https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody/mene-sekat-znamena-zadrzet-vodu-ochranci-prirody-ukazuji-jak-chranit-travniky-pred-suchem
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Méně sekat znamená zadržet vodu: Ochránci přírody ukazují, jak chránit trávníky před suchem

24.6.2026 08:35 | PRAHA (Ekolist.cz) | Zuzana Kučerová
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Současné vlny veder a nedostatek srážek tvrdě zasahují českou přírodu i městskou zeleň. Opět otevírají debatu, jak zadržet vodu v krajině. Zatímco se často mluví o nákladných stavbách nových vodních nádrží nebo se přistupuje k lokálním omezením napouštění bazénů a zalévání zahrad, Český svaz ochránců přírody (ČSOP) upozorňuje na mnohem jednodušší a levnější řešení: změnu přístupu k sekání trávy. Krátce sečený trávník totiž v horkých dnech rychle vysychá, mění se ve žluté pouště bez života a problém se suchem tak prokazatelně dále zhoršuje.
 
Naopak správně udržovaný trávník či louka fungují jako přirozená klimatizace. ČSOP proto v těchto dnech apeluje na veřejnost i obce a zároveň žádá veřejnost o podporu kampaně „Pojďme navrátit loukám jejich barevnou krásu“ na darujme.cz/obnovaluk.

„Nízký trávník nedokáže v horku stínit půdu, ta se přehřívá a voda se z ní bleskově odpařuje. Vytváříme kolem sebe žluté pouště, kde se horko dále akumuluje. Navíc poraněné rostliny potřebují po pokosení spoustu energie a vody na zacelení ran,“ vysvětluje Tereza Flečková z ČSOP. „Změna managementu sečení je to nejjednodušší a nejlevnější opatření proti suchu, které může udělat každý majitel zahrady nebo louky. Pokud necháme trávu o něco vyšší, vytvoří si vlastní mikroklima, které udržuje vlhkost a chladí okolí. Je větší šance, že tráva zůstane zelená i během letních měsíců. A bude tak zároveň poskytovat životní prostor i potravu mnohým živočichům,“ dodává.

Opačný přístup v podobě úplného opuštění péče ale trávníkům ani loukám neprospívá. Bez pravidelného kosení začnou plochy rychle zarůstat náletovými dřevinami a invazními rostlinami. Druhová pestrost mizí a krajina degraduje. „Klíčem k úspěchu proto není sekačky zcela odložit, ale používat je chytře a v rozumných intervalech. Tradiční louky i zahradní trávníky potřebují lidskou péči, která napodobuje přirozené přírodní cykly,“ říká Tereza Flečková.

Základní pravidla pro sekání v období sucha

    Zvyšte výšku sečení: V horkých dnech nesekejte trávu níže než na 5–8 centimetrů. Vyšší stébla stíní kořenům, drží ranní rosu a chrání půdu před sluncem.
    Omezte frekvenci sečení: Trávníky v létě nesekejte každý týden. Delší intervaly umožní vytvořit stabilnější porost, který lépe odolá výkyvům počasí.
    Sekejte mozaikově (po částech): Nechte vybrané úseky trávníku neposekané do podoby rozkvetlé minilouky. Užitečný hmyz na ní najde nezbytný úkryt a potravu.
    Nesekejte v poledním žáru: Pokud je sekání nutné, provádějte ho brzy ráno nebo pozdě večer, kdy jsou teploty nižší.

Dlouhodobé řešení: zatravňování a obnova pestrých porostů

Česká krajina potřebuje návrat zdravých travnatých ploch, které fungují jako houba zadržující velké množství vody. Na rozdíl od polí nebo nakrátko střižených trávníků dokáže funkční travní porost vodu efektivně vsáknout a nepustit. Pokud navíc obnovíme tradiční druhově bohaté louky, vrátíme do krajiny pestré společenstvo rostlin, které lépe odolává klimatickým změnám, a zároveň poskytneme domov tisícům druhů živočichů.

ČSOP proto dlouhodobě realizuje program zaměřený na záchranu a obnovu mizejících tradičních luk, které patří mezi druhově nejbohatší biotopy na celé naší planetě. Veřejnost může tyto aktivity přímo podpořit. Na dárcovském portálu Darujme.cz aktuálně běží kampaň „Pojďme navrátit loukám jejich barevnou krásu“, jejíž výtěžek bude použit na sběr regionálních směsí osiv a péči o vybrané lokality s potenciálem stát se vzorovými tradičními loukami pro další majitele. Přispět lze na adrese www.darujme.cz/obnovaluk. Každý dar až do výše 100 000 Kč bude navíc díky Nadaci VIA a Fondu pro udržitelný život nyní zdvojnásoben.

Podrobnosti o obnově tradičních luk jsou dostupné na louky.cz. Jak pečovat o zahrady a zapojit se do programu Živá zahrada najdou zájemci na zivazahrada.cz.


reklama

 
foto - Kučerová Zuzana
Zuzana Kučerová
Autorka je pracovnice ČSOP.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (58)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

pp

pavel peregrin

24.6.2026 08:55
Tak do určité míry ano, tady jde spíš o to, že lidé hlavně ve městech vnímají posečený trávník jako znak určité kultury prostředí a upřímně řečeno, ono to tak i je. Jistě, vyholit trávník na ježka je blbost, na druhou stranu sekat výš přináší jistotu sekat častěji a jako všude i zde to končí na ekonomice provozu. A ekonomika provozu, rozpočtu na jednotlivé práce, to je většinou kapitola, kterou jsou ochránci přírody nepolíbení. Ale bohužel je to nedílná součást. Možná lepší než trávník, který vyžaduje soustavnou péči, by byla výsadba půdopokryvných suchovzdorných rostlin- ale to je otázka spíš pro zahradní architekty. Je potřeba zvažovat vždy všechna pro a proti, nic není černobílé a vše má svoje plusy a mínusy.
Odpovědět
va

vaber

24.6.2026 09:17 Reaguje na pavel peregrin
Sekání trávníků až na drn ,není specialita měst. V malých vesnicích je to ještě horší,tam rozhodují lidé, kteří se sekáním trávníků chlubí voličům jak se starají o obec. Ve městech se občas najde někdo kdo ví ,že takové mydlení trávníků je blbost.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

24.6.2026 09:43 Reaguje na pavel peregrin
Víte, měšťáci to časté sečení zdůvodňují aleriemi lidí na pyl a klíšťaty.

Když trávu posečou výš (8-12cm), odstřihnou květenství, a žádný pyl nebude.

Chodím po městských trávnících celý život, a nikdy jsem z nich klíště nechytil. V lesích spousty, za život tisíce, či spíše desítky tisíc - z hader je odstřeluji, vybírám průběžně, při zastávkách.

Uznávám časté sečení na sportovištích a dětských hřištích (5-7x). Jinde by stačilo 2(-3x) ročně, v 8-12cm. Současný systém je ryze technokratický, z ekologického a klimatologického hlediska neobhajitelný.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

24.6.2026 10:17 Reaguje na Karel Zvářal
Chodím po městských trávnících celý život, a nikdy jsem z nich klíště nechytil. ............
To byste se divil, kolik jich můj pes nosil domů po procházkách v pražských Letenských sadech a ve Stromovce.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

24.6.2026 10:28 Reaguje na Jaroslav Pokorný
To nejspíše prolézal i křoví, silně pochybuji, že to bylo (jen a pouze) z běhání po trávníku.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

24.6.2026 11:11 Reaguje na Jaroslav Pokorný
No, jsou lidé,
kterým se klíšťata téměř vyhýbají i když jejich pes, je jich po procházce plný a sečení trávy -
ti co začnou sekat v pátek navečer, v sobotu po obědě a v neděli večer, by si zasloužili pár přes ústa,
v Německu je to na pokuty.
Odpovědět

Radek Čuda

24.6.2026 12:24 Reaguje na Karel Zvářal
Tak to jste s tím klíštětem měl dost kliku. Což vám samozřejmě upřímně přeji, ale rozhodně to není standard.

Jinak podoba trávníku se musí odvíjet od toho, k čemu má sloužit ... jestli primárně k rekreaci (včetně nějakých pikniků, opalování, hraní si dětí a podobně), nebo má mít primárně funkci jinou.

A samozřejmě, vždy by se mělo dbát na konkrétní podmínky, když je sucho jak kráva, tak je blbost sekat kdekoli, pokud to není striktně účelový trávník se zavlažováním, to dá rozum.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

24.6.2026 12:36 Reaguje na Radek Čuda
Kliku, jo?-D) Rekord mám 40 přisátých na kůži - 36 odstraněno večer po sprše. 4 ráno, až si trochu cucly, byly pohmatné. Jinak 3x flek, od čtyřiceti lazar, pohybově i mentálně omezený (horší paměť, rychlejší únava, problémy se spánkem, neuropatie...). Ta kalvárie by vydala na Jiráskovskou epopej, ale nechci unavovat...

Nechte se všichni očkovat, v osmdesátkách se o borelce ještě nic nevěděl, tak jako o ajcu aj. Laboratorní gmo/"vytunění" zmrdi - těžko, přetěžko dokazatelní...
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

25.6.2026 11:21 Reaguje na Karel Zvářal
Tak vy byste mohl být úspěšný chovatel, když máte takovou lákavou krev.
Jinak - moje zkušenost a praxe, zásadně nečekám, až se klíště nacucne, ale hned ho natřu - víte čím?? Savem! Nejúčinější prostředek a ranku hned desinfikuje.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

25.6.2026 11:29 Reaguje na Jaroslav Pokorný
V 60.-70. se borelioza/klíšťata absolutně neřešila, nebyl důvod. Nevzpomínám si, že bych tehdy něco přisátého měl. Problém vznikl až v 80., s tzv Lymeskou b.. Old Lyme byly voj. laboratoře ztracené v hlubokých lesích. V jejich okolí se začala objevovat záhadně uhynulá zvířata, zvlátními příznaky trpěli všichni, včetně dětí (únava, bolesti kloubů, svalů...). Jak se to dostalo sem je záhada, ale "nemožu si to vynachválit"-///
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

25.6.2026 22:46 Reaguje na Karel Zvářal
V 60. a 70. letech boreliosa, přinejmenším u nás, známá nebyla. Jen encefalitida. Proti té jsem očkovaný. Moje manželak také borelku měla.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

26.6.2026 11:22 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Při druhém fleku jsem zřejmě přechodil encefalitidu, týden jsem se motal, vyšel ven a po 200m se musel vrátit. Ale hrdinně jsem odmítal jít s tím k lékaři - to přejde samo... wool!-/
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

24.6.2026 10:10 Reaguje na pavel peregrin
Ono když se po trávníku může i chodit a polehávat, tak ve vyšší trávě to je výrazně obtížnější.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

24.6.2026 10:12 Reaguje na pavel peregrin
výsadba půdopokryvných suchovzdorných rostlin ........
To se snažím dělat u chalupy. Na mezi "flekově" vypaluju Roundupem trávník a vysazuji tam různé léčivky.
Odpovědět

vladimír šmídl

26.6.2026 09:46 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Na ploše 0,8 x 25 metrů jsem vysel ostropestřec mariánský, protože do té doby plocha v létě uschla a byla bez života - tedy ,,řádně upravená". Po roce zmizel, protože ho posekali před odkvětem. Z mnou vysévaných přežívá ještě vojtěška a z okolí přichází ječmen myší.Oboje snášejí poněkud iracionální seč. Vojtěška dokonce roste a kvete v mezerách žulové dlažby můstku (betonové podloží).
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

24.6.2026 09:11
Dobrý článek. Je třeba to tupcům připomínat rok co rok (nebo i častěji), tu chorobnou čistotnost mají zažranou do morku.

"...Krátce sečený trávník totiž v horkých dnech rychle vysychá, mění se ve žluté pouště bez života a problém se suchem tak prokazatelně dále zhoršuje.
Naopak správně udržovaný trávník či louka fungují jako PŘIROZENÁ KLIMATIZACE..." Tesat!-)

https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/karel-zvaral-travniky-bez-travy-a-globalni-oteplovani
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

24.6.2026 10:08
Česká krajina potřebuje návrat zdravých travnatých ploch, ..........
To ano, ale co se pak s tou trávou bude dělat? Krav je minimálně, králící i husy jsou ve farmách krmeny granulemi, kozy ani ovce nejsou, kdo by co chtěl chovat, je skoro škůdce na ŽP.
Znáte Vidláka? Napsal knížku Vidlákovy kydy o zemědělství, v níž uvádí řadu poznatků ze zemědělství, které jako pracovník sila načerpal. Třebas, že je zákaz hnojení polí kejdou blíž než 800 m od vesnice. To nevím, musím se zeptat v našem ZD.
Prostě na rozdíl od Polska je u nás zemědělec skoro nepřítel státu.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

24.6.2026 10:10 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Známý pro město dělá a vozí tu hmotu do bioplynky.
Zastávám názor nechat to na místě, půdě to jen a jen prospěje, žížaly jen kynou:-)
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

24.6.2026 10:37 Reaguje na Jaroslav Pokorný
myslíte soudruha Vidláka ?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

24.6.2026 10:40 Reaguje na Robert Jirman
a vy znáte barona Vidláka ?-)
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

25.6.2026 11:24 Reaguje na Robert Jirman
Ten, kterého znám, soudruh není. A pokud byste s ním chtěl "hodit řeč", máte možnost 11.7. u něho ve Vidlákovně.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

24.6.2026 11:12 Reaguje na Jaroslav Pokorný
1*
Odpovědět
JB

Jakub Brenn

24.6.2026 13:02 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Mám dva travnatý pozemky, kde mám vysazené nařídko listnaté stromky.
Takže je musím/bych měl kosit a kam potom s tou travou, pokud už je vzrostlá. Když to nechám, tak riskuju nějaké kecy "o džungli". Tak si člověk uvědomí tu samoúčelnost travnaté plochy, pokud tam není napojení na živočišnou výrobu.
Odpovědět
JB

Jakub Brenn

24.6.2026 13:04 Reaguje na Jakub Brenn
+ smrad a hluk ze sekačky/křovinořezu, pokud neseču ruční kosou
Odpovědět
LB

Lukas B.

24.6.2026 13:26 Reaguje na Jakub Brenn
+ vysoká tráva Vám cucá vláhu ze země a bere ji stromům (pokud to jsou ovocnáče, tak to může snižovat užitkovost, pokud to jsou prostě jen nějaké stromy, nějaké lípy, jasany, buky jen tak aby to nebyla širá prérie, tak je to v pohodě). kam s tou trávou? kompostovat nebo pálit. já dělám to první, ale upřímně, kompost z dlouhé trávy za mnoho nestojí.
Odpovědět
JB

Jakub Brenn

24.6.2026 14:45 Reaguje na Lukas B.
No převažují javory a lípy+ ostatní listnáče...No jo, jeden pozemek má 2600m2 a druhý asi 5000m2, to nezkompostuju:-(Leda to svážet na hromádky)
Odpovědět
LB

Lukas B.

24.6.2026 15:13 Reaguje na Jakub Brenn
ano, blbé a neodborné kompostování na hromadě někde ve stínu stromu. trvá to několik let, a nějaký kompost nakoncec vznikne (tak akorát do jamek na sázení stromů)
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

25.6.2026 11:28 Reaguje na Jakub Brenn
Poseču a nechám ležet. Flekově se tráva vyleží, další rok tam narostou jednoroční "plevele".
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

25.6.2026 11:26 Reaguje na Jakub Brenn
No jo, také svou velkou zahradu nechávám v převážné péči Matky Přírody. Na štěstí to sousedé považují za projev svéráznosti.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

24.6.2026 11:55
žiji v turistické obci a nesekám. Neposekaný trávník nejen že zadržuje vodu, ale večer nevyřazuje tolik tepla a dá se lépe vyvětrat.
Každý druhý turista se pozastavuje u mého hnusného domu a škaredé neposekané zahrady.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

24.6.2026 11:58 Reaguje na Michal Uhrovič
Orvěte si nohavice (na koleni, stehnech), udělejte rozcuchaný účes (vrabčí hnízdo teď letí) a budete maximálně top/in.
Odpovědět
LB

Lukas B.

24.6.2026 13:01 Reaguje na Michal Uhrovič
neposekaný trávník chytá víc rosy. ale zase vycucnává víc vody z půdy. si to každej může rozmyslet, co je lepší.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

24.6.2026 13:38 Reaguje na Lukas B.
Lukasi, Lukasi... U vrchnějšího příspěvku jsem Vás chtěl zpucovat, tady jste to trošku zachránil:-)

Samozřejmě, že neposekaný trávník chytá víc rosy - a část jde kam? Do země, že... V bezdeštný srpen, kdy ovoce dozrává, máte kapénkovou závlahu stromů prakticky každý den. Drn je do hlouky 10-15cm, stromky přes půl metru, takže je to jako u těch kritizovaných větrolamů - symbióza, tj vzájemně výhodný vztah.
Odpovědět
LB

Lukas B.

24.6.2026 13:45 Reaguje na Karel Zvářal
jestli rosa zasákne až někam pod drn kde jsou kořeny stromů, to je otázka. možná na některého ze zde diskutujících praktikujících rostlinářů.

no prostě kouknete do křišťálové koule, jaká bude v následné bezdešťové periodě vlhkost vzduchu, a podle toho posekáte nebo neposekáte. smajlík.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

24.6.2026 13:56 Reaguje na Lukas B.
Ta zem je jako pod slunečníkem, s rosou si drží vlhkost. Kořeny si k vodě cestu najdou, nebojte. Chcete praktikující rostlináře?-)

https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/karel-zvaral-nase-smrkove-arboretum

https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/karel-zvaral-rosa-jinovatka-a-mlha-kapenkova-zavlaha-zadarmo

https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/karel-zvaral-stromy-pijaci

Dříve tyhle číčoviny nikdo neřešil, vody bylo dost. Dnes sečou téměř všichni, bo "to musíš" (a také zalívají)... Neřeknu před sklizní, ale v průběhu roku tráva půdu chrání a dodává vlhkost.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

24.6.2026 14:32 Reaguje na Lukas B.
V produkčních sadech neexistuje, aby v příkmenném pásu byla tráva, protože spolehlivě odebere vodu kořenům ovocných stromů a ty trpí suchem. Proto meziřadí je zatravněné, ale příkmenný pás nikdy.
Něco úplně jiného je mulčování, tam vrstva mulče brzdí odpařování vody. A současné intenzivní výsadby jsou na mělce kořenících podnožích a to ještě problém umocňuje.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

24.6.2026 14:34 Reaguje na pavel peregrin
A pokud chcete, aby vám doma prosperovaly zákrsky či vřetena, nesmíte nikdy dopustit, aby vám strom obrostl travou. Hezky udržovat beztravné kolo a to mulčovat. Mezi rostlým trávníkem a mulčem je obrovský rozdíl ve funkci.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

24.6.2026 14:46 Reaguje na pavel peregrin
Jak to tak popisujete, to by v lese nemohl vyrůst žádný semenáček, kterých bývají mýťáky plné, přímo houštiny (habr, buk, smrčky).

Skrz olistěnou korunu moc deště neprojde, rosa se tam netvoří, přesto stromky prosperují... Víte, papír snese všechno a (píšících) vědátorů je dnes až Aš. Takže to musí hezky uhladit, aby péče byla jako péče, tj bez konkurence. To už nechávám na zvážení každého, zda každý stromeček potebuje výše uvedené, nebo když "chce růst" a plodit, tak bude.
Odpovědět
LB

Lukas B.

24.6.2026 15:21 Reaguje na Karel Zvářal
ergo pan PP víceméně potvrdil to co jsem naznačoval (a jako sedlák předpokládám že ví o čem mluví). ono to ovšem není tak, že když budete mít pod stromy vysokou trávu, budou živořit, že chcípnou nebo dokonce vůbec nevzejdou. ale budete mít na stromech menší úrodu, a ne každý rok - prostě to je přijatelné pro extenzivní luční sad, rodinnou jabloň dávající stín nebo ovocnáče podél silnice 3. třídy. ne pro produkční ovocnářství k kleštích neúprosných ekonomických pravidel.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

24.6.2026 15:54 Reaguje na Lukas B.
To máte jako s tou ne/léčenou chřipkou. Týden vs 7 dní. Psal jsem o ekologické zahradě (známého, vysoká tráva) s mírně nadprůměrnými srážkami.

Vysadil jsem nové smrčky místo vykácených (sousedům stínily, takže "museli svítit i ve dne". Kvůli sekačkám jsem je označil, čili trávu kolem neposekli. Jedou jak šlaci, výhonky úžasné.

Takže jestli sdílíte názor, že "jedině takto (PP)", klidně se toho držte. Opakuji - aj tak možno, aj možno. Každá z variant má svá pro a proti.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

24.6.2026 21:37 Reaguje na Lukas B.
No jistě, přesně takhle to je. Samozřejmě- pokud budete mít výsadbu vysokokmenu na bujné podnoži, tak ten stromek nějaká tráva okolo moc nerozhází. Ale slaběji rostoucí odrůda na mělce kořenící podnoži-to je úplně jiné kafe.
jen s tou chřipkou- pan Zvářal měl na mysli určitě rýmu- protože pravá chřipka, ta vás skolí během dvou hodin, horečky přes 40 a jen ležíte a koulíte očima. každý, kdo tvrdí, že přechodil chřipku, neví, o čem mluví- chřipka se přechodit nedá, viróza ano. Ale to jen na okraj a nic ve zlém.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

24.6.2026 22:16 Reaguje na pavel peregrin
Zajisté víte, co je to imunita. Z logiky věci by při chřipkové epidemii měli nejvíc marodit obvoďáci, kteří denně odbaví i přes desítku "nachcípaných". Ale sami marodit nejdou... imunita.

Vědci zkoumali skupinu řemeslnic, jak to, že jsou tak vitální, navzdory spoustě ftyků s hiv pozitivními. Opět - imunita. I středověké morové nákazy všechny neskosily. Stejně jako všechny kusy s amp v červené zóně...
Odpovědět
pp

pavel peregrin

25.6.2026 06:30 Reaguje na Karel Zvářal
Ano, je to tak, ale imunitní systém je u každého jednotlivce jiný a tím pádem se dokáže jinak bránit infekci. Co se moru týká, četl jsem v poslední době zajímavý článek o spojitosti odolnosti imunitního systému se železem, kdy právě jedinci, kteří měli tuto genetickou výbavu, byli moru odolnější a selekci přežili, a dále ji v populaci šířili. Samozřejmě to tam bylo podáno mnohem složitěji, nejsem schopen to přesně reprodukovat, na to nestačím, ale bylo to hodně zajímavé.
Jisté je pouze to, že konkrétně u moru se dodnes neví příčina jeho vymizení z Evropy a uváděné příčiny -hygiena, ústup krys na úkor potkanů- nejsou zřejmě těmi pravými. U moru je dodnes ještě dost neznámých.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

25.6.2026 11:46 Reaguje na pavel peregrin
No, když mor zahubí 2/3 populace tak se kontakty mezi lidmi proředí, zůstanou jen ti odolní a zimunizovaní a virus také zeslábne. Kdyby se nyní mor opět objevil, tak by to nepochybně také byl "fičák".
Odpovědět
pp

pavel peregrin

25.6.2026 18:07 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Fičák by to nebyl, ostatně ve větším měřítku se mor objevil v Indii v roce 1995 a v současné době se pravidelně objevuje na Madagaskaru, Kongu, Vietnamu, Číně, USA- nicméně pořád jde o vysoce nebezpečnou infekci, kde smrtnost u -neléčeného- bubonického moru je okolo 60 procent, u plicní a septikemické formy prakticky 100 procent.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

25.6.2026 11:42 Reaguje na Karel Zvářal
Vědci zkoumali skupinu řemeslnic ......
Ty "řemeslnice" jsko kdo, co?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

25.6.2026 11:49 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Mívaly pravidelný poměr (1:1) s nositely HIV - máte to tam uvedno. Nejstarší řemeslo.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

25.6.2026 22:48 Reaguje na Karel Zvářal
Aha, nová terminologie. Já znám sociální pracovnice.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

25.6.2026 22:51 Reaguje na Karel Zvářal
Ty "nositely" mě zmátly(i). Chvíli jsem myslel, že šlo o ženy. Pak jsem si uvědomil překlep. (nositel bez nositele - muž bez muže).
Odpovědět
pp

pavel peregrin

24.6.2026 21:33 Reaguje na Karel Zvářal
No, produkční sad ovocných dřevin není les. A ono i v tom lese , pokud je výsadba mladých sazenic stromků, se ti dbalí snaží okolo nich alespoň v prvních letech vyžnout trávu, hlavně třtinu křovištní. Ta tráva daleko více vody spotřebuje, než dává.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

24.6.2026 22:23 Reaguje na pavel peregrin
Vysoká tráva stromek chrání před sluníčkem, to více výsadby odejde na těch zahliněných pasekách, kde jen chviličku postát člověka zalije potem. Bříza vyroste i na rozpálené střeše, borovičku mám nafocenou v mezeře na dlažbě - pod střechou!
Odpovědět
pp

pavel peregrin

25.6.2026 06:19 Reaguje na Karel Zvářal
No- když vidím vývoj lesních sazenic v obžnuté výsadbě nebo v zarostlé třtinou, tak skutečně v té zarostlé alespoň zpočátku jsou o dost pozadu. Ono nejde o to, vysekat tam všechno, ale opravdu u sazenice by mělo být čisto a okolo ať si tráva roste. Ta tráva logicky vodu spotřebovává a je tam konkurenční boj o vodu. Než sazenice spolehlivě zakoření, je třeba konkurenci potlačit. Pak už si poradí sama. Dříve, pokud bylo více hajných a lesních dělníků, opravdu neexistovalo, aby výsadbu mladých sazeniček nechali zarůst travou a věděli proč.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

8.7.2026 19:31 Reaguje na Karel Zvářal
Vezměte to obecně. Buk žije cca 100 let. Za tu dobu může vyplodit v průměru 1 dospělý strom co ho nahradí. Jinak by buky (kterékoli stromy) musely být na patra.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

25.6.2026 11:29 Reaguje na Michal Uhrovič
Jen aby vás šťoural soused neudal, že šíříte plevele.
Odpovědět
DR

Daniel Rebroš

25.6.2026 03:19
Nedávno jsem sekal na pronajaté zahradě v kolonii a to stačí. Pronajal jsem si zahradu koncem května a po tom posekání jsem si všiml dost hnědých míst na trávníku, takže nejen, že budu muset pořešit obnovu trávníku, ale i celkem dost plevele jako je mlíčí.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

25.6.2026 11:48 Reaguje na Daniel Rebroš
Co se vám na smetánce nelíbí? Krásně kvete, květ si můžete natrhat do čaje i na med, je jedlá a dietetická. Na rozdíl od těch travin.
Odpovědět
DR

Daniel Rebroš

25.6.2026 03:19
Nedávno jsem sekal na pronajaté zahradě v kolonii a to stačí. Pronajal jsem si zahradu koncem května a po tom posekání jsem si všiml dost hnědých míst na trávníku, takže nejen, že budu muset pořešit obnovu trávníku, ale i celkem dost plevele jako je mlíčí.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

8.7.2026 18:55
Krátce střižený trávník , parková úprava se zdůvodňuje různě. Nicméně jde o vrozený model krajiky, která je vypasená, tudíž lze očekávat snadnou kořist. A to se lidem velice líbí, nejlépe v kombinaci s řídkými stromy , jejichž koruny nejsou k zemi, tj.jsou deštníkovité. Tedy udržovaný zámecký park je přesně ten model.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist