Tiskové zprávy
Ekologický právní servis: Nový stavební zákon schválen
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR na svém včerejším zasedání definitivně schválila nový stavební a vyvlastňovací zákon. Poslanci odhlasovali zákony ve znění, ve kterém jim je v únoru vrátil Senát. Od 1. ledna 2007 tak začnou platit nová pravidla pro územní plánování, povolování staveb a vyvlastňování.
Změny v zákonech prosazené Senátem a odsouhlasené Poslaneckou sněmovnou přispějí k větší ochraně práv osob dotčených stavebními záměry. Umožní občanům účinněji bránit vlastnické právo, zdraví a životní prostředí. O námitkách vlastníků vztahujících se k jejich majetku bude rozhodovat soud a nikoli stavební úřad, který k tomu nemá předpoklady. Veřejnost by se včas měla dozvědět, že investor chce uzavřít tzv. veřejnoprávní smlouvu o povolení stavby a tato smlouva by tak neměla být podepsána někde v zákulisí za zády občanů. Určitým způsobem je omezena pravomoc autorizovaného inspektora, který v případě, že se mu nepodaří za stavebníka zajistit souhlas se stavbou s okolními vlastníky, musí věc předat k rozhodnutí stavebnímu úřadu. „Je dobře, že poslanci přistoupili na změny předložené senátorkami a senátory, přesto se stále domnívám, že zákon nahrává silným, ať již finančně nebo politicky, z čehož vyplývají souvislosti vždy s nekontrolovatelnou mocí spojené.“, uvádí k tomu Luděk Šikola, právník EPS 1/.
Ne všechny nedostatky ve vládních předlohách zákonů se totiž podařilo odstranit, některá zhoršení se bohužel objevila v průběhu projednávání v Parlamentu ČR. Zjednodušená povolovací řízení se mohou stát proti původnímu záměru předkladatelů noční můrou stavebníka zakončenou po dlouhém sporu až výrokem soudu. Předkupní právo státu, krajů a obcí k pozemkům vymezeným v územních plánech pro veřejně prospěšné stavby v sobě zase nese obrovský korupční potenciál a není ničím jiným než skrytým vyvlastňováním. Z plánovaného veřejného územního řízení nezbylo téměř nic, protože institut zástupce veřejnosti oprávněného podávat námitky byl pro toto řízení zrušen. „Ustanovení zákona se často dají vyložit alespoň dvěma způsoby. Předkladatelé zákona odráželi naši kritiku s tím, že malujeme čerta na zeď, protože úřady mají povinnost rozhodovat objektivně a nestranně. Ano, mají. Naše zkušenost je však taková, že má-li stavební úřad k dispozici výklad proti veřejnosti, životnímu prostředí nezřídka jej využije. K omezení takové možnosti jsme směřovali naše připomínky a částečně jsme uspěli.“, uzavírá Luděk Šikola.
Kontakt:
EPS, sdružení právníků, Mgr. Luděk Šikola
tel: 545 575 229
mobil 731 177 074
email brno@eps.cz
1/ EPS je sdružení právníků, které v koalici se Zeleným kruhem a Ateliérem pro životní prostředí dlouhou cestu vládních zákonů ke schválení sledoval. Kritizovali jsme zejména nedostatečnou ochranu dotčených osob a veřejných zájmů a předkládali jsme desítky pozměňovacích návrhů ke stavebnímu a vyvlastňovacímu zákonu.
Změny v zákonech prosazené Senátem a odsouhlasené Poslaneckou sněmovnou přispějí k větší ochraně práv osob dotčených stavebními záměry. Umožní občanům účinněji bránit vlastnické právo, zdraví a životní prostředí. O námitkách vlastníků vztahujících se k jejich majetku bude rozhodovat soud a nikoli stavební úřad, který k tomu nemá předpoklady. Veřejnost by se včas měla dozvědět, že investor chce uzavřít tzv. veřejnoprávní smlouvu o povolení stavby a tato smlouva by tak neměla být podepsána někde v zákulisí za zády občanů. Určitým způsobem je omezena pravomoc autorizovaného inspektora, který v případě, že se mu nepodaří za stavebníka zajistit souhlas se stavbou s okolními vlastníky, musí věc předat k rozhodnutí stavebnímu úřadu. „Je dobře, že poslanci přistoupili na změny předložené senátorkami a senátory, přesto se stále domnívám, že zákon nahrává silným, ať již finančně nebo politicky, z čehož vyplývají souvislosti vždy s nekontrolovatelnou mocí spojené.“, uvádí k tomu Luděk Šikola, právník EPS 1/.
Ne všechny nedostatky ve vládních předlohách zákonů se totiž podařilo odstranit, některá zhoršení se bohužel objevila v průběhu projednávání v Parlamentu ČR. Zjednodušená povolovací řízení se mohou stát proti původnímu záměru předkladatelů noční můrou stavebníka zakončenou po dlouhém sporu až výrokem soudu. Předkupní právo státu, krajů a obcí k pozemkům vymezeným v územních plánech pro veřejně prospěšné stavby v sobě zase nese obrovský korupční potenciál a není ničím jiným než skrytým vyvlastňováním. Z plánovaného veřejného územního řízení nezbylo téměř nic, protože institut zástupce veřejnosti oprávněného podávat námitky byl pro toto řízení zrušen. „Ustanovení zákona se často dají vyložit alespoň dvěma způsoby. Předkladatelé zákona odráželi naši kritiku s tím, že malujeme čerta na zeď, protože úřady mají povinnost rozhodovat objektivně a nestranně. Ano, mají. Naše zkušenost je však taková, že má-li stavební úřad k dispozici výklad proti veřejnosti, životnímu prostředí nezřídka jej využije. K omezení takové možnosti jsme směřovali naše připomínky a částečně jsme uspěli.“, uzavírá Luděk Šikola.
Kontakt:
EPS, sdružení právníků, Mgr. Luděk Šikola
tel: 545 575 229
mobil 731 177 074
email brno@eps.cz
1/ EPS je sdružení právníků, které v koalici se Zeleným kruhem a Ateliérem pro životní prostředí dlouhou cestu vládních zákonů ke schválení sledoval. Kritizovali jsme zejména nedostatečnou ochranu dotčených osob a veřejných zájmů a předkládali jsme desítky pozměňovacích návrhů ke stavebnímu a vyvlastňovacímu zákonu.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




