Tiskové zprávy
miksup: Narodili jsme se v super městě, zemřeme ve městě supermarketů?
Pětičlenný tým, složený ze studentek septimy mikulovského gymnázia, se v rámci soutěže „Cesta do Evropského parlamentu“ začal v lednu zabývat tématem odpovědné spotřeby. Z celé škály možných problémů tohoto typu se děvčata rozhodla pro ten, který se v současné době v Mikulově stále rozšiřuje. Jde o výstavbu velkého množství supermarketů ve městě, přesněji řečeno na jediné ulici města. Během měsíce února se děvčata budou snažit celý problém zpropagovat na veřejnosti. Jejich hlavním cílem je především upozornit lidi a zabránit další výstavbě supermarketů.
V Mikulově stojí pět supermarketů, které se mezi sebou předhání nejrůznějšími reklamami, slevovými akcemi a podobně. „Zpočátku nám připadalo jako hlavní problém, že lidi jdou a nakoupí postupně ve všech obchodech. Díky tomu, že téměř všechno zboží je ve slevě, nakoupí víc než původně chtěli, to znamená, že také víc utratí. Postupným shromažďováním materiálů a přemýšlením nad problémem jsme zjistily, že nejde jen o podněcování k větším nákupům, ale i o to, že lidé v tomto duchu slepě nakupují zboží, které je nekvalitní,“ vysvětluje Eliška Moravčíková, jedna ze studentek.
Studentky se zabývaly tím jaká další negativa přináší nakupování v supermarketech. Těmi nejpodstatnějšími jsou zajisté vytlačování soukromníků ve městě a špatný vliv na životní prostředí způsobený provozem, ale i výstavbou samotných budov.
Počet pěti supermarketů je na město s osmi tisíci obyvateli nepřiměřený, a jak se studentky informovaly, tak i v České republice ojedinělý. Zastupitelé to však ospravedlňují blízkostí hranic.
Problémem pro místní obyvatele je především to, že jim nic jiného než nákup v supermarketech nezbývá, neboť soukromých obchodů je v Mikulově minimum. O to horší je, že pokud chtějí podniknout větší nákup lidé, kteří žijí v horní části města, kde možnosti nákupu nejsou, musí se vypravit přes celé město do dolní části, kde se soustřeďují všechny supermarkety.
Děvčata provedla anketu na téma „Nakupování v Mikulově“, aby zjistila názory lidí. Došla k závěru, že ani místním obyvatelům se stávající situace nelíbí, a proto se pustila do reklamní kampaně, kterou chtějí o problému informovat širokou veřejnost. Prezentaci, kterou o problému studentky sestavily, promítají v několika ročnících tříd místního gymnázia. Vytvořily si vlastní webové stránky, na kterých je k dispozici k prohlédnutí. Do problému zapojily i některé své spolužáky a snaží se o vytvoření co nejlepších materiálů, které by jim pomohly problém vyřešit.
„Je nám jasné, že nemůžeme zrušit současné supermarkety ani si otevřít soukromý obchod. Jediným řešením a pro nás hlavním cílem je oslovit co největší počet lidí, přivést je k zamyšlení a odpovědné spotřebě, a tím snad i zamezit dalšímu vystavování podobných obchodů,“ shoduje se celý tým.
Mezi jejich současné hlavní aktivity patří výroba letáků a plakátů, promítání prezentace a natáčení reklamy.
V Mikulově stojí pět supermarketů, které se mezi sebou předhání nejrůznějšími reklamami, slevovými akcemi a podobně. „Zpočátku nám připadalo jako hlavní problém, že lidi jdou a nakoupí postupně ve všech obchodech. Díky tomu, že téměř všechno zboží je ve slevě, nakoupí víc než původně chtěli, to znamená, že také víc utratí. Postupným shromažďováním materiálů a přemýšlením nad problémem jsme zjistily, že nejde jen o podněcování k větším nákupům, ale i o to, že lidé v tomto duchu slepě nakupují zboží, které je nekvalitní,“ vysvětluje Eliška Moravčíková, jedna ze studentek.
Studentky se zabývaly tím jaká další negativa přináší nakupování v supermarketech. Těmi nejpodstatnějšími jsou zajisté vytlačování soukromníků ve městě a špatný vliv na životní prostředí způsobený provozem, ale i výstavbou samotných budov.
Počet pěti supermarketů je na město s osmi tisíci obyvateli nepřiměřený, a jak se studentky informovaly, tak i v České republice ojedinělý. Zastupitelé to však ospravedlňují blízkostí hranic.
Problémem pro místní obyvatele je především to, že jim nic jiného než nákup v supermarketech nezbývá, neboť soukromých obchodů je v Mikulově minimum. O to horší je, že pokud chtějí podniknout větší nákup lidé, kteří žijí v horní části města, kde možnosti nákupu nejsou, musí se vypravit přes celé město do dolní části, kde se soustřeďují všechny supermarkety.
Děvčata provedla anketu na téma „Nakupování v Mikulově“, aby zjistila názory lidí. Došla k závěru, že ani místním obyvatelům se stávající situace nelíbí, a proto se pustila do reklamní kampaně, kterou chtějí o problému informovat širokou veřejnost. Prezentaci, kterou o problému studentky sestavily, promítají v několika ročnících tříd místního gymnázia. Vytvořily si vlastní webové stránky, na kterých je k dispozici k prohlédnutí. Do problému zapojily i některé své spolužáky a snaží se o vytvoření co nejlepších materiálů, které by jim pomohly problém vyřešit.
„Je nám jasné, že nemůžeme zrušit současné supermarkety ani si otevřít soukromý obchod. Jediným řešením a pro nás hlavním cílem je oslovit co největší počet lidí, přivést je k zamyšlení a odpovědné spotřebě, a tím snad i zamezit dalšímu vystavování podobných obchodů,“ shoduje se celý tým.
Mezi jejich současné hlavní aktivity patří výroba letáků a plakátů, promítání prezentace a natáčení reklamy.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




