Tiskové zprávy
Evropské centrum pro práva Romů: Evropské centrum pro práva Romů vydalo publikaci o segregované výuce romských dětí v češtině
2. února 2006 | Evropské centrum pro práva Romů
Evropské centrum pro práva Romů (ERRC) představuje vydání českého překladu svojí publikace “Stigmata: Segregovaná výuka Romů ve školách střední a východní Evropy, průzkum modelů segregovaného vzdělávání Romů v Bulharsku, České republice, Maďarsku, Rumunsku a Slovensku”, publikované v anglickém originále poprvé v roce 2004. Analýza komentující vývoj v České republice zejména s ohledem na vydání nového školského zákona v roce 2005 byla pro toto vydání dobrovolně poskytnuta českými autory.
Rasová segregace Romů ve vzdělávání ve střední a východní Evropě způsobila nenapravitelné škody mnoha generacím Romů. Romové byli vychováváni se stigmatem méněcennosti, byl jim odepřen rovný přístup ke vzdělání i pracovnímu uplatnění a bylo jim zabráněno užívat výhod vzdělávání a života v multikulturní společnosti. Vytvoření segregovaných škol pro Romy proběhlo částečně jako důsledek celkové segregace obyvatelstva. Jindy k rasové segregaci vedlo fungování vzdělávacího systému v zemích, které vylučovaly Romy z důvodů jejich zvláštního jazyka a kultury. A konečně byla rasová segregace důsledkem vědomého úsilí škol a jiných úřadů oddělit romské děti od neromských z důvodů sahajících od osobní zášti vůči Romům až k ústupkům tlaku neromské veřejnosti.
ERRC podniklo výzkum v zemích střední a východní Evropy dokumentující empirické fakty o separátním vzdělávání Romů a praktiky, jejichž výsledkem byla segregace ve školách. „Stigmata“ popisují nejobvyklejší formy segregace romských dětí ve vzdělávání založené na jejich etnickém původu. V každé z pěti zkoumaných zemí byla zaznamenána nesrovnatelně nižší kvalita vzdělávání oproti průměrným standardům. Do dnešního dne vlády nedokázaly zavést opatření, jež by segregaci bránila. S výjimkou Maďarska, které na počátku tohoto tisíciletí zavedlo opatření, která mají zabránit segregaci ve speciálních školách a vést k eliminaci některých forem segregace ve školách, se žádná z dotčených vlád nepokusila o žádný zásadní krok směrem k desegregaci vzdělávacího systému.
Publikace obsahuje doporučení pro státní orgány. Komplexnost problému segregovaného školství si vyžaduje důkladnou právní a vzdělávací reformu. Stěžejní body představuje prevence další segregace a dosažení rovného zacházení ve vzdělávání. Výsledkem desegregace by mělo být:
* postupné ukončení činnosti zvláštních škol pro děti s mentálním postižením a integrace
žáků z těchto škol do většinových škol;
* povinné zápisy do většinových škol – ve zvláštních školách ani v jiných oddělených a
podřadných třídách anebo školách nesmí být již žádní žáci prvních tříd;
* zápis absolventů základních zvláštních škol do většinových středních škol a zajištění
jejich úspěšné adaptace;
* odstranění všech čistě romských škol, předškolních zařízení a tříd;
* dosažení rasové nebo etnické rovnováhy ve složení žactva škol a tříd v každé obci.
Stigmata jsou výsledkem výzkumu provedeného v letech 2002-2003 s přispěním Fondu pro projekty v oblasti lidských práv Ministerstva zahraničních věcí Velké Británie a za stěžejní podpory Institutu otevřené společnosti, Fordovy nadace a Trastu Rubena a Elisabeth Rausingových. Aktualizovaný výzkum v České republice byl prováděn v únoru 2005 skupinou výzkumníků ERRC, Ligy lidských práv a Společenství Romů na Moravě. Tento výzkum byl uskutečněn s podporou Akčního programu Evropské komise pro boj s diskriminací.
Kompletní verze českého vydání publikace je dostupná na: http://www.errc.org/db/01/AB/m000001AB.pdf
Více informací o Evropském centru pro práva Romů naleznete na: http://www.errc.org.
Rasová segregace Romů ve vzdělávání ve střední a východní Evropě způsobila nenapravitelné škody mnoha generacím Romů. Romové byli vychováváni se stigmatem méněcennosti, byl jim odepřen rovný přístup ke vzdělání i pracovnímu uplatnění a bylo jim zabráněno užívat výhod vzdělávání a života v multikulturní společnosti. Vytvoření segregovaných škol pro Romy proběhlo částečně jako důsledek celkové segregace obyvatelstva. Jindy k rasové segregaci vedlo fungování vzdělávacího systému v zemích, které vylučovaly Romy z důvodů jejich zvláštního jazyka a kultury. A konečně byla rasová segregace důsledkem vědomého úsilí škol a jiných úřadů oddělit romské děti od neromských z důvodů sahajících od osobní zášti vůči Romům až k ústupkům tlaku neromské veřejnosti.
ERRC podniklo výzkum v zemích střední a východní Evropy dokumentující empirické fakty o separátním vzdělávání Romů a praktiky, jejichž výsledkem byla segregace ve školách. „Stigmata“ popisují nejobvyklejší formy segregace romských dětí ve vzdělávání založené na jejich etnickém původu. V každé z pěti zkoumaných zemí byla zaznamenána nesrovnatelně nižší kvalita vzdělávání oproti průměrným standardům. Do dnešního dne vlády nedokázaly zavést opatření, jež by segregaci bránila. S výjimkou Maďarska, které na počátku tohoto tisíciletí zavedlo opatření, která mají zabránit segregaci ve speciálních školách a vést k eliminaci některých forem segregace ve školách, se žádná z dotčených vlád nepokusila o žádný zásadní krok směrem k desegregaci vzdělávacího systému.
Publikace obsahuje doporučení pro státní orgány. Komplexnost problému segregovaného školství si vyžaduje důkladnou právní a vzdělávací reformu. Stěžejní body představuje prevence další segregace a dosažení rovného zacházení ve vzdělávání. Výsledkem desegregace by mělo být:
* postupné ukončení činnosti zvláštních škol pro děti s mentálním postižením a integrace
žáků z těchto škol do většinových škol;
* povinné zápisy do většinových škol – ve zvláštních školách ani v jiných oddělených a
podřadných třídách anebo školách nesmí být již žádní žáci prvních tříd;
* zápis absolventů základních zvláštních škol do většinových středních škol a zajištění
jejich úspěšné adaptace;
* odstranění všech čistě romských škol, předškolních zařízení a tříd;
* dosažení rasové nebo etnické rovnováhy ve složení žactva škol a tříd v každé obci.
Stigmata jsou výsledkem výzkumu provedeného v letech 2002-2003 s přispěním Fondu pro projekty v oblasti lidských práv Ministerstva zahraničních věcí Velké Británie a za stěžejní podpory Institutu otevřené společnosti, Fordovy nadace a Trastu Rubena a Elisabeth Rausingových. Aktualizovaný výzkum v České republice byl prováděn v únoru 2005 skupinou výzkumníků ERRC, Ligy lidských práv a Společenství Romů na Moravě. Tento výzkum byl uskutečněn s podporou Akčního programu Evropské komise pro boj s diskriminací.
Kompletní verze českého vydání publikace je dostupná na: http://www.errc.org/db/01/AB/m000001AB.pdf
Více informací o Evropském centru pro práva Romů naleznete na: http://www.errc.org.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk