Tiskové zprávy
Sdružení obrany spotřebitelů ČR / GARDE-EPS : Cestovní kanceláře při účtování dodatečných poplatků také porušují zákon
GARDE-EPS a SOS se po leteckých společnostech zaměřilo v problematice protiprávního účtování dodatečných poplatků na cestovní kanceláře.Právníci programu GARDE Ekologického právního servisu (EPS) a Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) včera vyzvali největší cestovní kanceláře v České republice ke zdržení se protiprávního jednání.
Cestovní kanceláře si obdobně jako letecké společnosti přiúčtovávají k ceně zájezdů dodatečné poplatky. Tuto praxi považují právníci GARDE-EPS i SOS za rozpornou s předpisy na ochranu spotřebitele, právní úpravou ochrany soutěže i evropskou legislativou. Dodatečné poplatky vyčleněné z vlastní ceny zájezdu tvoří u oslovených cestovních kanceláří v průměru 30 % celkové ceny. Do těchto poplatků spadají tzv. bezpečnostní taxy, palivové příplatky, letištní taxy, povinné pojištění zařízené cestovní kanceláří, tzv. místní poplatky nebo bakšišné (poplatek k uhrazení tzv. bakšiše v arabských zemích). České cestovní kanceláře jsou tímto přístupem v Evropě ojedinělé, protože zahraniční cestovní kanceláře reflektovaly evropskou legislativu (zejména směrnici 90/314/EHS o souborných službách pro cesty, pobyty a zájezdy) a od začátku 90. let uvádějí cenu svých zájezdů v kompletní podobě. Dochází tak na úkor spotřebitelů k nespravedlivému zvýhodňování českých cestovních kanceláří, které nabízejí své zájezdy za nekompletní ceny.
Na základě právní analýzy GARDE-EPS a SOS vyzvalo ke zdržení se protiprávního jednání následující společnosti: Fischer, Čedok, Exim Tours, Sunny Days, Student Agency, Shenko‘s a Alexandria. Podobně jako v případě leteckých společností právníci GARDE-EPS i SOS doufají, že změna přístupu klíčových subjektů na trhu povede k dominovému efektu a k nápravě situace v celém sektoru.
„Výzva cestovním kancelářím je dalším krokem v kampani SOS a GARDE-EPS proti nekalým a klamavým praktikám podnikatelů. Minulý týden jsme v souvislosti s obdobnou praxí vyzvali ČSA, Smartwings a SkyEurope, největší v ČR operující letecké společnosti, ke zdržení se protiprávního jednání,“ připomíná mluvčí SOS Ivana Picková. „Stejně jako v případě leteckých společností dávají SOS a GARDE-EPS přednost dialogu a smírnému vyřešení rozporu, nicméně v případě neúspěchu jednání hodlají předat věc k rozhodnutí soudu“ uzavírá mluvčí.
Dle názoru právníků GARDE-EPS i SOS je jakékoliv rozdělováni ceny za jednu službu na více položek, s tím, že zákazníkům je prezentována pouze část konečné ceny, v rozporu se zákonem. Neurčitost dodatečných poplatků umožňuje společnostem mezi nimi volně přesouvat své náklady, což činí stanovení ceny vzhledem k jednotlivým separátně účtovaným „službám“ netransparentní.
Zároveň považují právníci GARDE-EPS i SOS za nelegitimním samu podstatu vyčleňování jednotlivých položek z ceny letenky či zájezdu. Poplatky za palivo, bezpečnost či za využití letiště tvoří nedílnou součást hlavní služby. Právník GARDE-EPS Filip Gregor k tomu dodává: „Letecké společnosti a cestovní kanceláře prostřednictvím dodatečných poplatků přenášejí vlastní náklady na své klienty. Jedná se o bezprecedentní stav, který je v příkrém rozporu se způsobem účtování cen v kterémkoliv jiném druhu dopravy.“
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky
tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info, sos@spotrebitele.info
Ivana Picková, public relations
pickova@spotrebitele.info,
604 956 114
Klára Přikrylová, právník
prikrylova@spotrebitele.info
GARDE – program Globální odpovědnost Ekologického právního servisu
tel.: 545 575 229, fax: 542 213 373
www.eps.cz, brno@eps.cz
Filip Gregor, právník
brno@eps.cz, 775 048 217
Projekt Posílení ochrany práv spotřebitelů vytvořením právních kapacit spotřebitelských organizací je spolufinancován z programu Evropské unie Transition Facility spravovaném Nadací rozvoje občanské společnosti.
Děkujeme za podporu.
Cestovní kanceláře si obdobně jako letecké společnosti přiúčtovávají k ceně zájezdů dodatečné poplatky. Tuto praxi považují právníci GARDE-EPS i SOS za rozpornou s předpisy na ochranu spotřebitele, právní úpravou ochrany soutěže i evropskou legislativou. Dodatečné poplatky vyčleněné z vlastní ceny zájezdu tvoří u oslovených cestovních kanceláří v průměru 30 % celkové ceny. Do těchto poplatků spadají tzv. bezpečnostní taxy, palivové příplatky, letištní taxy, povinné pojištění zařízené cestovní kanceláří, tzv. místní poplatky nebo bakšišné (poplatek k uhrazení tzv. bakšiše v arabských zemích). České cestovní kanceláře jsou tímto přístupem v Evropě ojedinělé, protože zahraniční cestovní kanceláře reflektovaly evropskou legislativu (zejména směrnici 90/314/EHS o souborných službách pro cesty, pobyty a zájezdy) a od začátku 90. let uvádějí cenu svých zájezdů v kompletní podobě. Dochází tak na úkor spotřebitelů k nespravedlivému zvýhodňování českých cestovních kanceláří, které nabízejí své zájezdy za nekompletní ceny.
Na základě právní analýzy GARDE-EPS a SOS vyzvalo ke zdržení se protiprávního jednání následující společnosti: Fischer, Čedok, Exim Tours, Sunny Days, Student Agency, Shenko‘s a Alexandria. Podobně jako v případě leteckých společností právníci GARDE-EPS i SOS doufají, že změna přístupu klíčových subjektů na trhu povede k dominovému efektu a k nápravě situace v celém sektoru.
„Výzva cestovním kancelářím je dalším krokem v kampani SOS a GARDE-EPS proti nekalým a klamavým praktikám podnikatelů. Minulý týden jsme v souvislosti s obdobnou praxí vyzvali ČSA, Smartwings a SkyEurope, největší v ČR operující letecké společnosti, ke zdržení se protiprávního jednání,“ připomíná mluvčí SOS Ivana Picková. „Stejně jako v případě leteckých společností dávají SOS a GARDE-EPS přednost dialogu a smírnému vyřešení rozporu, nicméně v případě neúspěchu jednání hodlají předat věc k rozhodnutí soudu“ uzavírá mluvčí.
Dle názoru právníků GARDE-EPS i SOS je jakékoliv rozdělováni ceny za jednu službu na více položek, s tím, že zákazníkům je prezentována pouze část konečné ceny, v rozporu se zákonem. Neurčitost dodatečných poplatků umožňuje společnostem mezi nimi volně přesouvat své náklady, což činí stanovení ceny vzhledem k jednotlivým separátně účtovaným „službám“ netransparentní.
Zároveň považují právníci GARDE-EPS i SOS za nelegitimním samu podstatu vyčleňování jednotlivých položek z ceny letenky či zájezdu. Poplatky za palivo, bezpečnost či za využití letiště tvoří nedílnou součást hlavní služby. Právník GARDE-EPS Filip Gregor k tomu dodává: „Letecké společnosti a cestovní kanceláře prostřednictvím dodatečných poplatků přenášejí vlastní náklady na své klienty. Jedná se o bezprecedentní stav, který je v příkrém rozporu se způsobem účtování cen v kterémkoliv jiném druhu dopravy.“
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky
tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info, sos@spotrebitele.info
Ivana Picková, public relations
pickova@spotrebitele.info,
604 956 114
Klára Přikrylová, právník
prikrylova@spotrebitele.info
GARDE – program Globální odpovědnost Ekologického právního servisu
tel.: 545 575 229, fax: 542 213 373
www.eps.cz, brno@eps.cz
Filip Gregor, právník
brno@eps.cz, 775 048 217
Projekt Posílení ochrany práv spotřebitelů vytvořením právních kapacit spotřebitelských organizací je spolufinancován z programu Evropské unie Transition Facility spravovaném Nadací rozvoje občanské společnosti.
Děkujeme za podporu.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




