Nabídněte dětem školku blízkou přírodě. Už u nás jsou
Titulem Školka blízká přírodě se může od začátku října pyšnit 15 mateřských školek a dalších organizací pracujících s malými dětmi napříč republikou. Jsou mezi nimi jak klasické mateřské školy, tak dětské lesní kluby, u nichž je pobyt dětí v přírodě za každého počasí a větší důraz na environmentální výchovu samozřejmostí. Více informací o tzv. lesních školkách v článku Lesní mateřské školy - venku za každého počasí bez zdí a plotů.
Byly to právě lesní mateřské kluby, které klasickým mateřským školkám pomáhaly a předávaly své zkušenosti s pobytem dětí venku za každého počasí nebo zprostředkovaly kontakt dětí se zvířaty. Tradiční školky tak například zavedly delší vycházky i za pochmurného počasí nebo návštěvy malé farmy. V lesní školce v rámci projektu nově vznikl ve spolupráci s rodiči například chovatelský kroužek nebo si děti vyzkoušely zavařování a přípravu na zimu.
Podle Ute Stoltenbergové, expertky na vzdělávání k trvale udržitelnému rozvoji z Univerzity Leuphana v Lüneburgu, nestačí chodit do přírody jen kvůli zdravému vzduchu a ukazovat jen to, co je milé a co je třeba chránit. Je nutné vidět člověka a přírodu jako celek a ukazovat svět v souvislostech. „Kdyby nebylo tolik druhů stromů, neměli bychom tolik hudebních nástrojů,“ udává jeden z příkladů, jak dětem vysvětlovat význam biodiverzity.
Podle pedagogů a rodičů zapojených do projektu by na děti neměla být přenášena zodpovědnost za stav planety, ale je důležité jim ukazovat, co všechno pochází z přírody a naučit je mít přírodu rád. A to nejlépe vlastním příkladem.
„Nejde o to, abychom jednání dětí přímo změnili, ale spíše je naučili dívat se na svět z různých úhlů pohledu,“ vysvětluje Franziska Bertschy, expertka na učení v souvislostech z Bernské univerzity. Díky pobytu venku mohou předškoláci zapojit do poznávání světa kolem nás více smyslů a třeba během rozhovorů s lidmi v terénu zjistit, že má les různé funkce, z jiného důvodu je důležitý pro výletníky nebo lesníky.
Kromě uvědomování si rozmanitosti přírody, jejího významu nejen pro člověka jsou pro školky blízké k přírodě důležité i další aspekty trvale udržitelného rozvoje – ekonomický, sociální a kulturní. Hodnotami, na kterých je vzdělávání pro udržitelný rozvoj postaveno, je lidskost, zachování biologické rozmanitosti a přírodních zdrojů a spravedlnost pro lidi na Zemi i jejich potomky. „O těchto věcech jsou i děti schopny přemýšlet. Chápou je,“ tvrdí Ute Stoltenbergová.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |



Další články autora |
Online diskuse
jojo - 27. 10. 2012 -Platba za dítě ve státní MŠ je směšných 300-400 kč na měsíc,Ústí nad Labem.To jsou 2kč na hod.při 8 hod.denním pobytu. Pracuji jako uč. MŠ takže je tato informace pravdivá.Dnešní rodiče jsou velmi kritičtí na jakoukoliv bolístku,škrábanec,odřeninu.Bohužel k tomu dochází z nedostatku pohybu,obratnosti,rozvoje hrubé motoriky.Vozí se do MŠ,na kroužky,denní vycházky jsou pro některé obtěžující natož pobyt v lese,kde číhá plno nebezpečí.A ještě k tomu kafi a cigaretám v práci , nemám čas ani minutu si dojít na wc , v klidu se naobědvat , neexistuje totiž přestávka , těžko mohu opustit plnou třídu dětí.Nejlépe je to vyzkoušet na vlastní kůži být 7-8 hod. mezi skupinou 20-25 dětí. |