Tiskové zprávy
Děti Země: České středohoří ochrání pouze dálnice v dlouhém tunelu
„Dostavbu dálnice D8 akceptujeme, nikoliv však bez tunelu,“ prohlašují Děti Země
Dětí Země s dalšími devíti ekologickými organizacemi se domnívají, že má-li být dálnice D8 přes CHKO České středohoří dobudována, nelze souhlasit s předloženou povrchovou trasou, která závažně narušuje krajinný ráz a zahrnuje jen dva krátké tunely dlouhé ani ne kilometr. V tzv. Litoměřické výzvě ze 17. ledna proto apelují na státní orgány a instituce, aby zahájily jednání o změně trasy dálnice, která bude mít mnohem delší tunel, nebude procházet žádnou obcí a nebude zasahovat do tolika biotopů zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů.
„Po personálních změnách na ministerstvu životního prostředí a na Ředitelství silnic a dálnic je podle nás daleko větší prostor k zahájení seriózního jednání o změně trasy ve prospěch dlouhého tunelu. Díky němu může být dálnice skutečně ekologická,“ prohlásil Miroslav Patrik z Dětí Země.
Opačný, konfrontační, přístup k řešení problému výstavby dálnice však představuje nedělní usnesení ústecké ČSSD, které zavázalo poslance Hojdara a Laštůvku prosadit v Poslanecké sněmovně speciální zákon o dálnici D8.
„I když neznám přesné záměry předkladatelů tohoto zákona, domnívám se, že podobně jako u zákona o dálničním obchvatu Plzně půjde jednoznačně o narušení rovnováhy mezi výkonnou a zákonodárnou mocí,“ komentuje situaci právník Pavel Doucha z Ekologického právního servisu, který ekologické organizace právně zastupuje.
A dále dodává: „Parlament by si tak opět přisvojil roli exekutivy, když by se chystal zákonem rozhodnout o jednotlivosti, jako je povolení konkrétní dálnice. Bude-li tento zákon přijat, je zjevné, že povolení dálnice je pouze politickým rozhodnutím, které má málo společného se snahou o dodržení příslušných zákonů.“
Podle podkladů pro územní řízení je rok dostavby dálnice 2005 již nereálný a ani speciální zákon termín příliš neovlivní. Proto by podle Dětí Země mělo časové hledisko ustoupit ekologickému. Pokud by byl vybudován tunel délky alespoň 3,35 km, tak by se doba výstavby posunula asi o tři až čtyři roky na rok 2010 a cena by se zvýšila o jen dvacet procent na téměř devět a půl miliardy korun.
Patrik také upozornil, že Děti Země zvažují podat návrh na zrušení výjimky, kterou Kužvartovo ministerstvo v roce 2000 povolilo, protože odborný posudek o vlivu dálnice na krajinu Českého středohoří prokázal, že je v zájmu ochrany přírody výjimku změnit nebo zrušit ve prospěch tunelové varianty.
Příloha k tiskové zprávě Dětí Země z 22. ledna 2003:
=====================================
Litoměřická výzva ekologických organizací ze dne 17. ledna 2003 k situaci ve výstavbě dálnice D8 přes CHKO České středohoří
=====================================
Účastníci setkání dne 17. 1. 2003 v Litoměřicích projednali aktuální situaci ve výstavbě dálnice D8 přes Chráněnou krajinnou oblast České středohoří. Konstatují silné znepokojení skutečnosti, že se stále připravuje varianta, která prokazatelně poškodí unikátní krajinný ráz a přírodu tohoto území.
Signatáři této výzvy se shodli na následujícím stanovisku:
1) Ačkoliv nesouhlasíme s výstavbou dálnic v chráněných území, chápeme za současného stavu nutnost vybudovat kapacitní silniční spojení mezi Prahou, Ústím nad Labem a Drážďany přes CHKO České středohoří.
2) Předložená povrchová trasa dálnice však výrazným způsobem poškozuje zájmy ochrany přírody a krajiny, a proto je zcela nepřijatelná.
3) Protože příprava výstavby dálnice nadále probíhá v příkrém rozporu se zákonem, považujeme za zcela legitimní využít všech dostupných právních prostředků, na národní i mezinárodní úrovni, kterými se zjedná náprava tohoto stavu.
4) Výstavba dálnice v předložené povrchové trase přes CHKO České středohoří je závažným precedentem, který významně snižuje úroveň ochrany přírody v České republice.
Z těchto důvodů vyzýváme kompetentní orgány a instituce, aby začaly urychleně jednat o změně trasy dálnice D8 v CHKO České středohoří.
Signatáři této výzvy se dále shodli na níže uvedených minimálních předpokladech, které by měla nová trasa dálnice D8 splňovat, má-li procházet chráněným územím. V případě jejich naplnění jsou připraveni stavbu dálnice akceptovat:
a) většina území CHKO musí být ochráněna trasováním dálnice v tunelu,
b) nová trasa se vyhne všem obcím, včetně Vchynic,
c) nová trasa nenaruší celistvost jádrové oblasti Evropské ekologické sítě EECONET,
d) nová trasa nebude, na rozdíl od trasy stávající, negativně ovlivňovat krajinný ráz,
e) nová trasa nebude v tak velké míře zasahovat do biotopů zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů.
Signatáři Litoměřické výzvy ze dne 17. ledna 2003:
1) Děti Země – RNDr. Miroslav Patrik
2) Ekologický právní servis – Mgr. Pavel Doucha
3) Hnutí DUHA – Mgr. Pavel Přibyl
4) Občanské sdružení k. ú. Boreč – Vladimír Kmoch
5) Poutníci Českého středohoří – Jana Haasová
6) Společnost ochránců životního prostředí – Lubomír Studnička
7) Sdružení pro přírodu – Lenka Dvořáková
8) Společnost přátel města Duchcova – Mgr. Věra Bartošková
9) ZO ČSOP Lovosice – Roderick Slavík
10) ZO ČSOP Teplice – Ing. Jiří Rous
Za správnost ručí: Mgr. Pavel Doucha
Dětí Země s dalšími devíti ekologickými organizacemi se domnívají, že má-li být dálnice D8 přes CHKO České středohoří dobudována, nelze souhlasit s předloženou povrchovou trasou, která závažně narušuje krajinný ráz a zahrnuje jen dva krátké tunely dlouhé ani ne kilometr. V tzv. Litoměřické výzvě ze 17. ledna proto apelují na státní orgány a instituce, aby zahájily jednání o změně trasy dálnice, která bude mít mnohem delší tunel, nebude procházet žádnou obcí a nebude zasahovat do tolika biotopů zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů.
„Po personálních změnách na ministerstvu životního prostředí a na Ředitelství silnic a dálnic je podle nás daleko větší prostor k zahájení seriózního jednání o změně trasy ve prospěch dlouhého tunelu. Díky němu může být dálnice skutečně ekologická,“ prohlásil Miroslav Patrik z Dětí Země.
Opačný, konfrontační, přístup k řešení problému výstavby dálnice však představuje nedělní usnesení ústecké ČSSD, které zavázalo poslance Hojdara a Laštůvku prosadit v Poslanecké sněmovně speciální zákon o dálnici D8.
„I když neznám přesné záměry předkladatelů tohoto zákona, domnívám se, že podobně jako u zákona o dálničním obchvatu Plzně půjde jednoznačně o narušení rovnováhy mezi výkonnou a zákonodárnou mocí,“ komentuje situaci právník Pavel Doucha z Ekologického právního servisu, který ekologické organizace právně zastupuje.
A dále dodává: „Parlament by si tak opět přisvojil roli exekutivy, když by se chystal zákonem rozhodnout o jednotlivosti, jako je povolení konkrétní dálnice. Bude-li tento zákon přijat, je zjevné, že povolení dálnice je pouze politickým rozhodnutím, které má málo společného se snahou o dodržení příslušných zákonů.“
Podle podkladů pro územní řízení je rok dostavby dálnice 2005 již nereálný a ani speciální zákon termín příliš neovlivní. Proto by podle Dětí Země mělo časové hledisko ustoupit ekologickému. Pokud by byl vybudován tunel délky alespoň 3,35 km, tak by se doba výstavby posunula asi o tři až čtyři roky na rok 2010 a cena by se zvýšila o jen dvacet procent na téměř devět a půl miliardy korun.
Patrik také upozornil, že Děti Země zvažují podat návrh na zrušení výjimky, kterou Kužvartovo ministerstvo v roce 2000 povolilo, protože odborný posudek o vlivu dálnice na krajinu Českého středohoří prokázal, že je v zájmu ochrany přírody výjimku změnit nebo zrušit ve prospěch tunelové varianty.
Příloha k tiskové zprávě Dětí Země z 22. ledna 2003:
=====================================
Litoměřická výzva ekologických organizací ze dne 17. ledna 2003 k situaci ve výstavbě dálnice D8 přes CHKO České středohoří
=====================================
Účastníci setkání dne 17. 1. 2003 v Litoměřicích projednali aktuální situaci ve výstavbě dálnice D8 přes Chráněnou krajinnou oblast České středohoří. Konstatují silné znepokojení skutečnosti, že se stále připravuje varianta, která prokazatelně poškodí unikátní krajinný ráz a přírodu tohoto území.
Signatáři této výzvy se shodli na následujícím stanovisku:
1) Ačkoliv nesouhlasíme s výstavbou dálnic v chráněných území, chápeme za současného stavu nutnost vybudovat kapacitní silniční spojení mezi Prahou, Ústím nad Labem a Drážďany přes CHKO České středohoří.
2) Předložená povrchová trasa dálnice však výrazným způsobem poškozuje zájmy ochrany přírody a krajiny, a proto je zcela nepřijatelná.
3) Protože příprava výstavby dálnice nadále probíhá v příkrém rozporu se zákonem, považujeme za zcela legitimní využít všech dostupných právních prostředků, na národní i mezinárodní úrovni, kterými se zjedná náprava tohoto stavu.
4) Výstavba dálnice v předložené povrchové trase přes CHKO České středohoří je závažným precedentem, který významně snižuje úroveň ochrany přírody v České republice.
Z těchto důvodů vyzýváme kompetentní orgány a instituce, aby začaly urychleně jednat o změně trasy dálnice D8 v CHKO České středohoří.
Signatáři této výzvy se dále shodli na níže uvedených minimálních předpokladech, které by měla nová trasa dálnice D8 splňovat, má-li procházet chráněným územím. V případě jejich naplnění jsou připraveni stavbu dálnice akceptovat:
a) většina území CHKO musí být ochráněna trasováním dálnice v tunelu,
b) nová trasa se vyhne všem obcím, včetně Vchynic,
c) nová trasa nenaruší celistvost jádrové oblasti Evropské ekologické sítě EECONET,
d) nová trasa nebude, na rozdíl od trasy stávající, negativně ovlivňovat krajinný ráz,
e) nová trasa nebude v tak velké míře zasahovat do biotopů zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů.
Signatáři Litoměřické výzvy ze dne 17. ledna 2003:
1) Děti Země – RNDr. Miroslav Patrik
2) Ekologický právní servis – Mgr. Pavel Doucha
3) Hnutí DUHA – Mgr. Pavel Přibyl
4) Občanské sdružení k. ú. Boreč – Vladimír Kmoch
5) Poutníci Českého středohoří – Jana Haasová
6) Společnost ochránců životního prostředí – Lubomír Studnička
7) Sdružení pro přírodu – Lenka Dvořáková
8) Společnost přátel města Duchcova – Mgr. Věra Bartošková
9) ZO ČSOP Lovosice – Roderick Slavík
10) ZO ČSOP Teplice – Ing. Jiří Rous
Za správnost ručí: Mgr. Pavel Doucha
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk