří je tam zarputile stále sázejí.
Uvědomme si, že je jiná doba a vozidla jsou širší, vyšší a rychlejší, než
kdysi koňské povozy a Aerovky. Otáčet kolem nazpět je utopie a zklamání,
když pak stromy živoří , ba doslova trpí a trpím i já, když vidím tam ty řidiči nechtěné mrzáky.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

29.12.2022 18:49 Reaguje na Břetislav Machaček
Jj, barák přilepený na cestu nebo hned u potoka, stromy dle vzoru MT, přestože doba a tempo jsou úplně jiné. Prostě vlastnost je věčná, a dokud si mudrci neomotají káru kolem kmene a nevyletí čelním sklem, tak budou kritizovat a kritizovat.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

31.12.2022 12:50 Reaguje na Břetislav Machaček
No keře nemůžete sázet u běžné silnice. Brání výhledu, zejména u křižovatky.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

1.1.2023 14:42 Reaguje na Slavomil Vinkler
U křižovatek a v zatáčkách to opravdu není vhodné stejně
jako stromy, ale v rovině to nevadí, pokud se nechcete kochat krajinou jako Hrušinský ve Vesničko má středisková a jezdit po škarpách. Navíc keře slouží v zimě díky hustotě větví jako větrolam a zabraňují závějím na silnici. Kdysi
tam byly i přenosné protisněhové dřevěné zábrany, aby
se omezily návěje sněhu z okolí. Každopádně na rozdíl od stromů netrhají plachty kamionů a jejich větve pouze
kopírují silnici, či krajnici. Tudíž nepadají přímo na silnici a když už, tak pouze ty tenké konce přečnívající průjezdný průřez. Chce to pouze zapojit do osazování cest logiku a necpat tam za každou cenu živořící a nechtěné stromy.
Odpovědět
JV

Jarmil Vepřek

2.1.2023 04:53
Je zde mnoho faktorů, jak by řekl politik nejen dnešní. Ale na prvním místě musí být rozum a nalezení společné řeči, uplatění tolerance. Nikoli krvavé oči jako důsledek protlačování svých názorů, které jediné jsou ty pravé. Každý může v něčem ustoupit a naopak něco prosadit. Ale nesmí něco něčím podmiňovat.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist