Senát se postavil proti možnému zavádění jakýchkoli dotací na elektromobily
11.6.2025 21:27 | PRAHA
( ČTK)
Senát se postavil proti možnému zavádění jakýchkoli státních subvencí na elektromobily pro koncové zákazníky, byly by podle něho rozpočtové neudržitelné. Horní komora při dnešním projednávání unijního průmyslového akčního plánu pro evropský automobilový průmysl také varovala v souladu s postojem ministra dopravy Martina Kupky (ODS) před kvótami na bezemisní vozidla pro firemní autoparky.
"Nepotřebujeme to, ve výsledku se obáváme, že opatření by byla kontraproduktivní," řekl senátorům Kupka. Koncept sociálního leasingu pro elektromobily navrhovaný Francií, jenž znamená dotační programy, by byl znovu umělý a mohl by tyto automobily zdražit, uvedl. Zavádění bezemisních vozidel do firemních autoparků by mělo zůstat podle ministra na rozhodnutí a odpovědnosti jednotlivých společností, nemělo by se tak dít tlakem evropské regulace.
Evropská unie schválila už na konci května změny emisních norem CO2 pro nové osobní automobily a dodávky, které automobilkám poskytnou více času na dosažení emisních cílů. Nově by automobilky měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok. Výrobci automobilů se tak podle Evropské komise vyhnou placení pokut za nesplnění emisních cílů už letos. Kupka dnes uvedl, že Česko se hlásí k prodloužení období na pět let, což za vhodnější řešení pokládá podle usnesení i Senát.
Horní komora se postavila kladně k záměru vytvořit v Evropské unii celý řetězec vývoje a výroby baterií a podpořila vznik vývojových a zkušebních center autonomních vozidel. Vyzvala k urychlení zavádění dobíjecí infrastruktury.
Kupka zopakoval, že Česko chce zrušení zákazu prodeje vozidel se spalovacími motory po roce 2035. Regulace je podle něho zbytečná. "Vytvořil se plán, který se musí přehodnotit. Pokud se nepřehodnotí, tak to oslabí náš průmysl," uvedl senátor STAN Ondřej Lochman.
reklama
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (137)
To je dobře. Kdo nemá na elektromobil, ať jezdí autobusem.
Odpovědět
buď si to své zákazníky najde nebo ne... ale ať rozhodne trh...
popravdě se spíš těším na to, že bude k mání více "motorů" včetně volby paliv.
Benzín a nafta nějakým procesem postupně vymizí i bez dotací, jak budou přicházet nová paliva a nabídky.
Odpovědět
Záleží na tom, jak budou zatíženy poplatky fosilní paliva. Pokud ne příliš, ropné spalováky tu budou vesele jezdit i za 50 let.
Odpovědět
A proč?
Inu - protože mají své nesporné výhody, které elektrická auta ještě ani zdaleka nejsou schopna přebít.
Odpovědět
Konečně senát udělal něco prospěšného.
Odpovědět
Auta, která jezdí za veřejné peníze, můžou jezdit na elektřinu, je to ekonomičtější. Městský provoz je nejen čistší, ale i levnější. Nevím, nad čím mudrují. Na elektřinu přechází i komerční firmy, třeba Rohlík.cz.
Odpovědět
Proto je taky předlužený a hrozí mu krach. S ekologií to tak už je.
Buď na ni mám, nebo ji někdo dotuje a nebo je k "nezaplacení".
Odpovědět
Pokud jsem ochoten žít ve špíně, smradu a dýzlových dýmech, nebudu mít nikdy na nic. Proč třeba čisté Švýcarsko patří mezi nejbohatší státy světa? A špinavé Rusko k nechudším?
Odpovědět
Šéf Toyoty tvrdí že 27 miliónů hybridů má stejnou uhlíkovou stopu jako 9 miliónů elektromobilů. A ten by o tom měl něco vědět:
https://www.auto.cz/sef-toyoty-27-milionu-hybridu-ma-uhlikovou-stopu-jako-devet-milionu-elektroaut-157081
Odpovědět
Uhlíková stopa je nějaký svatý obrázek, kterým všichni šermují jak tureckou šavlí a nikdo pořádně neví, jak se počítá. Když se podíváte na sérii výpočtů od různých autorů, pokaždé jim vyjde něco jiného a to řádově.
Klíčem je pouze těch asi 60 miliard tun CO2 emitovaných každoročně do atmostféry, což má na svědomí fosilní paliva, především ropa.
Odpovědět
Když vybuchla sopka Mt. St. Helens, dočetl jsem se, že z ní uniklo více CO2 než kolik vyprodukovalo lidstvo za 200 let své technické civilizace.
Odpovědět
To je velmi hezký příměr, ovšem tam není, co si představují pod pojmkem "200 let lidské civilizace", navíc je to pitomost nakvadrát.
Odpovědět
Když Vás děsí těch 60 miliard tun CO2, tak se vyprdněte na hnidopišské dohady, jestli jsou lepší klasická auta nebo ta elektrická, a začněte bojovat proti tomu, proti čemu by se mělo bojovat především. Aby se všechno vozilo po Zeměkouli sem tam. Od malých vzdáleností (např. že se mléko nadojené na Karlovarsku prodává v Ostravě a do Klatov či Ústí nad Labem se vozí mléko z Olmy). A zrušte ty flotily námořních lodí, z nichž každá za pouhé dvě hodiny plavby tzv. ekonomickou rychlostí vyfuní do luftu víc CO2, než mé dieselové auto za celou dobu své životnosti...
Vo to totiž de, pane Hanzle: Když už chcete zachraňovat planetu, tak nehledejte problémy jinde, než kde doopravdy jsou, a neprohlašujte za řešení něco, co řešením není!
Odpovědět
Ajak chcete tohle zarazit? To nařizuje Bůh KONZUM a jeho byznys, tomu slouží tohle lidstvo. Emise z dopravy dělají velkou část emisí, ale nejvíc je energetika.
Odpovědět
Tak se političtí b.bci povozí na občanech, kteří se nemohou bránit?
Odpovědět
Jak se preboga politici na kom vozí? Lidi chtějí pořác víc a víc plastových krámů z Číny a rádi za ně platí, tak jim to kšeftaři dávají. Jak prosté milý Watsone.
Politici to můžou maximálně zdupat, pak se kšeft zastaví a nastává bída.
Odpovědět
Bohatství Švýcarska není tvořeno průmyslem, ale bankovními spekulacemi
Odpovědět
Třetina průmyslu, třetina bankovnictví, třetina cestovní ruch. Velmi přibližně. A Švýcaři nemají vůbec žádné suroviny, nemají ani přístup k moři. Tak sa hraje šach.
Odpovědět
Ano, ale jakého průmyslu? Hutnictví, těžká chemie a pod. to určitě není.
Podobně ekologický je i Nový Zéland, kde žije má dcera s rodinou. Hodně tam na stavbách používají ocel, tu dovážejí z Číny. Mají tam uhelnou elektrárnu, ale z ekologických důvodů zavřeli vlastní doly a uhlí vozí z Malajsie. Lesy tam vyrubali už dávno, aby mohli produkovat vlnu, teď přecházejí na skot a produkci mléka. Pastviny ale musejí zavlažovat a najednou zjišťují, že jim dochází voda.
Odpovědět
Jo, a zajímavé je, jak špatně mají izolované domy a jak málo využívají Slunce na ohřívání vody a pro výrobu elektřiny a jak málo tam mají větrníků, přestože tam stále fouká.
Odpovědět
Švýcaři nemají suroviny stejně, jako naše ČSR před válkou. Proto se orientovali na přesnou strojařinu (jako my), chytré hi-technologie (hodinky, teodolity, měřící přístroje, léky, jemnou chemii (barvy) atd. atd. atd. atd. prostě na postupy, kde se platí maximální kvalita a stačí málo materiálu a energie. Takhle podobně fungovala naše 1. republika, ale Švýcaři to dotáhli do dokonalosti.
Odpovědět
Jenže potřebují i tu ocel a výrobky těžké chemie. A dovážejí odkud? No, možná z Číny či Indie, kde si prostředí samozřejmě zasvinit mohu.
Když jsem byl poprvé v Nizozemí, tak, trochu poučen, jsem hledal čápy a žáby. Čápů jsem viděl snad jen jeden pár, žáby velice vzácně. V kanálech mezi poli byla čisťounká voda, ale bez rybiček i žabiček. Mnohde ani vodní rostliny nebyly, jen rezavé bahýnko. Známí mně říkali, že je voda zamořena chemikáliemi z polí.
Nizozemí má také vysokou produkci a vysokou živ. úroveň.
Odpovědět
Na hodinky té oceli fak moc nepotřebujete. Ale s ekologií mají problém úplně všichni, čím bohatší stát, tím větší.
Odpovědět
Ve Švýcarsku jsem viděl i velké ocelové mosty a jiné ocelové konstrukce! A také hodně betonových. Víte, jak se vyrábí cement?
Odpovědět
To jako chcete tvrdit, že ve Švýcarsku nejezdí klasická auta a že Švýcarsko je bohaté díky tomu, že tam jsou samá elektroautíčka? Zaměňujete příčinu a následek.
Vaše snaha dělat z nás blbce je trochu směšná, když nemáte lepší argumenty...
Odpovědět
A kdo vám preboga nakukal, že ve Švýcarech se jezdí jen elmobily? A kvůli tomu jsou tam lidé bohatí? A fakt nemáte pocit, že ze sebe děláte blbce sám?
Odpovědět
Nikdo mi nic takového nenakukal (ani by se mu to nepovedlo).
To z formulace vaší odpovědi panu Machačkovi jednoznačně vyplývá, že Švýcaři jsou bohatí proto, že nejsou ochotni žít ve špíně, smradu a dýzlových dýmech. Což mimo jiné znamená, že jim tam zřejmě žádné dýzly nedýmají. A protože diskuse se vede o elektroautech, tak když to ti bohatí Švýcaři dělají správně, tak zřejmě na špinavá klasická auta kašlou a elektroauta u nich převládají. To je prostá logika, jinak se to vyložit nedá.
Bohatství Švýcarů má zcela jiné příčiny a zdroje. A protože jsou bohatí, mohou si dovolit nežít ve špíně a smradu. Nikoli naopak. To je ta záměna příčiny a následku.
A pozor: Byli bohatí dávno předtím, než se vůbec nějaká použitelná elektroauta objevila!
Holt když něco napíšete, budete si to po sobě muset vždycky ještě jednou přečíst...
Odpovědět
Vaši logiku a dedukční schopnosti máte na úrovni Sherloka Holmese a fantazii taky nekladete do cesty překážky v podobě reality. Když nechci dýmající dýzly, trvám na přísných filtrech, stavím infrastrukturu tak, aby kamióny nejezdily přes obytné lokality, mám ošetřené dálnice a preferuji dopravu elektrickým vlakem. A elkamióny fakt ani Švýcaři nemají, nebojte.
Odpovědět
Ekonomičtější to někdy je, někdy zase není.
A záleží i na tom, jaká je priorita toho provozu ... třeba klasicky u složek IZS je fajn se nechovat jako cikánský baron, ale ty nálady na provoz nejsou to nejdůležitější.
Odpovědět
Tohle dělají přece ekonomové, tj. profesionálové. jenže je to celý systém. Např: většina konečných MHD končí na sídlištích, kde jsou velká parkoviště. Ty pokrýt panely a prioritně dobíjet elbusy MHD, zbytek pro obyvatele. Cenově zcela nedostižné, pokud nejdete přes přenosovou síť.
Odpovědět
Vy u vás v Brně máte na sídlištích nějaká obří parkoviště pro autobusy???
Bo mi cajzlové překvapivě ne.
Takže panely pokryjete akorát tak houno.
A pokud jde o parkoviště pro auta, tak ta patří někomu úplně jinému, než je ten dopravní podnik. A asi bych nechal na něm, co s nimi udělá. Myslím, že to zvládne i bez vašich "odborných" rad.
Odpovědět
Fakt ne? Když jedu autem do Práglu, zaparkuji na prvním obřím parkovišti na Chodově? Pankráci? a dál jedu metrem. U nás jsou parkoviště rozstrkané všudee možně, ale není nutno mít obří plochu. Ale jenom areál Olympia - Ikea pod křižovatkou dálnic D1-D2 by dal asi 18 hektarů panelů a to nepočítám křižovatky, které mají možná dalších 10 ha. Vše na střechách parkovištích a prostě zpevněných plochách.
Odpovědět
No a samozřejmě tam potřebujete vybudovat i masívní baterie.
Odpovědět
To je už výpočet energetika a ekonoma. Ti musí navrhnout režim celého systému, ten samotný udělá elekrikář a stavař.
Odpovědět
Takže P+R Chodov je v podzemí nákupáče, takže to bychom měli. P+R Opatov v podzemí není, ale DPP fakt nepatří a obří také není (208 stání občí není, sorry jako). Kde je na Pankráci obří parkoviště by mne zajímalo.
A nevím, co do toho motáte parkoviště před nějakou Ikeou. To patří té IKEE, aspoň u nás teda jo, a ta bude určo celá happy nabíjet DPP za hubičku. Jasně. Dvakrát.
To jsou zase nápady ...
Odpovědět
Autem jsem jel do Prahy před dlouhými lety a nechal jsem jej na velkém parkovišti u metra. Někde v těch místech, přijel jsem po D1. Počítám zastavěnou plochu těch obchodňáků, včetně střech a parkovišť atd. Daly by se ještě zastřešit i obě křižovatky. Jen teorie.
Odpovědět
"Auta, která jezdí za veřejné peníze, můžou jezdit na elektřinu, je to ekonomičtější."
Fakt si to myslíte?
Pokud by to byla pravda, tak proč by měly být k podpoře jejich prodeje potřebné nějaké dotace? Proč by je měl stát podporovat různými dalšími výhodami (dálniční známky, parkování atd)?
Odpovědět
Pan Hanzl má nejspíše na mysli veřejnou dopravu. Ta je obecně státem podporovaná.
Odpovědět
Nejen MHD, ale i úřady a všechny státní organizace a vůbec všechny orgány, placené z veřejných peněz.
Odpovědět
Elmobily nemají tak univerzální použití jako dýzly, jsou na pořízení dražší, nemají ještě tak dobrou inftastrukturu a jede proti nim slušná, všeobecná masírka. Tohle brání jejich rozšíření, jsou země, kde už ale převažují. Čecháčci jsou silně zaprděný národ.
Odpovědět
Hanl ... vy už jděte s těmi vašimi dýzly do pryč. Já chápu, že máte furt zlomené srdce kvůli té vaší milované Oktávce v "tedéíčku", ale nafta v osobácích je primárně výmysl Evropy a tohoto století.
Pokud pomineme opravdu vysoké nájezdy a jedince, co v práci čórují naftu:-), tak benál rulezz.
Odpovědět
Benzín má taky vstřikovací čerpadlo a funguje trochu jako dýzl, já to nerozlišuje. Správně to má být pístový motor, ovšem sbíječka na vzduch to taky není.
Odpovědět
Že nerozlišujete vznětový a zážehový motor mne tak úplně nepřekvapuje:-))).
Ono to k vám tak nějak sedí;-).
A když už, tak bych se držel osvědčeného "spalovací", než tu blbnul s písty.
Odpovědět
Elektromotor taky pálí elektřinu, jako třeba přímotop. Ale na hnidopišení je tu Novák.
Odpovědět
Už za socialismu se uvažovalo, jak zlepšit ovzduší ve městech. Řešení se vidělo nahrazením nafty a benzínu ve veřejné dopravě plynem. Exhalace to mělo snížit na polovinu. Stačilo by dát na střechu busu plynovou bombu. To bylo označeno za neestetické. A tak byl vyvíjený "estetický" autobus, který měl bombu pěkně kapotovanou. Ale nikdy nebyl dovyvinut. V Rumunsku estetiku neřešili, prostě dali busům na střechu dvě bomby a jezdilo se. Také řešení.
Je zajímavé, že idea pohonu aut metanem byla vždy okrajová.
Odpovědět
Byla okrajivá, bo to nemělo žádný velký vliv. Dýzlák s dobrými filtry smrdí možná stejně jako plyn a s naftou je daleko jednodušší manipulace.
Odpovědět
Ale vždyť to CNG busy běžně jezdí.
Tedy u DPP třeba ne, bo tam je na to averze, ale na středočeských linkách je to zcela běžné.
Odpovědět
https://www.volty.cz/2024/03/22/experti-i-ministri-vodikove-technologie-ceka-v-cr-boom-na-jejich-podporu-zamiri-miliardy-kc/
Odpovědět
Dotacemi se udělá jakýkoliv bům. Jen ekologický efekt může být nula ,ale finanční ,pro příjemce dotací, bude skvělý . To je předem zajištěno.
Odpovědět
Kde se ty peníze na dotace berou?? Jak moc je zadlužená ČR, jak moc EU? Jak dlouho je možné žít na dluh??
Odpovědět
Peníze se vždy natisknou, dnes ani to není třeba,vše je bezhotovostní ,jsou to jen sumy na papíře. Efekt je znám z historie ,stoupá inflace. Dokud jsou ke koupi základní potřeby, nic se neděje. Není nákupní horečka a trh se nezhroutí.
Odpovědět
Z historie ovšem také víme, že nakonec se ta finanční nerovnováha řešila válkou.
Odpovědět
Ne vždycky a myslím si, že spíš málokdy. První je ideologie, ta je viník většině válek.
Odpovědět
Jo, ale z čeho vycházely ti ideologie? Z nemožnosti splnit velkohubé a velkorysé sliby.
Odpovědět
Ne. Ty vychází buď z náboženství - i křesťané se dřív rvali jako psi mezi sebou, dnes útočí především Alláhovi věrní. Nebo vychází z mentality Hordy, kde je lidem cpáno do hlav, že jedině Velký a zlý Car, kterého se bojí celý svět, je jediné, co může mužik v životě chtít.
"Chceš li být chudý, musíš válčit, chceš li být bohatý, musíš obchodovat". Tohle říkali už staří, čínští filosofové.
Odpovědět
Ovšem s armádou v zádech se obchoduje lépe.
Odpovědět
To si nemyslím. Švýcarsko má sice velmi silnou armádu, která nikdy nebojovala, ale zlí jazykové ji považují za papírovéh čerta. Ale obchod jim skutečně šlape na výbornou.
Odpovědět
Na dluh se dá žít tak dlouho, dokud jste schopen splácet úroky. Jak vám přestanou půjčovat, jdete do bankrotu. To se stalo naposled Řecku v roce 2009, dodnes jsou na konci EU.
Odpovědět
No, Řecko nemá možnost své dluhy vyřešit zabráním jiné bohaté země. Sousedů, kolonie ......
Odpovědět
To my taky ne. Proto mám dost hrůzu z další vlády loupživého estébáka, který už jednou jen naznačil možnosti a vyhrabáváme se z toho doposud.
Odpovědět
Senát udělal jedno správné rozhodnutí ,ale to nemění nic na tom ,že je zbytečný a stojí poplatníky nejméně miliardu. Já bych dal tu miliardu raději na nějaké dotace i když jsem zásadně proti dotacím.
Docela by mě zajímalo co ty, předpisy a automobilky řeší,když min.90% emisí z aut jsou splodiny hoření. Oni snad budou umět spalovat uhlík na něco jiného než CO2?
Takže pokud chtějí snížit CO2 musí snížit spotřebu. Kolik bude spotřeba nových aut. Já jezdím se svým hodně starým ,když jedu úsporně, za 4,6l/100km.
Odpovědět
a za druhé: jak budeme vyrábět elektřinu- pomocí slunce? Tak přijdou blackauty, nevyplatí se JE, nevyplatí se plyn a bez nich, bez stabilní elektřiny nepojede průmysl.
Nejdřív si musím zajistit zdroje: pokud JE utáhnou elektroauta (jak víme, kolik najezdí km?), utáhnou topení(jak víme, jaká bude zima?), utáhnou průmysl- opět nevíme, jaký bude. Celková spotřeba elektřiny bude enormní, vše na elektřinu, průmysl, roboti, počítače, topení, doprava, přitom nebude jiný doplňkový zdroj a když bude, tak zase s uhlíkovou stopou: prostě vše je nedomyšlené, dotace a podpora nesmyslná.
Odpovědět
Můj soused je nadšenec do obnovitelných zdrojů. Přesvědčil družstvo vlastníků a za 4,5 milionů si nechali dát na dům fotovoltaiku s baterií a s nadšením mně líčí, jak šetří, když elektřinu mají zadarmo ze Slunce a přebytky prodávají do sítě. Do podnikové flotily kupuje E-auta a chválí je, jak bez problémů denně najezdí i 120 km. A elektřinu že zajistí větrníky, slunečníky a samozřejmě akumulace, třebas přečerpávačky, namísto špinavých uhelek.
Díky němu mám zateplené stropy, vyměněná okna a ohřev vody Sluncem, protože mě na dotace upozornil. Takže mohu posoudit. Prakticky až na jednu firmu, se všechny snažily cenu prací natáhnout. Ohřev vody o dobrých 30 000, oproti jinému, nedotovanému, systému, který měl i baterii. Navíc mně dali bojler, sice moderní - oproti druhému, 10 let starému - který je špatně izolovaný, takže funguje i jako topidlo. U výměny oken byly rozdíly do 40 000. U izolací stropů cca 20 000. No, když stát platí!
Odpovědět
Před několika měsíci jsem vyměňoval bojler. Starý měl 30roků a tekl. Vážil 70kg. Koupil jsem nový stejný ten váží 40kg a mnohem menší. Jak je to možné,nádoba je slabý plech, izolace bídná.To je hlavní důvod.
Nikoho nezajímá ,že když v novém ohřeji vodu a vypnu ho ,druhý den je voda chladná. Proto všichni odborníci říkají ,že bojler je třeba nechat stále zapnutý,prý je to ekonomičtější. Pěkná blbost.
Vyhazování energie díky špatné tepelné izolaci je podporovaný byznys.
Dotace jsou státem podporovaný podvod na občanech.
Ovšem kdyby nebyly, ekonomika by už nefungovala.
Odpovědět
No, ten starý bojler, i když je nahřátý na 70°, má plášť studený. A voda vydrží teplá normálně 4 dny. Kdežto ten nový je pěkně teplý. Jak píšete, během dne vychladne. V zimě komoru docela dobře vyhříval.
Odpovědět
Já ho nekupoval, dodala ho instalační firma. Je to "stará, osvědčená" značka Mora. Je stále česká??
Odpovědět
Každá firma se ptá, jaký chcete výrobek a podle toho ho koupí. Já kupuji většinou střední třídu.
Odpovědět
Vláda buzeruje občany, že musí či nesmí to či ono, ale na firmy, aby nevyráběly, či nedovážely šmejdy, si netroufá.
Odpovědět
Kdo vás buzeruje, co si máte kupovat? Pokud ten výrobek splňuje technické normy, nikdo ho nezakazuje vy si ho koupíte. Kde je jaký šikan?
Na trhu je řada šmejdů, které normy nesplňují a stát na ně dělá pravidelně razie, jde hlavně o vietnamská tržiště.
Odpovědět
Všichni v domě mají nastavené bojlery tak, že nahřívají jenom po poledni, kdy svítí slunko a musí s tím vydržet do druhého dne. A nikdo si nestěžoval.
Odpovědět
Vy jezdíte jen z kopce a po větru, že?
Odpovědět
No vidíte, nejdřív každý, který nepodporoval elektroauta, nechtěl zakázat spalovací motory byl ropák, nepřítel pokroku, nepřítel planety, která se přehřeje. Stejný nesmysl jsou i dotace na FV, když není efektivní úložiště. Opuštění plynu. Je třeba i podporovat uhlí, dokud se nepostaví JE, plyn. elekt. Spalování dřeva, jakožto levný doplněk energetiky. Když lidi zchudnou, nebudou mít peníze ani na elektroauto.
O tom mluvil stále Klaus- pokud možno bez umělých zásahů do trhu. Klaus byl zničující vichřice, rozbil funkční průmysl, průmysl potřeboval změny ale ne devastaci, rozkradení. Stali jsme se montovnou na úrovni zemědělských států bez průmyslu. A obohatil spekulanty. Ale celkový trend Klauze - liberalizmus, malý stát je nejlepší řešení, je vidět, jak je stále více potřebnější.
Odpovědět
Klaus byl zničující vichřice, rozbil funkční průmysl, průmysl potřeboval změny ale ne devastaci, rozkradení. ..............
Klaus měl prohlásit, ale mám to z druhé ruky, že -"musíme všechno zprivatizovat, abysme se o to nemuseli starat".
Odpovědět
Máš tam chybu soudruhu. Funkční průmysl rozbili komoušští zločinci dávno před rokem 1989. Na totálně zastaralé a nekonkurenceschopné komunistické parodii nebylo po revoluci co devastovat.
Odpovědět
S přebalováním ti pomůže ukrajinská sestra, soudruhu. A neboj je dostatečně stará na to, aby viděla i horší věci.
Odpovědět
Přesně tak, my po plyšáku zbankrotovali, to soudruh neví?
Odpovědět
Jaký cha cha "funkční" průmysl? Všechny velké fabriky šly do bankrotu!!!
Myslíte si, že v roce 1990 chtěl někdo kupovat karbecové favority, černobílé televize zn. Orava a jádrové mýdlo s jelenem ze Spolany Neratovice?
Odpovědět
Ano, nechtěli. Ono to blýskání zpoza zadrátovaných hranic, bylo velice lákavé. Když jsem se ke kapitalistům poprvé podíval na jaře 1989, ano, byl jsem - v Německu - značně a nadšeně překvapen. Ve Francii jsem už viděl hodně "opálených" Francouzů, ale tehdy ještě problémy nebyly. Ve Španělsku, a v Itálii, už problémy vidět byly. Žebrající matky s malými dětmi na schodech kostelů, lidé spící pod mosty, prostitutky ve večerních ulicích Vídně. Jiné vystavující se za výklady nevěstinců. V jižních zemích je, pravda, teplo. Romantika?? Když jsem byl u známých Italů, v TV ukazovali nějakého soudce zavražděného mafií kdesi na Sicílii. A moji hostitelé jen rezignovaně povzdechli, že u nich vládu dosazuje mafie. Měli pěkný byt, v pěkném domě, na předměstí Bologně. Vchodové dveře pancéřované, a ještě i mříž. Říkali, že stály 2 miliony, tehdy ještě lir, ale že, pro jistotu, si je nechali instalovat.
Tak jsem si říkal - pánbůh zaplať, že u nás to tak není.
Není?? Přečtěte si knihu Gaunery nemám rád od Miroslava Antla.
No a když jsme ten Západ začali houfně navštěvovat, ti kritičtější (si) přiznali, že ten blýskot, bylo jen pozlátko. A já si říkal, jak to, že o těch žebrácích, lidech pod mosty, nikdy nic neřekl páter Josef z Vatikánu, ani Ivan Medek, Hlas Ameriky, Vídeň - pamatujete "štvavé vysílačky"?
A trochu odlehčení - Václav Havel: "Pravda a láska musí zvítězit na lží a nenávistí." A deset let poté? "Pravda je v hajzlu a láska je v pajzlu!"
A jiný: V útulku Armáda spásy, nad miskou polévky, si povídají bezdomovci. "Také jsem v Listopadu cinkal klíči", povídá jeden. "Byly od bytu, auta, garáže, chaty."
Odpovědět
Helemese soudruh viděl komisaře Cataniho a má pocit, že byl v Itálii a jaksi zapomněl, že v komoušském těžkoslovensku premiéra taky dosazovala a unášela mafie .. ta kremelská, bezdomovce a děvky komouši zavírali pro přízivnictví, aby nebyli na očích a nejvíc žebráků bylo té době ve stejně komoušském rumunsku
Odpovědět
Vyzobáváním extrémů realitu nepochopíte, i když osobní zkušenost cenu rozhodně má. Svobodná společnost je vždy divočejší a lidé s ovčí náturou s tím mají problémy. Životní úroveň za komára nebyla až tak špatná, ale totalitu vnímá každý jinak, já byl na té odvrácené straně a to je úplněn jiný pohled. Ten bezďák s klíči byl asi bolševický nicmochr, živený rodnou stranou, který nic jiného, než žvanit neuměl. Tehdy se vše rozjíždělo velmi rychle až divoce s řadou problémů, ale výsledek byl nad očekávání dobrý.
Odpovědět
To není o žádném optimismu, vy žijete asi ve světě iluzí a pocitů. Já píšu o realitě, neboli skutečnosti.
Devadesátky znamenaly, že jsme se dostali z nejhlubší krize 20. stol. velmi rychle, (HDP do konce století šlo na dvojnásobek), dostali jsme se do elitního klubu EU, politicky jsme se stali plnohodnotnou demokracií a životní úroveň šla taky řádově na dvojnásobek. Byli jsme jednoznačně nejlepší z nových zemí, očekával se ekonomický zázrak. To je vám málo?
Odpovědět
Momentálně jsem v Dánsku a tady by jste koukali kolík tu jezdí eaut. Ovšem něco za něco. V Dánsku (podobně v Norsku) je na každé nové auto uvalený jednorázový přihlašovací poplatek ve výši 100-150% ceny vozidla. To znamená, že i obyčejnou fabii koupíte zhruba za dvojnásobek ceny co u nás. Důsledkem této strategie je, že tu jezdí převážně jenom malé auta i oktávka je už velká. No a na eauta jsou ty poplatky snížené na "pouze" 20-40% . Takže v konečném důsledku jsou eauta levnější než spalováky.
Odpovědět
Fakt je, že naposledy jsem tam byl v 2018 a ro e-aut moc nebylo, prakticky jak u nás ... až jsem se divil ... ale těch prakticky fungl nových prcků tam jezdily opravdu mraky. Půlka produkce Kolína (to se tam ještě dělaly krom Ayaga i C1 a 108) a k tomu i mraky Up!+CitiGo.
Odpovědět
Jinak řečeno - elektroauta si v Dánsku lidé kupují ne proto, že by je považovali za lepší, ale protože toho, kdo si chce koupit klasické auto, stát sprostě okrade o peníze. Pomocí poplatků zvýhodňuje nákup elektroaut tak výrazně, že klasické auto stejné hodnoty vyjde o 70 až 80 % dráž.
Jestli je někde názornější příklad pokřivení trhu a nastavení nerovných a nepoctivých podmínek, tak mi ho ukažte...
Odpovědět
Ještě doplním: V Dánsku prakticky nenarazíte na kopec a vzdálenosti jsou malé. Ideální podmínky pro menší autíčka s nevelkým výkonem.
Odpovědět
Na tom Novém Zélandě se ve městech nesmí topit ani dřevem. Topí se elektřinou. Mají tepelná čerpadla, ale malá, spíše klimatizace, a většinou jen v jedné místnosti. V dalších, v koupelně, mají buď el. radiátory nebo teplomety. K tomu naprosto zoufalá izolace stěn, pod dveřmi škvíry a běžně jednoduchá skla ve velkých oknech. Hřeší na mírné zimy. Ty jsou ale docela hnusně sychravé.
Přesto podporují e-auta a aby bylo dost elektřiny, omezili provoz v hliníkárně. I když - měli elektřinu, tak bauxit vozili z Austrálie.
Odpovědět
Při jak velkém nájezdu se elektroauto vyplatí?
Odpovědět
To se hrozně blbě obecně kvantifikuje, bo zásadní je tady jak nabíjíte, kde, a jsou v tom značné rozdíly.
Může to být fakt za málo (nabíjíte v klidu doma s využitím FVE), nebo naopak za celkem dost (taky nabíjíte na veřejných rychlonabíječkách). A x variant mezi.
Oproti spalováku je právě tohle jedna z věcí, které je při tom hodnocení výhodnosti nutno vzít v úvahu.
Odpovědět
díky, takže i když jezdím hodně málo ( cca 3000 km/rok) , tak když mám fotovoltaickou elektrárnu, tak se mně vyplatí nové elektroauto? ( dosud jsem vždy kupovaj ojetinu a jak je to s ojetým elekroautem nevím )
Odpovědět
Věřil bych sousedovi, který kupuje e-auta do podnikové flotily, že takové ojeté, 5 let staré, by pro váš nájezd na krátké vzdálenosti plně stačilo. Otázka ale je, zda ho seženete do 100 000.
Odpovědět
Zatím jsem kupoval ojetiny do 50 000,- Kč. Přes sto tisíc mně přijde moc.
Odpovědět
Na tohle se fakt elauto nehodí, jedině tehdy, kdybyste sehnal silnou ojetinu zalevno. Potom byste jezdil skoro zadara a začal byste jezdit asi výrazně víc.
Odpovědět
Nezačal, nesnáším cestování. Ale díky.
Odpovědět
Dvě věci ... pokud jezdíte krátké trasy okolo komína, ale velmi často, ideálně denně, tak by to za podmínky, že seženete opravdu levně nějaký e-mobil v dobrém stavu (na tohle by byla ideální 500e od Fiatu nebo třeba první generace Leafu) byla možnost. Sice ekonomicky neušetříte, ale tohle poskakování tam a zpátky je v té elektrice pohodlnější.
Druhé je ale ta vaše uvedené cena ... 50-100 litrů je nereálných, resp. je to poukázka na průser (tomu auto určo něco je).
Takže ne, pro vás to není. Pro je vás ideál něco jako má zdejší ropák Hanzl;-) ... to jeho Note je přesně typ auta jaký potřebujte. Pokud tedy máte astigmatismus, bo jinak si koupíte Micru, což je technicky lautr to samé, a dá se na ni i dívat:-))).
Odpovědět
Do notýska jsem naložil obří bojler 80? litrů v krabici a ještě dvě ženské.
Odpovědět
Ale jo, ten prostor tam je a kvalita taky, ale málo platný, je to hnusný. Matka Micra je super.
Cywe, osmdesátku jsem loni zrovna měnil, a obří? Ale no tak ... že vy máte metr šede i v botách, že jo:-)?
Odpovědět
To tak obří nebyl, ale notýsek má velkozu výhodu, že má kolmou zadní stěnu, takže má prostor vzadu nahoře. To je klíčem k prostornosti, navíc je široký skoro jak oktávka.
Odpovědět
Vy jste psal, že je osmdesátka obří:-). Ten by se vešel v poho i do starého Fáva a myslím, že ani v prvním Cliu bych neměl problém.
Ty dvě ženské by byla trochu výzva, to uznávám, ale spíš pro řidiče, než povoz:-). Pokud se tedy nesnažíte něco nehezkého naznačit o rozměrech dotyčných dam:-)))
Odpovědět
Jedu jednou týdně cca 50 km. V autě, nebo na vozíku vezu třeba slepice, kuřata, selata, palivové dřevo atd.
Odpovědět
E-mobil je nesmysl, tady je volba jasná, něco jednoduchého, na benzín a rozhodovat se podle stavu. Jo, a aby to mělo tažné, dodělávat je by mohla být drahá pakárna (v poměru k ceně vozu).
Víc v tomto případě nemá smysl řešit.
Odpovědět
Rozpočet ztrátový v řádu stovek miliard schválí senát bez problémů, ale kvůli dotacím v řádu stovek milionů budou naoko dělat ofuky. Akorát kalí vodu a dělají si PR, tato zbytečná instituce by měla být zrušena a ušetřilo by se víc než jsou ty dotace na elektroauta.
Odpovědět
Ztrátový rozpočet, pokud je tedy míněn ten státní:-), je super pojem. To se bude hodit;-).
A on někdy Senát schvaloval rozpočet?
Fakt?
A mohl byste nám napsat kdy to bylo?
Odpovědět
Senát je velmi důležitý prvek demokratického systému brzd a protivah, v minulosti už zabránil nejhorším excesům, ale státní rozpočet neschvaluje.
Odpovědět
Senát je skvělé koryto pro senátory a jen zdržuje rozhodování.
Sám nic nezabrzdí a nezprotváží. Kde jsi ty příklady zázračných záchran z minulosti schoval Hanzl. Navíc ,díky účasti ve volbách , nikdy neobhajuje zájmy většiny ,ale zájmy menšiny. Takže nemel o demokracii v souvislosti s senátem.
Odpovědět
Senát je velmi důležitý, volí se do něho jindy a jiným způsobem (většinovým) a musí schválit většinu zákonů. Taky zablokoval největší prasečiny z dílny ANO, třeba povinné kvóty na české potraviny v supráčích atd. atd.
Odpovědět
Vy zase plácáte ... Senát toho moc zablokovat nemůže a schálit také no. Senát může zákon vrátit PS, a to je tak všechno.
Jistě, jsou tam výjimky, ale těch je jak šafránu a nějaká pitomost o supermarketech mezi ně rozhodně nepatří.
Odpovědět
Babiš vymudroval, že my chceme jen české potraviny z Agrofertu a zkoušel protlačit zákon o povinných kvótách. Podpořili ho samozřejmě komáři a socani, ale Senát to shodil a pak se to zamotalo a spadlo pod stůl. Naštěstí, to bychom měli ceny jak u Rotschildů.
Odpovědět
Ano, Senát to vrátil a pak byly volby, takže to PS nestačila schválit. S cenama by to udělalo prd, ty stojí u nás dlouhodobě za vyliž a potraviny nejsou výjimkou, bo si to spotřebitelé nechají líbit.
Odpovědět
Spotřebitel má hlad a cenu z velké části určuje Agrofert. Trh v EU není stoprocentně propojený (proto nutella stojí méně v Německu), ale ty kvóty by umožnily zdražování ozrutánske. Proto to chtěl přece prosadit, ne? Nás taky poškozuje, že nemáme euro.
Odpovědět
Vy jste upadl na hlavu, co? To si fakt myslíte, že starej Dieter se svým Lidlem a Kaufem řeší nějakého velkouzenáře z protektorátu?
Nenechte se vysmát.
To samé platí třeba pro REWE.
Odpovědět
Asi jste to nepochopil. Kdyby se prosadil zákon o procentu českých potravin, Dieter by musel tu kvótu kopovat v Agrofertu a za ceny, který diktuje Agrofert. A bylo by mu to fuk, museli by to brát všichni.
Odpovědět
Senát měl velkou výhodu (možná ji ještě trochu má), že hlupačiska byla přesvědčena, že je k ničemu a nechodila k volbám. Proto má výrazně kvalitnější obsazení a může blokovat nejhorší excesy. Taky proto jsme zatím nedopadli jako čoboli nebo paprikáši.
Odpovědět
V senátu měly sedět nezávislé osobnosti. Ale dopadlo to jako vždycky. Jsou tam převážně vysloužilí a zasloužilí politici vládnoucích stran.
Odpovědět
Nezávislá osoba je kdo? To je ten, kdo se nezabývá politikou, takže nemá lézt do politického orgánu. A taky neleze, proto tam jsou všechno politici, někteří ale nekopou za žádnou stranu.
Odpovědět
Pokud tomu věříte. Blahoslavení ......
Odpovědět
To není o žádné víře, to je realita. Podívejte se do senátu, kolik je tam nepolitických senátorů a zamyslete se, proč. My měli přece nepolitika 8 let ve vládě a skončilo to katastrofou.
Odpovědět
Že vy si pletete nepolitiky a nestraníky, že jo:-)))
Odpovědět
Právě, že ne. Nepolitik je jedinec, který se politikou nezabývá a vůbec jí nerozumí, např. Babiš. Nestraník je politik, který jí rozumí, ale není v žádné straně. Je to tak složitý?
Odpovědět
Ne, je to úplně jednoduché. Píšete blbosti. Funkce senátora, například, je funkcí vysoce politickou a samotné působení v Senátu je politickou aktivitou. Takže senátor, který je nepolitik je blbost už ze své podstaty.
Ten zbytek je podobná směs chujovin. Ale zase ... co od vás čekat, že.
Odpovědět
Proč teda Babiš pořád mlel (teď nevím), že je nepolitik a na tomhle vyhrál volby?
Odpovědět
Fakt?
No kdo by to byl řekl???
Hanzl, vy zase máte den:-)))
Odpovědět
Mít Američané poměrný politický systém a senát, jinak volený než kongres, nemůže tam řádit ten šílenec jak černá ruka. Evropská demokracie je pomalejší, je ale stabilnější. Pokud se ale většina populace zblázní a s nadšením strčí hlavu do oprátky, nenadělá nikdo nic.
Odpovědět
Za tři roky bude cena elektromobilu stejná, jako spalováku. Pak už nikoho ani nenapadne kupovat nové spalovací auto. Vyšší pořizovací cena je poslední a jediná skutečná nevýhoda. Pro sídlištní obyvatele ještě nabíjecí infrastruktura. Ale za tři roky ...
Odpovědět
Ano, máte pravdu. Ceny spalováků vystoupají/budou vystoupány na úroveň e-aut.
Odpovědět
Jistě, jak dycky. Dnes na fabii dělá průměrný pracant poloviční dobu, než za komára na nešťastnou stopětku.
Odpovědět
Asi jste nepochopil, co chtěl pan Pokorný naznačit.
Že ceny elektromobilů budou stejné jako ceny spalovacích aut (nebo i nižší), protože na spalovací auta stát vymyslí nějaké přirážky a na elektroauta nějaké úlevy.
Postup jako v tom Dánsku - neposloucháš, co ti my jediní moudří tlučeme do palice? Tak ti vysmejčíme kapsu! A ty se, ač nerad, podvolíš.
Prostě "demokracie" jako vyšitá.
Odpovědět
No, zatím to nevypadá, o tom je přece tento článek. Já psal, že nové auto stojí polovinu, než za komára.
Odpovědět
Za tři roky bude cena elektromobilu stejná, jako spalováku. Pak už nikoho ani nenapadne kupovat nové spalovací auto. Vyšší pořizovací cena je poslední a jediná skutečná nevýhoda. Pro sídlištní obyvatele ještě nabíjecí infrastruktura. Ale za tři roky ...
Odpovědět
Na popdzim jsou volby a za tři roky se budeme potácet na hraně bankrotu, pokud tu vůbec nebude vládnout stepní troglodyt.
Odpovědět
|
|