Nikola Švábová "> dTest: Zmrazené již neznamená čerstvé - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/dtest-zmrazene-jiz-neznamena-cerstve
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Občanské sdružení spotřebitelů TEST: dTest: Zmrazené již neznamená čerstvé

31. července 2012 | Občanské sdružení spotřebitelů TEST
Autor: Nikola Švábová, tel: 241 404 922
Přibližně každý pátý pekařský výrobek v českých prodejnách pochází ze zmrazeného polotovaru. Od srpna bychom se nově měli dozvědět, o který kousek pečiva se jedná. Přikazuje to nová právní úprava.

Vyhláška Ministerstva zemědělství nově zakazuje používání slova čerstvý pro pekařské výrobky, které prošly zmrazením. Týká se to nebaleného chleba, pečiva i zákusků a dortů. Naopak o pobytu v mrazicím boxu musí prodejci spotřebitele povinně informovat označením „rozmrazeno“ nebo „ze zmrazeného polotovaru“.

Podle obchodníků poskytuje dopékání pečiva zákazníkům to nejčerstvější pečivo přímo z pece a prodejci díky tomu mohou rozšířit nabídku pečiva bez obav z přebytků a finančních ztrát. Vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený k tomuto vyjádření uvádí: „Jedná se jen o část pravdy. Obchodníci ale zamlčují, že energie na mrazení jsou náklady navíc. Ten, kdo je zaplatí, je vždy spotřebitel.“

Zákaz používání slova čerstvý pro rozmrazované pečivo nelze považovat za samoúčelný. Rozdílně připravované typy výrobků se totiž liší jak svými vlastnostmi, tak také svým složením. Lukáš Zelený vysvětluje: „Proto, aby mohlo být pečivo zmrazeno a opět tepelně regenerováno, musí těsto obsahovat řadu pomocných látek, jako jsou enzymy, emulgátory, stabilizátory a kypřidla.“ Jednou z nich je například E466 neboli karboxymethylcelulóza, jejímž základem je celulóza získaná chemickou cestou z dříví. Ta se přidává též do projímadel, nebo jako složka vrtných kapalin při těžbě ropy.

Kontakty pro média:
Lukáš Zelený, zeleny@dtest.cz, tel.: +420 734 710 617
Miloš Borovička, borovicka@dtest.cz, tel.: +420 602 519 828

Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od svého spuštění v roce 2010 této možnosti využily již tisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.

Občanské sdružení spotřebitelů TEST, založeno v roce 1992, je vydavatelem časopisu dTest. Na jeho stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů výrobků, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o právech, které chrání spotřebitele a posilují jejich postavení vůči prodávajícím a další rady Sdružení je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.

Nikola Švábová, tel: 241 404 922
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist