Tiskové zprávy
Občanské sdružení spotřebitelů TEST: dTest: Prodejci chtějí zbavit zákazníky práva na vrácení zboží
Nákup na internetu bez možnosti vrátit zboží do 14 dnů. To je nový trik, který na zákazníky zkoušejí někteří provozovatelé e-shopů. Je ovšem v rozporu se zákonem.
Někteří internetoví prodejci mají pro spotřebitele dvojí režim smluv. Objednání zboží se v každém případě odehraje přes internet. Pokud zákazník na závěr využije možnosti nechat si zaslat zboží domů, jde o klasickou koupi na internetu. Zakončí-li ovšem nákup volbou osobního odběru zboží v prodejně, změní se náhle režim v pouhou internetovou rezervaci s možností vyzvednutí zboží. Kupní smlouva se v tomto případě uzavírá až v samotném obchodě.
„Záměr obchodníků je zřejmý. Předání balíčku s objednaným zbožím prezentují jako nákup v kamenném obchodě, aby nemuseli zákazníkovi přiznat zákonné právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů. Je ovšem zjevné, že se přesto o elektronický nákup jedná,“ říká vedoucí spotřebitelské poradny dTestu Lukáš Zelený.
Spotřebitel, který nakupuje přes internet, nemá reálnou možnost si zboží prohlédnout a vyzkoušet. Proto mu zákonodárce poskytuje náhradní možnost prohlédnout si výrobek doma po doručení a případně jej do 14 dní zaslat zpět prodejci, a to i bez uvedení důvodů. „Pokud dojde k pouhému předání balíčku v kamenné prodejně, je to stejné jako například převzetí na poštovní přepážce,“ konstatuje Lukáš Zelený a upozorňuje: „Doporučujeme zákazníkům, aby namítli, že prodejce postupuje v rozporu se zákonem, a trvali na svém právu na odstoupení od smlouvy.“
Kontakty pro média:
Lukáš Zelený, zeleny@dtest.cz, tel.: +420 734 710 617
Někteří internetoví prodejci mají pro spotřebitele dvojí režim smluv. Objednání zboží se v každém případě odehraje přes internet. Pokud zákazník na závěr využije možnosti nechat si zaslat zboží domů, jde o klasickou koupi na internetu. Zakončí-li ovšem nákup volbou osobního odběru zboží v prodejně, změní se náhle režim v pouhou internetovou rezervaci s možností vyzvednutí zboží. Kupní smlouva se v tomto případě uzavírá až v samotném obchodě.
„Záměr obchodníků je zřejmý. Předání balíčku s objednaným zbožím prezentují jako nákup v kamenném obchodě, aby nemuseli zákazníkovi přiznat zákonné právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů. Je ovšem zjevné, že se přesto o elektronický nákup jedná,“ říká vedoucí spotřebitelské poradny dTestu Lukáš Zelený.
Spotřebitel, který nakupuje přes internet, nemá reálnou možnost si zboží prohlédnout a vyzkoušet. Proto mu zákonodárce poskytuje náhradní možnost prohlédnout si výrobek doma po doručení a případně jej do 14 dní zaslat zpět prodejci, a to i bez uvedení důvodů. „Pokud dojde k pouhému předání balíčku v kamenné prodejně, je to stejné jako například převzetí na poštovní přepážce,“ konstatuje Lukáš Zelený a upozorňuje: „Doporučujeme zákazníkům, aby namítli, že prodejce postupuje v rozporu se zákonem, a trvali na svém právu na odstoupení od smlouvy.“
Kontakty pro média:
Lukáš Zelený, zeleny@dtest.cz, tel.: +420 734 710 617
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




