https://ekolist.cz/cz/publicistika/priroda/komunitni-pastva-v-novosedlech-u-mikulova-vzkriseni-fenomenu-rodinnych-krav-na-obecnich-pastvinach
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Komunitní pastva v Novosedlech u Mikulova – vzkříšení fenoménu „rodinných krav na obecních pastvinách“

10.2.2025 06:28 | PRAHA (Ekolist.cz)
Slanisko Novosedly před zahájením pastvy (červen 2024).
Slanisko Novosedly před zahájením pastvy (červen 2024).
Foto | R. Ondrášková
Obecní pastviny (draha, občiny) byly ještě před několika desítkami let běžnou součástí naší venkovské krajiny od nížin až do podhůří. Rozkládaly se většinou nedaleko center obcí a sloužily pro pastvu dobytka jednotlivých rodin. Zvířata na ně byla vyháněna každý den a večer znovu zaháněna domů. Obecní pastviny vznikaly na místech, která nebylo z nějakých důvodů možné zornit nebo jejichž půda nebyla vhodná pro pěstování plodin. Většinou se jednalo o plochy s mělkou kamenitou půdou, vystupujícím podložím nebo prudkými svahy.
 
Specifikem jižní Moravy pak byly obecní pastviny na slaniskách. V prostředí bohatém na soli není možné pěstovat zemědělské plodiny a rovněž z přírodních druhů jsou zde schopny přežít pouze tomuto nehostinnému prostředí dobře přizpůsobené organismy. Ty ale bývají konkurenčně slabé a drobné, a proto neobstojí v běžné vegetaci v okolí, což je činí vzácnými a ohroženými. Slaniska u nás od pradávna pomáhala udržovat a rozšiřovat pastva hospodářských zvířat – zejména skotu, koní i drůbeže. Vlivem odvodnění a změn ve struktuře a v obhospodařování krajiny, probíhajících zejména od poloviny minulého století, došlo k významné devastaci slanisek na celé jižní Moravě (částečně převod na pole, zbytek druhově degradován). Dochovaly se pouze zlomky původního bohatství, a i ty jen v degradované podobě.

Nejinak tomu bylo v případě Slaniska Novosedly. To, co toto místo odlišuje od mnoha jiných nenávratně zaniklých slanisek i několika dalších zanikajících, je však slibná budoucnost. V roce 2024 se zde totiž díky skupině nadšených lidí podařilo prostřednictvím „komunitní pastvy“ vzkřísit fenomén „rodinných krav na obecních pastvinách“. V předkládaném příspěvku se pokusíme přiblížit možnosti, motivaci, dosavadní postup a další plány této činorodé komunity.

Vstupní potenciál obce – vhodné pozemky a činorodí lidé

Na severovýchodním okraji Novosedel a současně na pozemcích ve vlastnictví obce se nachází přírodní rezervace a evropsky významná lokalita Slanisko Novosedly, která byla v minulosti obecní pastvinou. Po postupném ukončování tohoto způsobu využívání od 50. let minulého století místo několik desítek let zarůstalo. V roce 1993 byla sice lokalita vyhlášena jako přírodní rezervace a po nějaké době zde začal probíhat ochranářský management, zejména sečení, později i pastva koz, ale nedařilo se zajistit adekvátní péči. Dlouhodobě zde neprobíhala žádoucí pastva velkých kopytníků – skotu či koní. Lokalita byla sice pravidelně sečena, ale pastva koz nebyla schopna zajistit narušování drnu o potřebné intenzitě. Navíc kozy na periodicky podmáčených místech zdravotně neprospívaly.

Jedním z „úkolů“ kraviček bude i redukce invazní astřičky novobelgické (Symphyotrichum novi-belgii agg.), pocházející ze Severní Ameriky (říjen 2024).
Jedním z „úkolů“ kraviček bude i redukce invazní astřičky novobelgické (Symphyotrichum novi-belgii agg.), pocházející ze Severní Ameriky (říjen 2024).
Foto | R. Ondrášková

V katastrálním území obce a na obecních pozemcích v posledních pěti letech vzniklo několik nových mimoprodukčních ploch, které mají velký potenciál pro zlepšení krajinné struktury, zvýšení retence vody v krajině a podporu biodiverzity. Na jihozápadním okraji obce bylo na obecních pozemcích v roce 2019 vytvořeno Biocentrum Louky a v jihozápadním cípu katastrálního území o rok později proběhla revitalizace Baštýnského potoka vlévajícího se do Dyje. V zimě 2023/2024 pak byla do podoby soustavy tůní technicky upravena plocha ze severu přiléhající ke Slanisku Novosedly, do té doby porostlá zčásti rákosinou a zčásti vrbovými křovinami s podrostem invazních bylin (zlatobýly, astřička novobelgická).

Komise pro životní prostředí obce Novosedly se brzy po svém vzniku začala zabývat stavem nově vytvořených i revitalizovaných mimoprodukčních ploch na obecních pozemcích a dostala se k otázce, jak je udržovat, aby znovu nezarostly rákosem a invazními rostlinami. Věnovala se také Slanisku Novosedly, jehož stav rovněž nebyl optimální. Řešení se zdálo nasnadě – pastva skotu. Dva členové komise a další dva aktivní občané se v zimě 2023/2024 dohodli s vedením obce, že se pokusí vzít péči o celé slanisko včetně nově revitalizované severní části (nyní 3,7 ha, plánované rozšíření na celkovou plochu 4,7 ha) a o Biocentrum Louky (4,8 ha) do svých rukou a pořídí si stádečko krav. Toto rozhodnutí bylo ve shodě s faktem, že evropsky významná lokalita Slanisko Novosedly byla přiřazena do evropského projektu LIFE in Salt Marshes (101113725), jehož nositelem je Masarykova univerzita a hlavním cílem ekologická obnova jihomoravských slanisek pomocí pastvy velkých býložravců. Změně v péči o cennou lokalitu tak nestálo nic v cestě.

Zahájení komunitní pastvy

Od začátku bylo jasné, že zdejší pastva musí mít specifickou formu. Jelikož zde bude mít svá zvířata pohromadě několik různých majitelů, kteří se na péči o ně budou společně podílet, bude se jednat o pastvu komunitní. Ačkoli půjde o primárně neprodukční pastvu, nebude to aktivita, za kterou by majitelé zvířat dostávali zaplaceno, což ji odlišuje od typické „ochranářské pastvy“.

Protože budoucí majitelé krav byli rozhodnutí začít s pastvou hned od jara, nebylo možné příliš otálet s nákupem zvířat. Prvotní úvaha o rychlém nákupu býčků či volků na výkrm (s poražením vždy na podzim) neplnila téměř žádný z požadovaných cílů. Mladá zvířata by neměla dostatečnou hmotnost (nedostatečné narušování drnu), takže by efekt takové pastvy pro potřeby slaniska nebyl optimální. Mladí býčci jsou nevhodní do intravilánu obce, problematičtí v případě útěku, ale i péče o ně by byla, z hlediska bezpečnosti, náročná. Z výše uvedených důvodů brzy vyplynulo, že majitelé směřují k sestavení trvalého stáda krav či jalovic. Díky předchozímu vyloučení varianty s býčky bylo už mnohem jasnější, jakou představu chtějí naplnit – samice v extenzivním chovu, s požadavkem na snadnou manipulaci a vztahem k člověku, který umožní zvládat veterinární a jiná ošetření i využívat zvířata k osvětě (bezpečný pohyb lidí po pastvině a pozorování přímo uvnitř pastviny). Z důvodu častého bezprostředního kontaktu s dospělými i dětmi je vhodné, aby krávy byly bezrohé, protože i hodná, ale rohatá jalovička může pouhým pohozením hlavou způsobit člověku nechtěně vážné zranění.

Vztah majitelů k jejich zvířatům je u komunitní pastvy stěžejní (červen 2024).
Vztah majitelů k jejich zvířatům je u komunitní pastvy stěžejní (červen 2024).
Foto | R. Ondrášková

První kráva a s ní nepříbuzná jalovička (obě Jersey, starší odrohovaná, mladší bude také) byly zakoupeny s předstihem (v květnu 2024) a podařilo se s nimi vytvořit dobrou spolupráci (ovládání, nastavení režimu) ještě před dovozem dalších dvou jalovic (kříženky masných plemen, odrohované). Potvrdilo se, že krávy jsou převážně mírná zvířata, která při dostatku prostoru a potravy nevytváří zbytečné konflikty a hierarchii si ujasňují spíše hrozbou než opravdovou potyčkou. Není v moci majitelů vnutit kravám na pastvině představu o tom, kdo bude stádo vést a kdo se bude nechat vést. Zvířata si své role ve skupině určila přirozeně sama, bez větších potíží a dobře vycházela i s poslední dvojicí jaloviček (Galloway v celočerné barvě, geneticky bezrohé), které se však nepodařilo ochočit. Těchto šest zvířat bylo v sezóně 2024 základním stádem na slanisku. Každá dvojice patří někomu jinému.

Zimní krmení se realizuje ve střídavé péči dle domluvy, pravidelnou návštěvu a kontrolu zvířat si provádí každý sám. Seno sklízejí vlastní technikou na slanisku (luční část blíže k hlavní silnici), v případě potřeby dokupují. Zatímco krávy si koupili jejich majitelé sami, pastevní ohrada, přístřešek a další pastevní příslušenství na slanisku byly financovány z projektu LIFE. V rámci projektu na lokalitě probíhá také podrobný monitoring rostlin, hmyzu, ptáků a dalších bioindikačně významných skupin organismů. Na Biocentrum Louky byla v červnu pořízena dvě telata, na zimu sem bylo umístěno také 5 poníků. Svépomocí a z vlastních prostředků majitelů zvířat zde byla vybudována pevná ohrada, která pastvu usnadní.

Vyhlídky do blízké budoucnosti

Slanisko je cennou chráněnou lokalitou, pastva zde tak bude regulována a pastevní tlak bude přizpůsobován aktuálním potřebám. Předpokládá se, že na slanisku se bude držet základní stádo 4 až 6 kusů krav. V případě potřeby bude možné lokalitu rozdělovat pomocí mobilních ohradníků a ponechávat stádo mimo nejcennější plochy, které budou potřebovat regeneraci. Pokud to bude nutné, dvě kravky mohou být dočasně přemístěny na biocentrum. Na slanisko je vázáno široké spektrum organismů, které mají rozmanité požadavky na své prostředí. Proto i pastva musí být co nejpestřejší nejen organizačně, ale také druhově – žádoucí je tedy smíšená pastva. Té by nikdy nešlo docílit, pokud by pastva byla motivovaná pouze finančně. Hlavně osobní zájem a nadšení majitelů krav v Novosedlech umožňuje příležitostné doplnění stáda o ovce, koně, kozy, stejně jako omezení nebo naopak rychlé zvýšení intenzity podle aktuálních potřeb kdykoli v průběhu roku.

Majitelé jednotlivých krav si od začátku cíleně tvořili vztah se svými zvířaty. Přestože ve chvíli nákupu krav byli všichni zmínění v oblasti chovu skotu laiky, upřímný zájem o vše, co se této problematiky týká, vzájemná spolupráce (třebaže chvílemi není bez menších komplikací), podpora veterinární lékařky i štěstí při výběru zvířat, vedou k velice slibnému vývoji. Budoucnost několika zdejších jalovic tak budí značná očekávání jejich majitelů, místních obyvatel, ekologů i veterinářů. Na krávy jsou zde kladeny opravdu specifické nároky – mají žít klidným životem, pást se v době, kdy mají chuť, a spásat to, co jim prospívá. Pasení pak prokládat odpočinkem na místě a v délce, které si samy vyberou. Když se podaří, budou mít telátka (umělou inseminaci podstoupily na podzim 2024 tři z jalovic). Ta by příští sezónu mohla nahradit dvě Galloway jalovičky ze základního stáda na slanisku, které se bohužel nepodařilo ochočit a budou muset odejít. V dalších letech půjdou telata k prodeji (jalovičky) nebo na maso (býčci). Zájemci o ně jsou už nyní.

Krávy spásají a sešlapují i nežádoucí psineček výběžkatý (Agrostis stolonifera) (červenec 2024).
Krávy spásají a sešlapují i nežádoucí psineček výběžkatý (Agrostis stolonifera) (červenec 2024).
Foto | R. Ondrášková

Jersey jalovice je mléčného typu, produkce mléka je tak nevyhnutelná (je zabřezlá a v červenci by se měla telit). Podobně jako u masa, i zájemci o mléko se ptají už od umístění prvních zvířat na slanisko. Majitelé Jersey plánují se do dojení vrhnout se stejným entuziazmem, jako dosud do všeho. Reakce místních lidí na pastvu krav v obci je velice pozitivní. Chodí se na ně dívat, ptají se, jak se jim daří, považují je „tak trochu za své“.

Komunitní pastva v Novosedlech má skvěle našlápnuto stát se vzorem pro mnohé obce, spolky a další organizace, rodiny i jednotlivce toužící nikoliv po jednoúčelové „výdělečné pastvě“ nebo rovněž jednoúčelové „ochranářské pastvě“, nýbrž po funkčním propojení společenských aktivit, ochrany biodiverzity a citlivého zemědělství. Tedy po návratu něčeho, co dřív žádné pojmenování nepotřebovalo, protože to byl samozřejmý kolorit, norma, všudypřítomný každodenní jev. Dnes bychom to mohli nazvat fenoménem „rodinných krav na obecních pastvinách“. V Novosedlech se přitom nejedná pouze o prostý návrat do minulosti, ale pomocí vzkříšeného zájmu o postupy fungující dříve se zde podařilo vytvořit něco svébytného, a to se zahrnutím všech specifik daných omezeními a možnostmi naší současnosti (například administrativní těžkosti na straně jedné a technické vychytávky na straně druhé).

Tento konkrétní případ snahy přivést na vesnici opět velká hospodářská zvířata, která se budou pást celoročně venku, byl však od začátku společného úsilí veden primárně zájmem o zlepšení stavu přírodovědně cenného území. To jej odlišuje od produkční pastvy a pouze v takovém případě lze zajistit různé ústupky a organizační změny. Specifikum, které by mělo být vyzdviženo, je fakt, že zájem podílet se na péči o chráněnou lokalitu může být příčinou, impulsem k návratu drobného soukromého hospodaření na naše vesnice. Nutnou podmínkou ale je, aby se potkali ti správní lidé se zápalem pro danou věc. Jejich společným znakem je, že cílem chovu pro ně není ekonomický zisk, nýbrž radost z péče o přírodu a zvířata a radost z pobytu venku, možnost trávit čas ve společnosti spokojených, zdravých, uvolněných zvířat, která nejsou ve vleku plnění nastavených produkčních norem. Bez nadsázky zde vzniklo idylické prostředí, kde neuslyšíte slova jako nádoj, laktační křivka, raný odstav, denní přírůstek... Moderní termíny „mimoprodukční funkce“ či „udržitelnost" zde nabývají jasného významu od relaxace přes osvětu až po jakousi kontinuitu života vesnice. Zcela nenásilně, bez finančních pobídek se během několika měsíců podařilo něco, o co jinde marně usilují celé organizace a orgány dlouhé roky či desetiletí.

Samozřejmostí a pozadím těchto aktivit je spolupráce s obcí. Vedení obce je těmto činnostem velice nakloněno a snahy o navrácení biodiverzity v krajině pomocí pastvy i jiné péče plně podporuje. Za tento přístup si zaslouží, v čele s panem starostou, obrovské díky!

Novosedly

Obec Novosedly ležící asi 11 km západoseverozápadně od Mikulova v ploché krajině nivy řeky Dyje je na první pohled úplně obyčejnou, upravenou jihomoravskou vesnicí, kde se dobře bydlí, ale společenský a „oficiální“ spolkový život zde reprezentují pouze dobrovolní hasiči a malý folklórní soubor.

Kdo se však v Novosedlech má šanci trošku porozhlédnout, brzy pozná, že zde se hraje jiná liga. Prvním náznakem pozitivní deviace je, že obec má i při počtu pouhých 1355 obyvatel (údaj z roku 2024) při obecní radě zřízeny sociální a kulturní komisi a komisi pro životní prostředí. To by samo o sobě nemuselo nic znamenat, kdyby se jednalo o pouze formální uskupení nevykazující žádnou samostatnou aktivitu. Tak to však není.

Vedle toho, že komise fungují v rámci svých agend jako poradní orgány pro vedení obce, dělají toho ještě mnohem více. Kulturní komise se v obci podílí na téměř desítkách akcí, od fašanku přes retro zábavu, čarodějnice, dětské dny, dílničky, divadlo a letní kino, vinobraní až po adventní program. Komise pro životní prostředí pořádá odborné přednášky a exkurze pro veřejnost, a především se zasadila o zlepšení stavu přírodovědně, krajinářsky a ekosystémově cenných ploch v katastrálním území obce. Ale to je pořád teprve začátek.


reklama

 
Další informace |

Mgr. Helena Chytrá, botanička, předsedkyně komise pro životní prostředí města Mikulova a členka rady Okrašlovacího spolku Mikulov
Ing. Romana Ondrášková, vedoucí svozu odpadu, předsedkyně komise pro životní prostředí obce Novosedly a chovatelka koní, krav a koz
Ing. Martina Brodská, krajinářka, předsedkyně komise pro životní prostředí obce Dolní Dunajovice a chovatelka koní, krav a koz

Text vznikl pro Pícninářské a trávníkářské listy.

Helena Chytrá, Romana Ondrášková, Martina Brodská

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (59)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SV

Slavomil Vinkler

10.2.2025 07:24
No krávy a kozy nejsou škodliví, lepší než drátem do oka. Nicméně k údržbě pastvin na slanisku jsou nejlepší koně, ano koně, viz zkušenosti CHKO Mikulov ze Sedlece. No a nevypásat nadměrně a spíše celoročně i v zimě.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

10.2.2025 07:26 Reaguje na Slavomil Vinkler
No jesejky by to v zimě nedaly. A před pastvou neodčervovat.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

10.2.2025 07:39 Reaguje na Slavomil Vinkler
I po pastvě.....tasemnice a motolice.....
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

10.2.2025 08:40 Reaguje na Emil Bernardy
Pop pastvě, na podzim ano, přes zimu to vyčichne. A vyvarovat se preventivní léčbě na jaře a v létě. Jinak ta pastva udělá více škody než užitku.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

10.2.2025 09:31 Reaguje na Slavomil Vinkler
Hlístice "nevyčichnou"ani náhodou :D))
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

10.2.2025 16:54 Reaguje na Emil Bernardy
Já měl na mysli, že přes zimu vyčichnou ty antihelmika. Ne hlístice. 😊
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

11.2.2025 07:19 Reaguje na Slavomil Vinkler
Já Vás pochopil.Ale termín"vyčichnout",popravdě nic neříkající.Anthelmintika,stejně jako vše ostatní se chemicky mění,v prostředí,v organizmech ,zapomemnutý hřebík podléhá korozi.Antiparazitika stojí nemalé peníze a používají se pouze tak jak je to nutné.Narazil jste na "studii"které se veřejnost drží,lejno zvířete ošetřeného jedním z antiparazitik antiparazitike skutečně není obsazeno žížalami,jako jiná.Ale to se týká jenom tohoto výkalu po dobu,než dojde k degradaci tohoto farmaka.
Na tlak neznalé a naprosto nezodpovědné veřejnosti dnes srnčí zvěř trpí nejem helmintozami,ale i larvami střečků,a tam legislativa,neotesaná ,brání pomoci těmto zvířatům.Představte si,že máte na těle hnisavé boule plné larev střeška a nesmíte si vzít tabletu ivermectinu,kterou tehdější přemier ordinoval pacientům s covidem.Po ránu a po kafi mě to jde....
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

11.2.2025 07:21 Reaguje na Emil Bernardy
mám tam překlep,ale pochopí.....
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

11.2.2025 08:01 Reaguje na Emil Bernardy
Víte to je morální problém. Člověk šlechtí na užitkovost a za "odměnu" usnadňuje život domácí zvěři. No a naopak příroda šlechtí divokou zvěř na "přežití". Je to kruté, ale je to tak a není dobré do toho zasahovat.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

11.2.2025 08:03 Reaguje na Slavomil Vinkler
myslím, dobré pro lidi!!!
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

11.2.2025 07:56 Reaguje na Emil Bernardy
Ano, ale pokud má pastva pomoci udržovat biotop, tak nesmí škodit. Tedy pást jen zvířady, u kterých již došlo k DEGRADACI ANTIHELMIKA V TĚLE A NEVYLUČUJÍ HO NA PASTVINĚ. Je to důležité nejen pro žížaly, ale i houby, brouky, rostliny atd. Viz ten ivermectin, co zabírá údajne i na bakterie a viry. V době vzniku pastvin nebyla péče na takové úrovni.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

11.2.2025 12:30 Reaguje na Slavomil Vinkler
Účinek Ivermectinu na covid byl vysvětlován tak, že v jižních zemích, kde ho používali, prý s úspěchem, jsou lidé hodně zamořeni parazity. A když byli odčerveni, mohl jejich organismus lépe bojovat s tím virem. Ve vyspělých zemích lidé (tak) zamořeni nejsou a proto Ivermectin neměl očekávaný výsledek.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

12.2.2025 08:40 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Účinek ivermectinu je vysvětlován cca od roku 1980......
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

12.2.2025 08:39 Reaguje na Slavomil Vinkler
Promiňte Pane Slavomile,ale ty údaje které jste někdy vyčetl,já také,jsou pokřivené data,tedy hlouposti.Jak se k těmto informacím o ivermektinu došlo,víme,ale kdyby to tak šlo,tak toto pandemii pánové Trump a Babiš zvládli za týden.Nedá se to vysvětlit stručně.U těch žížal.Nejdou hned
jenom! do toho lívance,který vypadl z právě ošetřeného zvířete.Zitřejší je "jedlý".Napadá mě , studie o ho..... , jednom.
Před rokem se jedna dobrá známá vrátila z vytoužené dovolené.Afrika,safari.Byla vyděšenmá v jakém bííídném stavu ta zvířata,šelmy i býložravci byli.Být to tak v Troji , tak ředitel Bobek je v železech na Špilberku.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

10.2.2025 07:36
Před několika desítkami let žádné obecní pastviny nebyly.V minulém režimu možná pastva ovcí,ale 40 let je vlna neprodejná.Pastevní snad jen odchov jalovic,u nás,nížinná oblast,kooperace s podniky kde orná půda nebyla,tedy kopcovitá oblast,ne horská.Pastva byla protože byl nedostatek krmiva.Bylo to z nouze.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

10.2.2025 08:51 Reaguje na Emil Bernardy
No právě to devastovalo svým bezzásahem (chyběním pastvy) veliké plochy CHKO, NP, NPR... Třeba Bílé karpaty, Horské jeseníky Beskydy KRKONOŠE, Pálavu....
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

10.2.2025 09:33 Reaguje na Slavomil Vinkler
To je vývoj.U nás třeba již máme elektřinu i vodovod....tak prosté to je.Devastováno,to slovo se častěji používá podivně.Zdevastovány byly kdysi Drážďany a další,to devastace je.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

10.2.2025 12:01 Reaguje na Emil Bernardy
Tak to potom ale jste na špatném serveru. Tady je to o přírodě a její ochraně před člověkem.
Jestli se chrání příroda moc nebo málo, je k diskuzi.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

10.2.2025 17:26 Reaguje na Michal Uhrovič
Člověk je součást přírody.Pokud se domnívá někdo,že ne,potom se mýlí.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

11.2.2025 12:35 Reaguje na Slavomil Vinkler
V Bílých Karpatech ochranáři zakazovali pastvu, že krávy ušlapávají orchideje. A pak orchideje mizely. Jednak je dusila tráva, a ani sečení nepomáhalo, protože nakonec se zjistilo, že krávy kopyty trhají drn a teprve tam mohou klíčit drobounká semínka orchidejí. Je zajímavé, že teoretičtí nadšenci, byť i odborníci, se nemohou smířit s tím, že když něco funguje, že se to nemá měnit.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

12.2.2025 13:01 Reaguje na Emil Bernardy
Pastva mladého skotu v podhorských oblastech nebyla z nouze, ale z důvodů lepšího vývoje mladých zvířat. Ani v nížinách nebyla o krmivo nouze. Vojtěška a kukuřice daly krmiva dostatek. Proto také Slušovice kooperovaly s JZD v nížinách, aby si vyprodukovaly kukuřici na siláž i na zrno.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

10.2.2025 12:56
Pastva na podmáčených slaniskách, to se krávy budou "mít". A aby zajistili sešlap těžkými zvířaty pořídí yersejky. To by jeden neřekl. Jako atrakce dobré, jako předmět čerpání nějaké dotace určitě také, protože ekonomicky (a zooveterinárně) je to nesmysl. Ještě že tam nepustili ty výkrmové býčky. Na podzim by stáhli o půl roku starší zvířata s váhou stejnou jako při vypuštění na pastvu. Na nastartování drobného soukromého hospodaření to nevidím. Ale na pokoukání to bude hezké.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

10.2.2025 16:59 Reaguje na Marcela Jezberová
Hodní koníci a ne moc by byli lepší než krávy.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

11.2.2025 07:25 Reaguje na Slavomil Vinkler
Oni konící moc hodní být nemusí.Při toulkách po Karpatech v Rumunsku jsem měl bobky z hřebce,který se rozhodl,že mám utéci tak rychle jak to neumím.Měl naštěstí svázané přední nohy.A proti tomu co jsem znal u nás vypadali hooodně bídně.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

11.2.2025 08:27 Reaguje na Emil Bernardy
Nicméně k tomu informace od pražských botaniků z 20 let, kdy jezdili na poloniny na zakarpatské Rusi. Hrozně se divili rozmanitosti květin. A místní pastevec jim říká no to my tady sázíme - tlamami našich koní.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

11.2.2025 12:36 Reaguje na Marcela Jezberová
Na nastartování drobného soukromého hospodaření to nevidím. .........
I drobné soukromé hospodaření musí být ekonomické.
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

10.2.2025 13:53
základní informace zde: https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/15858/130008189.pdf?sequence=1&isAllowed=y a také zde: https://cs.wikipedia.org/wiki/Trag%C3%A9die_ob%C4%8Diny
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

10.2.2025 17:21 Reaguje na Dalibor Motl
No hezká filosofie, ale to není k tematu neudržovanýc pastvin. Tyto posledních asi 100 let a zejména 30 let zarůstají invazními rostlinami a původní vzácná květena a zvířena mizí. Devastovány jsou zejména stepní a zejména ty stepně/slaništní lokality.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

11.2.2025 12:53 Reaguje na Slavomil Vinkler
No, ta filosofie je jaksi všeobecná teorie, kterou je samozřejmě možné aplikovat i na obecní pastviny.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

13.2.2025 18:05 Reaguje na Jaroslav Pokorný
O pastviny se samozřejmě pečovat musí .....
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

11.2.2025 12:42 Reaguje na Dalibor Motl
Mezi obecní statky pak patří většina statků životního prostředí. Nemají jasně stanoveného majitele (někdy také jako tzv. statky ničí) a není jim přiřazena tržní cena. ................
Jak se (prý) měl vyjádřit V. Klaus, že voda ve studánce je bezcenná, protože v ní není vložena žádná lidská práce.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

10.2.2025 19:21
Mě někdy přijde, když tady čtu ty nesmysly, že tito lidé zamrzli v časech Klostermannových Mlh na Blatech. Jenže tehdy to bylo o nutnosti, dnes je to móda a zpovykanost.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

11.2.2025 07:03 Reaguje na pavel peregrin
Ano tehdy to byla životní nutnost, aby se uživili. Nyní to není zpovykanost, ale forma životně nutné údržby krajiny prováděná dobrovolně, asi jako brigády na sečení luk Bílých karpat. Co k tomu uvádím je, že koně jsou na tu údržbu ještě lepší, jak je odzkoušeno např. na slanisku v Sedleci.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

11.2.2025 07:30 Reaguje na Slavomil Vinkler
Souhlasím s Vámi,že jako sekačky jsou dobří.Občas v zahradě trávník ohradíme a pustíme je tam a za odpoledne posekáno,ale dva ořové na nějakého půl hektaru.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

11.2.2025 07:49 Reaguje na Emil Bernardy
Ano, jak krávy tak koně je potřeba na malé ploše hlídat a zabránit přepasení a předupání.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

11.2.2025 10:33 Reaguje na Slavomil Vinkler
Pokud jde o pastvu tak zvířata nic nerozdupou,přesunou se jinam,pohroma je že malé ploše,kterou zvířata spasou za pár dní,jsou celý rok,potom to pochopitelně zdevastují,někdo tomu říká pastvina,ale jde o ho..v...noblátitý výběh.Přirozené je pro tyto býložravce putování za pastvou neoplocenou krajinou.Samozřejmě také odcházejí z míst kde zanechali trus s vajíčky či larvami parazitů.My si tu hrajeme na pánenskou přírodu....
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

11.2.2025 08:57 Reaguje na Emil Bernardy
No v 70. nebo 80. letech vyslovil nějaký maďarský biolog hypotézu, že květnaté horské louky Karpat vznikly v době poledové pastvou. Nejprve divoká zvěř táhla v létě z uherské nížiny do hor před komáry a za zelenou pastvou, na zimu se vracela do uherské nížiny. Tuto zvěř sice vyhubil člověk, ale nahradil ji svými stády, což fungovalo celých těch 12 tisíc let. Dosud částečně v Rumunsku.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

11.2.2025 10:39 Reaguje na Slavomil Vinkler
Rumunské Karpaty jsem hodně prochodil.Stáda ovcí,koz,koní,kočující cikáni ,i vodní buvoli.A panenský venkov,jako na Slovensku před první válkou,asi.Nechtěli bychom my,dnešní lidé žít v té "kráse".Dodnes mám foto hezké dívky v tradičním oblečení,s úplně zkaženými zuby.
A jako student veteriny jsem si tehdy nebyl!!!vůbec!!!vědom nebezpečí vztekliny a tam volně pobíhajících i dost agresivních psů.
Ty koně a skot vypadali proti tomu co bylo u nás tehdy v JZD, hodně bídně.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

11.2.2025 12:58 Reaguje na Emil Bernardy
Také jsem to tam viděl. To špatné hospodaření bylo dáno tím, že domorodci hospodařili "tradičně", tak, jak to pochytili od předků, bez moderních vědeckých poznatků. A to, že se nomohli vzdělat bylo dáno malou produktivitou (tradiční) práce, takže jim nezbýval čas na studium (jejich dětí).
Za mého mládí i ty obyčejné ošetřovatelky drůbeže v JZD už musely mít 3 letou učňovskou školu.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

11.2.2025 16:50 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Ano.Odborné vzdělání chybí.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

12.2.2025 08:48 Reaguje na pavel peregrin
Pane Peregrine.K.Klostermann byl umělec,jistě,že žil v jiné době,ale jeho popis skutečnosti je umělecký.Jak by nový a krásný auťák popsal technik a jak estet,nebo popis zvířete,boniter nebo malíř s paletou,chystající se bujného oře zvěčnit na plátno.....
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

12.2.2025 11:44
Nedá mi to a musím se k tomu vyjádřit. Za prvé nejsem fanda KOMUNITNÍCH
zahrad, chovu drůbeže a ani těch kraviček. U takových chovů je to hlavně
o odbornosti a spolehlivosti, kterou lidé rádi přenechají jiným. Nikomu
neberu iluze dělat to kolektivně, ale bez autoritativního vůdce to často
končí anarchií. Slepice v komunitním chovu krmí přemírou kuchyňských
zbytků, které pak musí dojídat v noci potkani a u komunitních zahrad je
často sklízejí hlavně ti, co se o ně ani nestarají. U kraviček se tak
obávám téhož, že mnoho hospodářů bude znamenat taky mnoho problémů.
No a jsem u VŠECH PASTVIN, kde záleží na jejich střídavém vypásání
a považuji za chybu, že se celoročně a nebo pouze za celou pastevní
sezónu pase na jednom místě u jednoho napájedla a jednoho krmeliště.
Tato místa koncentrace zvířat jsou i koncentrací parazitů a chorob.
V přírodě zvířata putují a putovala krajinou a všude se zdržela pouze
krátce bez toho, že by došlo k nadměrnému zamoření cizopasníky. Ona
i ta krmeliště myslivci po zimě a na podzim desinfikují a v oborách
i preventivně přes lizy a krmiva léčí. Prostě pást pouze všude trochu
a na těch místech se s cizopasníky vypořádají jejich predátoři a příroda.
V oborách, "rezervacích" atd. MUSÍ nastoupit prevence a léčení, jinak
bych o takové mléko neměl zájem. Po válce byla každá kráva dobrá a na
vesnicích bývalo i plno krav s tuberkulózou. Měla ji i moje teta, ale
nemohla z jejího mléka dělat výrobky bez převaření. Chodila tak pro
ně k sousedům a nosila jim oplátkou to mléko k převaření. Po vstupu
do JZD, které zkrachovalo a stalo se státním statkem došlo na vybití
všech tuberáckých krav v republice a bylo po problémech, které se
možná nastanou právě těmi různými pokusy o návrat do minulosti bez
patřičných znalostí a péče o zvířata. Takové ty řeči o léčení pouze
po ukončení pastvy a nebo vůbec a nebo že kdysi se zvířata pásla bez
preventivního léčení, je jako kdybychom u lidí odmítali očkování,
preventivní prohlídky, vyšetření a spoléhali se na přirozený výběr
do doby, než to postihne nás a naše blízké. Pak je tu pláč, že na
to mimo prevence, kterou odmítáme, nejsou léky a že za to mohou jiní.
Každopádně je třeba promyslet, kolik pastvina kraviček uživí a zda
lze vypásat po částech bez společných prostor všech částí pastviny.
Povím vám to z praxe. Na jaře se kráva pásla na nejméně úrodné louce
a na těch ostatních se čekalo na senoseč. U některých se čekalo i na
druhou, ale ty ostatní se už spásaly. V létě se spásaly i meze, když
bylo sucho a bylo málo trávy na loukách. Po žních se podselo strniště
jetelem a ten se kosil jako příkrm při dojení v chlévě. Seno bylo ale
v jeslích v chlévě neustále. Co jsem tím chtěl říci? Jen to, že místa
pastvy se střídala podle množství potravy a nedocházelo k přepásání
a k zamoření nějaké části trusem, močí a parazity. I tak se kráva
pozorně při hřebelcováni kontrolovala a jako živitelka rodiny byla
lépe veterinárně léčena, než třeba lidé lékařem. Ono dnes je mantrou
NICNEDĚLÁNÍ, mezi které patří i BEZSTAROSTNÁ pastva a nejlépe i v
zimě bez vytváření zásoby krmiva na zimu, bez veterinární léčky a
bez ošetřování zvířat. Zapomíná se však, že takto žila zvířata v době,
kdy nebyla v malých oplocených pastvinách, ale putovala zcela volně
krajinou za lepší pastvou a do zdravého prostředí bez koncentrace
parazitů a nemocí jako v těch ohradách. A jsme u toho, co pak s těmi
zvířaty promořenými parazity a nemocemi? To se řeší kafilérií a je
takový chov označen pouze za záchranu REZERVACE bez jiného užitku.
Takto naši předci dary přírody neplýtvali, aby maso likvidovali v
kafilérii pouze proto, že odmítají veterinární péči pro tato zvířata
a považují je pouze za nástroj k udržení krajiny podle jejich přáni.
Ano je to plýtvání, které umožňují dotace a dary obelhaných dárců,
kteří nechápou, že to lze i jinak, bez darů a dotací, navíc ziskově
a nebo pouze se zlomkem těch dotací kvůli zahraniční konkurenci, kde
je i pouze pasený dobytek preventivně naládován léčivy. Takové včely
na Ukrajině, v USA a jinde se preventivně ládují antibiotiky, aby se nemusely po napadení morem včelího plodu pálit i s úly jako u nás.
Takovým nerovným podmínkám nelze potom čelit a tam je dotace nutná,
ale nikoliv dotovat produkci zvířat určených k likvidaci v kafilérii.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

12.2.2025 13:09 Reaguje na Břetislav Machaček
Dovolil bych si malé upřesnění: "Po žních se podselo strniště
jetelem" - ne, jetel se vyséval na jaře přímo s obilím.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

12.2.2025 15:57 Reaguje na Břetislav Machaček
Pořád jem prskáte jako starý křeček, jak je všechno, cokoli o pastvě špatně. A pozitivní řešení údržby slaniska neumíte, co? A při tom je to odzkoušené, řízená pastva nejlépe zubrů, nebo koní a nakonec i skotu pomáhá. Jen je třeba omezit antihelmika.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

13.2.2025 08:06 Reaguje na Břetislav Machaček
Hm,pozná se zootechnik.Zapomněl jste na brucelozu,dva starší kolegové,jeden to zvládnul,druhý bezdětné manželství.Poslední mé dva zákroky u zdivočelých krav na "pastvě",porod a druhá výhřez dělohy,kulovnice kolega,já vykrvení..... od včelařům jsem se dověděl,že v USA včelaři na konci sezony včelstva spálí... a ta antibiotika a nás také byla,ale dnes co já vím,tak s rezidui bývá med původem z Číny.Něco si o tom můžeme myslet,ale číňanům se dnes asi daří.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

13.2.2025 10:19 Reaguje na Emil Bernardy
Ale to je tím, že příroda šlechtí na přežití a nepomáhá, člověk šlechtí na užitkovost a pak se musí o přežití starat on.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

14.2.2025 08:26 Reaguje na Slavomil Vinkler
Jasně.Ale i člověk je příroda naprosto se vším co to obnáší,a naším nepřítelem byly neštovice mor ,hlad a šelmy,a nepřítelem Přemyslovců byli Slavníkovci....či naopak.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

14.2.2025 13:51 Reaguje na Emil Bernardy
Však se člověk o přežití stará intenzivně ne? I tam, kde to škodí.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

14.2.2025 10:38 Reaguje na Emil Bernardy
Já zootechnik nejsem, ale vše co jsem kdy choval, tak jsem
o tom chtěl vědět maximum a mít s chovem úspěch. Králikárny
jsem neokopíroval zcela, ale vybíral jsem z různých typů
pouze to nejlepší a podle mne dokonalé. Měl jsem je jako kontejnerovou sestavu s možností spojení dvou i tří kotců při větším vrhu a velikosti zvířat. Navíc na zimu se ty
kotce stěhovaly do kůlny a na jaře na sluníčko. V létě
pak zase pod vlašský ořech do stínu, kde se nelíbí až tak
bodavému hmyzu. No a na podzim zase na sluníčko a na zimu
do kůlny. Proto nebyla stanoviště trvale zamořena močí
a případnými parazity. Totéž se dělalo s krávou, kozami
a ovcemi. Pastviny se pravidelně střídaly a po vyhnání na
pastvu se chlév uklízel od nočního trusu a přihodila se
čistá sláma. Zvíře je totiž vizitkou chovatele a zvíře špinavé a ve špatném zdravotním stavu je špatnou vizitkou. Vytáčí mne tak dnes ty "chovy" v bahně, pijící pokálenou vodu z louží a tvářící se jako EKO, aby plné parazitů
a nemocí skončily v kafilérii . Je to pouze o lenosti a nicnedělání zaobaleném do údajného přirozeného života,
ale ten v divočině neprobíhal v rozbahněné ohradě s
louží na napájení sloužící zároveň jako kaliště, ale ta zvířata putovala volně krajinou a zdržela se všude pouze
krátce, dokud tam bylo dost CHUTNÉ potravy. Nikdo je v
ohradě nenutil konzumovat stařinu, protože měla na výběr
ve volné krajině i jinou potravu. To, že někde "divocí"
koně žerou rákos je jen proto, že mimo tato místa byli
nežádoucí, loveni a proto se ukrývali v rákosí, které
z nouze konzumovali. Můj příbuzný vždy vzpomínal na
Březinku(Oswiencim- Birkenau), kde jedli krmnou řepu,
tuřín a zmrzlé brambory. To nebylo proto, že jim to chutnalo, ale bylo to z nouze a hladu a totéž je u
zvířat v ohradě, které nedostanou nic jiné na výběr.
Žer, nebo chcípni hladem nelze považovat za chov, ale
za týrání za účelem, jak se bezpracně zbavit stařiny
a nežádoucího porostu. V TV ukazovali koně, který
sežral i podestýlku a z hladu ohlodal dřevěnou ohradu.
Že by mu to chutnalo a začneme koně krmit dřívím? To
je to, co mne dnes vytáčí, jak umí lenivci cokoliv
překroutit ve svůj prospěch a hlupáci jim to žerou,
protože v životě nic nechovali mimo nudícího se
křečka běhajícího do zbláznění v kolotoči. Jó a tu
brucelózu dostal jeden můj známý myslivec a nevím
proč to tajil tak dlouho, až bylo pozdě na vyléčení.
Neskonale do smrti trpěl a budiž poučením, že nic
se nemá podceňovat, bagatelizovat, ale zároveň se
nemá přehánět strach z chorob a konzumace léčiv.
V USA je to u včel tak, že včelař začíná na jihu na
jaře s oddělky třeba v sadech v Kalifornii a kočuje
do podzimu až do Kanady. Včely se z medníků maximálně
ofukují a zbytek se otráví při dopravě do medárny.
Na podzim se unavená včelstva likvidují a na jaře se
proces opakuje. Ono přepravovat zpět vysílená včelstva
nemá na tu vzdálenost ekonomický smysl a odpadá tak
zimní zakrmení po posledním vytočení medu. Ty oddělky
mu chovají jiní a nebo on někde na jihu a připraví je
do jara na sílu produkčního včelstva. Jinak antibiotika
spóry moru nevyléčí, ale udrží je na úrovni, kdy nezničí celé včelstvo. Nechci předvídat, ale jednou k tomu asi
dospějeme i my, když se podívám na mapku s výskytem
moru včelího plodu na webových stránkách SVS. A to už
se upustilo od plošného pálení celého chovu a pouze
se pálí včelstva nakažená a nějak související. Je to
jako s ptačí chřipkou, když se utráceli všichni ptáci
v okolních chovech, včetně mluvícího papouška důchodkyně
a dnes se utrácí třeba pouze část chovu a nebo se na
výjimku očkuje poslední chovné hejno Českých hus, aby
nedošlo k jejich vyhynutí jako druhu. Myslím si, že
časem dojdeme až tak daleko, protože ztráty už nebudou
únosné jako nyní, když při rozšířené ptačí chřipce stojí
vejce v USA dolar a víc. Spotřebitel prostě řekne, je mi
jedno, že se zvířata očkují a preventivně léčí, hlavně,
že je jídlo levné a dostupné. Gryndýl umírá a s ním po
čase i různé nesmysly a omezení chovu a léčení zvířat.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

14.2.2025 12:12 Reaguje na Břetislav Machaček
Asi s Vámi musím jen souhlasit ,ve všem.Polemika snad o vakcinaci vodní drůbeže proti influenze.Co já vím,šlo o mimořádně cenné chovné hejno snad husí.Nejsem drůbežář,ale nouzovou vakcinaci v již nakaženém hejnu proti chřipce si nedovedu představit.v PROSTŘEDÍ je virus nebezpečný i pro personál...
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

14.2.2025 16:32 Reaguje na Emil Bernardy
Očkovat již nakažený chov je hloupost stejná
jako statisíce kusů krátkověké masné drůbeže
a nebo nosnic, ale proč to neumožnit u pár
nosnic malochovatele? Osobně bych si nechal slepice naočkovat a nechat je běhat ve výběhu,
když veterina zakáže jejich volný pohyb kvůli
ptačí chřipce. Při tom kvantu za celý život
zkonzumované chemie už mi to je fuk, ale není
mi fuk vybíjet preventivně dosud zdravé kusy
a zakazovat je očkovat, když existují vakcíny
i výjimky ze zákazu očkování. Možná bude časem
vakcína podávaná v potravě a nebo vodě, ale
proč neumožnit vakcinaci malochovatelům, kteří
jsou často vystavovateli a chovateli drůbeže
a bez vakcinace bude drůbež utracena, uhyne a
budou mít chuť začínat znova? Navíc z minulosti
jsem zažil, že hranicí pásma likvidace drůbeže
byla ulice a na jedné straně se drůbež zcela
nekompromisně likvidovala a na druhé straně
nikoliv. Soused sousedovi večer své slepice
předal přes ulici k chovu a slepice přežily
doslova běsnění nekompromisních veterinářů.
Já byl ve vedlejší vesnici tohoto ušetřen,
ale zanechalo to ve mně pocit marnosti při
boji s úředním šimlem postrádajícím zdravý
selský rozum. Pokud bych měl svoji drůbež
naočkovanou. tak se nemusím obávat nákazy
a ni já, ale jakou mám jistotu bez očkování?
Co když už tu chřipku mají a teprve začínají
hynout? Nejsem už nakažen taky? A nebo to je
pouze zbytečný humbuk, jak snížit stavy a při
tom zdražit drůbeží maso a vejce? V jednom
velkochovu to došlo tak daleko, že personálu
zakázali doma drůbež chovat a navštěvovat jiné
domácí chovy, aby nenakazil velkochov. Přitom
prováděli osobní desinfekci, kompletně se
převlékali a přezouvali, ale i tak se chov
nakonec nakazil. Personál podezříval krmné
granule jedné firmy, protože kde jimi krmili,
tak byly chovy nakaženy. Dokázat to nikdo
nedokazoval. Chov byl pojištěn, odškodněn
a tak ani nebyl zájem zjistit původ nákazy.
O co tu nakonec jde?
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

15.2.2025 09:08 Reaguje na Břetislav Machaček
Pane Břetislave.Vakcina proti ptačí influenze není.Stejně jako není proti africkému moru prasat.Vakciny proti chřipce lidí se neustále aktualizují.Pokud by ji snad vyrobil,někdo,nezaplatíme ji.Je toto stále v pohybu a stojí to nemalé peníze.Jde o životy lidí.
Tedy , vakcina není a hned tak nebude.
K té chemii.Vakciny jsou biologický materiál a naprosto správně bez ochranných lhůt na maso.Snad dříve živá vakcina proti července prasat,toto je na člověka přenosné,zná to každý řezník.A možná víte i že červenka prasat může způsobit smrtelné onemocněná bažantích kuřat ?
A inf.bronchitida a pseudomor drůbeže,"krutihlav", jsou jiná onemocnění....
Jste králíkář.Zrovna vakcinace proti myxo a moru je poměrně levná a opravdu velmi spolehlivá.Ale tak snadné to není vždy.O moru králíků jsme měli informace,jak se šíří až najednou v unoru večer si mě chovatel pozval snad k 80ti mrtvým králíkům ve sněhu....chvíli to tehdy trvalo a vakcina byla vyvinuta.Jako možná pejskař víte,že parvoviroza a psinka prakticky vymizely před cca 30ti roky.Pokrok ve výrobě vakcin.
A pokud se přihodí epidemie či epizootie,jsou nutná rozhodnutí,a věřte mi,že než se toto zavede,hodně věci znalých lidí promýšlí postup.A potom musí končit diskuze.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

14.2.2025 13:57 Reaguje na Břetislav Machaček
Vidíte jen ty své čtyřnožce. Copak ty kytky, brouci žížaly, houby.... nemají nárok na přežití aspoň někde???
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

14.2.2025 15:56 Reaguje na Slavomil Vinkler
Chodíte vůbec do přírody? Víte co škodí přírodě více? Jsou to zbytky léčiv vyloučených s trusem rozptýlené v ploše a nebo koncentrace zbytků z léčiv vypuštěných z ČOV do řeky? A nebo dokonce
v hnoji vyvezeném na pole? Všiml jste si, že ač
ten hnůj ta rezidua obsahuje, tak když čeká na
polním hnojišti na rozmetání po poli, tak je
plný hnojních žížal, larev much a jiného hmyzu?
Zveličování vlivu zbytků a reziduí léčiv pro
přírodu směřuje od provozovatelů bioplynek,
kteří by nejraději i ten zbytek, co končí na
polích viděli v bioplynkách a provozovatelé
ČOV, by chtěli všechny odpadní vody za poplatek
"vyčistit podle normy" , což je mnohdy o ničem.
Vy si myslíte, že je v přírodě málo hub a to
prosím i těch, které mnozí za houby nepovažují? Osobně naopak pozoruji nárůst hub a třeba plísní
všude kolem nás a v přírodě. Nárůst dřevní hmoty,
nesečené trávy a nebo pouze mulče je rájem pro
houby, pokud není dekorativní štěpka ošetřena
barevnými a protihoubovými mořidly jako ta, co
ji nabízejí v hobymarketech? To tu pane nikdy
nebylo. Lidé spálili klestí, souše, ba i pařezy
a v lesích neměly houby žádnou dřevní hmotu k
životu a totéž dřevokazný hmyz. Ten se nechránil,
ale likvidoval, aby nepoškozoval cenné stromy
pro lidské využití. Takže pokud nějaký úbytek je,
tak má jiné příčiny, kterými jsou třeba doupní
hmyzožraví ptáci. V tenkých mladých stromech
netesali hnízdní dutiny, ale pouze ve starých
a často už i nemocných a těch utěšeně ochranou
přibývá. Když jim přibývá možností k hnízdění,
tak se shánějí po potravě a některá tak ubývá.
On takový datel černý raději slupne larvu
roháče, než při stejné hmotnosti sto larev
nějakých červotočů. Při stejné práci 100x
větší sousto je terno a tak se nedivím ani
tomu úbytků velkých brouků, ač je chráníme
a necháváme jim více stromů k likvidaci, než
naši předci. Vše se vším souvisí a nedávno
jsem tu psal, že přikrmuji drobné ptactvo,
ale zároveň krahujce, který včera opět ulovil
dalšího vrabce, kteří sem létají za příkrmem.
Nerad opakuji to, že bez regulace predátorů
je jakákoliv ochrana jejich kořisti marná.
Vy taky vidíte jen tu megafaunu, která nemá
v dnešní krajině mimo ohrazené plochy místo.
Kolik plotů se bude muset vybudovat, aby byl
její vliv hmatatelný a kolik jich skončí jako
odpad v kafilérii? Není lépe jít cestou jako
naši předci, kteří divoké koně, zubry a pratury
nahradili úspěšně hospodářskými druhy, protože
pokud by tomu tak nebylo, tak by tu nebylo po
stovkách let bez divokých druhů co chránit?
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

15.2.2025 09:24 Reaguje na Břetislav Machaček
Příteli.Rezidua léčiv jsou plk.Donekonečna opakovaný jakousi dutou sektou.Víme,že ani latexové rukavice nedokáží ochránit naši pokožku před kontaminací,a analytické metody najdou jedinou molekulu snad čehokoliv.Já teď mám na mysli zrovna chlormphenicol.....nějak jsem byl v tom.Já opravdu viděl jen následek Conterganu/thalidomid a dost.A všichni jsme byli vystaveni DDT,HCH,PCB jen z těch výrazných.A náš věk dožití se prodlužuje a nárust mnoha chorob je z lenosti,přežranosti a že neumíráme včas.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

16.2.2025 19:20 Reaguje na Břetislav Machaček
Rezidua léčiv plk nejsou, je to změřené mnoha zkoumáními. Jak lidských v odpadních vodách tak zvířecích výkalechna pastvinách. Chápu, že pastva komerční je jiná, než pastva pro rozvoj biodiverzity. Nicméně právě na pastvinách NPR, PR, atd. je třeba přísně dbát právě na ta rezidua a nedělat na chráněných územích víc škody než užitku. Na pastevním výběhu je to snesitelné.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

16.2.2025 19:25 Reaguje na Slavomil Vinkler
Ano, "divoké koně, zubry a pratury nahradili úspěšně hospodářskými druhy, protože pokud by tomu tak nebylo, tak by tu nebylo po stovkách let bez divokých druhů co chránit?"
No jo, od kdy se masivně domácí zvířata na pastvě léčí? Možné to ví p. Bernardy.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

17.2.2025 08:03 Reaguje na Slavomil Vinkler
Rezidua léčiv plk .... pokud ykoumáte výkal pacienta předevčírem odčerveného,tak tam něco bude,ne za půl roku .... nemohu s Vám i souhlasit,Vaše konstrukce nemají skutečné proporce,spíše bych je nazval demagogií,i když to tak možná nevítíte.Pardon za úpřímnost.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

17.2.2025 08:04 Reaguje na Emil Bernardy
překlepy,zrak....
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist