Nabídněte dětem školku blízkou přírodě. Už u nás jsou
Titulem Školka blízká přírodě se může od začátku října pyšnit 15 mateřských školek a dalších organizací pracujících s malými dětmi napříč republikou. Jsou mezi nimi jak klasické mateřské školy, tak dětské lesní kluby, u nichž je pobyt dětí v přírodě za každého počasí a větší důraz na environmentální výchovu samozřejmostí. Více informací o tzv. lesních školkách v článku Lesní mateřské školy - venku za každého počasí bez zdí a plotů.
Byly to právě lesní mateřské kluby, které klasickým mateřským školkám pomáhaly a předávaly své zkušenosti s pobytem dětí venku za každého počasí nebo zprostředkovaly kontakt dětí se zvířaty. Tradiční školky tak například zavedly delší vycházky i za pochmurného počasí nebo návštěvy malé farmy. V lesní školce v rámci projektu nově vznikl ve spolupráci s rodiči například chovatelský kroužek nebo si děti vyzkoušely zavařování a přípravu na zimu.
Podle Ute Stoltenbergové, expertky na vzdělávání k trvale udržitelnému rozvoji z Univerzity Leuphana v Lüneburgu, nestačí chodit do přírody jen kvůli zdravému vzduchu a ukazovat jen to, co je milé a co je třeba chránit. Je nutné vidět člověka a přírodu jako celek a ukazovat svět v souvislostech. „Kdyby nebylo tolik druhů stromů, neměli bychom tolik hudebních nástrojů,“ udává jeden z příkladů, jak dětem vysvětlovat význam biodiverzity.
Podle pedagogů a rodičů zapojených do projektu by na děti neměla být přenášena zodpovědnost za stav planety, ale je důležité jim ukazovat, co všechno pochází z přírody a naučit je mít přírodu rád. A to nejlépe vlastním příkladem.
„Nejde o to, abychom jednání dětí přímo změnili, ale spíše je naučili dívat se na svět z různých úhlů pohledu,“ vysvětluje Franziska Bertschy, expertka na učení v souvislostech z Bernské univerzity. Díky pobytu venku mohou předškoláci zapojit do poznávání světa kolem nás více smyslů a třeba během rozhovorů s lidmi v terénu zjistit, že má les různé funkce, z jiného důvodu je důležitý pro výletníky nebo lesníky.
Kromě uvědomování si rozmanitosti přírody, jejího významu nejen pro člověka jsou pro školky blízké k přírodě důležité i další aspekty trvale udržitelného rozvoje – ekonomický, sociální a kulturní. Hodnotami, na kterých je vzdělávání pro udržitelný rozvoj postaveno, je lidskost, zachování biologické rozmanitosti a přírodních zdrojů a spravedlnost pro lidi na Zemi i jejich potomky. „O těchto věcech jsou i děti schopny přemýšlet. Chápou je,“ tvrdí Ute Stoltenbergová.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |



Další články autora |
Online diskuse
O DĚTI NEMÁM STRACH, - 31. 10. 2012 - Jan ŠimůnekFafnire, člověk není biologicky stavěný na to, že když mu zemře jedno dítě, tak přijde o veškeré potomstvo, což je současný stav v mnoha rodinách. Ještě před +- sto lety bývalo, alespoň na venkově v rodinách tucet i více dětí, a dospělosti se dožily tak dvě tři (v průměru), takže i rodiče nutně prožívali rodičovství i potenciální ztrátu dítěte zcela jinak než současní rodiče jedináčků.Průšvih vidím v tom, že ti jedináčci, začasté vychovávaní ve skleníkovém prostředí, jsou na život, a zejména různé strázně s ním spojené, připraveni mnohem hůř, než ty děti z početných rodin. |