Miroslav Patrik "> Pátá studie proveditelnosti o poloze nádraží je opět riziková - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/pata-studie-proveditelnosti-o-poloze-nadrazi-je-opet-rizikova
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Děti Země: Pátá studie proveditelnosti o poloze nádraží je opět riziková

8. června 2015 | Děti Země
Autor: Miroslav Patrik
Podepsání smlouvy na zpracování studie proveditelnosti o poloze nádraží v Brně dne 20. května 2015 mezi Správou železniční dopravní cesty, s. o., a konsorciem firem SUDOP Brno, s. r. o., Moravia Consult Olomouc, a. s., a AF-CityPlan, s. r. o., považují Děti Země za další riziko, že k funkční modernizaci železniční uzlu Brna nedojde ani do roku 2022.

Firma SUDOP z Brna je podle nich v jasném střetu zájmu, neboť se nejméně dvacet pět let za veřejné peníze silně angažuje nádraží v Brně odsunout, takže už má na svém kontě nejméně čtyři předchozí studie proveditelnosti vždy se stejným výsledkem.

„Pokud již pátou studii proveditelnosti o poloze nádraží bude zase dělat brněnský SUDOP, tak jde o zbytečné vyhození dalších sedmnácti miliónů korun, protože stačí, když se během tří měsíců zrecyklují její přeplněné šuplíky o výhodách odsunu nádraží a přidají se již dávno sepsané námitky proti variantě v centru,“ tvrdí předseda Dětí Země Miroslav Patrik, který se procesně a odborně nádražím v Brně zabývá již od června 2001.

Podle archívu Dětí Země se brněnský SUDOP v letech 1987, 2004, 2006 a 2011 podílel na vypracování již nejméně čtyř studií proveditelnosti, podle nichž se vždy po vyhodnocení variant pokračovalo s odsunováním nádraží. A to vždy se zásadními ekonomickými a dopravními výhradami, které se ale příliš nedařilo plnit.

Nejsilnějším argumentem pro odsun se tak po desetiletí stala floskule, že odsunutí nádraží je nutné, protože projekt je nelépe rozpracovaný, realistický a pro Brno vysoce potřební, protože se chce rozvíjet na jih.

„Výsledek páté studie proveditelnosti lze tedy již dnes snadno odhadnut. Opět se prokáže, že obě varianty sice mají různé výhody a nevýhody, ale nakonec bude doporučen odsun, protože se pro jeho realizaci už utratilo téměř 600 milionů korun, je procesně nejdále a bude tedy i nejdříve postavený,“ pokouší se o prognózu Patrik.

Ten také připomíná, že v případě pochybností o férovosti českého rozhodování o poloze nádraží není Evropská unie povinna uvolňovat žádné miliardy korun, přičemž bez těchto peněz se železniční uzel nezmodernizuje.

„Velkou nadějí na změnu je jen druhé referendum o poloze nádraží a o způsobu výběru variant veřejnými návrhovými soutěžemi, které proběhne spolu s volbami do zastupitelstva krajů, protože rozhodnou sami občané Brna, nikoliv ekonomicky podjaté firmy nebo politici, kteří nehájí veřejný zájem,“ upozorňuje Patrik, který připomíná, že v říjnu 2004 přišlo k prvnímu referendu 25 % voličů, z nichž 86 % bylo proti odsunu.

Projekt odsunu nádraží z dílny firmy SUDOP v Brně nebyl také dosud ani odborně správný, takže firma IKP Consuling Engineers, s. r. o., předložila v březnu 2014 jeho přepracování. Přitom čtyři studie proveditelnosti od firmy SUDOP v Brně stále podporovaly odsun nádraží.

Navíc tento záměr je obtížně realizovatelný i procesně, neboť územní řízení probíhá již devět let a během něho bylo opakovaně doloženo plno nezákonností a chyb. Nyní se již 1,5 roku čeká, jak magistrát rozhodne o třetím odvolání proti územnímu rozhodnutí.

Přehled zpracovatelů studií proveditelnosti o poloze železničního nádraží v Brně na podporu odsunu:
1) 12/1987 = SUDOP, pobočka Brno
2) 01/2004 = SUDOP Brno, s. r. o., + FRAM Consult, a. s.
3) 11/2006 = SUDOP Brno, s. r. o., + FRAM Consult, a. s. (aktualizace)
4) 12/2011 = SUDOP Brno, s. r. o., + FRAM Consult, a. s.
5) 11/2016 (?) = SUDOP Brno, s. r. o., + Moravia Consult Olomouc, a. s., + AF-CityPlan, s. r. o.


* * * * * * * * * * * * *


Stručná historie diskusí o poloze nádraží v Brně a jeho schvalování:


1987 (prosinec) = studie proveditelnosti č. 1 ve prospěch odsunutého nádraží v Brně

2002 (06.05.) = usnesení vlády č. 457 o poloze nádraží podle územního plánu Brna
2002 (04.07.) = smlouva mezi MDS, SM Brnem a JMK o financování nového nádraží

2004 (leden) = studie proveditelnosti č. 2 ve prospěch odsunutého nádraží v Brně
2004 (11.03.) = zahájení sběru podpisů za referendum pro nádraží v centru
2004 (20.04.) = kritické prohlášení 19 expertů k Železničnímu uzlu Brno (1)
2004 (21.06.) = změna ÚP Brna pro výstavbu odsunutého nádraží
2004 (19.07.) = předání petice s 24.686 podpisy za referendum s volbami do JmK
2004 (09.10.) = místní referendum č. 1 o poloze nádraží (25 % účast / 86 % pro nádraží v centru= 67.440 voličů)
2004 (15.-16. 10.) = volby do zastupitelstva JmK

2005 (13.01.) = stanovisko SEA pro odsun nádraží: 4 varianty
2005 (14.10.) = stanovisko EIA pro odsun nádraží: 1 varianta
2005 (09.12.) = zahájení územního řízení pro odsunuté nádraží (1. etapa = 20,4 mld. Kč)

2006 (duben) = dostavba odsunutého nádraží podle plánu Brna má být v září 2012
2006 (listopad) = studie proveditelnosti č. 3 (aktualizace č. 2) ve prospěch odsunutého nádraží v Brně

2007 (březen) = studie OK NvC a externích expertů o nádraží v centru u Nových Sadů
2007 (září) = multikriteriální analýza o výhodnosti nádraží v centru, než odsunutém
2007 (říjen) = kritický expertní posudek CDV o odsunutém nádraží
2007 (01.11.) = kritické prohlášení 30 expertů k Železničnímu uzlu Brno (2)

2008 (12.12.) = Krajský soud v Brně ruší územní rozhodnutí č. 1 (žalobci: 2 občanská sdružení a 13 osob)

2011 (březen) = studie proveditelnosti č. 2 pro SJ kolejový diametr
2011 (září) = urbanistická a architektonická studie o nádraží v centru
2011 (listopad) = finanční studie o modernizaci nádraží v centru v 1. etapě za 10 mld. Kč
2011 (prosinec) = studie proveditelnosti č. 4 ve prospěch odsunutého nádraží v Brně

2012 (leden) = kritické prohlášení 27 expertů k Železničnímu uzlu Brno (3)
2012 (30.09.) = termín dostavby odsunutého nádraží podle plánu Brna z dubna 2006
2012 (květen) = zahájení prací na dopracování varianty odsunuté a v centru pro studii proveditelnosti č. 5

2013 (18.09.) = vydání územního rozhodnutí č. 3
2013 (25.10.) = odvolání proti územnímu rozhodnutí č. 3, o němž má rozhodnout Magistrát města Brna

2014 (21.01.) = zahájení sběru podpisů za referendum č. 2 o nádraží
2014 (březen) = dokončení prací na dopracování varianty odsunuté a v centru pro studii proveditelnosti č. 5
2014 (01.08.) = předání petice s 21.083 podpisy na vyhlášení referenda č. 2 s volbami do obcí v říjnu 2014
2014 (01.09.) = předání petice s dalšími 5.813 podpisy na vyhlášení referenda č. 2 s volbami do obcí v říjnu 2014
2014 (17.10.) = Krajský soud v Brně prohlašuje návrh na vyhlášení referenda č. 2 za bezvadný
2014 (22.10.) = Rada města Brna doporučuje svolat referendum č. 2 na sobotu 24. 1. 2015 od 8 do 22 hodin
2014 (25.11.) = Zastupitelstvo města Brna vyhlašuje referendum č. 2 společně s volbami do zastupitelstva JmK

2015 (20.05.) = smlouva mezi SŽDC, s. o., a firmami SUDOP Brno, s.r.o., Moravia Consult Olomouc, a.s., a AF-CityPlan, s.r.o., o vypracování studie proveditelnosti č. 5 o nádraží v Brně (vyřazenou firmou je HELIKA, a. s.)

2016 (říjen?) = volby do zastupitelstva JmK spolu s referendem č. 2 o poloze nádraží a o způsobu výběru varianty
2016 (listopad?) = termín dokončení studie proveditelnosti č. 5 ve prospěch odsunutého nádraží v Brně (?)
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist