Tiskové zprávy
Sdružení obrany spotřebitelů ČR: Konečně ceny včetně poplatků
V rozporu s argumenty většiny cestovních kanceláří, že informace o úplných cenách zájezdů není možné s předstihem zákazníkům transparentním způsobem poskytnout, se objevily mezi českými CK první vlaštovky, které nabízejí své zájezdy včetně „povinných“ letištních příplatků.
Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) už v létě upozornilo, že nabídky cestovních kanceláří, v nichž uvádějí pouze základní cenu zájezdů bez tax a poplatků, je podle jeho názoru v rozporu se zákonem. Právníci SOS považují i nadále tuto praxi za rozpornou s předpisy na ochranu spotřebitele, právní úpravou ochrany soutěže i evropskou legislativou. Dodatečné poplatky vyčleněné z vlastní ceny zájezdu tvoří u některých cestovních kanceláří až 30 % celkové ceny. Do těchto poplatků spadají tzv. bezpečnostní taxy, palivové příplatky, letištní taxy, povinné pojištění zařízené cestovní kanceláří, tzv. místní poplatky nebo bakšišné (poplatek k uhrazení tzv. bakšiše v arabských zemích). V této souvislosti se SOS již obracelo i na dozorové orgány, Českou obchodní inspekci a krajský živnostenský úřad.
„České cestovní kanceláře jsou tímto přístupem v Evropě ojedinělé, především nejvýznamnější zahraniční cestovní kanceláře v Německu a v Rakousku běžně uvádějí cenu svých zájezdů v kompletní podobě. V mezinárodním kontextu tak dochází na úkor spotřebitelů také k nespravedlivému zvýhodňování českých cestovních kanceláří, které nabízejí své zájezdy za nekompletní ceny,“ upozorňuje Ivana Picková z SOS.
Nicméně v současné době se objevily první cestovní kanceláře, které nabízejí klientům zájezdy v nových katalozích už včetně všech poplatků a tax. „Považujeme jejich přístup za významný krok směrem ke změně zažitého protiprávního přístupu CK k informování o cenách zájezdů bez souvisejících služeb, bez nichž nelze zájezd uskutečnit. Věříme,proto, že jejich příkladu budou následovat i ostatní cestovní kanceláře. SOS zatím společně s právnickou organizací Ekologický právní servis absolvovalo několik jednání se zástupci profesních organizací cestovních kanceláří a cestovních agentur, zatím jsme však ke konkrétnímu výsledku nedospěli,“ dodává Ivana Picková
Kontakty:
Sdružení obrany spotřebitelů ČR
fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info
• Ivana Picková, tisková mluvčí, pickova@spotrebitele.info, 604 956 114
• Klára Přikrylová, právník, prikrylova@spotrebitele.info
GARDE – program Globální odpovědnost Ekologického právního servisu
tel.: 545 575 229, fax: 542 213 373
www.eps.cz, brno@eps.cz
• Filip Gregor, právník, brno@eps.cz, 775 048 217
Projekt Posílení ochrany práv spotřebitelů vytvořením právních kapacit spotřebitelských organizací je spolufinancován z programu Evropské unie Transition Facility spravovaném Nadací rozvoje občanské společnosti.
Děkujeme za podporu.
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS), založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra ve dvanácti krajích ČR, webové stránky www.spotrebitele.info, vydává tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.
Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) už v létě upozornilo, že nabídky cestovních kanceláří, v nichž uvádějí pouze základní cenu zájezdů bez tax a poplatků, je podle jeho názoru v rozporu se zákonem. Právníci SOS považují i nadále tuto praxi za rozpornou s předpisy na ochranu spotřebitele, právní úpravou ochrany soutěže i evropskou legislativou. Dodatečné poplatky vyčleněné z vlastní ceny zájezdu tvoří u některých cestovních kanceláří až 30 % celkové ceny. Do těchto poplatků spadají tzv. bezpečnostní taxy, palivové příplatky, letištní taxy, povinné pojištění zařízené cestovní kanceláří, tzv. místní poplatky nebo bakšišné (poplatek k uhrazení tzv. bakšiše v arabských zemích). V této souvislosti se SOS již obracelo i na dozorové orgány, Českou obchodní inspekci a krajský živnostenský úřad.
„České cestovní kanceláře jsou tímto přístupem v Evropě ojedinělé, především nejvýznamnější zahraniční cestovní kanceláře v Německu a v Rakousku běžně uvádějí cenu svých zájezdů v kompletní podobě. V mezinárodním kontextu tak dochází na úkor spotřebitelů také k nespravedlivému zvýhodňování českých cestovních kanceláří, které nabízejí své zájezdy za nekompletní ceny,“ upozorňuje Ivana Picková z SOS.
Nicméně v současné době se objevily první cestovní kanceláře, které nabízejí klientům zájezdy v nových katalozích už včetně všech poplatků a tax. „Považujeme jejich přístup za významný krok směrem ke změně zažitého protiprávního přístupu CK k informování o cenách zájezdů bez souvisejících služeb, bez nichž nelze zájezd uskutečnit. Věříme,proto, že jejich příkladu budou následovat i ostatní cestovní kanceláře. SOS zatím společně s právnickou organizací Ekologický právní servis absolvovalo několik jednání se zástupci profesních organizací cestovních kanceláří a cestovních agentur, zatím jsme však ke konkrétnímu výsledku nedospěli,“ dodává Ivana Picková
Kontakty:
Sdružení obrany spotřebitelů ČR
fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info
• Ivana Picková, tisková mluvčí, pickova@spotrebitele.info, 604 956 114
• Klára Přikrylová, právník, prikrylova@spotrebitele.info
GARDE – program Globální odpovědnost Ekologického právního servisu
tel.: 545 575 229, fax: 542 213 373
www.eps.cz, brno@eps.cz
• Filip Gregor, právník, brno@eps.cz, 775 048 217
Projekt Posílení ochrany práv spotřebitelů vytvořením právních kapacit spotřebitelských organizací je spolufinancován z programu Evropské unie Transition Facility spravovaném Nadací rozvoje občanské společnosti.
Děkujeme za podporu.
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS), založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra ve dvanácti krajích ČR, webové stránky www.spotrebitele.info, vydává tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




