Radek Janoušek "> 29. září – Mezinárodní den osvěty o potravinových ztrátách a snižování plýtvání - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/29.zari-mezinarodni-den-osvety-o-potravinovych-ztratach-a-snizovani-plytvani
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Ukliďme Česko z.s.: 29. září – Mezinárodní den osvěty o potravinových ztrátách a snižování plýtvání

27. září 2023 | Ukliďme Česko z.s.
Autor: Radek Janoušek, tel: 777 176 675
Mezinárodní den informovanosti o potravinových ztrátách a plýtvání (vyhlášený OSN v roce 2019) je příležitostí vyzvat k akci jak veřejný sektor (národní nebo místní orgány), tak soukromý sektor (podniky a jednotlivce) a také stanovit priority těchto akcí. Pokročit s inovacemi s cílem snížit ztráty a plýtvání potravinami a budovat lepší a odolnější potravinové systémy.

Patronem letošního Mezinárodního dne osvěty o potravinových ztrátách a snižování plýtvání projektu www.EKOkalendar.cz je společnost Unilever, jeden z největších světových výrobců potravin a výrobků pro péči o tělo a domácnost. Hlavní hodnotou je udržitelné a zodpovědné podnikání – od pěstování a nákupu surovin, přes výrobu po dodání zboží do prodejen až po samotné nakládání s obaly. Zásadní je podpora inovací a výzkumu jako hlavního motoru udržitelnosti.

Až třetina světové produkce potravin končí každoročně nevyužita na skládkách. Ukládání odpadů na nich je podstatným přispěvatelem skleníkových plynů, a to nejen oxidu uhličitého, ale i metanu. Ekologie, stejně jako samotné plýtvání potravinami při několika set milionech hladovějících obyvatel planety nutí společnosti k zavádění preventivních kroků proti bezúčelnému plýtvání.

Společnost Unilever dlouhodobě pracuje na omezení plýtvání potravinami a edukaci o tomto tématu, přičemž uvědoměle cílí na snížení produkce odpadu ve všech stupních výroby zboží svých značek. Zavázali jsme se, že do roku 2025 (oproti 2020) snížíme plýtvání potravinami na polovinu v našich globálních provozech od výroby až po prodejny. Každoročně o našem pokroku transparentně informujeme (od 2020 každoročně zveřejňujeme množství našeho potravinového odpadu v rámci operativy – továrny, logistická a distribuční centra až po dodání k našim obchodním partnerům, tedy o pokroku k našemu závazku snížit náš potravinový odpad o polovinu do 2025). Odpad z výroby především zahrnuje nevyužité suroviny vznikající při zpracování a také přebytky před expirací, které už nelze prodat. Pokročilá práce s daty a jejich analýza sofistikovanými programy, aplikace pro gastronomické podniky k výpočtu potřebných surovin i samotné šíření osvěty o plýtvání potravinami pomáhá jako aktivní prevence vzniku odpadů ve výrobních a zpracovatelských závodech. Například prostřednictvím značky Hellmann´s upozorňuje společnost Unilever již pátým rokem na fenomén lednicové slepoty a buduje povědomí o plýtvání potravinami v České republice.

Nejlepší odpad je ale vždy ten, který nevznikne. Proto Unilever zavedl strategii pro nakládání s odpadem a předcházení tvorby potravinového odpadu ve výrobě. Moderní procesy výroby jsou nastaveny tak, aby využívaly suroviny efektivněji a případné odpady se stále zpracovávaly jiným způsobem napříč závodem. U potravin se přímo nabízí například použití zbytků jako krmiva pro zvířata, kompostování či produkce bioplynu pro energetickou soběstačnost závodů udržitelnou cestou. Nevyužité potravinové suroviny tedy končí na skládkách jen v minimu případů se snahou darování na dobročinné účely. Těmito kroky se snaží inspirovat i konečné spotřebitele k zamezení plýtvání u sebe doma.

Veškeré zboží, u kterého je garantována zdravotní bezpečnost i po lhůtě spotřeby společnost daruje na lokální potravinové banky a charity. Nejen potraviny, ale i čistící a kosmetické zboží. Dlouhodobě tak Unilever spolupracuje například s Federací potravinových bank, které v minulém roce věnoval 103,6 tun potravin a dalšími charitami, jako např. Fond Veroniky Kašákové, organizací Klokánek nebo Zachraň jídlo apod. Právě možnosti darování potravin a drogistického zboží mohou být cestou jak zamezit plýtvání a zároveň podpořit potřebné.

Už nyní se Unileveru díky správně nastaveným zodpovědným strategiím podařilo snížit počet neprodejných potravin meziročně o 33 %.

Nejen Den proti plýtvání…

Dalších více než 240 dnů a svátků týkajících-se životního prostředí, včetně podrobnějších informací o nich, najdete v EKOkalendáři spolku Ukliďme Česko. A jako bonus i 365 EKOtipů na každý den... Tištěný EKOkalendár pro rok 2024 pak lze zakoupit na Fan-Shopu spolku Ukliďme Česko.
Radek Janoušek, tel: 777 176 675
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist