https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/male-a-stredni-podniky-zaostavaji-ve-vyuzivani-spolecenske-odpovednosti-firem-k-podpore-sve-konkurenceschopnosti
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Business Leaders Forum: Malé a střední podniky zaostávají ve využívání společenské odpovědnosti firem k podpoře své konkurenceschopnosti

7. prosince 2006 | Business Leaders Forum, tel: 602 644 544
Více než tři čtvrtiny malých a středních podniků se sídlem v Praze považuje odpovědné a etické chování se k zaměstnancům a prostředí, v němž působí, za podmínku dlouhodobé prosperity firem. Cesta k implementaci této vize je rozpracována v konceptu společenské odpovědnosti firem (CSR), který však zná jen 44% z celkového počtu oslovených podniků. V případě zařazení CSR do strategie řízení firmy se přitom vytváří předpoklad k podpoře růstu zisku a celkových výsledků podnikání. Tyto a další informace přinesl průzkum znalosti a využívání CSR, který jako součást dlouhodobého vzdělávacího projektu pro malé a středné podniky dnes zveřejnilo mezinárodní sdružení firem Business Leaders Forum.

„Průzkum potvrdil naši hypotézu, že malé a střední podniky v současnosti realizují množství aktivit, které lze zařadit do konceptu CSR . Nemají však informace ani zkušenosti o možnostech jejich vzájemného propojení, jenž vede k podpoře celkových výsledků firem,“ uvedl Miroslav Dinga, místopředseda Business Leaders Forum. „V České republice bohužel stále převládá mýtus, že společenská odpovědnost firem je filantropií. Zahraniční, ale už i domácí zkušenosti dávají za pravdu komplexnímu přístupu k CSR, jenž propojuje sociální, ekonomický a ekologický rozměr podnikání,“ dodal M. Dinga.

Pokud je CSR chápána jako filantropie, významně limituje možnosti využívání příležitostí, které nabízí. Firmy by se měly více zaměřit na dialog s prostředím, jenž identifikuje možnosti vzájemné podpory a koresponduje přitom s předmětem podnikání. Takto vytvořený prostor pro spolupráci zvyšuje kvalitu života a přispívá k pozitivním výsledkům podniků.

Strategickým posláním CSR z pohledu firmy je podpořit rozvoj prostředí, v němž působí, co se následně projeví ve zvýšeném zájmu o výrobky a služby a potažmo ve výkonech podniku. Výzkum však prokázal, že nejdůležitějším motivem odpovědného chování malých a středních firem je eticko – morální. To paradoxně dokazuje, že tato kategorie podniků nechápe CSR jako součást podnikatelské strategie, ale pouze jako nástroj pro zlepšení reputace firmy. Celkový etický přístup k zaměstnancům, transparentní obchodní vztahy, či aktivní politika ochrany životního prostředí přitom pozitivně působí na celkové výkony společnosti a podporuje i image firmy. „Cílem projektu, jehož součástí je i tento průzkum, je pomoct malým a středním podnikům pochopit koncept CSR v širších souvislostech. Měly by si uvědomit, že CSR nemění primární motiv podnikání – dosahování zisku, ale nabízí návod k získání konkurenční výhody. Vytváří tak uzavřený kruh: spokojené prostředí – motivovaný zaměstnanec – zisková firma,“ uvedla Andrea Václavíková, projektová manažerka projektu Společenská odpovědnost firem – nový faktor firemní konkurenceschopnosti. „Fakt, že jen 20% firem má přidělenou osobní zodpovědnost za CSR dokazuje, že dosavadní aktivity v této oblasti jsou řízené více intuitivně, jako strategicky.“, dodala A. Václavíková.

Morální a etický rozměr podnikání není samozřejmě překážkou, měl by být podmínkou. Koncept CSR ho však rozšiřuje na pragmatický dialog mezi firmou a její okolím, jenž vede k pozitivnímu vývoji prostředí a následnému růstu zisků všech stran.


Za velmi důležitou považuje společenskou odpovědnost firem o 20% více zahraničních jako domácích firem z řad malých a středních podniků. Jde o důkaz, že CSR, trend jenž vznikl spontánně zejména v anglosaském prostředí, se na český trh dostává se zpožděním. Jde také o varování, že domácí firmy by měly této oblasti věnovat mnohem více pozornosti. Jinak se z podnikatelské příležitosti může z odstupem času stát problém.



Shrnutí dalších výsledků průzkumu:
 Oblast společenské odpovědnosti firem je známá 44% dotazovaným firmám.
 O další informace má zájem více než 66% firem.
 Méně než 20% firem má zaměstnance, který je na plný či částečný úvazek pověřený oblastí společenské odpovědnosti firem a cílevědomě se jí věnuje.
 Významná většina, více než 85% z dotazovaných firem v současnosti realizuje alespoň jednu z aktivit z oblasti CSR.
 Tyto aktivity se koncentrují zejména do oblasti péče o zaměstnance a do filantropie, respektive sponzoringu.
 Jako většinovou motivaci firmy k realizaci CSR aktivit respondenti vykazují etické a morální důvody.
 Péče o zaměstnance zejména v kontextu rovného a etického přístupu a jejich profesionálního rozvoje patří v současnosti k stabilním součástem podnikatelské strategie malých a středních podniků.
 Výhody společensky odpovědného chování vidí firmy zejména v podpoře motivace a výkonnosti zaměstnanců.




Společenská odpovědnost firem

Corporate Social Responsibility (CSR) nebo-li společenská odpovědnost firem představuje dobrovolný závazek firem chovat se v rámci svého fungování odpovědně k prostředí i společnosti, ve kterém podnikají.

 Je založena na konceptu dialogu firmy s tzv. stakehodry a hledáním optimálních cest k vzájemné podpoře a rozvoji svých zájmů.
Pozn.: K stakeholdrům, nebo-li zainteresovaným stranám patří mj. akcionáři, věřitelé, zákazníci, investoři, zaměstnanci, dodavatelé, zástupci státní správy, média, neziskové organizace apod.
 Firma tak podporuje okolí, ve kterém působí a to následně přispívá k růstu firmy zvýšeným zájmem o ní samotnou, respektive o její služby či produkty.
 Algoritmus CSR probíhá ve 4 hlavních fázích:
identifikace jednotlivých skupin stakeholders
ujasnění jejich potřeb a očekávání
zahrnutí do podnikatelské strategie
komunikace s jednotlivými stakeholders


 Co lze očekávat od CSR:
 CSR je vnímána jako nástroj vedoucí k úspěšnému podnikání
 Pro-aktivně pomáhá budovat nové strategie a přístupy v souladu s obchodní strategií firmy
 CSR strategie prochází firemní filosofií od vrcholového vedení směrem dolů a vrací se zpět


Oblasti a nástroje CSR (výběr k dokumentaci)

Ekonomická oblast
• kodex podnikatelského chování firmy (etický kodex)
• transparentnost
• odmítnutí korupce
• chování k zákazníkům
• chování k dodavatelům
• chování k investorům
• vztahy s akcionáři
• ochrana duševního vlastnictví

Sociální oblast
• zdraví a bezpečnost zaměstnanců
• rozvoj lidského kapitálu, vzdělávání zaměstnanců
• vyváženost pracovního a osobního života zaměstnanců
• firemní filantropie
• rovné příležitosti
• rozmanitost na pracovišti
• zajištění rekvalifikace propouštěných

Ekologická oblast
• ekologická firemní politika
• materiály, přeprava, balení
• užívání energie/vody
• environmentální management
• ochrana přírodních zdrojů
• soulad s národními a mezinárodními standardy
• zmenšování negativních dopadů na ŽP



Kontakt pro další informace:
Business Leaders Forum
Andrea Václavíková
Managerka projektu
www.blf.cz

Štěpánská 61
116 02 Praha 1
tel: +420 224 216 275
mobil: +420 602 644 544


Další informace o projektu Společenská odpovědnost firem – nový faktor firemní konkurenceschopnosti: www.csr-online.cz.
, tel: 602 644 544
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

VP

Václav Příhoda

27.8.2022 17:07
Hodně zajímavý článek, díky za něj. Je pravda, že i já se ve své firmě teď snažím o zvýšení konkurenceschopnosti. Není to ale jednoduché. Potřeboval bych do firmy nakoupit nové vybavení, mimo jiné například nový šroubový kompresor od https://www.kompresory-filtry-servis.cz/ Bohužel je to celkem drahá záležitost a zafinancovat to z vlastních zdrojů v současné době nedokážu.
Odpovědět
reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist