Tiskové zprávy
Business Leaders Forum: Malé a střední podniky zaostávají ve využívání společenské odpovědnosti firem k podpoře své konkurenceschopnosti
7. prosince 2006 | Business Leaders Forum, tel: 602 644 544
Více než tři čtvrtiny malých a středních podniků se sídlem v Praze považuje odpovědné a etické chování se k zaměstnancům a prostředí, v němž působí, za podmínku dlouhodobé prosperity firem. Cesta k implementaci této vize je rozpracována v konceptu společenské odpovědnosti firem (CSR), který však zná jen 44% z celkového počtu oslovených podniků. V případě zařazení CSR do strategie řízení firmy se přitom vytváří předpoklad k podpoře růstu zisku a celkových výsledků podnikání. Tyto a další informace přinesl průzkum znalosti a využívání CSR, který jako součást dlouhodobého vzdělávacího projektu pro malé a středné podniky dnes zveřejnilo mezinárodní sdružení firem Business Leaders Forum.
„Průzkum potvrdil naši hypotézu, že malé a střední podniky v současnosti realizují množství aktivit, které lze zařadit do konceptu CSR . Nemají však informace ani zkušenosti o možnostech jejich vzájemného propojení, jenž vede k podpoře celkových výsledků firem,“ uvedl Miroslav Dinga, místopředseda Business Leaders Forum. „V České republice bohužel stále převládá mýtus, že společenská odpovědnost firem je filantropií. Zahraniční, ale už i domácí zkušenosti dávají za pravdu komplexnímu přístupu k CSR, jenž propojuje sociální, ekonomický a ekologický rozměr podnikání,“ dodal M. Dinga.
Pokud je CSR chápána jako filantropie, významně limituje možnosti využívání příležitostí, které nabízí. Firmy by se měly více zaměřit na dialog s prostředím, jenž identifikuje možnosti vzájemné podpory a koresponduje přitom s předmětem podnikání. Takto vytvořený prostor pro spolupráci zvyšuje kvalitu života a přispívá k pozitivním výsledkům podniků.
Strategickým posláním CSR z pohledu firmy je podpořit rozvoj prostředí, v němž působí, co se následně projeví ve zvýšeném zájmu o výrobky a služby a potažmo ve výkonech podniku. Výzkum však prokázal, že nejdůležitějším motivem odpovědného chování malých a středních firem je eticko – morální. To paradoxně dokazuje, že tato kategorie podniků nechápe CSR jako součást podnikatelské strategie, ale pouze jako nástroj pro zlepšení reputace firmy. Celkový etický přístup k zaměstnancům, transparentní obchodní vztahy, či aktivní politika ochrany životního prostředí přitom pozitivně působí na celkové výkony společnosti a podporuje i image firmy. „Cílem projektu, jehož součástí je i tento průzkum, je pomoct malým a středním podnikům pochopit koncept CSR v širších souvislostech. Měly by si uvědomit, že CSR nemění primární motiv podnikání – dosahování zisku, ale nabízí návod k získání konkurenční výhody. Vytváří tak uzavřený kruh: spokojené prostředí – motivovaný zaměstnanec – zisková firma,“ uvedla Andrea Václavíková, projektová manažerka projektu Společenská odpovědnost firem – nový faktor firemní konkurenceschopnosti. „Fakt, že jen 20% firem má přidělenou osobní zodpovědnost za CSR dokazuje, že dosavadní aktivity v této oblasti jsou řízené více intuitivně, jako strategicky.“, dodala A. Václavíková.
Morální a etický rozměr podnikání není samozřejmě překážkou, měl by být podmínkou. Koncept CSR ho však rozšiřuje na pragmatický dialog mezi firmou a její okolím, jenž vede k pozitivnímu vývoji prostředí a následnému růstu zisků všech stran.
Za velmi důležitou považuje společenskou odpovědnost firem o 20% více zahraničních jako domácích firem z řad malých a středních podniků. Jde o důkaz, že CSR, trend jenž vznikl spontánně zejména v anglosaském prostředí, se na český trh dostává se zpožděním. Jde také o varování, že domácí firmy by měly této oblasti věnovat mnohem více pozornosti. Jinak se z podnikatelské příležitosti může z odstupem času stát problém.
Shrnutí dalších výsledků průzkumu:
Oblast společenské odpovědnosti firem je známá 44% dotazovaným firmám.
O další informace má zájem více než 66% firem.
Méně než 20% firem má zaměstnance, který je na plný či částečný úvazek pověřený oblastí společenské odpovědnosti firem a cílevědomě se jí věnuje.
Významná většina, více než 85% z dotazovaných firem v současnosti realizuje alespoň jednu z aktivit z oblasti CSR.
Tyto aktivity se koncentrují zejména do oblasti péče o zaměstnance a do filantropie, respektive sponzoringu.
Jako většinovou motivaci firmy k realizaci CSR aktivit respondenti vykazují etické a morální důvody.
Péče o zaměstnance zejména v kontextu rovného a etického přístupu a jejich profesionálního rozvoje patří v současnosti k stabilním součástem podnikatelské strategie malých a středních podniků.
Výhody společensky odpovědného chování vidí firmy zejména v podpoře motivace a výkonnosti zaměstnanců.
Společenská odpovědnost firem
Corporate Social Responsibility (CSR) nebo-li společenská odpovědnost firem představuje dobrovolný závazek firem chovat se v rámci svého fungování odpovědně k prostředí i společnosti, ve kterém podnikají.
Je založena na konceptu dialogu firmy s tzv. stakehodry a hledáním optimálních cest k vzájemné podpoře a rozvoji svých zájmů.
Pozn.: K stakeholdrům, nebo-li zainteresovaným stranám patří mj. akcionáři, věřitelé, zákazníci, investoři, zaměstnanci, dodavatelé, zástupci státní správy, média, neziskové organizace apod.
Firma tak podporuje okolí, ve kterém působí a to následně přispívá k růstu firmy zvýšeným zájmem o ní samotnou, respektive o její služby či produkty.
Algoritmus CSR probíhá ve 4 hlavních fázích:
identifikace jednotlivých skupin stakeholders
ujasnění jejich potřeb a očekávání
zahrnutí do podnikatelské strategie
komunikace s jednotlivými stakeholders
Co lze očekávat od CSR:
CSR je vnímána jako nástroj vedoucí k úspěšnému podnikání
Pro-aktivně pomáhá budovat nové strategie a přístupy v souladu s obchodní strategií firmy
CSR strategie prochází firemní filosofií od vrcholového vedení směrem dolů a vrací se zpět
Oblasti a nástroje CSR (výběr k dokumentaci)
Ekonomická oblast
• kodex podnikatelského chování firmy (etický kodex)
• transparentnost
• odmítnutí korupce
• chování k zákazníkům
• chování k dodavatelům
• chování k investorům
• vztahy s akcionáři
• ochrana duševního vlastnictví
Sociální oblast
• zdraví a bezpečnost zaměstnanců
• rozvoj lidského kapitálu, vzdělávání zaměstnanců
• vyváženost pracovního a osobního života zaměstnanců
• firemní filantropie
• rovné příležitosti
• rozmanitost na pracovišti
• zajištění rekvalifikace propouštěných
Ekologická oblast
• ekologická firemní politika
• materiály, přeprava, balení
• užívání energie/vody
• environmentální management
• ochrana přírodních zdrojů
• soulad s národními a mezinárodními standardy
• zmenšování negativních dopadů na ŽP
Kontakt pro další informace:
Business Leaders Forum
Andrea Václavíková
Managerka projektu
www.blf.cz
Štěpánská 61
116 02 Praha 1
tel: +420 224 216 275
mobil: +420 602 644 544
Další informace o projektu Společenská odpovědnost firem – nový faktor firemní konkurenceschopnosti: www.csr-online.cz.
„Průzkum potvrdil naši hypotézu, že malé a střední podniky v současnosti realizují množství aktivit, které lze zařadit do konceptu CSR . Nemají však informace ani zkušenosti o možnostech jejich vzájemného propojení, jenž vede k podpoře celkových výsledků firem,“ uvedl Miroslav Dinga, místopředseda Business Leaders Forum. „V České republice bohužel stále převládá mýtus, že společenská odpovědnost firem je filantropií. Zahraniční, ale už i domácí zkušenosti dávají za pravdu komplexnímu přístupu k CSR, jenž propojuje sociální, ekonomický a ekologický rozměr podnikání,“ dodal M. Dinga.
Pokud je CSR chápána jako filantropie, významně limituje možnosti využívání příležitostí, které nabízí. Firmy by se měly více zaměřit na dialog s prostředím, jenž identifikuje možnosti vzájemné podpory a koresponduje přitom s předmětem podnikání. Takto vytvořený prostor pro spolupráci zvyšuje kvalitu života a přispívá k pozitivním výsledkům podniků.
Strategickým posláním CSR z pohledu firmy je podpořit rozvoj prostředí, v němž působí, co se následně projeví ve zvýšeném zájmu o výrobky a služby a potažmo ve výkonech podniku. Výzkum však prokázal, že nejdůležitějším motivem odpovědného chování malých a středních firem je eticko – morální. To paradoxně dokazuje, že tato kategorie podniků nechápe CSR jako součást podnikatelské strategie, ale pouze jako nástroj pro zlepšení reputace firmy. Celkový etický přístup k zaměstnancům, transparentní obchodní vztahy, či aktivní politika ochrany životního prostředí přitom pozitivně působí na celkové výkony společnosti a podporuje i image firmy. „Cílem projektu, jehož součástí je i tento průzkum, je pomoct malým a středním podnikům pochopit koncept CSR v širších souvislostech. Měly by si uvědomit, že CSR nemění primární motiv podnikání – dosahování zisku, ale nabízí návod k získání konkurenční výhody. Vytváří tak uzavřený kruh: spokojené prostředí – motivovaný zaměstnanec – zisková firma,“ uvedla Andrea Václavíková, projektová manažerka projektu Společenská odpovědnost firem – nový faktor firemní konkurenceschopnosti. „Fakt, že jen 20% firem má přidělenou osobní zodpovědnost za CSR dokazuje, že dosavadní aktivity v této oblasti jsou řízené více intuitivně, jako strategicky.“, dodala A. Václavíková.
Morální a etický rozměr podnikání není samozřejmě překážkou, měl by být podmínkou. Koncept CSR ho však rozšiřuje na pragmatický dialog mezi firmou a její okolím, jenž vede k pozitivnímu vývoji prostředí a následnému růstu zisků všech stran.
Za velmi důležitou považuje společenskou odpovědnost firem o 20% více zahraničních jako domácích firem z řad malých a středních podniků. Jde o důkaz, že CSR, trend jenž vznikl spontánně zejména v anglosaském prostředí, se na český trh dostává se zpožděním. Jde také o varování, že domácí firmy by měly této oblasti věnovat mnohem více pozornosti. Jinak se z podnikatelské příležitosti může z odstupem času stát problém.
Shrnutí dalších výsledků průzkumu:
Oblast společenské odpovědnosti firem je známá 44% dotazovaným firmám.
O další informace má zájem více než 66% firem.
Méně než 20% firem má zaměstnance, který je na plný či částečný úvazek pověřený oblastí společenské odpovědnosti firem a cílevědomě se jí věnuje.
Významná většina, více než 85% z dotazovaných firem v současnosti realizuje alespoň jednu z aktivit z oblasti CSR.
Tyto aktivity se koncentrují zejména do oblasti péče o zaměstnance a do filantropie, respektive sponzoringu.
Jako většinovou motivaci firmy k realizaci CSR aktivit respondenti vykazují etické a morální důvody.
Péče o zaměstnance zejména v kontextu rovného a etického přístupu a jejich profesionálního rozvoje patří v současnosti k stabilním součástem podnikatelské strategie malých a středních podniků.
Výhody společensky odpovědného chování vidí firmy zejména v podpoře motivace a výkonnosti zaměstnanců.
Společenská odpovědnost firem
Corporate Social Responsibility (CSR) nebo-li společenská odpovědnost firem představuje dobrovolný závazek firem chovat se v rámci svého fungování odpovědně k prostředí i společnosti, ve kterém podnikají.
Je založena na konceptu dialogu firmy s tzv. stakehodry a hledáním optimálních cest k vzájemné podpoře a rozvoji svých zájmů.
Pozn.: K stakeholdrům, nebo-li zainteresovaným stranám patří mj. akcionáři, věřitelé, zákazníci, investoři, zaměstnanci, dodavatelé, zástupci státní správy, média, neziskové organizace apod.
Firma tak podporuje okolí, ve kterém působí a to následně přispívá k růstu firmy zvýšeným zájmem o ní samotnou, respektive o její služby či produkty.
Algoritmus CSR probíhá ve 4 hlavních fázích:
identifikace jednotlivých skupin stakeholders
ujasnění jejich potřeb a očekávání
zahrnutí do podnikatelské strategie
komunikace s jednotlivými stakeholders
Co lze očekávat od CSR:
CSR je vnímána jako nástroj vedoucí k úspěšnému podnikání
Pro-aktivně pomáhá budovat nové strategie a přístupy v souladu s obchodní strategií firmy
CSR strategie prochází firemní filosofií od vrcholového vedení směrem dolů a vrací se zpět
Oblasti a nástroje CSR (výběr k dokumentaci)
Ekonomická oblast
• kodex podnikatelského chování firmy (etický kodex)
• transparentnost
• odmítnutí korupce
• chování k zákazníkům
• chování k dodavatelům
• chování k investorům
• vztahy s akcionáři
• ochrana duševního vlastnictví
Sociální oblast
• zdraví a bezpečnost zaměstnanců
• rozvoj lidského kapitálu, vzdělávání zaměstnanců
• vyváženost pracovního a osobního života zaměstnanců
• firemní filantropie
• rovné příležitosti
• rozmanitost na pracovišti
• zajištění rekvalifikace propouštěných
Ekologická oblast
• ekologická firemní politika
• materiály, přeprava, balení
• užívání energie/vody
• environmentální management
• ochrana přírodních zdrojů
• soulad s národními a mezinárodními standardy
• zmenšování negativních dopadů na ŽP
Kontakt pro další informace:
Business Leaders Forum
Andrea Václavíková
Managerka projektu
www.blf.cz
Štěpánská 61
116 02 Praha 1
tel: +420 224 216 275
mobil: +420 602 644 544
Další informace o projektu Společenská odpovědnost firem – nový faktor firemní konkurenceschopnosti: www.csr-online.cz.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
VP
Václav Příhoda
27.8.2022 17:07Hodně zajímavý článek, díky za něj. Je pravda, že i já se ve své firmě teď snažím o zvýšení konkurenceschopnosti. Není to ale jednoduché. Potřeboval bych do firmy nakoupit nové vybavení, mimo jiné například nový šroubový kompresor od https://www.kompresory-filtry-servis.cz/ Bohužel je to celkem drahá záležitost a zafinancovat to z vlastních zdrojů v současné době nedokážu.
Odpovědět




