Tiskové zprávy
Sdružení Kontext: Kdo si to vypije letos?
8. března 2007 | Sdružení Kontext
Autor: Mgr.Milan Berka
Autor: Mgr.Milan Berka
Zatímco brněnský pivovar se kvůli opakovaným stížnostem jistým způsobem polepšil ( např. došlo k předělání televizní reklamy "Prafotr Morava", kde byla vystřižena urážlivá část, komentující příchod Cyrila a Metoděje jako "přislintání" za účelem ochutnání Starobrna), plzeňský Prazdroj své pochybné a neetické reklamní způsoby nijak nezměnil. Typickým příkladem může být třeba Jeden svět, který po svém pražském startu pokračuje v regionech a dnes bude slavnostně zahájen zde v Brně. Organizátoři si budou opět připíjet moravskou slivovicí, ale nebude chybět ani pivo, neboť generálním partnerem Jednoho světa je i nadále právě Prazdroj. Ten má na průběh festivalu značný vliv a jistě stojí za připomenutí, že celý projekt expandoval z hlavního města do regionů jen díky iniciativě pivovaru. Nedílnou součástí filmových projekcí je promítání pivních reklam a hlasování o nejoblíbenější film ( pivní divácká cena ). Prazdroj si velmi dobře uvědomuje, kdo je hlavní cílovou skupinou, vždyť významnou součástí celého projektu jsou speciální projekce pro školy. Cílovou skupinu festivalu jednoznačně definují samotní organizátoři:
"Jeden svět "oslovuje především mladé lidi, studenty, středoškoláky".
Propagace alkoholu je v souvislosti s oslovováním osob mladších 18. let nelegální. Vloni jsem kvůli tomu v této věci adresovoval dvě stížnosti živnostenským úřadům a před brněnským kinem Art jsem v průběhu festivalu rozdal 500 ks informačních letáků "Jeden svět- s peklem kšeft"( stížnost i text letáku pro přehlednost připojuji závěrem ). Při zahájení jsem tehdy také hovořil přímo s ředitelem Blaževičem. Ten ale veškeré kritické argumenty rázně a sebejistě odmítl a text letáku doslova označil jako "laciný pamflet". Na otázku, jakou částkou Prazdroj přispívá, ale ředitel odmítl odpovědět a odkázal mě na internet, kde si to prý mám vyhledat. Pravda je taková, že na festivalovém webu takový údaj k nalezení není. Co se týče financí, které festivalem protečou, ve výroční zprávě společnosti Člověk v tísni je použita pouze obecná kategorie "objem aktivit" ( např. v roce 2005 to bylo 8 646 000 Kč + 4 896 000 Kč Jeden svět na školách. Zmíněná výroční zpráva na jiném místě obsahuje v rámci výnosů položku Plzeňský Prazdroj, a.s. - 1 134 000 Kč, z uvedených údajů ale rozhodně nelze vyvodit to co nás zajímá, t.j. jakou konkrétní sumou se Prazdroj na festivalu podílí. Vedle milionových částek se ale v rámci festivalu točí i reálný alkohol, Blaževič totiž vloni přiznal, že Prazdroj v rámci svého generálního partnerství dodává organizátorům také pivo ( ředitel odmítl sdělit podrobnosti , takže není jasné nic konkrétního, tzn. kolik hektolitrů je ve hře, kdo je příjemcem a kdo a podle jakého klíče rozhoduje o tom, kdo si kolik vypije?). Je škoda, že ani výroční zprávy společnosti Člověk v tísni tyto pivní naturálie nespecifikují .
Prazdroj má s oslovováním mládeže bohaté zkušenosti, vždyť již v červnu 2005 byly aktivity pivovaru příčinou jedné z nejúspěšnějších stížností v celé historii Kulturního sdružení KONTEXT. V Brně se tehdy konala celorepubliková Letní olympiáda dětí a mládeže- velká a dlouho připravovaná akce pro cílovou skupinu školních dětí ve věku do patnácti let. Na propagačních billboardech a v programových brožurách byla přesto natištěná pivní reklamní loga a díky naší stížnosti na Krajský živnostenský úřad Jihomoravského kraje museli pořadatelé všechny billboardy i brožury okamžitě přelepovat.
Divize Plzeňského Prazdroje ( pod kterou ale spadají i značky Kozel, Gambrinus a Radegast) by správně žádné nelegální či neetické (viz urážlivá TV prezentace Bedřicha Smetany ) reklamní aktivity realizovat neměla, protože právě Prazdroj je účastníkem projektu Viva Etika ( více informací na www.transparency.cz ).
Prazdroj je samozřejmě také váženým členem Iniciativy zodpovědných pivovarů - www.iniciativapivovaru.cz - zároveň ale nezodpovědným způsobem dlouhodobě a opakovaně nedodržuje její Etický kodex, kde je m.j. výslovně uvedeno, že:
- reklama na pivo nesmí být zaměřena na osoby mladší 18 let
- reklama nebude propagovat pivo v mediích, programech nebo během událostí, u nichž je známo, že většinu cílové skupiny tvoří nezletilí
Konkrétní příklady problematických reklamních akcí v roce 2006 :
17.6.- Pivofest Trutnov -akce několika pivovarů, za účasti Pilsner Urquell a Gambrinus- akce "děti v doprovodu rodičů vstup zdarma", součástí programu představení Loutkového divadla Kasperle
19.8.- Pivní slavnosti Ražice -za společné účasti Gambrinus, Prazdroj a Platan- akce "vstupné 60 Kč,děti 20 Kč". V programu m.j. soutěže v pití piva na čas, pití tupláku na čas, štafetové pití piva na čas a pití lahvového piva brčkem.
26.8. - Pivní slavnosti Choceň- za účasti Pilsner Urquell, Gambrinus a Kozel - akce "vstupné po celý den : do 15-ti let zdarma" + soutěže a zábava pro děti
1.-2. 9. Dočesná Žatec - ( akce cca 20 pivovarů- za účasti Pilsner Urquell ) V programu dětská představení na Hlavní scéně+ speciální Dětská scéna- akce "barevný den pro děti", Loutkohorecké sdružení Jitřenka a blok písniček a soutěží pro děti o více než 1000 cen
2.9. Radegastův rej na Pustevnách a v ostravské lokalitě Černá louka- v programu zábavné atrakce, skákací hrad a "balónkový mág, kouzlící balónky ve tvaru pudlíka"
16.9. Radegast den Nošovice - akce "děti do 15 let zdarma" a v programu dětské představení "Majda z Kouzelné školky – milovaná dětská hvězda“.
Léto s Kozlem - značka Kozel ovládá velké letní folk a country festivaly. Na největší akci- Zahrada Náměšť na Hané (Kozel zahradníkem)- byla počátkem července akce: "Děti do 130 cm výšky stále za 1 Kč. Junioři vysocí 131 - 150 cm za poloviční vstupné." Vedle "Úschovny zavazadel a kol" v programu výslovně uvedeno : "Úschovna dětí" !
Gaudeamus igitur made in Gambrinus -série velkých letních pivních festivalů pro studenty. Zde došlo k nezodpovědnému porušování Etického kodexu Iniciativy zodpovědných pivovarů v bodě 1.4. ( oblast propagačních akcí na vysokých školách a univerzitách). Konkrétní akce totiž nebyly řádně schváleny univerzitními orgány a v průběhu akce jsme dokonce odhalili dva podvody s vymyšlenými záštitami:
1. Kancléřka zlínské Univerzity Tomáše Bati Ing.Andrea Kadlčíková v souvislosti s festivalem uvedla:"Ze strany pořadatelů došlo bohužel k závažné chybě. Rektor UTB záštitu nad touto akcí nikdy nepřevzal! Na webových stránkách příslušnou informaci již odstranili."
2. Na internetové prezentaci projektu bylo u města České Budějovice zveřejněné sdělení, že "Akce se koná za podpory vedení Jihočeské univerzity". Když se ale vedení JČU začalo okolnostmi festivalu zabývat, zmíněná věta byla obratem smazána. Vedení JČU totiž uvedený festival nepodporovalo a nepodporuje.
3. Akademický senát Technické univerzity v Liberci se uvedeným festivalem zabýval na svém zasedání 3.10. v diskusi dospěl k jednoznačnému doporučení vedení TUL nepřijímat v budoucnu záštitu nad akcemi podobného typu ani jinak s nimi jméno TUL nespojovat.
(Ve všech uvedených příkladech jsem podal řádné stížnosti příslušným krajským živnostenským úřadům, které mají jako orgány dozoru pravomoc kontrolovat dodržování zákona o regulaci reklamy. )
Bez ohledu na agresivní a neetické reklamní kampaně je Prazdroj oblíbenou značkou minulého i současného prezidenta a byl to právě Václav Klaus, kdo v Prazdroji slavnostně otevíral novou stáčírnu za miliardu korun. Klaus přitom také podepsal velvyslanecký sud, s kterým pak ministr Vondra poslal svého kolegu Tlustého do Bruselu, kde pak 28. listopadu došlo k ostudnému zvetování návrhu na zvýšení spotřební daně. Oba ministři se v této souvislosti vyjadřovali tak, že tím de facto inovovali známé přísloví na: koho pivo jíš, toho píseň zpívej. Alexandr Vondra je autorem výroku "Pivo je součástí české kultury" a Vlastimil Tlustý ho duchaplně doplnil svým vyjádřením: „My Češi věříme, že pivo je součástí jídla."
Díky Vondrovi také došlo k rozšíření diplomatických zvyklostí o nový bizarní prvek- rozesílání sudů Prazdroje na velvyslanectví ve světě.
Mgr.Milan Berka
Kulturní sdružení KONTEXT
V průběhu "lidskoprávního" festivalu dochází k prapodivné situaci, kdy vlastně samotný festival lidská práva svým způsobem porušuje. Konkrétněji řečeno, předmětná práva jsou ustavena v Evropské chartě o alkoholu, kde je m.j. výslovně psáno:
Všechny děti a mladiství mají právo vyrůstat v prostředí chráněném před negativními důsledky konzumu alkoholu a v maximální možné míře také před reklamou na alkoholické nápoje.
Všichni lidé, kteří si nepřejí konzumovat alkohol nebo kteří ho konzumovat nemohou ze zdravotních nebo jiných důvodů, mají právo být chráněni před tlaky k užití alkoholu a právo být podporováni ve své vůli nepít alkohol.
_______________________________________________________________
Přílohy:
Jeden svět – s peklem kšeft
Od roku 2003 má známý filmový festival hořkou pachuť, neboť GENERÁLNÍM partnerem akce je prostřednictvím své prestižní pivní značky 2. největší pivovarnická skupina světa SABMiller (www.sabmiller.com ). Tato firma vznikla v roce 2002, když si korporace South African Breweries přikoupila ovládnutí 2.největšího amerického pivovaru- stálo to více než 5 miliard USD a za pozornost jistě stojí, že Miller vlastnil Philip Morris (nyní viz www.altria.com ). Pokud bychom chtěli lépe pochopit, kde se v SAB vzalo takové bohatství, měli bychom zavzpomínat na jihoafrický rasistický režim. Na zasedáních Valného shromáždění OSN a v Radě bezpečnosti bylo v letech 1946-1987 schváleno okolo sta rezolucí odsuzujících apartheid a okupaci území Namibie. Bílý management SAB si s tím příliš hlavu nelámal a v roce 1950 se vedení přesunulo z Londýna do výhodnějšího fašisticko-rasistického prostředí Jihoafrické unie. Přes výzvy k rušení diplomatických styků (ČSSR přerušila veškeré styky v roce 1963) , bojkotu a zákazům vývozu vyspělejší země čile obchodovaly a SAB uzavíral lukrativní licenční smlouvy, např. o produkci irské značky Guiness, holandského Amstel, americké Coca-coly či piva Carling. Navíc rozvoj hospod, produkce obalů ,textilu atd., atd. Firma začala obsazovat stále další africké trhy, výborné podmínky samozřejmě našla v rasistickém prostoru sousední Rhodesie (pozdější Zimbabwe ). V Angole zakládá pivovary roku 1973 ( fašistický režim skončil až v dubnu 1974). SAB se stal skutečným specialistou na privatizace, odstraňování obchodních bariér, reklamu a důsledné zvyšování výroby. V současnosti je firma SABMiller také největším světovým partnerem společnosti Coca-cola ( v jižní Africe se dnes význam slova Coca-Cola shoduje v 11 místních dialektech s významem slova "hello" ). Dlouho ale také vydělávali na 49% podílu v Tsogo sun group ( = největší hotelová korporace na jižní polokouli Southern Sun Hotels - cca 13000 pokojů v 80 luxusních hotelích + Tsogo Sun Gaming coby největší provozovatel hazardních her v Jižní Africe- cca 160 stolních her - rulety, karty, kostky, atd + 4000 hracích automatů v pěti rozlehlých komplexech kasin ).
Výkonným ředitelem je v současnosti Graham Mackay ( zároveň stíhá vedení největšího světového výrobce čistících prostředků Reckitt Benckiser), ve vedení je dále např. bankéř a bývalý královnin sekretář Lord Fellowes, či bývalý britský velvyslanec v JAR a USA a ředitel British Airways Lord Robin Renwick of Clifton, nechybí ani čelní představitelé globálního cigaretového impéria.
SABMiller se zabývá i vínem a kořalkami ( www.distell.co.za ), ale základem je pivo. Svou práci dnes firma definuje výslovně jako GLOBÁLNÍ VŮDCOVSTVÍ. Každou minutu lidé průměrně zkonzumují 46 tisíc půllitrů piva SABMiller. Ve finančním roce 2005 prodal SABMiller 148 milionů hektolitrů a firma zaznamenala čistý zisk 2,194 miliardy USD ( oproti
1,391 mld v roce 2004 ). Pro zajímavost: největší pivovarnická skupina světa InBev ( www.inbev.com ) v roce 2004 prodala
202 miliony hektolitrů piva (+ 31,5 milionů hektolitrů „soft drinks“ ). Nejznámějšími globálními značkami InBev jsou Stelle Artois, Beck´s, Leffe a Brahma.
V Evropě je firma SABMiller klíčovým hráčem na trhu u nás, na Slovensku, v Polsku ,Rusku, Rumunsku, Maďarsku a Itálii. Ve střední Americe ovládá pivní trh v Hondurasu a Salvadoru, má své třtinové plantáže, a také zde ovládá cca 50% trhu s produkty Coca-Coly a balenou vodou. V loňském roce firma ovládla 2. největší jihoamerický pivovar Bavaria S.A. a byly učiněny další kroky k posílení pozic v Indii a Číně. Elitní africká divize SABMiller operuje v 28 zemích ( v 18 státech je to v rámci strategické aliance s francouzskou korporací Castel group- www.groupe-castel.com ) . Kolébkou SABMiller je subsaharská Afrika, region nejhůře postižený pandemií AIDS. Tato nemoc se ale velmi rychle šíří i v Indii, kde také dochází k masivnímu komerčnímu vnucování alkoholu. V prostředí chudoby, beznaděje a nestability, kde lidé nejsou zvyklí na zákeřné marketingové manipulace, má alkoholová reklama skutečně ďábelskou efektivitu. V zájmové sféře SABMiller samozřejmě nechybí nejchudší země světa, oblasti válečných konfliktů (např. Uganda, kde ovládá značky Nile Breweries a Kampala ) i regiony, kde jsou miliony lidí ohroženy katastrofálním nedostatkem vody (Etiopie, Tanzánie, Keňa, Malawi ) . Východní Afrika čelí nejhoršímu suchu za poslední roky, přesto firmy jako SABMiller dál bezohledně odčerpávají a zneužívají nepředstavitelné objemy vody. Pivo je 95% vody. Je opravdu nutné vařit Guiness z etiopské vody? Je správné vnucovat třetímu světu Brutal fruit a Knock out ? SABMiller ví, že klíč k úspěchu je právě marketing a velkých úspěchů s moderním obalem bylo dosaženo např. u značky Chibuku v Zimbabwe. Pivo "Scud" bylo na trh uvedeno v dvoulitrových petlahvích ve tvaru populární rakety z války v zálivu. Zvláštní reklama, uvážíme-li, že alkohol patří k válce a na mnoha frontách pomáhal a pomáhá zabíjet. Zimbabwský ministr zdravotnictví před časem uvedl, že alkohol je důvodem poloviny rozvodů a většiny dopravních nehod.
V Africe má alkohol daleko krutější tvář než v amerických indiánských rezervacích, kde je údajně 50% lidí závislých na alkoholu a alkohol také v tropickém horku působí daleko zničujícím způsobem než v mírném pásmu. Cena za šíření alkoholu byla v Africe vždy vysoká - už při nákupech otroků evropští podnikatelé velmi často platili alkoholem.
V ČR SABMiller ovládá značky Pilsner Urquell, Gambrinus, Radegast, Velkopopovický kozel a Frisco. Pro českou sekci SABMiller byl loňský rok opět rekordní- 10,2 milionů hektolitrů. Šéf Prazdroje Mike Short loni prohlásil, že investice celé české pivní divize přesáhnou za finanční rok duben 2005 až březen 2006 částku 1,6 miliardy Kč ( tolik se zde proinvestovalo v roce 2004). Vlajkovou lodí mezinárodního portfolia SABMiller je právě Prazdroj, hrdý generální partner Jednoho světa.
Vedení festivalu si to pravděpodobně neuvědomuje, ale letošní témata Jednoho světa s alkoholem také úzce souvisí - např. násilná trestná činnost, zneužívání dětí i domácí násilí je velmi často pácháno pod vlivem alkoholu, to mohou potvrdit policejní statistiky i azylové domy pro matky s dětmi .Návštěvníci festivalu budou litovat hořký úděl ruských žen, přitom se české alkoholové značky s velkým úspěchem prodávají právě na ruském trhu ( jako dovoz i z místní licenční výroby ) a agresivní pivní reklama, cílená na mladé, tam výrazně mění konzumní zvyklosti- v módě je pivo a pije se tak, jakoby to ani nebyl alkohol.
Téma Afriky není nutné dále rozebírat a téma soužití s muslimy s alkoholem také souvisí, neboť alkoholové firmy pronikají i do prostoru islámských regionů. V různých zemích je různý reKLAMní systém, ale alkohol účinkuje na celém světě stejně: vyřazuje z provozu mozková centra citu, paměti a rovnováhy.
Jak kdysi napsal T.G. Masaryk: "Už v řeckém zákonodárství Lykurgos ve Spartě, aby si snáze udržel podmaněné kmeny, měl je k pití; věděl, že národ pijanů je národem otroků ! Politická, náboženská svoboda, každá svoboda je nemožná tam, kde se pije."
T.G.M. upozorňoval na vysokou spotřebu alkoholu- v současnosti se ale v naší republice pije 3x víc.
2004: prům. roční spotřeba 1 obyvatele ČR = 160,5 litru piva+16,5 litru vína+7,6 litru 40% kořalky
V roce 2004 byla v ČR průměrná denní spotřeba vody na 1 obyvatele 158 litrů, ve zmíněných východních regionech Afriky dnes lidé mají na den méně než 1 litr a situace se stále zhoršuje. K nezávadné pitné vodě dnes ve světě nemají přístup více než 2 miliardy lidí. Každý rok zemře více než 5 miliónů lidí na následky nemocí způsobených pitím závadné vody a používáním vody nevhodné pro sanitární účely a hygienu. Ani Evropa není za vodou, podle zprávy Programu OSN na ochranu životního prostředí poklesne na území bohatých států hladina podzemních vod ročně o tři metry.
e-mail info:
sdruzenikontext@seznam.cz
Mgr.Milan Berka
________________________________________________________________________________
Věc :
Internetová prezentace filmového festivalu Jeden svět - stížnost na zadavatele,
zpracovatele a šiřitele reklamy.
1.
V roce 2003 se stal generálním partnerem festivalu Jeden svět výrobce alkoholu Plzeňský prazdroj -„vlajková loď" druhé největší pivovarnické skupiny světa SABMiller.
Festival se od té doby stal součástí agresivní alkoholové reklamy :
http://www.prazdroj.cz/cz/index.php?show_page=article&a1path=sponzoring/pp_soucast_kultury/podpora_kultury#jedensvet
Z připojených adres je zřetelně vidět, jak v "partnerství" získává propagace alkoholu stále větší prostor:
http://www.jedensvet.cz/ow/2003/cz/partners/
http://www.jedensvet.cz/ow/2004/cz/partners/
http://www.jedensvet.cz/ow/2005/cz/news/partners.php
http://www.jedensvet.cz/ow/2006/index_cz.php?id=125&idp=137
2.
Podle svých organizátorů
http://www.jedensvet.cz/ow/2005/cz/about/
http://www.jedensvet.cz/ow/2006/index_cz.php?id=133&idp=186
"Jeden svět oslovuje především mladé lidi, studenty, středoškoláky a prostřednictvím filmů se jim snaží představit soubor hodnot, na kterých je postavena svobodná a demokratická společnost."
Letošního ročníku se má v rámci kampaně "Jeden svět na školách"
http://www.jedensvet.cz/skoly/ zúčastnit kolem 6,000 žáků a studentů základních a středních škol v Praze a zhruba 14,000 regionech.Do tohoto školního projektu je údajně zapojeno 259 pedagogů z 208 základních škol a 467 pedagogů z 328 středních škol
V části http://www.jedensvet.cz/ow/2006/index_cz.php?id=125 se také dozvídáme, že:
"Protože se v uplynulých dvou letech setkaly dětské projekce s úspěchem, rozhodli jsme se také letos zařadit několik dokumentů pro děti od 8 do 13 let, které budou uvedeny v kategorii Jeden svět dětem."
Je zřejmé , že zde dochází k jasnému porušování § 4 písm.b/ zákona o regulaci reklamy. Reklama na alkohol nesmí být zaměřena na osoby mladší 18-ti let a nesmí využívat prvky, prostředky nebo akce, které osoby mladší 18 let oslovují.
3.
Od roku 2003 festival jménem pivovaru zaštiťuje Michal Kačena,dříve manažer vnějších vztahů , nyní ředitel pro firemní vztahy a komunikaci.
http://www.jedensvet.cz/ow/2003/cz/auspices/kacena.html
http://www.jedensvet.cz/ow/2004/cz/auspices/
http://www.jedensvet.cz/ow/2005/cz/about/auspices.php
http://www.jedensvet.cz/ow/2006/index_cz.php?id=125&idp=136
V roce 2004 se na realizaci festivalu spolu s Kačenou podíleli i další specialisté SABMiller
Steve Woodward, Ian Penhale, Vladimír Jurina a Alexej Bechtin. Pan Kačena tehdy uvedl, že „právě z iniciativy generálního partnera vykročil festival z hlavního města do regionů. Úspěšnou součástí festivalu se stala divácká cena Plzeňského Prazdroje.“
Některá reklamní vyjádření pana Kačeny, která jsou na výše uvedených adresách zveřejněna, jsou dle mého názoru značně problematická.
2003: Sdílíme odpovědnost za to, aby svět měl lepší tvář
2004: A co se týče možností a prostředků komunikace, přinášíme mimo jiné ten nám nejvlastnější světoznámý produkt osvědčené kvality a přátelského ducha
Výše uvedená vyjádření jsou v rozporu s dobrými mravy a vytváří dojem, že spotřeba alkoholu přispívá ke společenském úspěchu. Propagací alkoholu ve vztahu k osobám mladším 18-ti let pan Kačena podporuje chování ohrožující jejich zdraví a psychický i morální vývoj. Nelze tvrdit že alkohol má přátelského ducha, to je klamavá reklama.
2004: Nemáme tak široký záběr jako festival filmů z nejrůznějších koutů planety — jsme firma svými kořeny pevně zakotvená v okolí pivovarů Plzeň, Velké Popovice a Radegast
Výše uvedené sdělení je klamavou reklamou, neboť firma SABMiller označuje Prazdroj jako svou „vlajkovou loď, která se s úspěchem prodává v 51 zemích po celém světě.V roce 2004 prodala skupina Prazdroj 9,7 milionů hektolitrů, v roce 2005 10,2 milionů hektolitrů. Vloni šéf Prazdroje Mike Short uvedl, že investice celé skupiny - závody Plzeň, Nošovice a Velké Popovice – „přesáhnou za finanční rok duben 2005 až březen 2006 loňských 1,6 miliardy korun.“
4.
Internetová prezentace festivalu obsahuje v části "o festivalu" skrytou reklamu. Ve dvou případech se jedná o reklamní slogan, kterým se alkoholový partner označuje jako součást české kultury
http://www.jedensvet.cz/ow/2003/cz/about/ :
Za pět let své existence se Jeden svět stal jedním z největších a nejprestižnějších lidskoprávních festivalů v Evropě a neopominutelnou součástí kulturního dění v Praze.
http://www.jedensvet.cz/ow/2004/cz/about/ :
Za šest let své existence se Jeden svět stal jedním z největších a nejprestižnějších lidskoprávních festivalů v Evropě a neopominutelnou součástí kulturního dění v Praze a ČR.
V dalších dvou případech dochází k použití slovního spojení "Festival inspiruje a posiluje" - zjevně se jedná o úmyslné použití základního sloganu reklamní kampaně o posilující Prazdrojové inspiraci :
http://www.jedensvet.cz/ow/2005/cz/about/
http://www.jedensvet.cz/ow/2006/index_cz.php?id=133&idp=186
"Jeden svět "oslovuje především mladé lidi, studenty, středoškoláky".
Propagace alkoholu je v souvislosti s oslovováním osob mladších 18. let nelegální. Vloni jsem kvůli tomu v této věci adresovoval dvě stížnosti živnostenským úřadům a před brněnským kinem Art jsem v průběhu festivalu rozdal 500 ks informačních letáků "Jeden svět- s peklem kšeft"( stížnost i text letáku pro přehlednost připojuji závěrem ). Při zahájení jsem tehdy také hovořil přímo s ředitelem Blaževičem. Ten ale veškeré kritické argumenty rázně a sebejistě odmítl a text letáku doslova označil jako "laciný pamflet". Na otázku, jakou částkou Prazdroj přispívá, ale ředitel odmítl odpovědět a odkázal mě na internet, kde si to prý mám vyhledat. Pravda je taková, že na festivalovém webu takový údaj k nalezení není. Co se týče financí, které festivalem protečou, ve výroční zprávě společnosti Člověk v tísni je použita pouze obecná kategorie "objem aktivit" ( např. v roce 2005 to bylo 8 646 000 Kč + 4 896 000 Kč Jeden svět na školách. Zmíněná výroční zpráva na jiném místě obsahuje v rámci výnosů položku Plzeňský Prazdroj, a.s. - 1 134 000 Kč, z uvedených údajů ale rozhodně nelze vyvodit to co nás zajímá, t.j. jakou konkrétní sumou se Prazdroj na festivalu podílí. Vedle milionových částek se ale v rámci festivalu točí i reálný alkohol, Blaževič totiž vloni přiznal, že Prazdroj v rámci svého generálního partnerství dodává organizátorům také pivo ( ředitel odmítl sdělit podrobnosti , takže není jasné nic konkrétního, tzn. kolik hektolitrů je ve hře, kdo je příjemcem a kdo a podle jakého klíče rozhoduje o tom, kdo si kolik vypije?). Je škoda, že ani výroční zprávy společnosti Člověk v tísni tyto pivní naturálie nespecifikují .
Prazdroj má s oslovováním mládeže bohaté zkušenosti, vždyť již v červnu 2005 byly aktivity pivovaru příčinou jedné z nejúspěšnějších stížností v celé historii Kulturního sdružení KONTEXT. V Brně se tehdy konala celorepubliková Letní olympiáda dětí a mládeže- velká a dlouho připravovaná akce pro cílovou skupinu školních dětí ve věku do patnácti let. Na propagačních billboardech a v programových brožurách byla přesto natištěná pivní reklamní loga a díky naší stížnosti na Krajský živnostenský úřad Jihomoravského kraje museli pořadatelé všechny billboardy i brožury okamžitě přelepovat.
Divize Plzeňského Prazdroje ( pod kterou ale spadají i značky Kozel, Gambrinus a Radegast) by správně žádné nelegální či neetické (viz urážlivá TV prezentace Bedřicha Smetany ) reklamní aktivity realizovat neměla, protože právě Prazdroj je účastníkem projektu Viva Etika ( více informací na www.transparency.cz ).
Prazdroj je samozřejmě také váženým členem Iniciativy zodpovědných pivovarů - www.iniciativapivovaru.cz - zároveň ale nezodpovědným způsobem dlouhodobě a opakovaně nedodržuje její Etický kodex, kde je m.j. výslovně uvedeno, že:
- reklama na pivo nesmí být zaměřena na osoby mladší 18 let
- reklama nebude propagovat pivo v mediích, programech nebo během událostí, u nichž je známo, že většinu cílové skupiny tvoří nezletilí
Konkrétní příklady problematických reklamních akcí v roce 2006 :
17.6.- Pivofest Trutnov -akce několika pivovarů, za účasti Pilsner Urquell a Gambrinus- akce "děti v doprovodu rodičů vstup zdarma", součástí programu představení Loutkového divadla Kasperle
19.8.- Pivní slavnosti Ražice -za společné účasti Gambrinus, Prazdroj a Platan- akce "vstupné 60 Kč,děti 20 Kč". V programu m.j. soutěže v pití piva na čas, pití tupláku na čas, štafetové pití piva na čas a pití lahvového piva brčkem.
26.8. - Pivní slavnosti Choceň- za účasti Pilsner Urquell, Gambrinus a Kozel - akce "vstupné po celý den : do 15-ti let zdarma" + soutěže a zábava pro děti
1.-2. 9. Dočesná Žatec - ( akce cca 20 pivovarů- za účasti Pilsner Urquell ) V programu dětská představení na Hlavní scéně+ speciální Dětská scéna- akce "barevný den pro děti", Loutkohorecké sdružení Jitřenka a blok písniček a soutěží pro děti o více než 1000 cen
2.9. Radegastův rej na Pustevnách a v ostravské lokalitě Černá louka- v programu zábavné atrakce, skákací hrad a "balónkový mág, kouzlící balónky ve tvaru pudlíka"
16.9. Radegast den Nošovice - akce "děti do 15 let zdarma" a v programu dětské představení "Majda z Kouzelné školky – milovaná dětská hvězda“.
Léto s Kozlem - značka Kozel ovládá velké letní folk a country festivaly. Na největší akci- Zahrada Náměšť na Hané (Kozel zahradníkem)- byla počátkem července akce: "Děti do 130 cm výšky stále za 1 Kč. Junioři vysocí 131 - 150 cm za poloviční vstupné." Vedle "Úschovny zavazadel a kol" v programu výslovně uvedeno : "Úschovna dětí" !
Gaudeamus igitur made in Gambrinus -série velkých letních pivních festivalů pro studenty. Zde došlo k nezodpovědnému porušování Etického kodexu Iniciativy zodpovědných pivovarů v bodě 1.4. ( oblast propagačních akcí na vysokých školách a univerzitách). Konkrétní akce totiž nebyly řádně schváleny univerzitními orgány a v průběhu akce jsme dokonce odhalili dva podvody s vymyšlenými záštitami:
1. Kancléřka zlínské Univerzity Tomáše Bati Ing.Andrea Kadlčíková v souvislosti s festivalem uvedla:"Ze strany pořadatelů došlo bohužel k závažné chybě. Rektor UTB záštitu nad touto akcí nikdy nepřevzal! Na webových stránkách příslušnou informaci již odstranili."
2. Na internetové prezentaci projektu bylo u města České Budějovice zveřejněné sdělení, že "Akce se koná za podpory vedení Jihočeské univerzity". Když se ale vedení JČU začalo okolnostmi festivalu zabývat, zmíněná věta byla obratem smazána. Vedení JČU totiž uvedený festival nepodporovalo a nepodporuje.
3. Akademický senát Technické univerzity v Liberci se uvedeným festivalem zabýval na svém zasedání 3.10. v diskusi dospěl k jednoznačnému doporučení vedení TUL nepřijímat v budoucnu záštitu nad akcemi podobného typu ani jinak s nimi jméno TUL nespojovat.
(Ve všech uvedených příkladech jsem podal řádné stížnosti příslušným krajským živnostenským úřadům, které mají jako orgány dozoru pravomoc kontrolovat dodržování zákona o regulaci reklamy. )
Bez ohledu na agresivní a neetické reklamní kampaně je Prazdroj oblíbenou značkou minulého i současného prezidenta a byl to právě Václav Klaus, kdo v Prazdroji slavnostně otevíral novou stáčírnu za miliardu korun. Klaus přitom také podepsal velvyslanecký sud, s kterým pak ministr Vondra poslal svého kolegu Tlustého do Bruselu, kde pak 28. listopadu došlo k ostudnému zvetování návrhu na zvýšení spotřební daně. Oba ministři se v této souvislosti vyjadřovali tak, že tím de facto inovovali známé přísloví na: koho pivo jíš, toho píseň zpívej. Alexandr Vondra je autorem výroku "Pivo je součástí české kultury" a Vlastimil Tlustý ho duchaplně doplnil svým vyjádřením: „My Češi věříme, že pivo je součástí jídla."
Díky Vondrovi také došlo k rozšíření diplomatických zvyklostí o nový bizarní prvek- rozesílání sudů Prazdroje na velvyslanectví ve světě.
Mgr.Milan Berka
Kulturní sdružení KONTEXT
V průběhu "lidskoprávního" festivalu dochází k prapodivné situaci, kdy vlastně samotný festival lidská práva svým způsobem porušuje. Konkrétněji řečeno, předmětná práva jsou ustavena v Evropské chartě o alkoholu, kde je m.j. výslovně psáno:
Všechny děti a mladiství mají právo vyrůstat v prostředí chráněném před negativními důsledky konzumu alkoholu a v maximální možné míře také před reklamou na alkoholické nápoje.
Všichni lidé, kteří si nepřejí konzumovat alkohol nebo kteří ho konzumovat nemohou ze zdravotních nebo jiných důvodů, mají právo být chráněni před tlaky k užití alkoholu a právo být podporováni ve své vůli nepít alkohol.
_______________________________________________________________
Přílohy:
Jeden svět – s peklem kšeft
Od roku 2003 má známý filmový festival hořkou pachuť, neboť GENERÁLNÍM partnerem akce je prostřednictvím své prestižní pivní značky 2. největší pivovarnická skupina světa SABMiller (www.sabmiller.com ). Tato firma vznikla v roce 2002, když si korporace South African Breweries přikoupila ovládnutí 2.největšího amerického pivovaru- stálo to více než 5 miliard USD a za pozornost jistě stojí, že Miller vlastnil Philip Morris (nyní viz www.altria.com ). Pokud bychom chtěli lépe pochopit, kde se v SAB vzalo takové bohatství, měli bychom zavzpomínat na jihoafrický rasistický režim. Na zasedáních Valného shromáždění OSN a v Radě bezpečnosti bylo v letech 1946-1987 schváleno okolo sta rezolucí odsuzujících apartheid a okupaci území Namibie. Bílý management SAB si s tím příliš hlavu nelámal a v roce 1950 se vedení přesunulo z Londýna do výhodnějšího fašisticko-rasistického prostředí Jihoafrické unie. Přes výzvy k rušení diplomatických styků (ČSSR přerušila veškeré styky v roce 1963) , bojkotu a zákazům vývozu vyspělejší země čile obchodovaly a SAB uzavíral lukrativní licenční smlouvy, např. o produkci irské značky Guiness, holandského Amstel, americké Coca-coly či piva Carling. Navíc rozvoj hospod, produkce obalů ,textilu atd., atd. Firma začala obsazovat stále další africké trhy, výborné podmínky samozřejmě našla v rasistickém prostoru sousední Rhodesie (pozdější Zimbabwe ). V Angole zakládá pivovary roku 1973 ( fašistický režim skončil až v dubnu 1974). SAB se stal skutečným specialistou na privatizace, odstraňování obchodních bariér, reklamu a důsledné zvyšování výroby. V současnosti je firma SABMiller také největším světovým partnerem společnosti Coca-cola ( v jižní Africe se dnes význam slova Coca-Cola shoduje v 11 místních dialektech s významem slova "hello" ). Dlouho ale také vydělávali na 49% podílu v Tsogo sun group ( = největší hotelová korporace na jižní polokouli Southern Sun Hotels - cca 13000 pokojů v 80 luxusních hotelích + Tsogo Sun Gaming coby největší provozovatel hazardních her v Jižní Africe- cca 160 stolních her - rulety, karty, kostky, atd + 4000 hracích automatů v pěti rozlehlých komplexech kasin ).
Výkonným ředitelem je v současnosti Graham Mackay ( zároveň stíhá vedení největšího světového výrobce čistících prostředků Reckitt Benckiser), ve vedení je dále např. bankéř a bývalý královnin sekretář Lord Fellowes, či bývalý britský velvyslanec v JAR a USA a ředitel British Airways Lord Robin Renwick of Clifton, nechybí ani čelní představitelé globálního cigaretového impéria.
SABMiller se zabývá i vínem a kořalkami ( www.distell.co.za ), ale základem je pivo. Svou práci dnes firma definuje výslovně jako GLOBÁLNÍ VŮDCOVSTVÍ. Každou minutu lidé průměrně zkonzumují 46 tisíc půllitrů piva SABMiller. Ve finančním roce 2005 prodal SABMiller 148 milionů hektolitrů a firma zaznamenala čistý zisk 2,194 miliardy USD ( oproti
1,391 mld v roce 2004 ). Pro zajímavost: největší pivovarnická skupina světa InBev ( www.inbev.com ) v roce 2004 prodala
202 miliony hektolitrů piva (+ 31,5 milionů hektolitrů „soft drinks“ ). Nejznámějšími globálními značkami InBev jsou Stelle Artois, Beck´s, Leffe a Brahma.
V Evropě je firma SABMiller klíčovým hráčem na trhu u nás, na Slovensku, v Polsku ,Rusku, Rumunsku, Maďarsku a Itálii. Ve střední Americe ovládá pivní trh v Hondurasu a Salvadoru, má své třtinové plantáže, a také zde ovládá cca 50% trhu s produkty Coca-Coly a balenou vodou. V loňském roce firma ovládla 2. největší jihoamerický pivovar Bavaria S.A. a byly učiněny další kroky k posílení pozic v Indii a Číně. Elitní africká divize SABMiller operuje v 28 zemích ( v 18 státech je to v rámci strategické aliance s francouzskou korporací Castel group- www.groupe-castel.com ) . Kolébkou SABMiller je subsaharská Afrika, region nejhůře postižený pandemií AIDS. Tato nemoc se ale velmi rychle šíří i v Indii, kde také dochází k masivnímu komerčnímu vnucování alkoholu. V prostředí chudoby, beznaděje a nestability, kde lidé nejsou zvyklí na zákeřné marketingové manipulace, má alkoholová reklama skutečně ďábelskou efektivitu. V zájmové sféře SABMiller samozřejmě nechybí nejchudší země světa, oblasti válečných konfliktů (např. Uganda, kde ovládá značky Nile Breweries a Kampala ) i regiony, kde jsou miliony lidí ohroženy katastrofálním nedostatkem vody (Etiopie, Tanzánie, Keňa, Malawi ) . Východní Afrika čelí nejhoršímu suchu za poslední roky, přesto firmy jako SABMiller dál bezohledně odčerpávají a zneužívají nepředstavitelné objemy vody. Pivo je 95% vody. Je opravdu nutné vařit Guiness z etiopské vody? Je správné vnucovat třetímu světu Brutal fruit a Knock out ? SABMiller ví, že klíč k úspěchu je právě marketing a velkých úspěchů s moderním obalem bylo dosaženo např. u značky Chibuku v Zimbabwe. Pivo "Scud" bylo na trh uvedeno v dvoulitrových petlahvích ve tvaru populární rakety z války v zálivu. Zvláštní reklama, uvážíme-li, že alkohol patří k válce a na mnoha frontách pomáhal a pomáhá zabíjet. Zimbabwský ministr zdravotnictví před časem uvedl, že alkohol je důvodem poloviny rozvodů a většiny dopravních nehod.
V Africe má alkohol daleko krutější tvář než v amerických indiánských rezervacích, kde je údajně 50% lidí závislých na alkoholu a alkohol také v tropickém horku působí daleko zničujícím způsobem než v mírném pásmu. Cena za šíření alkoholu byla v Africe vždy vysoká - už při nákupech otroků evropští podnikatelé velmi často platili alkoholem.
V ČR SABMiller ovládá značky Pilsner Urquell, Gambrinus, Radegast, Velkopopovický kozel a Frisco. Pro českou sekci SABMiller byl loňský rok opět rekordní- 10,2 milionů hektolitrů. Šéf Prazdroje Mike Short loni prohlásil, že investice celé české pivní divize přesáhnou za finanční rok duben 2005 až březen 2006 částku 1,6 miliardy Kč ( tolik se zde proinvestovalo v roce 2004). Vlajkovou lodí mezinárodního portfolia SABMiller je právě Prazdroj, hrdý generální partner Jednoho světa.
Vedení festivalu si to pravděpodobně neuvědomuje, ale letošní témata Jednoho světa s alkoholem také úzce souvisí - např. násilná trestná činnost, zneužívání dětí i domácí násilí je velmi často pácháno pod vlivem alkoholu, to mohou potvrdit policejní statistiky i azylové domy pro matky s dětmi .Návštěvníci festivalu budou litovat hořký úděl ruských žen, přitom se české alkoholové značky s velkým úspěchem prodávají právě na ruském trhu ( jako dovoz i z místní licenční výroby ) a agresivní pivní reklama, cílená na mladé, tam výrazně mění konzumní zvyklosti- v módě je pivo a pije se tak, jakoby to ani nebyl alkohol.
Téma Afriky není nutné dále rozebírat a téma soužití s muslimy s alkoholem také souvisí, neboť alkoholové firmy pronikají i do prostoru islámských regionů. V různých zemích je různý reKLAMní systém, ale alkohol účinkuje na celém světě stejně: vyřazuje z provozu mozková centra citu, paměti a rovnováhy.
Jak kdysi napsal T.G. Masaryk: "Už v řeckém zákonodárství Lykurgos ve Spartě, aby si snáze udržel podmaněné kmeny, měl je k pití; věděl, že národ pijanů je národem otroků ! Politická, náboženská svoboda, každá svoboda je nemožná tam, kde se pije."
T.G.M. upozorňoval na vysokou spotřebu alkoholu- v současnosti se ale v naší republice pije 3x víc.
2004: prům. roční spotřeba 1 obyvatele ČR = 160,5 litru piva+16,5 litru vína+7,6 litru 40% kořalky
V roce 2004 byla v ČR průměrná denní spotřeba vody na 1 obyvatele 158 litrů, ve zmíněných východních regionech Afriky dnes lidé mají na den méně než 1 litr a situace se stále zhoršuje. K nezávadné pitné vodě dnes ve světě nemají přístup více než 2 miliardy lidí. Každý rok zemře více než 5 miliónů lidí na následky nemocí způsobených pitím závadné vody a používáním vody nevhodné pro sanitární účely a hygienu. Ani Evropa není za vodou, podle zprávy Programu OSN na ochranu životního prostředí poklesne na území bohatých států hladina podzemních vod ročně o tři metry.
e-mail info:
sdruzenikontext@seznam.cz
Mgr.Milan Berka
________________________________________________________________________________
Věc :
Internetová prezentace filmového festivalu Jeden svět - stížnost na zadavatele,
zpracovatele a šiřitele reklamy.
1.
V roce 2003 se stal generálním partnerem festivalu Jeden svět výrobce alkoholu Plzeňský prazdroj -„vlajková loď" druhé největší pivovarnické skupiny světa SABMiller.
Festival se od té doby stal součástí agresivní alkoholové reklamy :
http://www.prazdroj.cz/cz/index.php?show_page=article&a1path=sponzoring/pp_soucast_kultury/podpora_kultury#jedensvet
Z připojených adres je zřetelně vidět, jak v "partnerství" získává propagace alkoholu stále větší prostor:
http://www.jedensvet.cz/ow/2003/cz/partners/
http://www.jedensvet.cz/ow/2004/cz/partners/
http://www.jedensvet.cz/ow/2005/cz/news/partners.php
http://www.jedensvet.cz/ow/2006/index_cz.php?id=125&idp=137
2.
Podle svých organizátorů
http://www.jedensvet.cz/ow/2005/cz/about/
http://www.jedensvet.cz/ow/2006/index_cz.php?id=133&idp=186
"Jeden svět oslovuje především mladé lidi, studenty, středoškoláky a prostřednictvím filmů se jim snaží představit soubor hodnot, na kterých je postavena svobodná a demokratická společnost."
Letošního ročníku se má v rámci kampaně "Jeden svět na školách"
http://www.jedensvet.cz/skoly/ zúčastnit kolem 6,000 žáků a studentů základních a středních škol v Praze a zhruba 14,000 regionech.Do tohoto školního projektu je údajně zapojeno 259 pedagogů z 208 základních škol a 467 pedagogů z 328 středních škol
V části http://www.jedensvet.cz/ow/2006/index_cz.php?id=125 se také dozvídáme, že:
"Protože se v uplynulých dvou letech setkaly dětské projekce s úspěchem, rozhodli jsme se také letos zařadit několik dokumentů pro děti od 8 do 13 let, které budou uvedeny v kategorii Jeden svět dětem."
Je zřejmé , že zde dochází k jasnému porušování § 4 písm.b/ zákona o regulaci reklamy. Reklama na alkohol nesmí být zaměřena na osoby mladší 18-ti let a nesmí využívat prvky, prostředky nebo akce, které osoby mladší 18 let oslovují.
3.
Od roku 2003 festival jménem pivovaru zaštiťuje Michal Kačena,dříve manažer vnějších vztahů , nyní ředitel pro firemní vztahy a komunikaci.
http://www.jedensvet.cz/ow/2003/cz/auspices/kacena.html
http://www.jedensvet.cz/ow/2004/cz/auspices/
http://www.jedensvet.cz/ow/2005/cz/about/auspices.php
http://www.jedensvet.cz/ow/2006/index_cz.php?id=125&idp=136
V roce 2004 se na realizaci festivalu spolu s Kačenou podíleli i další specialisté SABMiller
Steve Woodward, Ian Penhale, Vladimír Jurina a Alexej Bechtin. Pan Kačena tehdy uvedl, že „právě z iniciativy generálního partnera vykročil festival z hlavního města do regionů. Úspěšnou součástí festivalu se stala divácká cena Plzeňského Prazdroje.“
Některá reklamní vyjádření pana Kačeny, která jsou na výše uvedených adresách zveřejněna, jsou dle mého názoru značně problematická.
2003: Sdílíme odpovědnost za to, aby svět měl lepší tvář
2004: A co se týče možností a prostředků komunikace, přinášíme mimo jiné ten nám nejvlastnější světoznámý produkt osvědčené kvality a přátelského ducha
Výše uvedená vyjádření jsou v rozporu s dobrými mravy a vytváří dojem, že spotřeba alkoholu přispívá ke společenském úspěchu. Propagací alkoholu ve vztahu k osobám mladším 18-ti let pan Kačena podporuje chování ohrožující jejich zdraví a psychický i morální vývoj. Nelze tvrdit že alkohol má přátelského ducha, to je klamavá reklama.
2004: Nemáme tak široký záběr jako festival filmů z nejrůznějších koutů planety — jsme firma svými kořeny pevně zakotvená v okolí pivovarů Plzeň, Velké Popovice a Radegast
Výše uvedené sdělení je klamavou reklamou, neboť firma SABMiller označuje Prazdroj jako svou „vlajkovou loď, která se s úspěchem prodává v 51 zemích po celém světě.V roce 2004 prodala skupina Prazdroj 9,7 milionů hektolitrů, v roce 2005 10,2 milionů hektolitrů. Vloni šéf Prazdroje Mike Short uvedl, že investice celé skupiny - závody Plzeň, Nošovice a Velké Popovice – „přesáhnou za finanční rok duben 2005 až březen 2006 loňských 1,6 miliardy korun.“
4.
Internetová prezentace festivalu obsahuje v části "o festivalu" skrytou reklamu. Ve dvou případech se jedná o reklamní slogan, kterým se alkoholový partner označuje jako součást české kultury
http://www.jedensvet.cz/ow/2003/cz/about/ :
Za pět let své existence se Jeden svět stal jedním z největších a nejprestižnějších lidskoprávních festivalů v Evropě a neopominutelnou součástí kulturního dění v Praze.
http://www.jedensvet.cz/ow/2004/cz/about/ :
Za šest let své existence se Jeden svět stal jedním z největších a nejprestižnějších lidskoprávních festivalů v Evropě a neopominutelnou součástí kulturního dění v Praze a ČR.
V dalších dvou případech dochází k použití slovního spojení "Festival inspiruje a posiluje" - zjevně se jedná o úmyslné použití základního sloganu reklamní kampaně o posilující Prazdrojové inspiraci :
http://www.jedensvet.cz/ow/2005/cz/about/
http://www.jedensvet.cz/ow/2006/index_cz.php?id=133&idp=186
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




