Nejen nejrychlejší trasu, Mapy Google nabídnou možnost trasy s největší úsporou paliva
Podle údajů společnosti Statista je silniční doprava největším zdrojem emisí uhlíku v celé Evropské unii (včetně Spojeného království a Islandu). Zatímco dosud Mapy Google řidičům zobrazovaly nejrychlejší možnou trasu do cíle, brzy jim začnou nabízet také tu nejúspornější (pokud je jiná). Uživatelé uvidí přibližnou úsporu paliva a časový rozdíl mezi oběma trasami - a vyberou si jednu z nich. Funkce řidičům také umožní zvolit si typ pohonu svého vozidla (benzínový, dieselový, hybridní nebo elektrický) a optimalizovat ekologické trasy tak, aby ušetřili co nejvíce paliva nebo baterie.
Návrhy ekologických tras jsou založeny na umělé inteligenci, která podle Googlu představuje důležitou technologii pro boj s klimatickou změnou. „Umělá inteligence identifikuje všechny relevantní trasy z bodu A do bodu B, a vypočítá spotřebu paliva pro každou z nich na základě historických a reálných dopravních vzorců, sklonu a typu silnice a dalších údajů. Díky tomu dokáže ve zlomku sekundy najít nejúspornější a nejrychlejší trasu do cíle,“ vysvětluje tisková mluvčí Googlu v ČR Iva Fialová.
Funkce ekologické trasy v Mapách Google byly již dříve spuštěny v USA a Kanadě a od té doby podle odhadů ušetřili více než půl milionu tun emisí uhlíku. To odpovídá ekvivalentu 100 000 aut, které by zmizely ze silnic. Nedávno pak byla tato funkce zavedena také v Německu. Mapy Google již delší dobu nabízejí ve své navigaci také různé alternativy k jízdě autem, včetně veřejné dopravy a pěších tras, a zájem o ně roste. V České republice lidé například letos v červenci využívali navigaci pro chůzi o 60 % a pro veřejnou dopravu o 65 % více než ve stejném období loni.
Kdo nebude mít o navrhování úsporné trasy zájem, může si ji v nastavení aplikace jednoduše vypnout. V sesterské navigaci Googlu Waze se možnost úsporné trasy nabízet nebude.
reklama
Další informace |
Stáhněte si Waze.
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (5)
smějící se bestie
7.9.2022 14:48Katka Pazderů
8.9.2022 05:34Karel Ploranský
8.9.2022 15:40 Reaguje na Katka PazderůJasná souvislost mezi rychlostí jízdy a spotřebou je pouze když jedete ustálenou rychlostí. Za všech ostatních okolností hraje roli tolik různých vlivů, že se je ani nebudu pokoušet vyjmenovat.
I při jízdě ustálenou rychlostí ale začíná být rozdíl mezi menší a větší rychlostí opravdu významný teprve při rychlostech, při kterých začíná hrát rozhodující roli aerodynamický odpor; o tom ale u moderních aut s tvarem karosérie pečlivě laděným v tunelu v podstatě nestojí za to mluvit při rychlostech pod 100 km/h. Nárůst spotřeby s rychlostí je citelný až při rychlostech obvyklých (a možných) jen na dálnici.
Ani pak to ale není tak jednoduché. Například před stoupáním má vždy smysl rozjet se na vyšší rychlost bez ohledu na to, že je při ní aerodynamický odpor výrazně větší - protože motor bude ve stoupání pracovat ve výhodnějších otáčkách a tím efektivněji. A pokud se tím vyhnu nutnosti ve stoupání řadit, tak je úspora jednoznačná.
Na dálnici také kladně přispívá to, že rychlost je tam celkově rovnoměrnější. Takže i při vysoké dálniční rychlosti můžete klidně jet s menší spotřebou, než při malých rychlostech na místních komunikacích, milá Katko...
Zcela podstatné je vědět, že při hodnocení vlivu rychlosti vozidla na aerodynamický odpor (a tím spotřebu) se nepočítá s tachometrovou rychlostí, nýbrž s relativní rychlostí vůči okolnímu vzduchu. Takže při úplně stejné tachometrové rychlosti je velký rozdíl, jestli jedete proti větru nebo s větrem v zádech. Atd., atd.
Obecně:
Mnohem větší vliv než rychlost má STYL jízdy, zejména dynamika (zrychlování a zpomalování).
Viktor Šedivý
20.9.2022 20:33 Reaguje na Karel PloranskýTedy nerozumím tomu, nic jsem nepočítal, ale mám dojem, že to tak musí být. (Že se to vyskytuje i na vš je takové ... příznačné.)
Katka Pazderů
8.9.2022 05:38Hlavně, aby bylo co číst.
Jo, to jo!