Tiskové zprávy
Sdružení obrany spotřebitelů ČR: Jaká je kvalita praček a digitálních fotoaparátů
Právě vychází červnové číslo časopisu TEST. Rozšířené vydání přináší nové testy praček a digitálních fotoaparátů nižších cenových kategorií. Testy byly provedeny v rámci spolupráce spotřebitelských organizací SOS a TEST.
Testy jsou možné díky zapojení SOS a TESTu do celosvětové sítě spotřebitelských organizací. V mezinárodním testu jsou zastoupeny výrobky, které lze všechny zakoupit na trhu v České republice. Testovací programy vycházejí z praxe – simulují nejčastější chování uživatelů výrobků a zkoušky probíhají v nezávislých laboratořích.
Jedním z cílů testů bylo zjistit, zda existují rozdíly v kvalitě srovnatelných výrobků prodávaných na západních trzích a v nových členských zemích. Testy tuto skutečnost zatím nepotvrdily. Záměrně byly nakoupeny výrobky nižších cenových kategorií, které se na nových evropských trzích nejlépe prodávají.
U praček lze říci, že s kvalitou roste cena, zejména u některých značek. Modely Miele nebo AEG se zpravidla umisťují na předních místech většiny testů. Ve srovnání s nimi například značka Electrolux, vykazuje ve zkouškách spíše průměrnou kvalitu. „Výsledek testu je nicméně vždy relativní,“ říká Václav Beneš, redaktor zapojený do testování. „Některé pračky výborně perou, jsou tiché, ale téměř všechny špatně máchají a to včetně těch nejlepších,“ dodává. Součástí testu bylo i hodnocení vhodnosti jednotlivých modelů pro handicapované osoby.
Levné digitální fotoaparáty patří mezi rychloobrátkové zboží. Tato skutečnost se podepisuje na jejich kvalitě. Spolehnout na značku se příliš nedá, záleží na tom, jaký model se zrovna povede. „Rozhodně nečekejte zázraky,“ upozorňuje spotřebitele Beneš, „kompaktní fotoaparáty většinou podávají jen velice průměrné výkony.“ Navíc se výrazně liší poměr cena/kvalita u jednotlivých modelů. Existují však modely se slušným vybavením i výkonem. Jak dále konstatuje Beneš, ani zkušení pracovníci laboratoře nejsou schopni nalézt žádné logické vodítko, které by pomohlo při výběru kvalitního levnějšího kompaktu. Jedinou možností je risknout koupi a nebo se řídit nezávislým testem.
SOS a TEST připravují další mezinárodní testy. Na podzim se tak čtenáři mohou těšit na test vysavačů se zastoupením české značky, na mobilní telefony nebo MP3 přehrávače. SOS a TEST jsou jediní, kteří publikují informace tohoto druhu v České republice, které se výrazně liší od jakýchkoliv „redakčních testů“ komerčních periodik. Na rozdíl od nich nejsou tyto aktivity placené z reklamy, ale z prostředků získaných prodejem spotřebitelských periodik a z veřejných zdrojů.
TEST si mohou zájemci předplatit v rámci Velkého balíčku SOS, spolu s časopisem SOS, bezplatným poradenstvím a dalšími výhodami. Objednávat je možné na adrese SOS, TESTu a na www.spotrebitele.info.
Kontakty:
Sdružení obrany spotřebitelů (SOS)
Tel. 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info
• Ivana Picková, tisková mluvčí, pickova@spotrebitele.info, 604 956 114
• Václav Beneš, public relations, benes@spotrebitele.info
• Občanské sdružení spotřebitelů TEST, tel.: 227 027 632, www.dtest.cz, dtest@dtest.cz
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS), založené v roce 1993, je nevládní, nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra ve dvanácti krajích ČR, informační spotřebitelský portál www.spotrebitele.info, vydává tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info
Testy jsou možné díky zapojení SOS a TESTu do celosvětové sítě spotřebitelských organizací. V mezinárodním testu jsou zastoupeny výrobky, které lze všechny zakoupit na trhu v České republice. Testovací programy vycházejí z praxe – simulují nejčastější chování uživatelů výrobků a zkoušky probíhají v nezávislých laboratořích.
Jedním z cílů testů bylo zjistit, zda existují rozdíly v kvalitě srovnatelných výrobků prodávaných na západních trzích a v nových členských zemích. Testy tuto skutečnost zatím nepotvrdily. Záměrně byly nakoupeny výrobky nižších cenových kategorií, které se na nových evropských trzích nejlépe prodávají.
U praček lze říci, že s kvalitou roste cena, zejména u některých značek. Modely Miele nebo AEG se zpravidla umisťují na předních místech většiny testů. Ve srovnání s nimi například značka Electrolux, vykazuje ve zkouškách spíše průměrnou kvalitu. „Výsledek testu je nicméně vždy relativní,“ říká Václav Beneš, redaktor zapojený do testování. „Některé pračky výborně perou, jsou tiché, ale téměř všechny špatně máchají a to včetně těch nejlepších,“ dodává. Součástí testu bylo i hodnocení vhodnosti jednotlivých modelů pro handicapované osoby.
Levné digitální fotoaparáty patří mezi rychloobrátkové zboží. Tato skutečnost se podepisuje na jejich kvalitě. Spolehnout na značku se příliš nedá, záleží na tom, jaký model se zrovna povede. „Rozhodně nečekejte zázraky,“ upozorňuje spotřebitele Beneš, „kompaktní fotoaparáty většinou podávají jen velice průměrné výkony.“ Navíc se výrazně liší poměr cena/kvalita u jednotlivých modelů. Existují však modely se slušným vybavením i výkonem. Jak dále konstatuje Beneš, ani zkušení pracovníci laboratoře nejsou schopni nalézt žádné logické vodítko, které by pomohlo při výběru kvalitního levnějšího kompaktu. Jedinou možností je risknout koupi a nebo se řídit nezávislým testem.
SOS a TEST připravují další mezinárodní testy. Na podzim se tak čtenáři mohou těšit na test vysavačů se zastoupením české značky, na mobilní telefony nebo MP3 přehrávače. SOS a TEST jsou jediní, kteří publikují informace tohoto druhu v České republice, které se výrazně liší od jakýchkoliv „redakčních testů“ komerčních periodik. Na rozdíl od nich nejsou tyto aktivity placené z reklamy, ale z prostředků získaných prodejem spotřebitelských periodik a z veřejných zdrojů.
TEST si mohou zájemci předplatit v rámci Velkého balíčku SOS, spolu s časopisem SOS, bezplatným poradenstvím a dalšími výhodami. Objednávat je možné na adrese SOS, TESTu a na www.spotrebitele.info.
Kontakty:
Sdružení obrany spotřebitelů (SOS)
Tel. 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info
• Ivana Picková, tisková mluvčí, pickova@spotrebitele.info, 604 956 114
• Václav Beneš, public relations, benes@spotrebitele.info
• Občanské sdružení spotřebitelů TEST, tel.: 227 027 632, www.dtest.cz, dtest@dtest.cz
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS), založené v roce 1993, je nevládní, nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra ve dvanácti krajích ČR, informační spotřebitelský portál www.spotrebitele.info, vydává tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




