https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody/dtest-vlastni-krabicky-na-jidlo-maji-restaurace-povinnost-vam-vyhovet?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

dTest: Vlastní krabičky na jídlo – mají restaurace povinnost vám vyhovět?

18.8.2022 06:18 | PRAHA (Ekolist.cz)
Hygienické požadavky na stravovací zařízení skutečně příliš neumožňují přijímat do provozu donesené vlastní nádoby, u kterých si provozovatelé nemohou být jistí jejich hygienickou nezávadností.
Hygienické požadavky na stravovací zařízení skutečně příliš neumožňují přijímat do provozu donesené vlastní nádoby, u kterých si provozovatelé nemohou být jistí jejich hygienickou nezávadností.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | REkrabička
Zákazníci stravovacích zařízení si čím dál častěji přinášejí vlastní krabičky na odnos jídla. Reakce podniků na tento trend se různí. Někteří zásadně odmítají přijímání vlastních krabiček s poukázáním na hygienické požadavky, jiní vyhoví zákazníkům bez sebemenšího zaváhání. Jaká jsou pravidla a jaké se reálně nabízejí možnosti pro odnos pokrmů? Mají restaurace povinnost přijímat od zákazníků jejich z venku přinesené krabičky?
 
Hygienické požadavky na stravovací zařízení skutečně příliš neumožňují přijímat do provozu donesené vlastní nádoby, u kterých si provozovatelé nemohou být jistí jejich hygienickou nezávadností. Podniky mají podle vyhlášky ministerstva zdravotnictví (o hygienických požadavcích na stravovací služby) povinnost zajistit ochranu zdravotní nezávadnosti pokrmu. Je sice možné, aby u donesených krabiček podnik např. zařídil jejich vymytí a dezinfekci prostor, kde se nacházely (zejména kuchyni).

„Striktní dodržování těchto požadavků by však mohlo být pro podnik velmi časově a personálně náročné. Naopak podnik, který by přijímal krabičky zákazníků bez řádného dodržení hygienických pravidel, by mohl způsobit zdravotní závadnost vydávaných pokrmů, a kromě toho by riskoval i trest za přestupek,“ uvádí Eda Hekšová, ředitelka dTestu.

Neexistuje však způsob, který by zamezil plýtvání jednorázovými obaly a zároveň by zajistil dodržování hygienických požadavků? V poslední době se rozšiřuje trend vratných (zálohovaných) krabiček. U nich systém funguje tak, že restaurace má zásobu vlastních, hygienicky nezávadných krabiček, které používá k výdeji jídla. Od zákazníků přijímá použité, dříve odnesené zálohované krabičky, které po vymytí následně použije na další výdej pokrmů (např. další den či týden).

V tomto případě je pouze nutné zajistit, aby přijímané (dříve vydané) zálohované krabičky byly v rámci stravovacího provozu odděleny od zbytku stravovacího provozu a aby např. osoba, která je přijímá, nebyla ihned poté (bez dezinfekce) v kontaktu s výdejem jídel. Například tím, že současně přijímá použité krabičky a připravuje nové pokrmy do čistých krabiček.

„V každém případě je umožnění odnosu jídla v krabičkách, ať už v zálohovaných či vlastních, otázkou nastavení stravovacího provozu podniku. Pokud se podnikatel rozhodne toto neumožnit, zákazník to od něj nemůže vymáhat, protože zákon podniku takovou povinnost neukládá,“ odpovídá na úvodní otázku Eduarda Hekšová.

Není možné se inspirovat zkušeností ze zahraničí? Ukázalo se, že někteří zahraniční zákonodárci jsou ochotni uložit podnikům povinnost balit zákazníkům zbytek pokrmů s sebou. V tomto případě podnik nemá na výběr – balením jídla s sebou všem bez rozdílu plní svoji zákonnou povinnost. Někteří však argumentují, že snižování množství vyhozeného nesnědeného jídla je z velké části vykoupeno nárůstem odpadu spojeným s používáním jednorázových obalů k balení jídla. Zákonnou povinnost balit zbytek jídla s sebou najdeme mimo jiné ve Francii (od července 2021) a ve Španělsku (od počátku roku 2023).


reklama


reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (6)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SP

Svatá Prostoto

18.8.2022 11:19
"Není možné se inspirovat zkušeností ze zahraničí? Ukázalo se, že někteří zahraniční zákonodárci jsou ochotni uložit podnikům povinnost balit zákazníkům zbytek pokrmů s sebou."

... slovy klasika mně snad jebne. To fakt je potřeba mít na každou kokotinu zákon a předpis?

Chtít jídlo, ať už celé, nebo zbytek, s sebou je snad úplně normální, běžné a pokud s tím má restaurace problém, tak se na ně příště jednoduše zvysoka. Stejně tak pokud má problém mi to dát do nějakého mého obalu, v případě že na tom trvám a akceptuji, že to třeba nebude vypadat tak hezky, tak udělám to samé.
To je snad normální vztah poskytovatel služby - zákazník, co se do toho má montovat zase stát?
Odpovědět
AN

Aleš Nebáznivý

18.8.2022 14:36 Reaguje na Svatá Prostoto
Přesně. Ta buzerace a předpisy už jsou tak dokonalé, že podvědomě už je vyžadujeme na všelicos. Se vůbec divím, že jsem přežil dětství, když takovéto hovadiny kdysi nikdo neřešil. Prostě přebezpečováno ad absurdum. Pak vlastně není potřeba nad ničím uvažovat, když to za nás někdo stanový. A to je možná cílem.
Odpovědět

Viktor Šedivý

20.8.2022 22:21 Reaguje na Svatá Prostoto
Nevyčítejte restauracím hygienické předpisy. Ty si vymýšlí někdo úplně jiný.
Odpovědět
ZK

Zan K.

26.9.2022 12:23 Reaguje na Viktor Šedivý
K přenášení jídel se už léte používaj ony jídlonosiče. A restaurace? Ty zasviněné mohou odmítnout. A tyčisté prostě vypařit parními čističi a je to.
APP: Nakonec nejzdravější a jednoznačné je vařit doma či jíst v jídelnách. A co si tam každej dá do své krabice je jen jeho věc a právo v tomhle by tohle mělo mít jasno.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

18.8.2022 17:23
Ty vratné krabičky mají jeden problém. Jak je vymýt a sterilizovat, aby byly hygienicky nezávadné a zároveň aby jídlo v několikrát použité krabičce nenačichlo. Samozřejmostí je, že podnik klientovi tuto nadstandartní službu naúčtuje.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

18.8.2022 19:00 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
To je jenom jeden poblém. Druhý problém je v tom, že převážná většina prodávaných plastových krabiček, jak projde jednou nějakým tepelným cyklem ohřátí jídla třeba doma v mikrovlnné troubě nebo sterilizací, tak krabička téměř vždy přestane těsnit. Krabička tam ztrácí smysl, protože jakákoliv šťava z jídla, omáčka, polévka je při naklonění nebo převrácení v tašce. Nebo aspoň v sáčku a manipulace je tak velmi nehygienická.
Aby to těsnilo, plastová krabička musí být mnohem masívnější, než je zvykem a opatřená důkladným těsněním.
Odpovědět
 
reklama
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist