Pavel Černý "> Nevládní organizace žádají Evropskou investiční banku aby nepodpořila výstavbu rychlostních silnic R 43 a R 52 a rozšíření dálnice D1 - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/nevladni-organizace-zadaji-evropskou-investicni-banku-aby-nepodporila-vystavbu-rychlostnich-silnic-r-43-a-r-52-a-rozsireni
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Ekologický právní servis: Nevládní organizace žádají Evropskou investiční banku aby nepodpořila výstavbu rychlostních silnic R 43 a R 52 a rozšíření dálnice D1

Osmnáct českých nevládních organizací zaslalo prezidentu Evropské investiční banky (EIB) Philippu Maystadtovi dopis, kterým jej informují o problematických aspektech plánované výstavby rychlostních silnic R43 a R52 a rozšíření dálnice D1. Ministerstvo dopravy hodlá využít k realizaci těchto projektů půjčku od EIB. Nevládní organizace žádají EIB, aby projekty nepodpořila, dokud nebudou objektivně zhodnoceny jejich vlivy zdraví lidí a životní prostředí a prověřeny možné šetrnější varianty. 1)

Proti všem záměrům, o jejichž podporu Ministerstvo dopravy u EIB usiluje, dlouhodobě protestují občané, jejich sdružení i obce, ohrožení důsledky plánovaných variant, především nárůstem dopravní zátěže. Petici proti prosazované variantě silnice R43, předanou v květnu předsedovi Senátu, podepsalo 35 tisíc občanů. 2) Proti souhlasným stanoviskům Ministerstva životního prostředí k posouzení vlivů rozšíření dálnice D1 a k výstavbě silnice R52 bylo podáno několik žalob. 3)

EIB se zavázala podporovat pouze projekty, které jsou v souladu s evropským právem ochrany životního prostředí. 4) Podle Pavla Černého ze sdružení právníků EPS však při dosavadním povolování všech tří projektů dochází k porušování evropské legislativy. „Při posuzování vlivů těchto záměrů na životní prostředí nebyly vzaty v úvahu jejich vzájemné souvislosti, které dopady pro lidské zdraví a životní prostředí podstatně zvyšují. Schváleni plánované varianty R43 by bylo v rozporu s rozhodnutím Rady ES, které zakazuje průchod tohoto typu komunikací centry obytných aglomerací. 5). Neposouzení alternativní varianty spojení Brna a Vídně s využitím dálnice D2 porušuje směrnice o chráněných územích „NATURA 2000“. Silnice R52, stejně jako návrh územního plánu VÚC Břeclavska, navíc měly kvůli vlivům na území Rakouska podléhat tzv. mezistátnímu posouzení, k čemuž nedošlo,“ vypočítává Černý.

Kontakt:
Pavel Černý, mobil: 776 119 903
sdružení právníků EPS
Dvořákova 13, 602 00 Brno
tel: 545 575 229, fax: 542 213 373
email:brno@eps.cz
URL: http://www.eps.cz

Poznámky:

1) Text dopisu je k dispozici na https://aa.ecn.cz/img_upload/213998dd557a6ecf241d80d7748bd811/Czech_rep_D1_project_letter.pdf

2) Podrobněji viz http://r43.cz/index.php?option=com_content&task=view&id=120&Itemid=43

3) Dopis dále upozorňuje, že již současná intenzita dopravy na dálnici D1 způsobuje překračování zákonných limitů hluku a imisí prachových částic v obcích na jižním okraji Brna a že doposud nebyla realizována žádná ochranná opatření. Napojení silnice R43 na D1 plánovanou křižovatkou u Troubska a Brna-Bosonoh by znamenalo k faktické neobyvatelnosti tohoto území pro bydlení. Tyto skutečnosti nebyly při vydání souhlasného stanoviska MŽP k rozšíření dálnice vzaty v úvahu.

V případě silnice R43 je hlavním důvodem odporu veřejnosti skutečnost, že prosazovaná varianta prochází centrem městské části Brno-Bystrc a rekreační oblastí v okolí brněnské přehrady. Odpůrci výstavby rychlostní silnice R52 poukazuji především na to, , že pro rychlostní spojení Brna a Vídně je možné využít existující dálnici D2 a obchvat Břeclavi, jehož vybudování je rovněž plánováno, a ušetřit tak desítky miliard korun. Zabránilo by se tak zbytečnému narušení unikátní krajiny pod Pálavou, stejně jako zbytečnému zatažení těžké kamionové dopravy na území lednicko-valtického areálu, rezervace UNESCO.

4) Blíže viz na http://www.eib.org/site/index.asp?designation=environment

5) Rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č. 96/1692/ES ze dne 23. července 1996 o pravidlech Společenství pro rozvoj transevropské dopravní sítě.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist