Eva Rolečková "> Podporujeme železniční a kombinovanou dopravu pro dálkovou přepravu zboží - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/podporujeme-zeleznicni-a-kombinovanou-dopravu-pro-dalkovou-prepravu-zbozi
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Strana zelených: Podporujeme železniční a kombinovanou dopravu pro dálkovou přepravu zboží

4. dubna 2006 | Strana zelených
Autor: Eva Rolečková
Strana zelených prosazuje větší využití železnice pro dálkovou přepravu zboží.

Strana zelených považuje podporu železniční a kombinované dopravy za jediný možný způsob, jak řešit současnou extrémně vysokou a dlouhodobě neudržitelnou intenzitu kamionové dopravy. Strana zelených považuje za prioritu zavedení diferencovaného mýta pro silniční nákladní dopravu, budování překladišť kombinované dopravy a zákaz jízdy kamionů o víkendech.

„Současný nízký podíl železnice na dálkové přepravě zboží není bez příčiny. Tou hlavní jsou nerovné ekonomické podmínky silniční a železniční dopravy, kdy železniční dopravce hradí náklady za použití infrastruktury, kdežto silniční dopravce nikoliv. Proto prosazujeme takové mýtné pro nákladní automobily, které bude diferencované podle hmotnosti a emisní třídy vozidla, denní doby a místa, a zároveň bude v co nejbližší době zahrnovat i tzv. externí náklady, tedy např. znečištení ovzduší, hluk nebo škody z dopravních nehod,“ řekl Martin Bursík, předseda Strany zelených. Další důvodem horší konkurenceschopnosti železnice je značná podinvestovanost její infrastruktury.
„Ale i bez jakýchkoliv investic má česká železniční síť minimálně 50% volné kapacity, kapacity, která tu je nevyužita, zatímco provoz na některých silnicích a dálnicích kolabuje. Železnice má takovou kapacitu, že zvládne veškerý tranzit přes Českou republiku, vývoz, dovoz i vnitrostátní přepravu nad 300 km,“ řekl Petr Šlegr, dopravní expert Strany zelených.

Petr Šlegr upozorňuje, že je ale potřeba budovat logistická centra, kde se provádí překládka z vlaků na nákladní automobily, které obstarávají poslední úsek dopravy k místu určení. „Těchto překladišt bylo v České republice kdysi 20, nyní jich je v provozu pouze jedenáct. Na výstavbu nových chceme získat prostředky z výnosů z mýtného a také od Evropské unie,“ řekl Šlegr novinářům.

Zvýšení podílu železnice na dálkové přepravě zboží však vyžaduje i opatření na evropské úrovni. Proto nedávno podepsali čeští, němečtí a rakouští zelení memorandum o společném prosazování úprav tzv. směrnice Eurovignette týkající se principů pro výběr mýtného v EU a také klíčových železničních tratí spojujících staré a nové členské země Evropské unie.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist