Tiskové zprávy
Ekologický právní servis, Děti Země: Krajina v Českém středohoří bude nenávratně poškozena dálnicí D8
14. listopadu 2002 | Ekologický právní servis, Děti Země, tel: 608 873 437, 603 574 289
Výsledky odborné studie Fakulty architektury ČVUT potvrzují názor ekologických organizací.
Plánovaná dálnice D8 vážně poškodí unikátní charakter krajiny Českého středohoří a je tedy navržena v rozporu se zákonem o ochraně přírody a krajiny (1). Vyplývá to z posudku, který zpracoval tým odborníků pod vedením Doc.ing.arch. Ivana Vorla Csc., specialisty na posuzování vlivů staveb na krajinný ráz. Součástí posudku je i zhodnocení úprav, které v trase dálnice navrhují ekologické organizace. Nejde tedy o snahu zcela vytlačit dálnici z chráněné krajinné oblasti, ale dát její trasu v nejcennějších částech území do tunelu.
”Předložené řešení trasy dálnice, která bude představovat v některých úsecích silný vliv na rysy a hodnoty krajinného rázu Českého středohoří, je z hlediska zákona o ochraně přírody a krajiny nepřijatelné,” shrnuje svá zjištění Doc. Ivan Vorel. Jeho závěry byly v rámci oponentního řízení potvrzeny dalšími čtyřmi experty na problematiku krajinného rázu.(2) Posudek byl zpracován na objednávku Ekologického právního servisu.(3)
Nevládní ekologické organizace tak v tomto případě suplují činnost úřadů, neboť zhodnocení dopadů dálnice na krajinu Českého středohoří a pořízení odborného posouzení bylo ze zákona jejich úkolem. Souhlas Správy CHKO České středohoří se stavbou dálnice z hlediska zachování krajinného rázu byl však Ministerstvem životního prostředí potvrzen, aniž by tyto úřady objektivně zhodnotily skutečné dopady stavby na krajinu Českého středohoří. Souhlas byl navíc vydán bez vědomí ekologických organizací, které se problematikou výstavby dálnice D8 dlouhodobě zabývají.(4)
”Posudek ČVUT potvrdil naše pochybnosti o správnosti souhlasu MŽP se stavbou dálnice. Předali jsme ho proto novému náměstkovi ministra Ambrozka, RNDr. Ladislavu Mikovi a očekáváme nyní, že na něj ministerstvo patřičně zareaguje a pokusí se prosadit minimalizaci dopadů dálnice na chráněnou krajinou oblast České středohoří,” řekl k tomu Mgr. Pavel Doucha z Ekologického právního servisu.
Vzhledem k závažnosti celé problematiky, kdy se z peněz daňových poplatníků má financovat devastace jednoho z nejhodnotnějších krajinných celků České republiky, se EPS chystá oslovit úřad ombudsmana s žádostí o přezkum postupu ministerstva v této věci.
Cílem ekologických organizací je dosáhnout minimalizace dopadů plánované dálnice na krajinný ráz CHKO. ”Navrhované úpravy spočívají zejména ve výstavbě tunelu délky 3,35 km pod svahy nad labským údolím a v redukci naddimenzované dálniční křižovatky v blízkosti Národní přírodní rezervace Lovoš”, řekl Miroslav Patrik z občanského sdružení Dětíi Země. Součástí posudku ČVUT je i zhodnocení těchto úprav se závěrem, že jejich realizací by se výrazným způsobem snížil počet konfliktních úseků v trase dálnice.
Bližší informace:
Mgr. Pavel Doucha, Ekologický právní servis
tel.: 608 873 437, e-mail: eps.tabor@ecn.cz
RNDr. Miroslav Patrik, Děti Země
tel: 603 574 289, e-mail: dz.brno@ecn.cz
Poznámky:
1/ Krajinný ráz je chráněn § 12 zák. č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny. Zásahy do krajinného rázu, zejména umisťování a povolování staveb, mohou být prováděny pouze s ohledem na zachování významných krajinných prvků, zvláště chráněných území, kulturních dominant krajiny, harmonické měřítko a vztahy v krajině.
2/ Ing. Samuel Burian, autorizovaný architekt ČKA v oboru zahradní a krajinářské tvorby,
Ing.arch. Jitka Brychtová, autorizovaná architekta ČKA, zpracovatelka hodnocení krajinného rázu pro chráněné krajinné oblasti Blanicko, Jeseníky a Broumovsko,
Petr Matějka (Správa chráněné krajinné oblasti Žďárské vrchy) a Roman Bukáček (Správa chráněných krajinných oblastí ČR), spoluautoři Metodiky hodnocení krajinného rázu Správy chráněných krajinných oblastí ČR.
3/ Ekologický právní servis je občanské sdružení právníků zabývající se ochranou životního prostředí. V kauze výstavby dálnice D8 poskytuje právní pomoc Dětem Země. Náklady na zpracování posudku byly pokryty z grantu programu nizozemského ministerstva zahraničí MATRA (Programu sociální transformace zemí střední a východní Evropy).
4/ Na základě zákona o ochraně přírody a krajiny mají občanská sdružení právo být informována o zahajovaných řízeních, týkajících se mimo jiné i ochrany krajinného rázu. Toto právo bylo v daném případě ze strany ministerstva životního prostředí porušeno a ekologické organizace nebyli informovány o projednávání vlivu dálnice na krajinný ráz Českého středohoří.
Plánovaná dálnice D8 vážně poškodí unikátní charakter krajiny Českého středohoří a je tedy navržena v rozporu se zákonem o ochraně přírody a krajiny (1). Vyplývá to z posudku, který zpracoval tým odborníků pod vedením Doc.ing.arch. Ivana Vorla Csc., specialisty na posuzování vlivů staveb na krajinný ráz. Součástí posudku je i zhodnocení úprav, které v trase dálnice navrhují ekologické organizace. Nejde tedy o snahu zcela vytlačit dálnici z chráněné krajinné oblasti, ale dát její trasu v nejcennějších částech území do tunelu.
”Předložené řešení trasy dálnice, která bude představovat v některých úsecích silný vliv na rysy a hodnoty krajinného rázu Českého středohoří, je z hlediska zákona o ochraně přírody a krajiny nepřijatelné,” shrnuje svá zjištění Doc. Ivan Vorel. Jeho závěry byly v rámci oponentního řízení potvrzeny dalšími čtyřmi experty na problematiku krajinného rázu.(2) Posudek byl zpracován na objednávku Ekologického právního servisu.(3)
Nevládní ekologické organizace tak v tomto případě suplují činnost úřadů, neboť zhodnocení dopadů dálnice na krajinu Českého středohoří a pořízení odborného posouzení bylo ze zákona jejich úkolem. Souhlas Správy CHKO České středohoří se stavbou dálnice z hlediska zachování krajinného rázu byl však Ministerstvem životního prostředí potvrzen, aniž by tyto úřady objektivně zhodnotily skutečné dopady stavby na krajinu Českého středohoří. Souhlas byl navíc vydán bez vědomí ekologických organizací, které se problematikou výstavby dálnice D8 dlouhodobě zabývají.(4)
”Posudek ČVUT potvrdil naše pochybnosti o správnosti souhlasu MŽP se stavbou dálnice. Předali jsme ho proto novému náměstkovi ministra Ambrozka, RNDr. Ladislavu Mikovi a očekáváme nyní, že na něj ministerstvo patřičně zareaguje a pokusí se prosadit minimalizaci dopadů dálnice na chráněnou krajinou oblast České středohoří,” řekl k tomu Mgr. Pavel Doucha z Ekologického právního servisu.
Vzhledem k závažnosti celé problematiky, kdy se z peněz daňových poplatníků má financovat devastace jednoho z nejhodnotnějších krajinných celků České republiky, se EPS chystá oslovit úřad ombudsmana s žádostí o přezkum postupu ministerstva v této věci.
Cílem ekologických organizací je dosáhnout minimalizace dopadů plánované dálnice na krajinný ráz CHKO. ”Navrhované úpravy spočívají zejména ve výstavbě tunelu délky 3,35 km pod svahy nad labským údolím a v redukci naddimenzované dálniční křižovatky v blízkosti Národní přírodní rezervace Lovoš”, řekl Miroslav Patrik z občanského sdružení Dětíi Země. Součástí posudku ČVUT je i zhodnocení těchto úprav se závěrem, že jejich realizací by se výrazným způsobem snížil počet konfliktních úseků v trase dálnice.
Bližší informace:
Mgr. Pavel Doucha, Ekologický právní servis
tel.: 608 873 437, e-mail: eps.tabor@ecn.cz
RNDr. Miroslav Patrik, Děti Země
tel: 603 574 289, e-mail: dz.brno@ecn.cz
Poznámky:
1/ Krajinný ráz je chráněn § 12 zák. č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny. Zásahy do krajinného rázu, zejména umisťování a povolování staveb, mohou být prováděny pouze s ohledem na zachování významných krajinných prvků, zvláště chráněných území, kulturních dominant krajiny, harmonické měřítko a vztahy v krajině.
2/ Ing. Samuel Burian, autorizovaný architekt ČKA v oboru zahradní a krajinářské tvorby,
Ing.arch. Jitka Brychtová, autorizovaná architekta ČKA, zpracovatelka hodnocení krajinného rázu pro chráněné krajinné oblasti Blanicko, Jeseníky a Broumovsko,
Petr Matějka (Správa chráněné krajinné oblasti Žďárské vrchy) a Roman Bukáček (Správa chráněných krajinných oblastí ČR), spoluautoři Metodiky hodnocení krajinného rázu Správy chráněných krajinných oblastí ČR.
3/ Ekologický právní servis je občanské sdružení právníků zabývající se ochranou životního prostředí. V kauze výstavby dálnice D8 poskytuje právní pomoc Dětem Země. Náklady na zpracování posudku byly pokryty z grantu programu nizozemského ministerstva zahraničí MATRA (Programu sociální transformace zemí střední a východní Evropy).
4/ Na základě zákona o ochraně přírody a krajiny mají občanská sdružení právo být informována o zahajovaných řízeních, týkajících se mimo jiné i ochrany krajinného rázu. Toto právo bylo v daném případě ze strany ministerstva životního prostředí porušeno a ekologické organizace nebyli informovány o projednávání vlivu dálnice na krajinný ráz Českého středohoří.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk