Ivana Picková "> Krátí obchodníci záruční práva spotřebitelů? - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/krati-obchodnici-zarucni-prava-spotrebitelu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Sdružení obrany spotřebitelů ČR: Krátí obchodníci záruční práva spotřebitelů?

24. ledna 2005 | Sdružení obrany spotřebitelů ČR
Autor: Ivana Picková, tel: 604 956 114
Občanský zákoník garantuje spotřebitelům délku záruční doby. Přesto podle spotřebitelů v některých obchodech jejich právo nerespektují.. Zda prodávající skutečně krátí zákonná práva kupujících má ověřit nový průzkum Sdružení obrany spotřebitelů České republiky.

Převzetím evropské směrnice o některých aspektech prodeje spotřebního zboží a záruk na toto zboží se od 1. ledna 2003 práva českých spotřebitelů výrazně rozšířila, přesto se spotřebitel může setkat s komplikacemi.
„Zákon dává spotřebitelům významná práva. Podle poznatků z poraden pro spotřebitele se jich přesto obtížně domáhají,“ řekl František Lobovský, předseda Republikového výboru SOS, a dodal: „Někteří prodávající dokonce tvrdí spotřebitelům, že na zakoupený výrobek nemají žádnou záruku, anebo že záruka je jen krátká. Skutečnost je ale jiná: Pokud se vada objeví do šesti měsíců po koupi, má se zato, že existovala už při převzetí, a pokud s tím obchodník nesouhlasí, je jeho povinností dokázat to. Bohužel, drtivá většina obchodníků tvrdí, že si vadu zboží spotřebitel způsobil sám.“

Omezování práv spotřebitelů v kupních smlouvách může však mít i formu požadavku na uplatnění reklamace zboží pouze v originálním obalu, jindy je uplatnění reklamace podmiňováno předložením kupního dokladu i záručního listu.
V rámci projektu podpořeného Zastoupením Evropské komise v ČR se Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS) nyní průzkumem snaží zjistit, jak často se tato porušení práv vyskytují. Vyzývá spotřebitele, aby na adresu: Sdružení obrany spotřebitelů ČR, Ve Smečkách 7, 110 00 Praha 1, či e-mailem na zaruky@spotrebitele.info, posílali kopie záručních listů, reklamačních řádů, či reklamačních protokolů, týkajících se prodeje spotřebního zboží, pokud se jim uvedená tvrzení nezdají v pořádku.

Spotřebitelské organizace mají ze zákona právo požadovat po podnikatelích i soudní cestou, aby se zdrželi protiprávního jednání. SOS přepokládá, že informace získané od spotřebitelů využije i v tomto rámci.

Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info sos@spotrebitele.info
Ivana Picková, public relations pickova@spotrebitele.info, 604 956 114
František Lobovský, předseda Republikového výboru lobovsky@spotrebitele.info, 603 248 266
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra v osmi krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.info) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International.
Ivana Picková, tel: 604 956 114
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist