https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/ek-je-na-dobre-ceste-k-dohode-o-syntetickych-palivech-s-nemeckem-rekl-scholz
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Evropská komise je na dobré cestě k dohodě o syntetických palivech s Německem, řekl Scholz

23.3.2023 20:01 | BRUSEL (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Evropská komise je na dobré cestě k nalezení dohody s Německem o možnosti využívat syntetická paliva pro spalovací motory i po roce 2035. Před začátkem jednání lídrů zemí Evropské unie to řekl německý kancléř Olaf Scholz. O potřebě podpořit alternativní paliva pro spalovací motory hovořila i italská premiérka Giorgia Meloniová. Nizozemský premiér Mark Rutte prohlásil, že věří v dohodu v rámci dříve schváleného návrhu o zpoplatnění emisí ze spalovacích motorů. Unijní summit však podle lídrů o věci nerozhodne a jednání budou pokračovat i po něm.
 

Berlín začátkem března znovu otevřel pravidla dohodnutá v říjnu za českého předsednictví, která mají prakticky znemožnit prodej nových aut se spalovacími motory po roce 2035. Ta sice obsahovala výjimky pro využívání syntetických paliv, Německo však s jejich zněním nebylo spokojeno. K jeho požadavkům se přidaly i další země jako Itálie, Polsko a Česko.

"Všechno je na dobré cestě," řekl dnes novinářům v Bruselu Scholz s odkazem na své informace z jednání s komisí. Unijní exekutiva tento týden předložila návrh, který má vyjít německým požadavkům vstříc. Itálie, která je s Německem nejhlasitějším zastáncem úprav, však zároveň začala prosazovat, aby se výjimka rozšířila také na biopaliva. Premiérka Giorgia Meloniová při příchodu na summit podotkla, že by se EU neměla zbavovat technologií, díky nimž je automobilový průmysl Itálie a dalších evropských zemí na výši.

"Pokud se připoutáme k technologiím, v nichž mají navrch cizí země, neprospěje to konkurenceschopnosti našeho systému," řekla novinářům. Úpravy pravidel podle premiéra Petra Fialy podporuje i Praha, nebudou však přímým tématem jednání summitu. Předseda slovenské vlády Eduard Heger prohlásil, že chce pozici své země koordinovat se Scholzem.

Syntetická paliva, označovaná často jako e-paliva, jsou vyráběná chemickou cestou bez použití ropy. Zatímco běžný benzin či diesel vzniká rafinací ropy, umělá paliva vznikají chemickou reakcí vodíku a oxidu uhličitého. Pokud je při výrobě využita energie z obnovitelných zdrojů včetně takzvaného zeleného vodíku, je palivo považováno za uhlíkově neutrální.

Řada dalších zemí je však proti úpravám dohodnutého návrhu, který je součástí snahy výrazně omezit emise skleníkových plynů. Několik státníků před summitem řeklo, že na nynější vrcholné schůzce se věci věnovat nehodlají.

"Doufám, že se to v příštích dnech podaří uzavřít v rámci toho původního návrhu," uvedl dnes Rutte, podle něhož se bude téma řešit na jiné úrovni než na setkání lídrů.

Unijní činitelé nevylučují, že se téma přesto během dvoudenního jednání na stůl dostane, možná však pouze při Scholzově separátní schůzce s francouzským prezidentem Emmanuelem Macronem. Zatímco Paříži se německý návrh nelíbí, Berlín zase odmítá francouzskou snahu prosadit jadernou energii mezi ekologické zdroje v několika významných normách projednávaných členskými státy. Obě témata by tak podle některých diplomatů mohla v médiích zastínit oficiální náplň summitu, kterou je další pomoc Ukrajině či podpora unijní ekonomiky.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (18)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SV

Slavomil Vinkler

24.3.2023 07:07
Syntetická paliva vyráběná jen pomocí EE musí být asi 10x dražší, tj. jen pro multimiliardáře.
1 kg nafty nebo benzínu má čistou energii 12 kWh. Při excelentní účinnosti výroby 30% je třeba na 1 kg syntetiky 36 kWh.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

24.3.2023 07:08 Reaguje na Slavomil Vinkler
A to není započítána stavba fabriky na vodík, stavba fabriky na CO2 a stavba fabriky na výrobu systetiky.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

24.3.2023 07:43 Reaguje na Slavomil Vinkler
To je šméčko na lidi co věří politikům. Elektroauto vyjde nakonec levněji, bude již pro multimilionáře.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.3.2023 11:19 Reaguje na Slavomil Vinkler
Celá fve byla taky šméčko na lidi a dnes si to lidé instalují po desetitisících přímo na střechy (což je vždy dražší varianta).
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

24.3.2023 12:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Mají dojem, že když na ně stát z vysoka, tak aspoň něco u sebe, aby si mohli občasnými zdroji posvítit. .
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.3.2023 15:47 Reaguje na Slavomil Vinkler
Nemají. Neznám jediného jedince, na kterého by se stát z vysoka a nedal mu elektřinu.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

24.3.2023 15:52 Reaguje na Pavel Hanzl
Stát rozdává elektřinu? Nejsme v KLDR politruku.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.3.2023 20:51 Reaguje na Jaroslav Studnička
Vy máte el. z KLDR? fakt? Co já se tu ještě nedozvím! Že jste politruk je jasný dávno.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

24.3.2023 23:10 Reaguje na Pavel Hanzl
Chápete psaný text?

Kromě toho, že máte absolutní mrdník v pojmech jako minulost / přítomnost / budoucnost nedokážete rozeznat ani slovesné tvary.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.3.2023 19:54 Reaguje na Jaroslav Studnička
A mosím?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

24.3.2023 09:23 Reaguje na Slavomil Vinkler
A pak je to syntetické palivo v motoru spáleno s 30-40% účinností. To je totální zoufalost. Copak ti politici nemají k ruce jednoduchou a jasnou analýzu?

Ať nechají syntetická paliva pro letectví. Tam to asi jinak nejde.
Odpovědět
PB

Petr Blažek

25.3.2023 15:48 Reaguje na Jiří Svoboda
A co například zemědělství, stavebnictví, armáda nebo záchranné složky. Tam všude potřebujete velké množství energie pro provoz.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.3.2023 11:11 Reaguje na Slavomil Vinkler
Vároba syntetiky je skutečně náročná na elenrgi - především elektřinu.
Dnes to vychází skutečně tragicky, možná tak tragicky, jak fve v roce 2005, kdy vymysleli solární tunel. Jenže vývoj nezastavíš a s novými zdroji elektřiny půjde cena dolů a hlavně brutálně přibydou přetoky, které jsou velmi levné. Navíc se zlevní i samotná výroba a její energetická náročnost, prostě jak dycky. Většina komponentů k fve šla na desetinu původní ceny.
Samozřejmě pálit syntetiku v pístovém motoru bude asi vždy luxus a proto se pojede hlavně na palivových článcích.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.3.2023 11:17
Na syntetiku můžou dojíždět stavební a zemědělské stroje, kamióny a další náklaďáky, které mají dlouhý odpis.
Pokud by se ale konečně oživil tokamak, jako gigantický zdroj elektřiny zalevno, byl by problém syntetiky z velké části vyřešen.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

24.3.2023 12:48 Reaguje na Pavel Hanzl
Ono by stačilo podstavit těch 10 temelínů. Jsou levnější než občasné a to by zbylo i na syntetiku.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.3.2023 15:52 Reaguje na Slavomil Vinkler
Pán bude zcela evidentně z rodu Rotschildů, že?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

24.3.2023 18:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Pán je rýpal. Za oze se vyhodilo již víc než za 3 ks, navíc zisk ČEZU taky není malý.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.3.2023 20:59 Reaguje na Slavomil Vinkler
Na naše budování OZE by se asi dal použít nejlépe ten Brežněvův výrok: "chtěli jsme to udělat co nejlépe, ale dopadlo to jak dycky".
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist