https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/ceske-drahy-a-unipetrol-testovaly-bionaftu-z-odpadnich-tuku-a-rostlinnych-oleju
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

České dráhy a Unipetrol testovaly bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejů

30.8.2024 01:18 (ČTK)
Společnosti České dráhy a Orlen Unipetrol minulý týden testovaly motorovou naftu z odpadních tuků a rostlinných olejů ve vlacích řady 847 RegioFox na zkušebním okruhu Výzkumného ústavu železničního (VUZ) ve Velimi. Cílem projektu, který začal letos a má trvat do příštího roku, je ověření použitelnosti této bionafty v osobních motorových vlacích a její případné nasazení do běžného provozu. Na výzkumu se podílí také Fakulta strojní Českého vysokého učení technického (ČVUT) a společnost Pesa, výrobce kolejových vozidel.
 
Tento typ bionafty, hydrogenačně upravený rostlinný olej (HVO), ČD podle člena představenstva a náměstka generálního ředitele pro osobní dopravu Jiřího Ješety testují kvůli plnění strategie snižování emisí uhlíku a využívání obnovitelných zdrojů v souladu se směrnicí Evropské unie RED III a národním plánem čisté mobility ministerstva dopravy.

Výzkumný projekt má tři fáze. V první fázi Orlen Unipetrol testoval vhodné palivové směsi. Směsi biopaliva připravuje společnost Orlen Unipetrol ve svém výrobním areálu v Pardubicích. "Pro posouzení možnosti aplikace pro dekarbonizaci železniční přepravy jsme připravili motorovou naftu o obsahu 15 a 30 procent HVO a současně i čisté, tedy stoprocentní HVO," uvedl ředitel pro dekarbonizaci skupiny Orlen Unipetrol Martin Růžička. Společnost pak vybrala a doporučila vhodné směsi motorové nafty a hydrogenovaných rostlinných olejů pro testování ve Velimi, tedy druhou fázi projektu, od 19. do 23. srpna.

Motory Rolls-Royce testovaných regiofoxů jsou přizpůsobeny na použití biopaliv, jako jsou směsi motorové nafty a HVO. Při jízdě na okruhu ve Velimi sledovali experti VUZ a ČVUT zejména složení spalin motoru vlaku, jeho výkon a spotřebu při použití všech připravených směsí včetně stoprocentního HVO. Odborníci budou testování vyhodnocovat. "Poté bude následovat třetí fáze testování, kdy budou jednotky PESA 847 RegioFox s alternativním palivem nasazeny do komerčního provozu na vybrané trati ve Středočeském kraji," řekl vedoucí oddělení rozvoje podnikání VUZ Jaroslav Brabec.

HVO je biosložkou přepracovanou na hmotu odpovídající svým složením ropné naftě. Palivo HVO je kompatibilní s minerální motorovou naftou, je tak možné jej přidávat ve vyšší příměsi až do 30 procent objemu v závislosti na ročním období. Pokud technické parametry vozu umožňují používat syntetická paliva XTL, lze dokonce jezdit na čisté HVO. Oproti fosilnímu palivu mohou být emise skleníkových plynů z paliva HVO o 60 až 65 procent nižší. V případě využití použitých rostlinných olejů nebo odpadních tuků lze dosáhnout úspory emisí až 95 procent v porovnání s ropným palivem.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (2)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

BM

Břetislav Machaček

30.8.2024 09:52
Jako vzděláním motorář povím pouze to, že cestou ke snižování nákladů na provoz je unifikace a nikoliv používání více druhů paliv. Co snese jeden motor, to druhý zničí a nesmí být u něho takové palivo použito. V praxi
to znamená dvojí palivové čerpací stanice, dvojí součástková základna na odlišné filtry, vstřikovače atd. Při omezeném počtu zkušebních vozidel
narůstají nejenom náklady na provoz, ale taky výpadky provozu kvůli
servisu a opravám poruch prováděných certifikovanými firmami. Já osobně
jsem pro co nejmenší počet typů vozidel, pohonných jednotek a jednoho
druhu paliva, kterým je pro nezávislou trakci motorová nafta. Zažil
jsem pokusy se stlačeným zemním plynem, kdy logistika zásobování plynem
a oprav jediného stroje převýšila náklady provozu dvou a více klasických
lokomotiv. Beru, že u prototypů tomu tak je, ale horkou jehlou uvedení
do provozu je hloupost. Doporučuji tyto odpadní oleje levně likvidovat
jako palivo v teplárnách a elektrárnách likvidujících komunální odpad.
Ty na to jsou už uzpůsobeny a nikoliv draze odpadní tuky a oleje nějak
upravit na palivo pro spalovací motory. Už pouhý svoz do jednoho závodu
v celé republice(pochybuji, že by jich bylo někdy kvůli malému množství
odpadů více) je neekonomické + navíc zase rozvoz k těmto uzpůsobeným
strojům. Ano, pokud to zalepí "všemocné" dotace, tak to bude možná
efektivní a nebo to po čase někdo spočítá a potichu zruší. Nehrajme
si na ekology, kteří zachrání planetu zpracováním použitých tuků a
fritovacích olejů, když je snadno a levně "zrecykluje" teplárna na
teplo a případně i na elektřinu. Jděme cestou jednoduchou a přímou,
protože oklikami k cíli často nedorazíme a zabloudíme ve slepých
uličkách. A že už těch slepých uliček bylo a kolik nás už stály!
Odpovědět
pk

pepa knotek

31.8.2024 10:30
No prosím, pak že to nejde - stačí to natankovat do nádrže a emise budou o 60 - 95% nižší !! Už nebude třeba drancovat přírodu těžbou vzácných kovů, hyzdit krajinu větráky, stavět gigafactory, vyrábět těžké elekrokrámy a planeta bude zachráněna.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist