Filip Šebek "> Kambodžští středoškoláci rozvíjejí díky projektu ČRA konkrétní dovednosti v oblasti zpracování potravin - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/kambodzsti-stredoskolaci-rozvijeji-diky-projektu-cra-konkretni-dovednosti-v-oblasti-zpracovani-potravin-2
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Česká rozvojová agentura: Kambodžští středoškoláci rozvíjejí díky projektu ČRA konkrétní dovednosti v oblasti zpracování potravin

V závěru minulého roku byl v Kambodži ukončen úspěšný projekt ČRA zaměřený na zlepšení kvality středoškolského vzdělávání. Projekt reagoval na hlavní problémy kambodžského vzdělávacího systému, mezi něž patří nízká kvalita učitelů, nedostatečné a zastaralé učební osnovy, špatný stav infrastruktury škol i nedostatečný přístup ke vzdělávání. Realizátor projektu, společnost Člověk v tísni, mimo jiné renovovala laboratoř na zpracování zemědělských produktů a společně s pedagogy z ČZU vypracovala vhodné osnovy a výukové metody zaměřené na zpracování potravin, které je ušité přímo na míru zdejším podmínkám.

Tříletý projekt v rámci dotačního titulu Zlepšení kvality středoškolského vzdělávání v Kambodži se věnoval dvěma úrovním intervence. Na národní úrovni byly vytvořeny učební osnovy nového zemědělského oboru pro střední školy Zpracování potravin. Učební osnovy byly připraveny ve spolupráci s ministerstvem školství, jsou kompatibilní s učebními osnovami určenými pro vysokoškolské studium a budou používány i na ostatních školách se zemědělským zaměřením. Na regionální úrovni probíhá podpora vybrané střední školy v oblasti zvýšení kapacit učitelů, zlepšení kvality studia a propojení studia s praxí, v případě potřeby i posílení infrastruktury a rekonstrukce areálu školy. Součástí podpory je i dodání zpracovatelské techniky, která je nutná k posílení praktických dovedností již během studia, což povede ke zvýšení šancí absolventů uspět na trhu práce.

Aby se dařilo studenty ve školních lavicích udržet déle, musí střední školy na kambodžském venkově připravit mladé lidi na konkrétní typy zaměstnání, která je čekají. Podle projektového manažera Člověka v tísni v Kambodži Rattana Kep je cílem projektu pomoci mladým lidem rozvinout základní a konkrétní dovednosti v oblasti zpracování potravin, které se jim budou v zaměstnání hodit. „S nově vytvořenými osnovami a programem stáží budeme moct studenty seznámit se zpracováním zemědělských produktů, což jim dá dobré základy do jejich budoucího zaměstnání,” říká Rattan Kep.

Na střední škole King Norodom Sihamoni General and Technical High School (KNHS) v provincii Kampong Chhnang byla kvůli zvýšení hygienických standardů renovována laboratoř na zpracování zemědělských produktů. Je vybavena novými elektrickými rozvody a dostatečnými dodávkami vody, klimatizací, umývadly, vakuovým balicím strojem, sterilizátorem a dehydrátorem a dalším. Díky této rekonstrukci jsou zařízení a místnosti laboratoře bezpečné a studenti se tak učí v lepším prostředí.

„Stará laboratoř nebyla příliš prostorná ani dobře vybavená,” říká Sokea, učitelka na KNHS. „Nyní je celé zařízení mnohem lépe řešené, laboratoř na zpracování potravin je mnohem větší a má několik oddělených místností. Také je zde moderní vybavení a klimatizace, což je pro studenty i vyučující velmi příjemné,” dodává.

Další výzvou bylo nalézt dostatek kvalifikovaných instruktorů, kteří by vedli školení. Aby byly odborné schopnosti učitelů technických předmětů na KNHS co nejlepší, vypracoval tým Člověka v tísni společně s pedagogy z ČZU vhodné výukové metody zaměřené na zpracování potravin a zorganizoval školení zaměřené na různé technologie zpracování, jako správné skladování potravin, pečení a výroba jogurtu.

„Tímto projektem se snažíme naplňovat čtvrtý z Cílů udržitelného rozvoje, který spočívá v zajištění rovného přístupu ke kvalitnímu vzdělání a podpoře celoživotního vzdělávání pro všechny. Zajištěním přístupu ke kvalitnímu vzdělání je podporován inkluzivní sociální rozvoj jako jeden ze dvou prioritních sektorů české zahraniční rozvojové spolupráce v Kambodži. Zaměřujeme se zde na cíle a výstupy, které vedou k budování a zvyšování kapacit pro rozvoj prakticky orientovaného školství orientované především na zemědělské a technické obory ve vybraných provinciích. Tento projekt všechny tyto ambice úspěšně splňuje a navíc flexibilně reaguje na aktuální potřeby kambodžského pracovního trhu,“ dodává Barbora Žáčková z České rozvojové agentury, která má projekty v Kambodži na starosti.

Projekt ACTIVE for Youth na střední škole King Norodom Sihamoni General and Technical High School byl realizovaný společností Člověk v tísni ve spolupráci s Českou zemědělskou univerzitou v Praze (ČZU) a kambodžským Ministerstvem školství, mládeže a sportu s finanční podporou České rozvojové agentury. Cílem projektu bylo poskytnout mladým lidem v zemědělských oblastech rovný přístup k technickému vzdělání.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist