Tiskové zprávy
Koalice Nádraží v centru: Cenzura: městská firma poškozuje komunikační kampaň Nádraží v centru
Občanská koalice Nádraží v centru chtěla dnes oficiálně odstartovat svoji podzimní komunikační kampaň. Namísto toho se musí pár hodin před plánovaným zahájením potýkat s cenzurou. Dopravní podnik města Brna odmítl vyvěsit v městských tramvajích připravené plakáty. Poskytnuté odůvodnění je důkazem diskriminace na základě názoru.
V pondělí 28. srpna uzavřela reklamní agentura Aňo agency, zastupující koalici Nádraží v centru, smlouvu o umístění 300 ks reklamních plakátů A3 ve vozech MHD s reklamní společností SNIP & CO. Letáky s kampaní koalice se měly v tramvajích, autobusech a trolejbusech postupně objevit během dneška až neděle. Ve středu odpoledne však agentura SNIP & CO odmítla s odkazem na zamítavé stanovisko Dopravního podniku města Brna (DPMB) začít plnit dohodnutou smlouvu. Ředitel agentury SNIP & CO Jiří Morávek zaslal po vedoucí obchodního oddělení Martě Mudrákové citaci oficiálního postoje DPMB: „Dopravní podnik města Brna, a.s. je vůči svému akcionáři loajální a ani za úplatu nebude propagovat názory, které jsou v rozporu se záměry statutárního města Brna.“ Stoprocentním vlastníkem DPMB je právě město Brno, valnou hromadou společnosti tvoří Rada města Brna. Stejného odůvodnění se dostalo také přímo dvěma členům koalice – Hnutí DUHA a ZO ČSOP Veronica, kteří si sjednali vyvěšení po 100 ks plakátů.
Odmítnutím splnit již uzavřenou smlouvu vznikla koalici Nádraží v centru škoda ve výši 141 000 Kč. Výroba 500 ks plakátů se třemi motivy stála 29 000 Kč, cena jejich vyvěšení dle ceníku SNIP & CO činí cca 112 000 Kč. Z důvodu monopolního postavení DPMB na trhu reklamy ve vozech hromadné dopravy nelze výpadek v kampani nijak nahradit.
Občanská koalice Nádraží v centru považuje postoj městské firmy za nezákonný hned z několika důvodů:
1/ Rozhodnutí orgánů DPMB vykazuje charakteristiku diskriminace na základě názoru a omezování svobody slova. Firma hospodařící s veřejným majetkem nemůže v právním státě odpírat možnost propagovat názor, který není v rozporu s žádným zákonem. Takový postup lze bez pochyby označit za cenzuru.
2/ Dopravní podnik svým rozhodnutí pravděpodobně zneužil svého monopolního postavení na trhu s reklamou v prostředcích MHD a dopustil se tím porušení pravidel hospodářské soutěže.
3/ Pravděpodobně došlo také k porušení obchodního zákoníku, neboť zprostředkovatel reklamy odmítl realizovat již přijatou objednávku. Navíc s nepřípustným odůvodněním, neboť obsah komunikační kampaně nijak neporušoval zákony ČR.
Svatopluk Bartík z koalice Nádraží v centru k tomu říká: „Je neuvěřitelné, že zatímco reklama s náborem internetových prostitutek vedení DPMB nevadí a tvrdí, že proti ní nemůže zasáhnout, v případě oponentů radnice přijala urychleně opatření. Po zamezení přístupu informací a názorů koalice Nádraží v centru do radničního zpravodaje jde o další porušení zásad demokracie ze strany města. Vedení DPMB je totiž přímo delegováno Radou města Brna. Očekávám, že rada okamžitě sjedná nápravu. “
Martin Ander, ředitel Hnutí DUHA dodává: „Když před dvěma lety odmítlo vedení města respektovat názor 67 440 občanů v referendu, zdálo se, že větší ostudu již Brnu způsobit nelze. Události kolem cenzury komunikační kampaně za modernizaci nádraží v centru však ukazují, že se lze zajít i dál.“
Bližší informace a kontakty:
* Martin Ander, ředitel Hnutí DUHA, tel: 732 565 042
* Svatopluk Bartík, mediální koordinátor koalice, tel: 776 706 868.
* Mgr. Radek Pokorný, advokát se specializací na reklamu a soutěžní právo, tel.: 602 311 116
* Mgr. Oldřich Kužílek, poradce pro otevřenost veřejné správy, tel.: 222 540 978
* Ing. Jiří Štefl, jednatel reklamní agentury Aňo agency, tel.: 603 464 585
* Petr Zbytek, předseda představenstva DPMB, e-mail: zbytek.petr@brno.cz, tel.: 543 171 111 (spojovatelka DPMB)
* Ing. Bedřich Prokeš, generální ředitel DPMB, tel.: 543 171 111 (spojovatelka DPMB)
V pondělí 28. srpna uzavřela reklamní agentura Aňo agency, zastupující koalici Nádraží v centru, smlouvu o umístění 300 ks reklamních plakátů A3 ve vozech MHD s reklamní společností SNIP & CO. Letáky s kampaní koalice se měly v tramvajích, autobusech a trolejbusech postupně objevit během dneška až neděle. Ve středu odpoledne však agentura SNIP & CO odmítla s odkazem na zamítavé stanovisko Dopravního podniku města Brna (DPMB) začít plnit dohodnutou smlouvu. Ředitel agentury SNIP & CO Jiří Morávek zaslal po vedoucí obchodního oddělení Martě Mudrákové citaci oficiálního postoje DPMB: „Dopravní podnik města Brna, a.s. je vůči svému akcionáři loajální a ani za úplatu nebude propagovat názory, které jsou v rozporu se záměry statutárního města Brna.“ Stoprocentním vlastníkem DPMB je právě město Brno, valnou hromadou společnosti tvoří Rada města Brna. Stejného odůvodnění se dostalo také přímo dvěma členům koalice – Hnutí DUHA a ZO ČSOP Veronica, kteří si sjednali vyvěšení po 100 ks plakátů.
Odmítnutím splnit již uzavřenou smlouvu vznikla koalici Nádraží v centru škoda ve výši 141 000 Kč. Výroba 500 ks plakátů se třemi motivy stála 29 000 Kč, cena jejich vyvěšení dle ceníku SNIP & CO činí cca 112 000 Kč. Z důvodu monopolního postavení DPMB na trhu reklamy ve vozech hromadné dopravy nelze výpadek v kampani nijak nahradit.
Občanská koalice Nádraží v centru považuje postoj městské firmy za nezákonný hned z několika důvodů:
1/ Rozhodnutí orgánů DPMB vykazuje charakteristiku diskriminace na základě názoru a omezování svobody slova. Firma hospodařící s veřejným majetkem nemůže v právním státě odpírat možnost propagovat názor, který není v rozporu s žádným zákonem. Takový postup lze bez pochyby označit za cenzuru.
2/ Dopravní podnik svým rozhodnutí pravděpodobně zneužil svého monopolního postavení na trhu s reklamou v prostředcích MHD a dopustil se tím porušení pravidel hospodářské soutěže.
3/ Pravděpodobně došlo také k porušení obchodního zákoníku, neboť zprostředkovatel reklamy odmítl realizovat již přijatou objednávku. Navíc s nepřípustným odůvodněním, neboť obsah komunikační kampaně nijak neporušoval zákony ČR.
Svatopluk Bartík z koalice Nádraží v centru k tomu říká: „Je neuvěřitelné, že zatímco reklama s náborem internetových prostitutek vedení DPMB nevadí a tvrdí, že proti ní nemůže zasáhnout, v případě oponentů radnice přijala urychleně opatření. Po zamezení přístupu informací a názorů koalice Nádraží v centru do radničního zpravodaje jde o další porušení zásad demokracie ze strany města. Vedení DPMB je totiž přímo delegováno Radou města Brna. Očekávám, že rada okamžitě sjedná nápravu. “
Martin Ander, ředitel Hnutí DUHA dodává: „Když před dvěma lety odmítlo vedení města respektovat názor 67 440 občanů v referendu, zdálo se, že větší ostudu již Brnu způsobit nelze. Události kolem cenzury komunikační kampaně za modernizaci nádraží v centru však ukazují, že se lze zajít i dál.“
Bližší informace a kontakty:
* Martin Ander, ředitel Hnutí DUHA, tel: 732 565 042
* Svatopluk Bartík, mediální koordinátor koalice, tel: 776 706 868.
* Mgr. Radek Pokorný, advokát se specializací na reklamu a soutěžní právo, tel.: 602 311 116
* Mgr. Oldřich Kužílek, poradce pro otevřenost veřejné správy, tel.: 222 540 978
* Ing. Jiří Štefl, jednatel reklamní agentury Aňo agency, tel.: 603 464 585
* Petr Zbytek, předseda představenstva DPMB, e-mail: zbytek.petr@brno.cz, tel.: 543 171 111 (spojovatelka DPMB)
* Ing. Bedřich Prokeš, generální ředitel DPMB, tel.: 543 171 111 (spojovatelka DPMB)
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




