Tiskové zprávy
KDU-ČSL: Odpovědi Zuzany Roithové na otázky Arniky ohledně chemické legislativy
Sdružení Arnika se 19. dubna 2004 obrátilo na senátorku Z. Roithovou s následující informací a dotazy. Níže uvádíme její odpovědi.
Obracíme se na Vás v souvislosti s Vaší kandidaturou do Evropského parlamentu. V případě úspěchu a Vašeho zvolení budete mít vliv na podobu legislativy platné pro celou Evropskou unii. Rádi bychom Vám proto položili několik otázek týkajících se jednoho ze současných žhavějších témat Evropského parlamentu a Evropské komise.
V říjnu 2003 předložila Evropská komise výsledný návrh nové chemické legislativy známé pod zkratkou REACH (Registration, Evaluation and Authorization of Chemicals). Podoba tohoto návrhu vyplynula z dvouleté diskuze o záměrech prezentovaných v tzv. Bílé knize (White Paper). Cílem návrhu je zvýšení ochrany spotřebitelů, ale i druhotných výrobců, před nežádoucími vlivy chemických látek. V dnešní právní úpravě EU je relativně dostatečně zakotvena ochrana před nejznámějšími nebezpečnými látkami, jako jsou polychlorované bifenyly (PCB), DDT či dioxiny. Současně jsou vyráběny a používány tisíce jiných chemických látek, z nichž část může mít obdobně negativní účinky.
Jedním z příkladů z České republiky jsou polybromované difenylethery (PBDE). Používají se jako zpomalovače hoření v nejrůznějších materiálech - od stavebních plastů a polyuretanových pěn přes textilie až po spotřební elektroniku. Zatímco množství nebezpečných PCB v prostředí klesá, pak u polybromovaných difenyletherů je trend výrazně opačný. Podle zahraničních studií i vyjádření českých odborníků přitom zdravotní důsledky PBDE jsou minimálně srovnatelné s polychlorovanými bifenyly, možná ještě horší. Dnes však není možné ani zjistit, kde všude se tyto látky používají.
REACH by měl nedostatek informací o používaných chemických látkách odstranit. Výrobce či dovozce dané látky by měl při ročním objemu produkce přesahujícím stanovený limit povinnost doložit bezpečnostní a zdravotní rizika této látky, včetně provedení testů. Pokud by se jednalo o látku splňující určitá riziková kriteria, pak by muselo být její používání schvalováno.
Domníváme se, že principy REACHe, tak jak vyplývaly z Bílé knihy, by dokázaly účinně chránit jak spotřebitele, tak i druhotné výrobce před škodlivými vlivy rizikových látek. Ne všechny důležité zásady však byly ve výsledku zahrnuty do návrhu Evropské komise, předloženého loni v říjnu.
Chtěli bychom se Vás proto zeptat na Vaši odpověď (stačí ano-ne) na následující otázky související s touto legislativou:
1. Budete prosazovat nahrazování (substituci) rizikových chemických látek (tam, kde to je možné a účelné) namísto konceptu "dostatečné kontroly" (adequate control) těchto látek?
ANO. RIZIKOVÉ CHEMICKÉ LÁTKY MUSEJÍ BÝT NAHRAZOVÁNY VŠUDE, KDE TO JE MOŽNÉ A ÚČELNÉ. SNÍŽÍ SE TAK PŘÍMÉ DOPADY NA LIDSKÉ ZDRAVÍ I ZDRAVOTNÍ RIZIKA V DŮSLEDKU KOMBINOVANÉHO PŮSOBENÍ RŮZNÝCH RIZIKOVÝCH CHEMICKÝCH LÁTEK. SNÍŽÍ SE TAK NAVÍC OKAMŽITÉ I DLOUHODOBÉ EKONOMICKÉ NÁKLADY SPOLEČNOSTI NA ZDRAVOTNÍ PÉČI, KTERÁ JE V PŘÍPADECH SPOLUPŮSOBENÍ RŮZNÝCH CHEMICKÝCH LÁTEK VELMI KOMPLIKOVANÁ.
2. Budete prosazovat zajištění toho, aby spotřebitel měl přístup k úplnému seznamu chemických látek přítomných v zakoupeném výrobku?
ANO. SPOTŘEBITEL MÁ MÍT PŘÍSTUP K ÚPLNÝM INFORMACÍM O VÝROBKU, ZEJMÉNA K TĚM, KTERÉ PRO NĚJ MOHOU PŘEDSTAVOVAT ZDRAVOTNÍ RIZIKO. TECHNICKÝ PROBLÉM S POSKYTNUTÍM ROZSÁHLÉHO MNOŽSTVÍ INFORMACÍ JE MOŽNÉ ŘEŠIT KOMBINACÍ POSKYTNUTÍ NEJPODSTATNĚJŠÍCH INFORMACÍ (V KAŽDÉM PŘÍPADĚ VŠECH, KTERÉ VYPOVÍDAJÍ O VÝZNAMNÉM ZDRAVOTNÍM RIZIKU) NA OBALU VÝROBKU A OSTATNÍCH NAPŘÍKLAD NA INTERNETOVÉM ODKAZU.
3. Budete prosazovat princip no data - no market (tj. nedodá-li výrobce/dovozce údaje o látkách, které používá či prodává, pak mu bude prodej a používání těchto látek zakázán)?
ANO. JE TO SILNÝ NÁSTROJ K VYNUCOVÁNÍ NOVÉ EVROPSKÉ CHEMICKÉ POLITIKY „REACH“.
4. Zajímala by Vás přítomnost toxických látek ve Vaší krvi?
ANO.
Obracíme se na Vás v souvislosti s Vaší kandidaturou do Evropského parlamentu. V případě úspěchu a Vašeho zvolení budete mít vliv na podobu legislativy platné pro celou Evropskou unii. Rádi bychom Vám proto položili několik otázek týkajících se jednoho ze současných žhavějších témat Evropského parlamentu a Evropské komise.
V říjnu 2003 předložila Evropská komise výsledný návrh nové chemické legislativy známé pod zkratkou REACH (Registration, Evaluation and Authorization of Chemicals). Podoba tohoto návrhu vyplynula z dvouleté diskuze o záměrech prezentovaných v tzv. Bílé knize (White Paper). Cílem návrhu je zvýšení ochrany spotřebitelů, ale i druhotných výrobců, před nežádoucími vlivy chemických látek. V dnešní právní úpravě EU je relativně dostatečně zakotvena ochrana před nejznámějšími nebezpečnými látkami, jako jsou polychlorované bifenyly (PCB), DDT či dioxiny. Současně jsou vyráběny a používány tisíce jiných chemických látek, z nichž část může mít obdobně negativní účinky.
Jedním z příkladů z České republiky jsou polybromované difenylethery (PBDE). Používají se jako zpomalovače hoření v nejrůznějších materiálech - od stavebních plastů a polyuretanových pěn přes textilie až po spotřební elektroniku. Zatímco množství nebezpečných PCB v prostředí klesá, pak u polybromovaných difenyletherů je trend výrazně opačný. Podle zahraničních studií i vyjádření českých odborníků přitom zdravotní důsledky PBDE jsou minimálně srovnatelné s polychlorovanými bifenyly, možná ještě horší. Dnes však není možné ani zjistit, kde všude se tyto látky používají.
REACH by měl nedostatek informací o používaných chemických látkách odstranit. Výrobce či dovozce dané látky by měl při ročním objemu produkce přesahujícím stanovený limit povinnost doložit bezpečnostní a zdravotní rizika této látky, včetně provedení testů. Pokud by se jednalo o látku splňující určitá riziková kriteria, pak by muselo být její používání schvalováno.
Domníváme se, že principy REACHe, tak jak vyplývaly z Bílé knihy, by dokázaly účinně chránit jak spotřebitele, tak i druhotné výrobce před škodlivými vlivy rizikových látek. Ne všechny důležité zásady však byly ve výsledku zahrnuty do návrhu Evropské komise, předloženého loni v říjnu.
Chtěli bychom se Vás proto zeptat na Vaši odpověď (stačí ano-ne) na následující otázky související s touto legislativou:
1. Budete prosazovat nahrazování (substituci) rizikových chemických látek (tam, kde to je možné a účelné) namísto konceptu "dostatečné kontroly" (adequate control) těchto látek?
ANO. RIZIKOVÉ CHEMICKÉ LÁTKY MUSEJÍ BÝT NAHRAZOVÁNY VŠUDE, KDE TO JE MOŽNÉ A ÚČELNÉ. SNÍŽÍ SE TAK PŘÍMÉ DOPADY NA LIDSKÉ ZDRAVÍ I ZDRAVOTNÍ RIZIKA V DŮSLEDKU KOMBINOVANÉHO PŮSOBENÍ RŮZNÝCH RIZIKOVÝCH CHEMICKÝCH LÁTEK. SNÍŽÍ SE TAK NAVÍC OKAMŽITÉ I DLOUHODOBÉ EKONOMICKÉ NÁKLADY SPOLEČNOSTI NA ZDRAVOTNÍ PÉČI, KTERÁ JE V PŘÍPADECH SPOLUPŮSOBENÍ RŮZNÝCH CHEMICKÝCH LÁTEK VELMI KOMPLIKOVANÁ.
2. Budete prosazovat zajištění toho, aby spotřebitel měl přístup k úplnému seznamu chemických látek přítomných v zakoupeném výrobku?
ANO. SPOTŘEBITEL MÁ MÍT PŘÍSTUP K ÚPLNÝM INFORMACÍM O VÝROBKU, ZEJMÉNA K TĚM, KTERÉ PRO NĚJ MOHOU PŘEDSTAVOVAT ZDRAVOTNÍ RIZIKO. TECHNICKÝ PROBLÉM S POSKYTNUTÍM ROZSÁHLÉHO MNOŽSTVÍ INFORMACÍ JE MOŽNÉ ŘEŠIT KOMBINACÍ POSKYTNUTÍ NEJPODSTATNĚJŠÍCH INFORMACÍ (V KAŽDÉM PŘÍPADĚ VŠECH, KTERÉ VYPOVÍDAJÍ O VÝZNAMNÉM ZDRAVOTNÍM RIZIKU) NA OBALU VÝROBKU A OSTATNÍCH NAPŘÍKLAD NA INTERNETOVÉM ODKAZU.
3. Budete prosazovat princip no data - no market (tj. nedodá-li výrobce/dovozce údaje o látkách, které používá či prodává, pak mu bude prodej a používání těchto látek zakázán)?
ANO. JE TO SILNÝ NÁSTROJ K VYNUCOVÁNÍ NOVÉ EVROPSKÉ CHEMICKÉ POLITIKY „REACH“.
4. Zajímala by Vás přítomnost toxických látek ve Vaší krvi?
ANO.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk