Tiskové zprávy
EPS: Česká republika nezajišťuje dostatečné prostředky ochrany spotřebitele podle evropských standardů
Právníci programu GARDE – Globální odpovědnost ze sdružení Ekologický právní servis zpracovali na základě zadání Sdružení obrany spotřebitelů studii naplňování politiky Evropské unie týkající se mimosoudního řešení spotřebitelských sporů v České republice. Vytvoření mechanismů mimosoudního řešení spotřebitelských sporů bylo deklarováno jako politická priorita Evropské unie a nezbytný předpoklad vymahatelnosti spotřebitelské legislativy.
Právníci programu GARDE – Globální odpovědnost(1) ze sdružení Ekologický právní servis zpracovali na základě zadání Sdružení obrany spotřebitelů studii naplňování politiky Evropské unie týkající se mimosoudního řešení spotřebitelských sporů v České republice. Vytvoření mechanismů mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, bylo deklarováno jako politická priorita Evropské unie a nezbytný předpoklad vymahatelnosti spotřebitelské legislativy. Ze studie vyplývá celková absence adekvátních prostředků ochrany spotřebitele tohoto druhu v České republice a skutečnost, že stát(2) doposud v této oblasti nepodnikl žádné relevantní kroky. Studie byla elektronickou cestou poskytnuta poslancům a senátorům České republiky.
Evropská unie vyzvala členské státy k vytvoření a podporování mechanismů mimosoudního řešení spotřebitelských sporů. Evropská komise v tomto ohledu stanovila principy, kterým by tyto mechanismy měly být podřízeny.(3) Tyto principy stanovují požadavky na nestrannost a transparentnost rozhodujících orgánů a rychlost a nezpoplatněnost řízení. Českou republikou však nebyly ohlášeny do celoevropské databáze žádné obdobné orgány, a to v důsledku skutečnosti, že žádné, vyjma institutu finančního arbitra(4), neexistují. Ani tento institut se však z nejasných důvodů nevyskytuje v seznamu notifikovaných orgánů.
Naopak český legislativní rámec umožňuje pro spotřebitelské spory využití běžného rozhodčího řízení, které nesplňuje většinu z principů stanovených Komisí. V důsledku tak může být a bývá tento institut zneužíván k zamezení možnosti spotřebitelů domoci se právní ochrany.
V Evropě existující systémy mimosoudního řešení spotřebitelských sporů mají podobu mediačních orgánů (odpovědný orgán zprostředkovává smírné urovnání sporu a jeho konečný názor není pro strany závazný), úřadů na ochranu spotřebitele nebo ombudsmanů (odpovědný orgán disponuje oprávněními vůči podnikatelům) nebo specializovaných spotřebitelských arbitráží (rozhodnutí odpovědného orgánu je závazné pro obě strany a nahrazuje soudní rozhodnutí). Systémy mimosoudního řešení sporů mohou být zřízeny a provozovány jak ze státní, tak ze soukromé, nejčastěji podnikatelské, iniciativy. Ve většině „starých“ členských států existuje kombinace těchto systémů rozčleněných dle sektorů trhu, zatímco ve státech jižní, severní a východní Evropy byly vytvořeny ze státní iniciativy systémy s širokou působností. Právník programu GARDE Ekologického právního servisu Filip Gregor k tomu dodává: „Na rozdíl od většiny států Evropské unie Česká republika doposud ignoruje připravený evropský rámec i skutečnost, že neexistuje rychlý a účinný prostředek, kterým by se mohli čeští spotřebitelé domoci svých práv. V důsledku toho řada spotřebitelských práv existuje v České republice spíše na papíře.“
Vypracování studie bylo finančně podpořeno programem Evropské Unie „Transition Facility“ spravovaného Nadací rozvoje občanské společnosti. Studie je k dispozici ve formátu .pdf na adrese: http://www.responsibility.cz/fileadmin/downloads/Alternativni_reseni_spotrebitelskych_sporu_v_ES_final_edit.pdf
Kontakt:
Filip Gregor, mobil: 775 154 083
Program GARDE - Globální odpovědnost
Ekologický právní servis
Dvořákova 13, 602 00 Brno
tel: +420 545 575 229, fax: +420 542 213 373
e-mail: brno@eps.cz
URL: http://www.responsibility.cz, http://www.eps.cz, http://www.sedlakjan.cz
Ivana Picková, tisková mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů
tel: +420 224 239 940
mobil: +420 604 956 114
Poznámky:
(1)GARDE – Globální odpovědnost je programem nevládní organizace Ekologický právní servis. Hlavním tématem GARDE je odpovědnost nadnárodních korporací, kterou prosazuje především formou tzv. strategické litigace. GARDE se věnuje ochraně lidských práv a životního prostředí, ochraně práv spotřebitelů a diskriminaci v pracovněprávních vztazích v souvislosti s aktivitami nadnárodních společností.
(2)Odpovědným orgánem v oblasti ochrany spotřebitele je Ministerstvo průmyslu a obchodu.
(3)Viz Doporučení Komise 98/257/ES o zásadách pro orgány příslušné pro mimosoudní urovnávání sporů, a Doporučení Komise 2001/310/ES o zásadách, jež se týkají mimosoudních orgánů při konsensuálním řešení spotřebitelských sporů
(4) Pravomoce finančního arbitra jsou omezeny na úzkou skupinu sporů, jmenovitě mezi bankovními institucemi a jejich klienty v rámci převodu peněžních prostředků a mezi osobami, které vydávají elektronické platební prostředky, a uživateli těchto prostředků. Finanční arbitr byl zřízen z. č. 229/2002, o finančním arbitrovi. Zákon představuje transpozici požadavku směrnice 97/5/ES, o přeshraničních převodech, na zabezpečení „účinných postupů k vyřizování stížností a zjednání nápravy při řešení sporů“ při přeshraničních převodech finančních prostředků.
Právníci programu GARDE – Globální odpovědnost(1) ze sdružení Ekologický právní servis zpracovali na základě zadání Sdružení obrany spotřebitelů studii naplňování politiky Evropské unie týkající se mimosoudního řešení spotřebitelských sporů v České republice. Vytvoření mechanismů mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, bylo deklarováno jako politická priorita Evropské unie a nezbytný předpoklad vymahatelnosti spotřebitelské legislativy. Ze studie vyplývá celková absence adekvátních prostředků ochrany spotřebitele tohoto druhu v České republice a skutečnost, že stát(2) doposud v této oblasti nepodnikl žádné relevantní kroky. Studie byla elektronickou cestou poskytnuta poslancům a senátorům České republiky.
Evropská unie vyzvala členské státy k vytvoření a podporování mechanismů mimosoudního řešení spotřebitelských sporů. Evropská komise v tomto ohledu stanovila principy, kterým by tyto mechanismy měly být podřízeny.(3) Tyto principy stanovují požadavky na nestrannost a transparentnost rozhodujících orgánů a rychlost a nezpoplatněnost řízení. Českou republikou však nebyly ohlášeny do celoevropské databáze žádné obdobné orgány, a to v důsledku skutečnosti, že žádné, vyjma institutu finančního arbitra(4), neexistují. Ani tento institut se však z nejasných důvodů nevyskytuje v seznamu notifikovaných orgánů.
Naopak český legislativní rámec umožňuje pro spotřebitelské spory využití běžného rozhodčího řízení, které nesplňuje většinu z principů stanovených Komisí. V důsledku tak může být a bývá tento institut zneužíván k zamezení možnosti spotřebitelů domoci se právní ochrany.
V Evropě existující systémy mimosoudního řešení spotřebitelských sporů mají podobu mediačních orgánů (odpovědný orgán zprostředkovává smírné urovnání sporu a jeho konečný názor není pro strany závazný), úřadů na ochranu spotřebitele nebo ombudsmanů (odpovědný orgán disponuje oprávněními vůči podnikatelům) nebo specializovaných spotřebitelských arbitráží (rozhodnutí odpovědného orgánu je závazné pro obě strany a nahrazuje soudní rozhodnutí). Systémy mimosoudního řešení sporů mohou být zřízeny a provozovány jak ze státní, tak ze soukromé, nejčastěji podnikatelské, iniciativy. Ve většině „starých“ členských států existuje kombinace těchto systémů rozčleněných dle sektorů trhu, zatímco ve státech jižní, severní a východní Evropy byly vytvořeny ze státní iniciativy systémy s širokou působností. Právník programu GARDE Ekologického právního servisu Filip Gregor k tomu dodává: „Na rozdíl od většiny států Evropské unie Česká republika doposud ignoruje připravený evropský rámec i skutečnost, že neexistuje rychlý a účinný prostředek, kterým by se mohli čeští spotřebitelé domoci svých práv. V důsledku toho řada spotřebitelských práv existuje v České republice spíše na papíře.“
Vypracování studie bylo finančně podpořeno programem Evropské Unie „Transition Facility“ spravovaného Nadací rozvoje občanské společnosti. Studie je k dispozici ve formátu .pdf na adrese: http://www.responsibility.cz/fileadmin/downloads/Alternativni_reseni_spotrebitelskych_sporu_v_ES_final_edit.pdf
Kontakt:
Filip Gregor, mobil: 775 154 083
Program GARDE - Globální odpovědnost
Ekologický právní servis
Dvořákova 13, 602 00 Brno
tel: +420 545 575 229, fax: +420 542 213 373
e-mail: brno@eps.cz
URL: http://www.responsibility.cz, http://www.eps.cz, http://www.sedlakjan.cz
Ivana Picková, tisková mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů
tel: +420 224 239 940
mobil: +420 604 956 114
Poznámky:
(1)GARDE – Globální odpovědnost je programem nevládní organizace Ekologický právní servis. Hlavním tématem GARDE je odpovědnost nadnárodních korporací, kterou prosazuje především formou tzv. strategické litigace. GARDE se věnuje ochraně lidských práv a životního prostředí, ochraně práv spotřebitelů a diskriminaci v pracovněprávních vztazích v souvislosti s aktivitami nadnárodních společností.
(2)Odpovědným orgánem v oblasti ochrany spotřebitele je Ministerstvo průmyslu a obchodu.
(3)Viz Doporučení Komise 98/257/ES o zásadách pro orgány příslušné pro mimosoudní urovnávání sporů, a Doporučení Komise 2001/310/ES o zásadách, jež se týkají mimosoudních orgánů při konsensuálním řešení spotřebitelských sporů
(4) Pravomoce finančního arbitra jsou omezeny na úzkou skupinu sporů, jmenovitě mezi bankovními institucemi a jejich klienty v rámci převodu peněžních prostředků a mezi osobami, které vydávají elektronické platební prostředky, a uživateli těchto prostředků. Finanční arbitr byl zřízen z. č. 229/2002, o finančním arbitrovi. Zákon představuje transpozici požadavku směrnice 97/5/ES, o přeshraničních převodech, na zabezpečení „účinných postupů k vyřizování stížností a zjednání nápravy při řešení sporů“ při přeshraničních převodech finančních prostředků.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




