Test spotřeby aut: Automobilky nám pravdu neříkají
O tom, že automobilky ve svých propagačních materiálech neuvádějí vždy pravdu se podle českého automotoklubu ÚAMK přesvědčil i český řidič. Coby zákazník se cítil být podveden, že mu při prodeji deklarovali kombinovanou spotřebu, které nikdy nedosáhl. A soud vyhrál.
Automobilky motoristy přesvědčují svými reklamami a uváděnými údaji o spotřebě, které ve skutečnosti vozy vůbec nedosahují. Jak dopadl test německého autoklubu?
Nejméně odpovídají realitě hybridy, které mají v průměru vyšší spotřebu o 25 %. Na druhém místě jsou diesely, které mají ve skutečném provozu spotřebu vyšší o 14 %. Následují modely spalující LPG. Řeknou si o 11 % víc proti oficiálně uváděným údajům. Automobily spalující benzin spotřebovávají o 10 % více paliva a motorová vozidla na LPG o 9 %. Navíc situace se stále zhoršuje. Jestliže v roce 2001 „baštila“ vozidla jen o 7 % více proti tabulkám, pak dnes je to v průměru o 23 % více.
Jak vzniká rozdíl mezi oficiálně automobilkami udávanými údaji a realitou? Automobilky mohou údaje podle tzv. nového evropského jízdního cyklu (EU NEDC) z roku 1996 o 4 % snížit. Další posun vzniká tím, že pro laboratorní měření automobilky používají vozy s nejnižší výbavou, a tedy lehčí než je nejčastěji prodávaná verze. Své udělá i použití přehuštěných pneumatik s mimořádně nízkým valivým odporem, které se však s vozem nenabízejí. Automobilky používají i další triky - přes řídící jednotky vypínají spotřebiče, vůz nevyhřívají vlastním topením, ale předehřívají jej, používají se speciální oleje s nízkým třením. Pak vyjde číslo, které se ještě o zmiňovaná 4 % sníží. Takové číslo samozřejmě nemůže odpovídat provozu.
Jak ukázal test ADAC, nejvíce zavádějící jsou údaje výrobců hybridů, tedy plug-in hybridů. A jmenovitě Volva a jeho modelu V60 D6 Hybrid AWD, který měl po testu automotoklubu reálnou spotřebu vyšší o 84 %. Následován byl Toyotou Prius, u něhož odchylka v neprospěch zákazníka činila 73 %. A třetí příčku obsadil Lexus IS 300h. Naopak Kia Optima Hybrid měla reálnou spotřebu jen o 0,4 % vyšší než uváděnou.
Druhou příčku ve výši odchylky si zaslouží dieselové modely a mezi nimi „vede“ Jeep Grand Cherokee V6 3,0 D, který spotřebuje o 55 % více paliva, než kolik by papírově měl. Následuje ho v testu ADAC Volvo V40 D2 s navýšením o 42 % a na třetím místě je Renault Twingo (+ 36 %).
Mezi benzínovými motory se nejvýše umístil Fiat Punto 0,9 TwinAir a Renault Twingo 0,9 TCE (navýšení o 34 a 15 %). Mezi běžnými vozy měly vysokou reálnou spotřebu také Volvo V70 T5 Geartronic (+ 33 %) nebo Mercedes E 250 (+ 27 %).
Pokud jde o verze na LPG, neblahým hrdinou byla Kia Picanto 1.0 LPG (vyšší spotřeba o 28 %) a v případě CNG Fiat Fiat Panda 0,9 TwinAir CNG (+ 27 %).
Vyšel z testu někdo pozitivně? Nižší spotřebu než uváděnou, a to o 17 %, měl Chevrolet Camaro Cabrio (kategorie benzín). O 1 % mezi diesely měla nižší než udávanou spotřebu Škoda Yeti 2,0 TDI 4x4 DSG 125 kW, mezi hybridy už zmiňovaná Kia Optima Hybrid, u vozů na LPG Opel Astra 1,4 LPG ecoFlex (jen + 1 % navíc) a u CNG verzí VW Caddy 2,0 EcoFuel (dokonce o 4 % nižší než ta výrobcem udávaná).
reklama