https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/dostavba-dalnice-d8-v-ceskem-stredohori-je-ohrozena
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Klub za udržitelnou dopravu: Dostavba dálnice D8 v Českém středohoří je ohrožena

5. prosince 2001 | Klub za udržitelnou dopravu

Plánovaný termín výstavby dálnice D8 přes chráněnou krajinnou oblast České středohoří do roku 2005 je vzhledem k výskytu kriticky ohroženého stromu jeřábu českého v její trase silně ohrožen a to ještě nejsou známé všechny závažné nedostatky. Ty totiž může na základě připomínek účastníků územního řízení ještě zjistit stavební úřad v Lovosicích, takže bude mít další důvody k přerušení řízení. Děti Země podle podkladů Ředitelství silnic a dálnic odhadují, že reálná doba dokončení dálnice se blíží roku 2010.

"V současné době je téměř jisté, že na řešení střetu dálnice s chráněným jeřábem českým bude muset ministerstvo životního prostředí udělit výjimku ze zákona o ochraně přírody a krajiny," uvedl Miroslav Patrik z dopravní sekce Dětí Země. Správní řízení povede opět odbor ochrany přírody, který již pět let řešil udělení výjimky na umístění trasy dálnice v chráněné oblasti. Jak dlouho bude trvat toto správní řízení nelze odhadnout.

Podle názoru Dětí Země se tak postupně naplňují jejich několikaleté námitky, že prosazení dálnice D8 bez dlouhého tunelu na území CHKO České středohoří bylo hazardní. Proto ve svých připomínkách k územnímu řízení připomněly svou kompromisní trasu s tunelem délky 3,35 km, která výskyt jeřábu českého v okolí lomu Prackovice neohrožuje. "Při udělování výjimky budeme opět požadovat výstavbu tunelu," předpokládá další postup Dětí Země Patrik.

Děti Země ve svých připomínkách pro vydání územního rozhodnutí také uvedly, že v letech 1995-6 byl z dalšího hodnocení variant dálnice nezákonně vyloučen koridor s tunelem. Příkladem je vládou schválený územní plán Litoměřicka v únoru 1996, v němž je přes CHKO České středohoří zakreslen pouze jeden koridor dálnice, takže si MŽP při následném udělování výjimky ze zákona o ochraně přírody a krajiny nemohlo vybrat a muselo akceptovat jen jednu trasu bez tunelu.

Podle Pavla Douchy z Ekologického právního servisu tak lze předpokládat, že spor o trasu dálnice D8 v CHKO bude řešit Vrchní soud, na který jsou Děti Země a další ekologická sdružení odhodlány se obrátit soudní žalobou.

Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist