https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody/ne-jen-nejrychlejsi-trasu-mapy-google-nabidnou-moznost-trasy-s-nejvetsi-usporou-paliva
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Nejen nejrychlejší trasu, Mapy Google nabídnou možnost trasy s největší úsporou paliva

7.9.2022 10:39 | PRAHA (Ekolist.cz)
Zdroj | Google
Google v Česku i dalších evropských zemích v nadcházejících týdnech zavede do Map Google novou funkci ekologických tras. Řidiči si díky tomu budou moci zvolit vedle nejrychlejší trasy také cestu nejúspornější, která šetří pohonné hmoty a snižuje uhlíkovou stopu. Společnost odhaduje, že ekologické trasy mají potenciál ušetřit po celém světě více než jeden milion tun emisí uhlíku ročně, což je podobné tomu, jako kdyby ze silnic zmizelo 200 000 aut. Informuje o tom společnost Google.
 

Podle údajů společnosti Statista je silniční doprava největším zdrojem emisí uhlíku v celé Evropské unii (včetně Spojeného království a Islandu). Zatímco dosud Mapy Google řidičům zobrazovaly nejrychlejší možnou trasu do cíle, brzy jim začnou nabízet také tu nejúspornější (pokud je jiná). Uživatelé uvidí přibližnou úsporu paliva a časový rozdíl mezi oběma trasami - a vyberou si jednu z nich. Funkce řidičům také umožní zvolit si typ pohonu svého vozidla (benzínový, dieselový, hybridní nebo elektrický) a optimalizovat ekologické trasy tak, aby ušetřili co nejvíce paliva nebo baterie.

Návrhy ekologických tras jsou založeny na umělé inteligenci, která podle Googlu představuje důležitou technologii pro boj s klimatickou změnou. „Umělá inteligence identifikuje všechny relevantní trasy z bodu A do bodu B, a vypočítá spotřebu paliva pro každou z nich na základě historických a reálných dopravních vzorců, sklonu a typu silnice a dalších údajů. Díky tomu dokáže ve zlomku sekundy najít nejúspornější a nejrychlejší trasu do cíle,“ vysvětluje tisková mluvčí Googlu v ČR Iva Fialová.

Funkce ekologické trasy v Mapách Google byly již dříve spuštěny v USA a Kanadě a od té doby podle odhadů ušetřili více než půl milionu tun emisí uhlíku. To odpovídá ekvivalentu 100 000 aut, které by zmizely ze silnic. Nedávno pak byla tato funkce zavedena také v Německu. Mapy Google již delší dobu nabízejí ve své navigaci také různé alternativy k jízdě autem, včetně veřejné dopravy a pěších tras, a zájem o ně roste. V České republice lidé například letos v červenci využívali navigaci pro chůzi o 60 % a pro veřejnou dopravu o 65 % více než ve stejném období loni.

Kdo nebude mít o navrhování úsporné trasy zájem, může si ji v nastavení aplikace jednoduše vypnout. V sesterské navigaci Googlu Waze se možnost úsporné trasy nabízet nebude.


reklama

 
Další informace |
Reklamní sdělení:
Stáhněte si Waze.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (5)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

7.9.2022 14:48
Ekologická trasa - když tam pojedou stylem - brzda/plyn, jak jsou zvyklí všude, tak ta trasa bude dražší, než ta nejrychlejší.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

8.9.2022 05:34
Podstatou nižší spotřeby je pomalejší jízda. A ve městech nejezdit autem, ale MHD nebo na kole nebo pěšky.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

8.9.2022 15:40 Reaguje na Katka Pazderů
Že je pomalejší jízda "podstatou nižší spotřeby", je pouhý mýtus - sice vžitý, ale zcela nepravdivý.
Jasná souvislost mezi rychlostí jízdy a spotřebou je pouze když jedete ustálenou rychlostí. Za všech ostatních okolností hraje roli tolik různých vlivů, že se je ani nebudu pokoušet vyjmenovat.

I při jízdě ustálenou rychlostí ale začíná být rozdíl mezi menší a větší rychlostí opravdu významný teprve při rychlostech, při kterých začíná hrát rozhodující roli aerodynamický odpor; o tom ale u moderních aut s tvarem karosérie pečlivě laděným v tunelu v podstatě nestojí za to mluvit při rychlostech pod 100 km/h. Nárůst spotřeby s rychlostí je citelný až při rychlostech obvyklých (a možných) jen na dálnici.
Ani pak to ale není tak jednoduché. Například před stoupáním má vždy smysl rozjet se na vyšší rychlost bez ohledu na to, že je při ní aerodynamický odpor výrazně větší - protože motor bude ve stoupání pracovat ve výhodnějších otáčkách a tím efektivněji. A pokud se tím vyhnu nutnosti ve stoupání řadit, tak je úspora jednoznačná.
Na dálnici také kladně přispívá to, že rychlost je tam celkově rovnoměrnější. Takže i při vysoké dálniční rychlosti můžete klidně jet s menší spotřebou, než při malých rychlostech na místních komunikacích, milá Katko...
Zcela podstatné je vědět, že při hodnocení vlivu rychlosti vozidla na aerodynamický odpor (a tím spotřebu) se nepočítá s tachometrovou rychlostí, nýbrž s relativní rychlostí vůči okolnímu vzduchu. Takže při úplně stejné tachometrové rychlosti je velký rozdíl, jestli jedete proti větru nebo s větrem v zádech. Atd., atd.
Obecně:
Mnohem větší vliv než rychlost má STYL jízdy, zejména dynamika (zrychlování a zpomalování).
Odpovědět

Viktor Šedivý

20.9.2022 20:33 Reaguje na Karel Ploranský
To není mýtus, ale výstup dojmologické analýzy ;-)

Tedy nerozumím tomu, nic jsem nepočítal, ale mám dojem, že to tak musí být. (Že se to vyskytuje i na vš je takové ... příznačné.)
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

8.9.2022 05:38
Nikam nejezděte. Veškeré poskakování po silnicích je zbytečné. Zavřeme se doma, vytopíme si příbytky naším živočičným teplem a bude to paráda.
Hlavně, aby bylo co číst.
Jo, to jo!
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist