Tiskové zprávy
Národní vzdělávací fond, o.p.s.: Dobrá praxe v domovech pro seniory
7. února 2007 | Národní vzdělávací fond, o.p.s.
Ve druhé fázi projektu zaměřeného na zavádění standardů kvality do domovů pro seniory ve Středočeském kraji byl úspěšně zahájen vzdělávací modul pro tzv. průvodce kvalitou. Součástí modulu je vzdělávání prostřednictvím exkurzí „dobré praxe“. V průběhu listopadu 2006 až ledna 2007 se 42 průvodců kvalitou seznamovalo s praktickými příklady dobré praxe v pěti zařízeních pro seniory. Jednalo se o Dům seniorů o.p.s. Pohoda v Orlové - Lutyni, Geriatrické centrum v Týništi nad Orlicí, Domov důchodců Soběsuky, Domov odpočinku ve stáří Diakonie ČCE – středisko v Myslibořicích a Centrum sociální pomoci Litomyšl.
Ve druhé fázi projektu zaměřeného na zavádění standardů kvality do domovů pro seniory ve Středočeském kraji byl úspěšně zahájen vzdělávací modul pro tzv. průvodce kvalitou. Součástí modulu je vzdělávání prostřednictvím exkurzí „dobré praxe“. V průběhu listopadu 2006 až ledna 2007 se 42 průvodců kvalitou seznamovalo s praktickými příklady dobré praxe v pěti zařízeních pro seniory. Jednalo se o Dům seniorů o.p.s. Pohoda v Orlové - Lutyni, Geriatrické centrum v Týništi nad Orlicí, Domov důchodců Soběsuky, Domov odpočinku ve stáří Diakonie ČCE – středisko v Myslibořicích a Centrum sociální pomoci Litomyšl.
Průvodci kvalitou označili za konkrétní příklad dobré praxe v pobytových zařízeních pro seniory na prvním místě charakter a atmosféru domova, které se přibližují co nejvíce podmínkám domácího prostředí (např. pracovníci nenosí uniformy, klienti si mohou vybavit pokoj vlastními věcmi a vybrat si barvu pokoje, úklid v pokojích je prováděn s ohledem na přání klientů). Dále průvodci oceňovali možnost volného pohybu klientů v domově a mimo domov (klienti mají klíče od pokoje a domova); přizpůsobování režimu dne skutečným přáním klientů (doba koupání a stravování se co nejvíce přizpůsobuje požadavkům klientů); otevření domova rodinným příslušníkům (využívání hostinských pokojů určených příbuzným ze vzdálenějších míst); pravidelná setkávání pracovníků se „svými“ klienty (na setkání pracovník a klient společně hodnotí poskytovanou službu a domlouvají se na konkrétních změnách na základě přání klienta). Dobrou praxí v domovech pro seniory byly označeny i pravidelné supervize pro pracovníky (jedna z forem prevence proti syndromu vyhoření) a systematická spolupráce s dobrovolníky (např. osobní asistence určená klientovi při kontaktu s institucem
Vzdělávací projekt založený na partnerské spolupráci mezi Středočeským krajem a Centrem pro kvalitu a standardy v sociálních službách (CEKAS) při NVF, o.p.s. byl zahájen v říjnu 2005. Je financovaný z prostředků Evropského sociálního fondu, Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů (Opatření 2.1 Integrace specifických skupin obyvatelstva ohrožených sociální exkluzí). V první fázi projektu byly vzdělávací aktivity zaměřeny na ředitele domovů důchodců, rodinných poraden a azylových zařízení, zřizovaných Krajským úřadem Středočeského kraje. Vzdělávání průvodců kvalitou z 38 domovů důchodců bylo zahájeno v září 2006 a bude pokračovat do září 2007.
Průvodci kvalitou jsou vybraní pracovníci z domovů pro seniory, kteří mají ovládat dobrou praxi a vlastním přístupem být vzorem a poradcem ostatním pracovníkům tak, aby úspěšně pokračovalo zavádění standardů kvality hlavně mezi pracovníky, kteří poskytují přímou péči seniorům. Jsou vzděláváni v oblasti standardů kvality formou teoretické přípravy (skupinové workshopy, supervize) a prostřednictvím exkurzí v zařízeních, která jsou z hlediska naplňování standardů kvality zařízeními „dobré praxe“.
Exkurze „dobré praxe“ se skládá ze dvou částí. První část je zaměřena na prohlídku zařízení s cílem naučit průvodce kvalitou vyhledávat a pojmenovávat konkrétní příklady dobré praxe v souladu se standardy kvality. Ve druhé části exkurze probíhá diskusní seminář průvodců kvalitou s pracovním týmem organizace, odpovědným za zavádění standardů. Diskusní seminář moderuje lektor CEKAS.
Ve druhé fázi projektu zaměřeného na zavádění standardů kvality do domovů pro seniory ve Středočeském kraji byl úspěšně zahájen vzdělávací modul pro tzv. průvodce kvalitou. Součástí modulu je vzdělávání prostřednictvím exkurzí „dobré praxe“. V průběhu listopadu 2006 až ledna 2007 se 42 průvodců kvalitou seznamovalo s praktickými příklady dobré praxe v pěti zařízeních pro seniory. Jednalo se o Dům seniorů o.p.s. Pohoda v Orlové - Lutyni, Geriatrické centrum v Týništi nad Orlicí, Domov důchodců Soběsuky, Domov odpočinku ve stáří Diakonie ČCE – středisko v Myslibořicích a Centrum sociální pomoci Litomyšl.
Průvodci kvalitou označili za konkrétní příklad dobré praxe v pobytových zařízeních pro seniory na prvním místě charakter a atmosféru domova, které se přibližují co nejvíce podmínkám domácího prostředí (např. pracovníci nenosí uniformy, klienti si mohou vybavit pokoj vlastními věcmi a vybrat si barvu pokoje, úklid v pokojích je prováděn s ohledem na přání klientů). Dále průvodci oceňovali možnost volného pohybu klientů v domově a mimo domov (klienti mají klíče od pokoje a domova); přizpůsobování režimu dne skutečným přáním klientů (doba koupání a stravování se co nejvíce přizpůsobuje požadavkům klientů); otevření domova rodinným příslušníkům (využívání hostinských pokojů určených příbuzným ze vzdálenějších míst); pravidelná setkávání pracovníků se „svými“ klienty (na setkání pracovník a klient společně hodnotí poskytovanou službu a domlouvají se na konkrétních změnách na základě přání klienta). Dobrou praxí v domovech pro seniory byly označeny i pravidelné supervize pro pracovníky (jedna z forem prevence proti syndromu vyhoření) a systematická spolupráce s dobrovolníky (např. osobní asistence určená klientovi při kontaktu s institucem
Vzdělávací projekt založený na partnerské spolupráci mezi Středočeským krajem a Centrem pro kvalitu a standardy v sociálních službách (CEKAS) při NVF, o.p.s. byl zahájen v říjnu 2005. Je financovaný z prostředků Evropského sociálního fondu, Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů (Opatření 2.1 Integrace specifických skupin obyvatelstva ohrožených sociální exkluzí). V první fázi projektu byly vzdělávací aktivity zaměřeny na ředitele domovů důchodců, rodinných poraden a azylových zařízení, zřizovaných Krajským úřadem Středočeského kraje. Vzdělávání průvodců kvalitou z 38 domovů důchodců bylo zahájeno v září 2006 a bude pokračovat do září 2007.
Průvodci kvalitou jsou vybraní pracovníci z domovů pro seniory, kteří mají ovládat dobrou praxi a vlastním přístupem být vzorem a poradcem ostatním pracovníkům tak, aby úspěšně pokračovalo zavádění standardů kvality hlavně mezi pracovníky, kteří poskytují přímou péči seniorům. Jsou vzděláváni v oblasti standardů kvality formou teoretické přípravy (skupinové workshopy, supervize) a prostřednictvím exkurzí v zařízeních, která jsou z hlediska naplňování standardů kvality zařízeními „dobré praxe“.
Exkurze „dobré praxe“ se skládá ze dvou částí. První část je zaměřena na prohlídku zařízení s cílem naučit průvodce kvalitou vyhledávat a pojmenovávat konkrétní příklady dobré praxe v souladu se standardy kvality. Ve druhé části exkurze probíhá diskusní seminář průvodců kvalitou s pracovním týmem organizace, odpovědným za zavádění standardů. Diskusní seminář moderuje lektor CEKAS.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




