Tiskové zprávy
Podblanické ekocentrum ČSOP Vlašim: Do galerie či za zvířaty s férovou čokoládou
ČSOP Vlašim v rámci kampaně Svět v nákupním košíku umožní o víkendu 12. a 13. 5. 2007 volný vstup do Stanice pro handicapované živočichy nebo do Podblanické galerie ČSOP Vlašim všem, kteří se prokáží libovolným fair trade nebo bio- výrobkem zakoupeným v ekoobchůdku Podblanického ekocentra ČSOP Vlašim. Prohlídky Stanice s průvodcem jsou naplánovány v 10.00, 11.00, 13.00, 14.00 a v 15.00 hodin, návštěvy Podblanické galerie vždy v 10.30, 11.30, 13.30, 14.30 a v 15.30 h. Na veškerý sortiment bio- a fair trade výrobků je navíc v těchto dnech poskytnuta sleva 15 %.
Těšíme se na Vaši návštěvu!
Jan Urban
Podblanické ekocentrum ČSOP Vlašim, Pláteníkova 264, 258 01 Vlašim
Tel./fax: 317 845 169, 317 845 965
E-mail: vlasim@csop.cz, URL: http://www.csopvlasim.cz
Pohotovostní telefon Stanice pro handicapované živočichy: 777 800 460 (Lenka Šafránková)
VÍCE O KAMPANI SVĚT V NÁKUPNÍM KOŠÍKU
Kampaň má spotřebitelům ukázat, že nakupováním ovlivňují nejenom obsah své lednice, ale také závažné problémy jako dětská práce, kácení tropických pralesů nebo chudoba zemědělců tisíce kilometrů daleko. Desítky dobrovolníků budou na frekventovaných místech rozdávat informační materiály a zvát kolemjdoucí k informačním stánkům, které představí témata kampaně a spotřebitelské značky FAIRTRADE, FSC a BIO, které zaručují, aby na naše nákupy nedopláceli lidé ani životní prostředí.
Kampaň Svět v nákupním košíku se soustřeďuje především na problémy, které české spotřebitele propojují s nejchudšími zeměmi světa. Pro rok 2007 byly vybrány tři hlavní problémy a tři výrobky, které je symbolizují:
• Přetrvávající problém dětské práce bude představen na příkladu kakaa a čokolády: jen na západoafrických kakaových plantážích, odkud se kakao exportuje do celého světa, se pěstováním kakaa v hazardních podmínkách živí více než čtvrt milionu dětí. Celosvětově se počet pracujících dětí odhaduje na čtvrt miliardy.
• Problém chudoby drobných pěstitelů v rozvojových zemích bude ilustrován na příkladu kávy: za 100 gramů kávy prodávané v obchodě dostane etiopský pěstitel málokdy více než 1 korunu. Pěstitelé si nemohou dovolit ani to základní – zdravotní péči, výživnou stravu a vzdělání pro své děti.
• Problém kácení tropických pralesů bude představen na příkladu nábytku a jiných výrobků z tropického dřeva: zhruba polovina tropického dřeva dovezeného do Evropy je pokácena nelegálně. Jen v případě České republiky, kde obliba tropického dřeva v posledních letech narůstá, to znamená desítky tisíc stromů ročně pokácených bez respektu k původním obyvatelům a jedinečnému přírodnímu bohatství tropických pralesů.
Kampaň je unikátní tím, že současně představuje pozitivní možnosti v podobě spotřebitelských značek FAIRTRADE, FSC a BIO. Značka FAIRTRADE spotřebitelům zaručuje, že při výrobě nebylo využito dětské práce a že pěstitelé dostali možnost důstojně se uživit. Značka FSC spotřebitelům zaručuje, že dřevo pro výrobu dřevěných produktů a papíru pochází z lesů obhospodařovaných šetrným způsobem a nikoli z nelegální těžby. Značka BIO zaručuje, že výrobky splňují zásady ekologického zemědělství.
Za účelem přiblížení témat kampaně veřejnosti budou v příštích dnech v Praze, Brně, Plzni, Olomouci, Zlíně, Ostravě, Opavě a dalších městech připraveny informační stánky se symboly zeměkoule v nákupním košíku. Dobrovolníci budou rozdávat informační a propagační materiály ke kampani, diskutovat s občany o problémech rozvojových zemí a roli spotřebitelů při řešení těchto problémů. V mnoha městech se bude konat doprovodný program v podobě besed, promítání nebo aktivit pro děti.
Kampaň Svět v nákupním košíku připravilo občanské sdružení Společnost pro Fair Trade a rozvojové vzdělávání za podpory mnoha dalších spolupracujících organizací.
Další informace o kampani, jejích tématech a spotřebitelských značkách FAIRTRADE, FSC a BIO jsou uveřejněny na webové stránce www.svetvnakupnimkosiku.cz.
Těšíme se na Vaši návštěvu!
Jan Urban
Podblanické ekocentrum ČSOP Vlašim, Pláteníkova 264, 258 01 Vlašim
Tel./fax: 317 845 169, 317 845 965
E-mail: vlasim@csop.cz, URL: http://www.csopvlasim.cz
Pohotovostní telefon Stanice pro handicapované živočichy: 777 800 460 (Lenka Šafránková)
VÍCE O KAMPANI SVĚT V NÁKUPNÍM KOŠÍKU
Kampaň má spotřebitelům ukázat, že nakupováním ovlivňují nejenom obsah své lednice, ale také závažné problémy jako dětská práce, kácení tropických pralesů nebo chudoba zemědělců tisíce kilometrů daleko. Desítky dobrovolníků budou na frekventovaných místech rozdávat informační materiály a zvát kolemjdoucí k informačním stánkům, které představí témata kampaně a spotřebitelské značky FAIRTRADE, FSC a BIO, které zaručují, aby na naše nákupy nedopláceli lidé ani životní prostředí.
Kampaň Svět v nákupním košíku se soustřeďuje především na problémy, které české spotřebitele propojují s nejchudšími zeměmi světa. Pro rok 2007 byly vybrány tři hlavní problémy a tři výrobky, které je symbolizují:
• Přetrvávající problém dětské práce bude představen na příkladu kakaa a čokolády: jen na západoafrických kakaových plantážích, odkud se kakao exportuje do celého světa, se pěstováním kakaa v hazardních podmínkách živí více než čtvrt milionu dětí. Celosvětově se počet pracujících dětí odhaduje na čtvrt miliardy.
• Problém chudoby drobných pěstitelů v rozvojových zemích bude ilustrován na příkladu kávy: za 100 gramů kávy prodávané v obchodě dostane etiopský pěstitel málokdy více než 1 korunu. Pěstitelé si nemohou dovolit ani to základní – zdravotní péči, výživnou stravu a vzdělání pro své děti.
• Problém kácení tropických pralesů bude představen na příkladu nábytku a jiných výrobků z tropického dřeva: zhruba polovina tropického dřeva dovezeného do Evropy je pokácena nelegálně. Jen v případě České republiky, kde obliba tropického dřeva v posledních letech narůstá, to znamená desítky tisíc stromů ročně pokácených bez respektu k původním obyvatelům a jedinečnému přírodnímu bohatství tropických pralesů.
Kampaň je unikátní tím, že současně představuje pozitivní možnosti v podobě spotřebitelských značek FAIRTRADE, FSC a BIO. Značka FAIRTRADE spotřebitelům zaručuje, že při výrobě nebylo využito dětské práce a že pěstitelé dostali možnost důstojně se uživit. Značka FSC spotřebitelům zaručuje, že dřevo pro výrobu dřevěných produktů a papíru pochází z lesů obhospodařovaných šetrným způsobem a nikoli z nelegální těžby. Značka BIO zaručuje, že výrobky splňují zásady ekologického zemědělství.
Za účelem přiblížení témat kampaně veřejnosti budou v příštích dnech v Praze, Brně, Plzni, Olomouci, Zlíně, Ostravě, Opavě a dalších městech připraveny informační stánky se symboly zeměkoule v nákupním košíku. Dobrovolníci budou rozdávat informační a propagační materiály ke kampani, diskutovat s občany o problémech rozvojových zemí a roli spotřebitelů při řešení těchto problémů. V mnoha městech se bude konat doprovodný program v podobě besed, promítání nebo aktivit pro děti.
Kampaň Svět v nákupním košíku připravilo občanské sdružení Společnost pro Fair Trade a rozvojové vzdělávání za podpory mnoha dalších spolupracujících organizací.
Další informace o kampani, jejích tématech a spotřebitelských značkách FAIRTRADE, FSC a BIO jsou uveřejněny na webové stránce www.svetvnakupnimkosiku.cz.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




