Tiskové zprávy
Silver B.C.: Cestovní příručka pro hendikepované – další počin projektu Beskydy pro všechny
Právě v těchto dnech probíhá distribuce cestovní příručky TRAVEL MANUAL, která byla vydána v rámci aktivit projektu Beskydy pro všechny. Přivítají ji především lidé se zdravotním omezením, kteří chtějí navštívit či se rekreovat v oblasti Moravskoslezských Beskyd.
Publikace vznikla jako jeden z výstupů projektu Beskydy pro všechny, projektu, který realizuje frýdecko-místecká společnost Kazuist se svými partnery. Cílem je přiblížit region Těšínských Beskyd klientele turistů, kteří chtějí i přes zdravotní znevýhodnění nadále cestovat, poznávat zajímavá místa, rekreovat se v přírodě.
Projekt „Beskydy pro všechny“ reaguje na současný trend podpory sociálního podnikání se zaměřením na sociální sféru a turismus v Moravskoslezském kraji. „Cílem aktivity je především zpřístupnit Beskydy jako turistický region i lidem s různými druhy znevýhodnění,“ vysvětlila manažerka projektu Jarmila Šagátová a dodala, že velmi důležitou součástí projektu je i možnost rozvoje podnikání se sociálním rozměrem v horských oblastech Beskyd a s vysokou nezaměstnaností.
Vzhledem k tomu se pracovní skupina projektu zabývala sběrem podkladů využitelných pro TRAVEL MANUAL už od zahájení projektu. Byla provedena řada průzkumů zaměřených na možnosti rekreace zdravotně hendikepovaných v Beskydách, a ty pak posloužily jako podklad pro Travel manual – cestovní příručku.
„Jedním z největších přínosů brožury je nový pohled na kvalitu života zdravotně znevýhodněných osob. Dosud jsme si jako společnost mysleli, že stačí zajistit těmto spoluobčanům přístřeší a jídlo. Tím, že by si třeba chtěli zajet na hory nebo sportovat, jsme se moc nezabývali. To je bohužel vidět i na přístupnosti objektů pro lidi se zdravotním znevýhodněním,“ konstatoval Martin Strnad, vedoucí pracovní skupiny, která se cestovní příručkou především zabývala. Příručka by měla sloužit jak samotným lidem s hendikepem, tak organizacím sjednocujícím zdravotně postižené. Mohou se inspirovat, kam lze v Beskydách zamířit s tím, že si budou moci vybrat, kde jejich potřeby budou uspokojeny i s ohledem na jejich případné zdravotní znevýhodnění. Samozřejmě bude příručka sloužit i poskytovatelům služeb.
V současnosti je v distribuci 500 kusů příručky, autoři však předpokládají, že právě první kusy vyvolají připomínky a návrhy na doplnění a vylepšení od provozovatelů a hendikepovaných. Celý projekt je nastaven tak, aby se pokusil změnit přístup všech zainteresovaných k dané problematice, a jak již bylo výše uvedeno, zmobilizovat je, aby se Beskydy staly přístupnějšími pro všechny.
„Již při přípravných pracích, stejně tak při monitoringu možností bylo zřejmé, že řada velmi dobře vybavených rekreačních středisek si potenciálu návštěvníků se zdravotním omezením není vědoma. Na druhé straně existují rekreační objekty, kde by bylo možné učinit jen několik málo opatření a místo by bylo vhodné pro rekreaci i lidí se zdravotním omezením. A to dosud nezmiňuji ani možnosti zvýšení zaměstnanosti při poskytování služeb zdravotně postiženým,“ konstatovala Jarmila Šagátová.
A kam se bude tato aktivita projektu Beskydy pro všechny dále ubírat? Dalším krokem je vznik certifikačního orgánu, který bude ohodnocovat značkou „Bez bariér“ ty provozovatele, kteří splňují přístupnost svého střediska pro všechny zájemce.
O projektu:
Projekt „Beskydy pro všechny“ podporuje vznik sociálního podnikání (social entrepreneurship) v našem regionu a navazuje tak na iniciativy Evropské unie – Equal (vznik a rozvoj podniků s aktivitami zaměřenými na sociální sféru a turismus).
Tento pilotní projekt by se mohl stát vzorovým pro řadu dalších oblastí České republiky tak, aby podpořil rozvoj sociálních podniků. Ty by tak mohly zefektivnit své výdělečné aktivity spolu s vytvořením dostatečného odborného zázemí. „Jsou tady nevyužité podnikatelské možnosti. Chceme podporovat vznik a rozvoj sociálních podniků, které by mohly nabídnout služby pro sociální cestovní ruch. Jsou to v podstatě aktivní odpovědi na otázky typu: jezdí lidé se zdravotním postižením do Beskyd? A dále: musí překonávat překážky v ubytovacích zařízeních a restauracích?“ říká manažerka projektu. Podle ní je navíc po rekvalifikaci či doškolení větší pravděpodobnost zajištění pracovního místa právě ve vzniklém sociálním podniku, přičemž lidem, kteří práci hledají, je tak možné ukázat cestu, jak se mohou v sociálním podnikání uplatnit. „V neposlední řadě je to také možnost pro studenty a absolventy škol cestovního ruchu vzdělávat se pro práci s osobami se zdravotním postižením,“ konstatovala Jarmila Šagátová.
Další informace na www.projekt-beskydy.cz.
Ing. Jarmila Šagátová
manažerka projektu
tel.: 558 335 479
e-mail: kazuist@kazuist.cz
Jindřich Vaněk, SILVER B.C., Ostrava
za komunikaci projektu
tel.: 596 658 184, 605 888 838,
e-mail: vanek@silverbc.cz
Publikace vznikla jako jeden z výstupů projektu Beskydy pro všechny, projektu, který realizuje frýdecko-místecká společnost Kazuist se svými partnery. Cílem je přiblížit region Těšínských Beskyd klientele turistů, kteří chtějí i přes zdravotní znevýhodnění nadále cestovat, poznávat zajímavá místa, rekreovat se v přírodě.
Projekt „Beskydy pro všechny“ reaguje na současný trend podpory sociálního podnikání se zaměřením na sociální sféru a turismus v Moravskoslezském kraji. „Cílem aktivity je především zpřístupnit Beskydy jako turistický region i lidem s různými druhy znevýhodnění,“ vysvětlila manažerka projektu Jarmila Šagátová a dodala, že velmi důležitou součástí projektu je i možnost rozvoje podnikání se sociálním rozměrem v horských oblastech Beskyd a s vysokou nezaměstnaností.
Vzhledem k tomu se pracovní skupina projektu zabývala sběrem podkladů využitelných pro TRAVEL MANUAL už od zahájení projektu. Byla provedena řada průzkumů zaměřených na možnosti rekreace zdravotně hendikepovaných v Beskydách, a ty pak posloužily jako podklad pro Travel manual – cestovní příručku.
„Jedním z největších přínosů brožury je nový pohled na kvalitu života zdravotně znevýhodněných osob. Dosud jsme si jako společnost mysleli, že stačí zajistit těmto spoluobčanům přístřeší a jídlo. Tím, že by si třeba chtěli zajet na hory nebo sportovat, jsme se moc nezabývali. To je bohužel vidět i na přístupnosti objektů pro lidi se zdravotním znevýhodněním,“ konstatoval Martin Strnad, vedoucí pracovní skupiny, která se cestovní příručkou především zabývala. Příručka by měla sloužit jak samotným lidem s hendikepem, tak organizacím sjednocujícím zdravotně postižené. Mohou se inspirovat, kam lze v Beskydách zamířit s tím, že si budou moci vybrat, kde jejich potřeby budou uspokojeny i s ohledem na jejich případné zdravotní znevýhodnění. Samozřejmě bude příručka sloužit i poskytovatelům služeb.
V současnosti je v distribuci 500 kusů příručky, autoři však předpokládají, že právě první kusy vyvolají připomínky a návrhy na doplnění a vylepšení od provozovatelů a hendikepovaných. Celý projekt je nastaven tak, aby se pokusil změnit přístup všech zainteresovaných k dané problematice, a jak již bylo výše uvedeno, zmobilizovat je, aby se Beskydy staly přístupnějšími pro všechny.
„Již při přípravných pracích, stejně tak při monitoringu možností bylo zřejmé, že řada velmi dobře vybavených rekreačních středisek si potenciálu návštěvníků se zdravotním omezením není vědoma. Na druhé straně existují rekreační objekty, kde by bylo možné učinit jen několik málo opatření a místo by bylo vhodné pro rekreaci i lidí se zdravotním omezením. A to dosud nezmiňuji ani možnosti zvýšení zaměstnanosti při poskytování služeb zdravotně postiženým,“ konstatovala Jarmila Šagátová.
A kam se bude tato aktivita projektu Beskydy pro všechny dále ubírat? Dalším krokem je vznik certifikačního orgánu, který bude ohodnocovat značkou „Bez bariér“ ty provozovatele, kteří splňují přístupnost svého střediska pro všechny zájemce.
O projektu:
Projekt „Beskydy pro všechny“ podporuje vznik sociálního podnikání (social entrepreneurship) v našem regionu a navazuje tak na iniciativy Evropské unie – Equal (vznik a rozvoj podniků s aktivitami zaměřenými na sociální sféru a turismus).
Tento pilotní projekt by se mohl stát vzorovým pro řadu dalších oblastí České republiky tak, aby podpořil rozvoj sociálních podniků. Ty by tak mohly zefektivnit své výdělečné aktivity spolu s vytvořením dostatečného odborného zázemí. „Jsou tady nevyužité podnikatelské možnosti. Chceme podporovat vznik a rozvoj sociálních podniků, které by mohly nabídnout služby pro sociální cestovní ruch. Jsou to v podstatě aktivní odpovědi na otázky typu: jezdí lidé se zdravotním postižením do Beskyd? A dále: musí překonávat překážky v ubytovacích zařízeních a restauracích?“ říká manažerka projektu. Podle ní je navíc po rekvalifikaci či doškolení větší pravděpodobnost zajištění pracovního místa právě ve vzniklém sociálním podniku, přičemž lidem, kteří práci hledají, je tak možné ukázat cestu, jak se mohou v sociálním podnikání uplatnit. „V neposlední řadě je to také možnost pro studenty a absolventy škol cestovního ruchu vzdělávat se pro práci s osobami se zdravotním postižením,“ konstatovala Jarmila Šagátová.
Další informace na www.projekt-beskydy.cz.
Ing. Jarmila Šagátová
manažerka projektu
tel.: 558 335 479
e-mail: kazuist@kazuist.cz
Jindřich Vaněk, SILVER B.C., Ostrava
za komunikaci projektu
tel.: 596 658 184, 605 888 838,
e-mail: vanek@silverbc.cz
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




