Tiskové zprávy
Ekologický právní servis: GARDE-EPS a SOS se po leteckých společnostech zaměřily v problematice protiprávního účtování příplatků na cestovní kanceláře
Právníci programu GARDE Ekologického právního servisu a Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) včera (28.7.2006) vyzvali největší cestovní kanceláře v České republice ke zdržení se protiprávního jednání. Cestovní kanceláře si obdobně jako letecké společnosti přiúčtovávají k ceně zájezdů dodatečné poplatky. Tuto praxi považují právníci GARDE-EPS za rozpornou s předpisy na ochranu spotřebitele, právní úpravou ochrany soutěže i evropskou legislativou.
Dodatečné poplatky vyčleněné z vlastní ceny zájezdu tvoří u oslovených cestovních kanceláří v průměru 30% celkové ceny. Do těchto poplatků spadají tzv. bezpečnostní taxy, palivové příplatky, letištní taxy, povinné pojištění zařízené cestovní kanceláří, tzv. místní poplatky nebo bakšišné.1 České cestovní kanceláře jsou tímto přístupem v Evropě ojedinělé, protože zahraniční cestovní kanceláře reflektovaly evropskou legislativu (zejména směrnici 90/314/EHS o souborných službách pro cesty, pobyty a zájezdy) a od začátku 90. let uvádějí cenu svých zájezdů v kompletní podobě. Dochází tak na úkor spotřebitelů k nespravedlivému zvýhodňováni českých cestovních kanceláří, které nabízejí své zájezdy za nekompletní ceny.
Na základě právní analýzy GARDE-EPS vyzvalo Sdružení obrany spotřebitelů ke zdržení se protiprávního jednání následující společnosti: Fischer, Čedok, Exim Tours, Sunny Days, Shenkos a Alexandria. Podobně jako v případě leteckých společností právníci GARDE-EPS doufají, že změna přístupu klíčových subjektů na trhu povede k dominovému efektu a k nápravě situace v celém sektoru.
Výzva cestovním kancelářím je dalším krokem v kampani SOS a GARDE-EPS proti nekalým a klamavým praktikám podnikatelů. Minulý týden byly v souvislosti s obdobnou praxí vyzvány ČSA, Smartwings a SkuEurope, největší v ČR operující letecké společnosti, ke zdržení se protiprávního jednání. Stejně jako v případě leteckých společností dávají SOS a GARDE-EPS přednost dialogu a smírnému vyřešení rozporu, nicméně v případě neúspěchu jednání hodlají předat věc k rozhodnutí soudu.
Dle názoru právníků GARDE-EPS je jakékoliv rozdělovani ceny za 1 službu na více položek, s tím, že zákazníkům je prezentována pouze část konečné ceny, v rozporu se zákonem. Neurčitost dodatečných poplatků umožňuje společnostem mezi nimi volně přesouvat své náklady, což činí stanovení ceny vzhledem k jednotlivým separátně účtovaným „službám“ netransparentním.
Zároveň považují právníci GARDE-EPS za nelegitimním samu podstatu vyčleneňování jednotlivých položek z ceny letenky či zájezdu. Poplatky za palivo, bezpečnost či za využití letiště tvoří nedílnou součást hlavní služby. Právník GARDE-EPS Filip Gregor k tomu dodává: „Letecké společnosti a cestovní kanceláře prostřednictvím dodatečných poplatků přenašejí vlastní náklady na své klienty. Jedná se o bezprecedentní stav, ktery je v přikrém rozporu se způsobem účtování cen v kterémkoliv jiném druhu dopravy.“
Právníci GARDE-EPS ve spolupráci s SOS provedli analýzu postupu leteckých společností v rámci projektu NROS „Transition Facility“ financovaného ze zdrojů Evropské Unie.
kontakt:
Mgr. Filip Gregor, mobil: 775 048 217
Ekologický právní servis
Dvořákova 13, 602 00 Brno
tel: 545 575 229, fax: 542 213 373
email: brno@eps.cz
URL: http://www.eps.cz , http://www.responsibility.cz
Mgr. Klára Přikrylová, mobil: 721 623 410
Sdružení obrany spotřebitelů
Novákových 8, 180 00 Praha 8
tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
email: prikrylova@spotrebitele.info
URL: http://www.spotrebitele.info
Dodatečné poplatky vyčleněné z vlastní ceny zájezdu tvoří u oslovených cestovních kanceláří v průměru 30% celkové ceny. Do těchto poplatků spadají tzv. bezpečnostní taxy, palivové příplatky, letištní taxy, povinné pojištění zařízené cestovní kanceláří, tzv. místní poplatky nebo bakšišné.1 České cestovní kanceláře jsou tímto přístupem v Evropě ojedinělé, protože zahraniční cestovní kanceláře reflektovaly evropskou legislativu (zejména směrnici 90/314/EHS o souborných službách pro cesty, pobyty a zájezdy) a od začátku 90. let uvádějí cenu svých zájezdů v kompletní podobě. Dochází tak na úkor spotřebitelů k nespravedlivému zvýhodňováni českých cestovních kanceláří, které nabízejí své zájezdy za nekompletní ceny.
Na základě právní analýzy GARDE-EPS vyzvalo Sdružení obrany spotřebitelů ke zdržení se protiprávního jednání následující společnosti: Fischer, Čedok, Exim Tours, Sunny Days, Shenkos a Alexandria. Podobně jako v případě leteckých společností právníci GARDE-EPS doufají, že změna přístupu klíčových subjektů na trhu povede k dominovému efektu a k nápravě situace v celém sektoru.
Výzva cestovním kancelářím je dalším krokem v kampani SOS a GARDE-EPS proti nekalým a klamavým praktikám podnikatelů. Minulý týden byly v souvislosti s obdobnou praxí vyzvány ČSA, Smartwings a SkuEurope, největší v ČR operující letecké společnosti, ke zdržení se protiprávního jednání. Stejně jako v případě leteckých společností dávají SOS a GARDE-EPS přednost dialogu a smírnému vyřešení rozporu, nicméně v případě neúspěchu jednání hodlají předat věc k rozhodnutí soudu.
Dle názoru právníků GARDE-EPS je jakékoliv rozdělovani ceny za 1 službu na více položek, s tím, že zákazníkům je prezentována pouze část konečné ceny, v rozporu se zákonem. Neurčitost dodatečných poplatků umožňuje společnostem mezi nimi volně přesouvat své náklady, což činí stanovení ceny vzhledem k jednotlivým separátně účtovaným „službám“ netransparentním.
Zároveň považují právníci GARDE-EPS za nelegitimním samu podstatu vyčleneňování jednotlivých položek z ceny letenky či zájezdu. Poplatky za palivo, bezpečnost či za využití letiště tvoří nedílnou součást hlavní služby. Právník GARDE-EPS Filip Gregor k tomu dodává: „Letecké společnosti a cestovní kanceláře prostřednictvím dodatečných poplatků přenašejí vlastní náklady na své klienty. Jedná se o bezprecedentní stav, ktery je v přikrém rozporu se způsobem účtování cen v kterémkoliv jiném druhu dopravy.“
Právníci GARDE-EPS ve spolupráci s SOS provedli analýzu postupu leteckých společností v rámci projektu NROS „Transition Facility“ financovaného ze zdrojů Evropské Unie.
kontakt:
Mgr. Filip Gregor, mobil: 775 048 217
Ekologický právní servis
Dvořákova 13, 602 00 Brno
tel: 545 575 229, fax: 542 213 373
email: brno@eps.cz
URL: http://www.eps.cz , http://www.responsibility.cz
Mgr. Klára Přikrylová, mobil: 721 623 410
Sdružení obrany spotřebitelů
Novákových 8, 180 00 Praha 8
tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
email: prikrylova@spotrebitele.info
URL: http://www.spotrebitele.info
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




